Sähköautot.

Kuinka usein polttomoottoriautolla ajetaan 50 vuotta; siis nykyaikaisilla? Tietenkin autoharrastajat voivat rassata kiesejä vuosikymmeniä, mutta Suomessa auton keskimääräinen käyttöikä on noin 20 vuotta.

Akut tosiaan kuluvat, kuten polttomoottoriauton moottori. Lisäksi polttisautossa on sellaisia kuluvia osia joita sähköautossa ei ole. Ja sillä välillä sähköautoilija säästää jopa tuhansia euroja vuodessa halvemmissa käyttökuluissa ja pienemmän huollon tarpeen kautta. Verotuskin suosii kivasti.

Sähköautojen vaihtoarvo tosiaan laskee iän myötä, kuten polttisautollakin. Mikäli valtion harjoittama politiikka ei muutu, alkaa polttomoottoriauton hyvitysarvo olla entistä huonompi. Jo nyt näkee että dieseleitä saa käytettynä paljon aikaisempaa halvemmalla, koska niiden tulevaisuus on aika epävarma. Samoin tulee käymään bensa-autoille kun verotus kiristyy koko ajan.

Lisäys: tämä vastauksena @Leaderwolf kirjoitukseen.
 
Teslalta onkin näemmä tulossa 25 kilotaalan sähköauto vuonna 2023. Erittäin kiinnostavaa, odotan mielenkiinnolla tarkempia teknisiä tietoja. Jos hinta muodostuisi samalla kaavalla kuin nyt Model 3:n kanssa, olisi hinta Suomessa 31 000 EUR.

Vertailin huvikseni Tesla Model 3:lla ajamisen hintaa nykyisillä sähkön hinnolla omistamani diesel-auton toteutuneisiin kustannuksiin. Energian hinta putoaisi karkeasti 3000€/v -> 1000€/v eli säästäisin 2000€/v, jos autoa ladattaisiin vain kotipihassa (kuten tapahtuisi 99% tapauksista). Laskut tein todellisen talvitestin kulutuslukemia käyttäen, ylöspäin pyöristäen. Tuolla jo lyhentelisi autolainaakin jonkin verran.

Täysin epäsäännöllistä ajoa päivän mittaan maatilalla ja Hankkijalla. Matkat parista kilsasta satoihin kilometreihin per päivä. Ei mitään säännöllisyyttä. Sähköauto on mahdoton.
Avaatko vähän tätä ongelmaa? Minusta "parista kilsasta satoihin kilometreihin per päivä" ei ole mikään ongelma sähköautolle.
 
Voisi jopa ajatella että ostaisi ihan uutena sähköauton. Jos sillä ajaa 100 km noin 2€ polttoainekustannuksella ja bensa-auto maksaa noin 9€ (6 l / 100 km ja bensa 1,5 €/l ja nousee), niin jokaisella 100 km matkalla säästäisi 7€. Siinä säästelisi jo jonkin verran auton osamaksuja. Lisäksi verotus on aika paljon kevyempi, ja pitäisi olla huomattavasti huoltovapaampi myös.
Tilanne verotuksen suhteen ei voi jatkua kovin pitkään, jos käy niin että sähköautot alkavat yleistyä. Kun veropohjan kannalta kriittinen massa on ylitetty, miksi valtio jättäisi nostamatta ajosähkön hintaa, kun se kerää hirmuverot bensasta ja dieselistä? Tilapäinen autovero on +60-vuotias vanhus.
 
Joo, vero varmasti nousee. Mutta ei toisaalta ole nähtävissä että polttomoottoriautojen verotus olisi laskemassa. Luultavasti käy niin että sähköautoilu muuttuu nykyistä kalliimmaksi, mutta fossiilisilla ajaminen kallistuu vielä enemmän jolloin sähköllä ajaminen on edelleen halvempaa. Voi jopa olla että fossiilisilla ajaminen kielletään kokonaan, kun korvaava teknologia kehittyy niin että tarve ajaa fossiilisilla vähenee.

Tämä siis edellyttäen, että ilmastotavoitteet ym pysyvät nykyisen kaltaisina tai mennään nykyistä kunnianhimoisempaan suuntaan.
 
En kyllä näe että fosiillipolttoainemoottorit kiellettäisiin vielä moneen kymmeneen vuoteen. Ennen sitä täytyy tapahtua paljon kehitystä kuten koko maa täytetty latauspisteillä Lapin erämaita myöten. Ainakin porokasvattajien sähkömoottorikelkat tarvitsevat niitä jos polttomoottori kielletään.
 
En kyllä näe että fosiillipolttoainemoottorit kiellettäisiin vielä moneen kymmeneen vuoteen. Ennen sitä täytyy tapahtua paljon kehitystä kuten koko maa täytetty latauspisteillä Lapin erämaita myöten. Ainakin porokasvattajien sähkömoottorikelkat tarvitsevat niitä jos polttomoottori kielletään.
Sähköauton ostajille ja muille kansalaisille tulee jakaa tarrakiinnitteisiä pistorasioita, joit voi länttästä vaikka lapinmännyn kylkeen tai naapurin seinään, sähköhän tulee töpselistä
 
On nää sähköautot aika yliarvostettu. Ei puhuta sen ongelmista muutakuin lehdistön kautta. Luin yleltä että euroopassa jokaisella risteilyaluksella palaa vähintään yksi auto. Ja eu:n johto pyörittää sormiansa asian suhteen.
 
En kyllä näe että fosiillipolttoainemoottorit kiellettäisiin vielä moneen kymmeneen vuoteen. Ennen sitä täytyy tapahtua paljon kehitystä kuten koko maa täytetty latauspisteillä Lapin erämaita myöten. Ainakin porokasvattajien sähkömoottorikelkat tarvitsevat niitä jos polttomoottori kielletään.
Joo, ei varmasti ihan heti kielletäkään. Jotain rajoituksia voi tulla aluksi kuten että ruuhka-aikana ei saa ajaa isoissa kaupungeissa tai jotain vastaavaa. Varmaan syrjäseuduilla ajamista saa jatkaa pitkäänkin, mutta kun akkuteknologia kehittyy ja latausverkosto paranee niin tarve fossiilisille vähenee.
 
Voi myös olla, että jokin muu teknologia kuten polttokennoautot kehittyvät niin nopeasti että ne menevät piankin sähköautoista ohi koska niissä ei ole sähköautojen isoimpia puutteita. Tai sitten akuissa siirrytään kokonaan uuteen teknologiaan. Joka tapauksessa siinä menee varmasti useampi kymmenen vuotta ennen kuin uusi teknologia yleistyy kuluttajamarkkinoilla.
 
Sen yhden suomalaisen visio vedystä kuulostaa kiinnostavalta, en tiedä kuinka realistista.
 
Hiirenhiljaa vihermedia on siitä, että minkälainen ympäristösankari on hän, joka sitkeästi köröttelee ikivanhalla bensa tai diesel kotterollaan hautaansa asti. Kun ei se uusien, varsinkaan sähköautojen, valmistus ole lainkaan ympäristöystävällistä, millään mittarilla. Ja sähkökin pitää jollain tavalla tuottaa, vaikka se töpselistä tuleekin. Omituista sekin, että sähkön käyttö kaikkeen muuhun kuin liikkumiseen, vaikka talon lämmitykseen, ei olekaan ympäristöteko, päinvastoin.
 
Hiirenhiljaa vihermedia on siitä, että minkälainen ympäristösankari on hän, joka sitkeästi köröttelee ikivanhalla bensa tai diesel kotterollaan hautaansa asti. Kun ei se uusien, varsinkaan sähköautojen, valmistus ole lainkaan ympäristöystävällistä, millään mittarilla. Ja sähkökin pitää jollain tavalla tuottaa, vaikka se töpselistä tuleekin. Omituista sekin, että sähkön käyttö kaikkeen muuhun kuin liikkumiseen, vaikka talon lämmitykseen, ei olekaan ympäristöteko, päinvastoin.

Tommi puhuu enemmän kuin asiaa. Itse väitän että 60 luvun musse on se luontoa säästävä kapistus. 60v käytössä ja vieläkin mennään. Moni ajattelee päästojä tankatessaan, ei silloin kun autoa valmistetaan. Voisin toki itsekkin ajaa hinnan puolesta sähköllä, mutta näin persaukisena siihen ei ole varaa. Pakko siis ajaa loppuun näitä muiden vanhoja vehkeitä.
 
Ei nuo vielä kovinkaan houkuttelevia ole ainakaan pikku sähkökauppakassien ominaisuudet. Pitäisikö valita autoksi 2011 60 000 km 7900€ Citroen C-Zero jolla pääsee ”tankillisella” 60-100 km, vai 2011 62 000 km 4900€ Citroen C1 jolla pääsee tankillisella 777 km?
Mutta paljos se tankillinen maksaa? Ja mikäs on se tilapäinen autovero... Aika nopeasti tuo sähköbiili tuleekin halvemmaksi, varsinkin jos ei tarvitse ajaa yli 100km yhteen putkeen.
Suomessa tuo 100km säde kyllä melko heikko, varsinkin jos mökille pitäisi päästä. Toki jos asuu kaupungissä, ja ajelut on juuri työmatkaa yms. niin ihan hyvin tuollakin menee.

Itselleni ainakin sähköauton kiinnostavuus on 100% sidottu sen halvempiin käyttökustannuksiin.

Olen itsekkin naureskellut tuolle sähkön käytön kaksinaisuudelle ja tuotannolle. Varsinkin kun muistaa että n. 10% sähköstä tulee itäiseltä naapurilta, jossa sähköä luultavasti tuotetaan polttamalla eläviä hylkeen poikasia, on sähköauton ostaminen täydellinen ekoteko. ;)
 
Yksi asia joka ihmetyttää on se, että biodieseliä ei tueta vaan se on päin vastoin reilusti fossiilista kalliimpaa. Jos olisi edes saman hintaista - halvemmissa puhumattakaan - niin varmasti porukka ajaisi sillä ja yhtäkkiä diesel olisi yhtä ekologinen kuin sähköauto - ellei enemmänkin. Toki päästökauppakuviot ym vaikuttavat siihen että myyty litra biodieseliä ei ole litra pois fossiilisen myynnistä, mutta tämä on varmasti asia jota pystyisi muuttamaan.
 
C1:sen 35 litran tankki näytti täyttyvän 56,70€ mikäli tankkaa Väliköntiellä Kuopiossa 1,624€ 95:sta.
Sähkösitikalla taas pitäisi kuskata mukana kasaa jatkojohtoja ja olla jatkuvasti ruinaamassa työnantajalta ja tutuilta sähköä. Mikäli sattuu asumaan kerrostalossa niin hyvällä tuurilla saattaa saada vuokrattua tolppapaikan11,52€/kk tai noin 3500 eurolla ( katospaikka noin 8000€, autohallipaikka noin 18000€) ostettua sen. Tavallisesta sähkötolpasta tosin saa sähköä ehkä parhaimmillaan 2 tuntia kerrallaan, mikäli haluaa latausaseman on se ja sen asennus maksettava itse tai ehkä kuukausien väännön jälkeen talonyhtiö suostuu maksamaan latausaseman.
Sähköauton sähkö maksaa noin 3€ Sadalle kilsalle ja C1 vie bensaa 6,93 euron edestä sadalla kilsalla. Mutta kun ostelee ja asennuttaa pari (esim mökille ja kotiin) latausasemaa pitää sähköautolla ajaa aikapitkään ennen kuin latausasemien hinnat on kuoletettu. Polttoaineinfra taas ollaan jo yhteisesti maksettu joten siitä ei polttoaineautoilijan enää tarvitse välittää. Sähköttömälle erämaamökille voi kuskata bensat kanisterissa mutta sähkön lorottaminen kanisteriin on hiukan hankalampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pari tuttua täyssähkö ihmistä pyrkii lataamaan autoaan ns. pummilla aina kun se on mahdollista, tuli pientä eripuraa kun toinen niistä työnsi johtonsa kysymättä mökkini seinään yöksi. Tarjosin kaverille edellistä polttoainekuittiani ja kysyin löytyisikö käteistä tätä vastaan?.... ei löytynyt, ihmetteli että mitä meinaan. Huomautin hänelle että sinulla on piuha minun seinässä ja ilmeisesti meinaat pitää siinä sitä noin viikon ja minä maksan. Kyse on periaatteesta, jos lataa niin kysytään kohteliaasti mitä maksaa eikä varasteta. No lupasi hoitaa asian kun saa laskettua mitä latailu maksoi Rovakairan hinnoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Pari tuttua täyssähkö ihmistä pyrkii lataamaan autoaan ns. pummilla aina kun se on mahdollista, tuli pientä eripuraa kun toinen niistä työnsi johtonsa kysymättä mökkini seinään yöksi. Tarjosin kaverille edellistä polttoainekuittiani ja kysyin löytyisikö käteistä tätä vastaan?.... ei löytynyt, ihmetteli että mitä meinaan. Huomautin hänelle että sinulla on piuha minun seinässä ja ilmeisesti meinaat pitää siinä sitä noin viikon ja minä maksan. Kyse on periaatteesta, jos lataa niin kysytään kohteliaasti mitä maksaa eikä varasteta. No lupasi hoitaa asian kun saa laskettua mikä latailu maksoi Rovakairan hinnoilla.
Ennen oli pensarosvoja, nykyään sitten virtavoroja
 
Pari tuttua täyssähkö ihmistä pyrkii lataamaan autoaan ns. pummilla aina kun se on mahdollista, tuli pientä eripuraa kun toinen niistä työnsi johtonsa kysymättä mökkini seinään yöksi. Tarjosin kaverille edellistä polttoainekuittiani ja kysyin löytyisikö käteistä tätä vastaan?.... ei löytynyt, ihmetteli että mitä meinaan. Huomautin hänelle että sinulla on piuha minun seinässä ja ilmeisesti meinaat pitää siinä sitä noin viikon ja minä maksan. Kyse on periaatteesta, jos lataa niin kysytään kohteliaasti mitä maksaa eikä varasteta. No lupasi hoitaa asian kun saa laskettua mitä latailu maksoi Rovakairan hinnoilla.

Ei ole ihan sama asia tosiaan kun jonkun puhelimen akun lataaminen.
 
Back
Top