Kuinkahan kestävä tuollainen huippuunsa viritetty Koenigseggin mylly on pitemmällä aikavälillä? Jo aiemmin autoissa on ollut käytössä pienitilavuuksisia turbomoottoreita, joista on otettu paljon tehoja irti, mutta niiden kestävyys on ollut yleensä huomattavasti heikompi kuin vaikkapa melko luotettavaksi ja kestäväksi osoittautunut viisisylinterinen Volvon oma 2,4l turbodiesel. Se nyt ei tietenkään ole enää uutta tekniikkaa, mutta kestäviksi nuo moottorit ovat osoittautuneet.
Koenigseggin autoista on sanottu että ne ovat tarkotettu miehille, joilla on
useampia vaimoja. Tuosta 3-sylinterisestä moottoria ei ole vielä saatu edes tuotantoon ja sitä on tarkoitus tehdä ainoastaan 300 kpl.
Formula 1 moottorit ovat nykyään 1,6 litran V6-moottoreita joissa on mukana energiaa talteenottava ja boostaavaa sähköjärjestelmä, eli ne ovat hybridejä.
Kierrosluvut ovat sitten aivan järjettömiä.
Toyotan filosofia on ollut aina tehdä mahdollisimman kestäviä autoja. Siellä moottorin tilavuus on päin vastoin noussut, mutta Toyota harvoin käyttää
bensiinimalleissa turboja.
Jos haluaa kestävää moottoria niin yksi kaikkein paras olisi Toyotan hybridi, jossa on iskutilavuudeltaan suhteellisen iso moottori Ilman turboa.
Voisin kuvitella että hyvällä huollolla kestää tulee enemmän kuin omistajalla on elinvuosia jäljellä.
Uudet landcruiserit ja landhopperit(lyhyt landcruiser) ovat kuin tehtyjä Suomen oloihin.
Alustavien tietojen mukaan näissä uutuuksissa on ainakin 2.8 litran nelisylinterinen kevythybridi-diesel.
Hybridillä voidaan pienillä kierroksilla kiihdyttää niin ettei polttomoottorin tarvitse käydä kierroslukualueella jossa sen kaasujen vaihto ja palaminen on epätyydyttää eli kulutus on korkeaa ja tulee saasteita.
Koenigsegin freevalve on moottori on erittäin eksoottinen ja voi käyttää hyvin ihmeellisiä keinoja, joita ei
normaaliin sarjatuotantoon välttämättä tule.
Freevalve -venttiileillä saavutettaisiin teorian mukaan hyvää palamista eli vääntöä pienillä kierroksilla.
Se sitten nähdään kun niitä joskus tulee valmiiksi ja jos niitä edes annetaan testattavaksi kriittisille toimittajille.