Sähköautot.

Starpom

Majuri
En ole täysin vakuuttunut, että Suomi ja maailma olisi siirtymässä sähköautoihin. Lataaminen on ratkaisematon ongelma. Ajatellaanpa vaikka PK-seutua. Jos lähes kaikki katukuvassa näkyvät autot olisivat sähkökäyttöisiä, minkälaisen latauspiste-infran se vaatisi? Latureita pitäisi olla näkyvissä jokaisessa ilmansuunnassa, jos autojen määrä olisi nykyisellä tasolla. Lataus per auto kestää tunnista useampaan ja tarve poiketa lataamoon on useammin kuin polttomoottorikäyttöisillä autoilla.

Sähköautokokeiluissa aallon harjalla ratsastajat maksoivat kalliin hinnan kokeilustansa. Ei tarvi palata prekambriselle kaudelle, vaan esim vuosiin 2012-2013. Silloinen Nissan Leaf, tai Mitsubishi i-MIEV. Vajaat 10 vuotta on kulunut ja em autojen jäljellä oleva toimintasäde luokkaa 100 km (kesäolosuhteissa). Jäännösarvo ja haluttavuus markkinoilla sen mukaista. Uusi akku 2012 vanhaan Leafiin voi olla kallis. Leaf oli neljän kympin auto 2012-2013.

Minä arvelen että tulevaisuus voisi olla hybridien. Sellaisten jotka tekevät itse sähkönsä jostakin polttoaineesta, esim vety. Etanolikäyttökin oli minun nähdäkseni hyvä keksintö, mutta osoittautui vika-alttiiksi polttomoottoreissa. Flexifueleiden myynti lopetettiin kun moottorit eivät kestäneet.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauto on käsittääkseni tällä hetkellä hyvä hankinta jos autoa pystyy lataamaan omassa pihassa, autolla ajetaan verrattain lyhyitä matkoja, eikä ole tarvetta ajaa satunnaisemminkaan pitkiä matkoja. Esim perheen kakkosautoksi jolla ajetaan työmatkoja ja lyhyttä asiointiliikennettä. Perheen ainoaksi autoksi soveltuu huonommin, tai jos autolla pitää vetää peräkärryä.

Sähköauton etuna on mm. halvemmat käyttökulut, pienempi huollon tarve, kevyempi verotus, usein varsin hyvä varustelu, hyvä kiihtyvyys (jos sellaista arvostaa) ja se, että autoa ei tarvitse käydä erikseen tankkaamassa vaan se latautuu yön aikana omassa pihassa.

En tiedä ensimmäisen sukupolven Leafin akuista, mutta yleensä sähköauton akut kestävät satoja tuhansia kilometrejä ennen kuin kapasiteetti putoaa niin paljon (yleensä 70-80% alkuperäisestä eli edelleen ihan käyttökelpoinen range) että kennostoja kannattaa alkaa vaihtamaan. Silloinkaan ei vaihdeta koko akkua vaan vain vaihtoa kaipaavat osat. Kannattaa myös huomata, että vanhimmissa Leafeissa ei range ollut uutenakaan paljon yli 100 km.

En silti minäkään usko, että täyssähköautot ovat autoilun tulevaisuus vaan lähinnä välivaihe joka menee ohi muutamassa kymmenessä vuodessa.
 
Käsi ylös kenen auto on ajossa niin että päivässä ei ole useampaa 4-6 tunnin ajamatonta jaksoa. Lataus ratkotaan vetämällä piuhaa vähän yksinkertaistaen.

Ongelma on se, että poliitikot eivät tässäkään kohtaa ymmärrä tekniikasta mitään. Vihreät haluavat ettei kukaan autoile ja jos pakko on niin ympäristöä säästäen sähköautolla. Eduskunnan pitäisi käydä työharjoittelussa Afrikassa tai Aasiassa louhimassa ja rikastamassa akkumateriaaleja. Loppuis se vouhotus lyhyeen kun näkisivät mitä paskaa maaperästä saadaan liikkeelle.

Meillä riittäisi rahkeet tehdä kaasua ja etanolia. Nykyisistä autoista saatais kilometrit irti, olis ympäristöä vähemmän kuormittavaa ja kotimaisuusaste olis paljon korkeampi...
 
Tuohon "akun vaihto maksaa x euroa" -juttuun vielä sellainen pointti, että siinä ajassa kun sähköauton akkua pitää alkaa huoltamaan, on säästetty aika pitkä penni halvemmissa käyttö- ja huoltokuluissa. Luultavasti paljon enemmän kuin mitä se akkuremppa maksaa. Eikä se polttomoottoriautokaan ole immuuni osien kulumiselle; päin vastoin sähköautosta puuttuu kokonaan monia kuluvia kokonaisuuksia.

Sähköautoissa toki arvo alenee iän ja käytön myötä, ihan kuten polttomoottoriautoissakin. Polttomoottoriautojen arvon alenemaan vaikuttaa lisäksi myös tekijä johon auton omistaja ei voi vaikuttaa: verotus. Jos fossiilisten polttoaineiden hintaa nostetaan koko ajan esim verotuksen avulla suhteessa sähkön hintaan, niin se vaikuttaa väkisinkin polttomoottoriautojen kiinnostavuuteen vaihtoautoina ja sitä kautta suoraan auton vaihtoarvoon.

Ja edelleenkään en ole mikään sähköautolobbari eikä minulla ole penniäkään kiinni sähköautoilussa.
 

Varustamot havahtuivat sähköautojen akkupalojen riskeihin laivoilla – koko autokansi voi pettää, jos palo ehtii laajaksi​

Sähköautopalot ovat laivaliikenteen kasvava riski. Joka viikko EU:n alueella syttyy yksi tai kaksi autoa tuleen kesken laivamatkan.

 
Mä en oikein usko siihen, ettäkö noiden sähköpelien akuston uusiminen on kovinkaan halpaa lystiä. Audin myyjä totesi facessa kun kysyin mitä maasturisähköaudin kennoston vaihto maksaa niin 20 000 euroa koko kennosto. Meillä töissä oli tojotan trukkeja, jotka sitten jossain vaiheessa meni vaihtoon koska ei ottanut enää latausta vastaan. Kysyin huoltopäälliköltä mitä maksaisi akun uusimisen, niin vastaus oli noin 6 000 euroa ja nää oli siis tälläsiä päältä ajettavia ns. sähköpässejä jossa ei ole edes mitään koria ympärillä.
 

Varustamot havahtuivat sähköautojen akkupalojen riskeihin laivoilla – koko autokansi voi pettää, jos palo ehtii laajaksi​

Sähköautopalot ovat laivaliikenteen kasvava riski. Joka viikko EU:n alueella syttyy yksi tai kaksi autoa tuleen kesken laivamatkan.

Yksinkertainen asia, nostetaan sähköautot( ei vielä niin paljon ole) , johonkn ylimmälle kannella, josta palon syttyessä, helppo heivata mereen.
 
Mä en oikein usko siihen, ettäkö noiden sähköpelien akuston uusiminen on kovinkaan halpaa lystiä. Audin myyjä totesi facessa kun kysyin mitä maasturisähköaudin kennoston vaihto maksaa niin 20 000 euroa koko kennosto. Meillä töissä oli tojotan trukkeja, jotka sitten jossain vaiheessa meni vaihtoon koska ei ottanut enää latausta vastaan. Kysyin huoltopäälliköltä mitä maksaisi akun uusimisen, niin vastaus oli noin 6 000 euroa ja nää oli siis tälläsiä päältä ajettavia ns. sähköpässejä jossa ei ole edes mitään koria ympärillä.
No tuskin se varsinaisesti halpaa on, mutta kannattaa suhteuttaa siihen että akusto kestää jotakuinkin auton käyttöiän, eli vajaasta puolesta miljoonasta kilometristä reiluun miljoonaan. Kuinka usein moderni polttomoottoriauto on vielä käyttökunnossa tuon ikäisenä?

Sitten voi myös laskea, paljonko tuohon ikään mennessä polttomoottoriauton kone-, kytkin- ja vaihdelaatikkorempat ovat maksaneet, ja paljonko enemmän polttoaineeseen on mennyt vs sähköllä ajamisen hinta.
 
Mitä auto kestää on kyllä ihan hyvä kysymys.

Meillä on vanhempi Citroën ja siinä on 2.0 HDi kone. Ostin sen viisi vuotta sitten ja maksoin pirssistä 2000€. Oli ajettu 305 000tkm ja nyt sillä on ajettu 580 000tkm. Ainoat rempat ovat olleet etupään nivelien ja puslien uusimisia. Tekniikalle ei ole tarvinnut tehdä mitään. Mitä nyt normaalit huollot, suodattimet, öljyt, iskarit, renkaat, jarrupalat ja levyt yms tavallista on vaihdettu tarvittaessa. Kori on täyssinkitty niin ei edes ruoste vaivaa.

Vaikea uskoa, että nykypäivän sähköauto antaisi yhtä edullisia kilometrejä 15-20 vuotiaana kuin em. ranskatar. Seuraava km-tavoite on 700 000tkm ja uskompa että sen saavuttaminen ei ole isokaan ongelma.
 
Joo, kyllä toki löytyy kestäviäkin autoja ja autoyksilöitä. Käsittääkseni uusista autoista näitä löytyy koko ajan vähemmän koska autoja ei nykyään suunnitella kestämään puolta miljoonaa kilometriä. Toisaalta, kestäviä autoja löytyy myös sähköautopuolelta.

Joka tapauksessa, sähköauton käyttökustannukset - mukaan lukien akun kuluminen - ovat murto-osa polttomoottoriauton kustannuksista.

Tietenkin sähköautoissa on vakavia puutteita verrattuna polttomoottoriautoihin, minkä takia sähköauto ei sovi kaikille käyttäjille.
 
Viime talvena oli kolme sellaista missä lukee kyljessä käyn 100 prosenttisesti sähköllä tienposkessa ja yksi hinauksessa, kaikki saman päivän aikana :)
 
Esimerkkejä näistä puutteista?
Pahimmat puutteet ovat lyhyempi käyttömatka ja hitaampi lataus/tankkaus. Kaikissa käytöissä eivät yleensä haittaa, mutta niiden syiden takia eivät sovellu hyvin kaikkiin käyttötarkoituksiin ja olosuhteisiin. Ainakin sähköautolla ajaminen vaatii ihan eri tavalla suunnittelua kuin polttomoottoriautolla ajaminen.

Esim voisin hyvin ostaa itselleni kakkosautoksi sähköauton koska sillä ei ajeta satoja kilometrejä vuorokaudessa, mutta ykkösautoksi en koska sillä ajetaan aika ajoin ja lisäksi vedetään peräkärryä.
 
Tässä taannoin oli jissain mediassa juttua taksi Teslasta jolla oli ajettu poskettomat määrät kilsoja. Omistaja oli tyyväinen hankintaa ja ei edes harkinnut vaihtamista vielä.
 
Pahimmat puutteet ovat lyhyempi käyttömatka ja hitaampi lataus/tankkaus. Kaikissa käytöissä eivät yleensä haittaa, mutta niiden syiden takia eivät sovellu hyvin kaikkiin käyttötarkoituksiin ja olosuhteisiin. Ainakin sähköautolla ajaminen vaatii ihan eri tavalla suunnittelua kuin polttomoottoriautolla ajaminen.

Esim voisin hyvin ostaa itselleni kakkosautoksi sähköauton koska sillä ei ajeta satoja kilometrejä vuorokaudessa, mutta ykkösautoksi en koska sillä ajetaan aika ajoin ja lisäksi vedetään peräkärryä.
Toki on olemassa vielä muutamia ihmisiä ja käyttötapauksia, joille/joihin sähköautot eivät suoraan sovi. Mutta aikamoisessa vähemmistössä ne jo alkavat olla.

Suunnittelua vaaditaan hieman enemmän (oiva apu: https://abetterrouteplanner.com/ ), sadat kilometrit vuorokaudessa eivät ole ongelma, ellet ole "tauoitta Helsingistä Lappiin"-tyyppinen kuski. Peräkärryn vetoonkin löytyy jo toimivia ratkaisuja mutta siinä toimintamatka lyhenee - vaan kuinka monella on tapana vetää kärryä perässään satoja kilometrejä?

Itse ostaisin sähköauton heti, jos pankkitili ei olisi niin kovin vastahakoinen.
 
Toki on olemassa vielä muutamia ihmisiä ja käyttötapauksia, joille/joihin sähköautot eivät suoraan sovi. Mutta aikamoisessa vähemmistössä ne jo alkavat olla.

Suunnittelua vaaditaan hieman enemmän (oiva apu: https://abetterrouteplanner.com/ ), sadat kilometrit vuorokaudessa eivät ole ongelma, ellet ole "tauoitta Helsingistä Lappiin"-tyyppinen kuski. Peräkärryn vetoonkin löytyy jo toimivia ratkaisuja mutta siinä toimintamatka lyhenee - vaan kuinka monella on tapana vetää kärryä perässään satoja kilometrejä?

Itse ostaisin sähköauton heti, jos pankkitili ei olisi niin kovin vastahakoinen.
Pitkissä siirtymissä range tulee helposti vastaan, esim. ajetaan HKI-TRE-HKI reissu sukuloimaan:

Jos halutaan ajaa moottoritietä normaalia nopeutta eli kesällä 120 km/h niin se kuluttaa rangea jopa tuplanopeudella eli 100 km matkalla range pienenee jopa 200 km. No, aina on mahdollista pysähtyä ABC:lle lataamaan autoa ja vaikka lounastamaan sen puolen tunnin ajan. Kuitenkin, jos siellä kyläpaikassa tarjotaan ruokaa, niin tuntuu hölmöltä pysähtyä erikseen lounaalle. Kuitenkin tuollainen yhteensä 350 km matka moottoritienopeutta vaatii valtaosalla sähköautoista vähintään yhden ylimääräisen pysähdyksen matkan aikana; paitsi jos tuttava asuu esim huoltoaseman vieressä niin että auton voi jättää latautumaan visiitin ajaksi. Lisäksi itsellä on tapana ajaa tuollainen vajaa 200 km (suuntaansa) ilman pidempiä pysähdyksiä; varsinkin jos siellä kyläpaikassa on jo istuttu se 3-4 tuntia.

Toinen, tällä kertaa käytännössä koettu tilanne: työpaikan sähköautossa rangea lähtiessä 230 km, edestakainen matka ampumaradalle noin 95 km. Rangea palatessa jäljellä 35 km. Jos olisin käynyt lounaalla kesken päivän, olisi ollut siinä ja siinä, olisiko jättänyt tielle; nytkin oli vähän jännä paluumatka. Tässä ajomatkasta noin puolet oli moottoritietä, talvinopeusrajoitus 100 km/h ja lämpötila nollassa. Lähtö lämpimästä tallista ja ulkoradalla ei ole latausmahdollisuutta. Ei myöskään voinut pitää autoa käynnissä jos olisi vaikka halunnut mennä lämpimään autoon välillä istumaan.

Summa summarum: ei ole vaikeaa löytää tilanteita joissa sähköauton range asettaa rajoituksia tai pakottaa pitämään ylimääräisiä taukoja. Tai se vaikuttaa reittisuunnitteluun.
 
Tuo @YJT:n kuvaama tilanne on se oma "normaali" ongelmatapaus.
Eli talvella pitäisi pystyä ajamaan HKI -> Loppi -> HKI väli "tankkaamatta" välillä.
Vaihtoehdot joilla tuohon pystyy ovat kyllä vähän liian kalliita omalle kukkarolle ja ajelujen määrälle.

Silti sähköauto houkuttelisi, pienten käyttökustannusten takia. Huollot ja sähkö ovat ainakin vielä halpoja.
Normaali kauppakassi ja kaupunkipyörittelu olisi käytännössä hoidettavissa ilman mitään ongelmaa.
Sinänsä kyllä vähän kiinnostaa. että miten kottero suhtautuisi siihen, että se seisoo kasarmilla pakkasessa viikonlopun/viikon harjoituksen yli.

Kärrin ja pitkien matkojen kanssa joutuu sitten kyllä vetelemään polttomoottorilla ainakin vielä toistaiseksi.
Esim tuon @Patu:n linkkaaman route planerin mukaan reissuun, jossa menee normaalisti alle 7 tuntia kuluisi latauksineen inan vajaa 10 tuntia.

Nimim. Ensimmäinen pysähdys yleensä Kajjjaanissa.
 
Back
Top