Sähköautot.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starpom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos minulla olisi kymmenen vuotta vanha sähköauto samoilla kilometrillä, ajoakku olisi jo ainakin kerran vaihdettu, todennäköisesti kaksi. Se on varmaan 20 000 arvoinen osa, ainakin. Ei sen ikäistä Model S:ää ole enää missään myyntikunnossa. Model 3 tuli vuonna 2016, mutta vanhimmat myytävät ovat noin viisivuotiaita.
Näistähän on erilaisia laskureita johon voi pyöritellä haluamiaan lukuja.

Tuo sähköauton akun kuluminen ei kyllä ole käytännön kokemusten perusteella nykyään mikään ongelma. Akku katsotaan loppuun kuluneeksi kun kapasiteetista on jäljellä 70%, ja kokemukset osoittavat, että tämä raja tulee vastaan autosta ja käytöstä riippuen jossain 500 000 - 800 000 km kohdalla (jos on ladattu järkevästi, eli ei kovin paljon pikalatauksia ja akkua ei pääsääntöisesti ladata täyteen eikä ajeta tyhjäksi).

On sitten makuasia, onko esim 500 000 km autolle paljon vai vähän, ja kuinka moni ylipäätään ajaa noin paljon ajetulla autolla minnekään muualle kuin paaliin.
 
Sähköautoilun kuluja verrattaessa pitää toki myös huomioida huollot.

Jos tekee huollot itse niin siinä luonnollisesti säästää, mutta jos ajelee uudemmilla autoilla niin huollot varmaan tehdään merkkiliikkeessä tai ylipäätään korjaamolla. Tällöin lukemani perusteella sähköauto tulee huomattavasti edullisemmaksi huoltaa.
 
Tuo sähköauton akun kuluminen ei kyllä ole käytännön kokemusten perusteella nykyään mikään ongelma. Akku katsotaan loppuun kuluneeksi kun kapasiteetista on jäljellä 70%, ja kokemukset osoittavat, että tämä raja tulee vastaan autosta ja käytöstä riippuen jossain 500 000 - 800 000 km kohdalla (jos on ladattu järkevästi, eli ei kovin paljon pikalatauksia ja akkua ei pääsääntöisesti ladata täyteen eikä ajeta tyhjäksi).
Eivät tosiaan käytännössä koskaan pääse tuohon ikään. Niistä takavuosien miljoonan ajetuista sähkötakseista oli aina vaihdettu akustot useampaan kertaan takuuseen, ja takuun ulkopuolella hinta on sellainen että auto menee aina paaliin Teslan varaosapolitiikan takia.

Hauskoja leluja tietysti ja voimalinja on upea.
 
Viimeksi muokattu:
On hassua että nimenomaan sähköautolla pitäisi päästä miljoona kilometriä, kun se on dieseleillekin harvinaista ja nykyisissä bensa-autoissa puoletkin siitä on paljon.

Nuo mainitsemani km-luvut eivät olleet mitään laskennallisia vaan käytäntöä. Eri asia sitten, miten auton muut osat kestävät. Ja akkupakettiahan ei tarvitse vaihtaa kerralla, vaan vain kuluneet osat.

Muistaakseni olen myös joskus korjauttanut jotain vikoja polttisautosta, joten eivät nekään ilman korjauksia selviä.

Eipä sillä, minulla ei ole euroakaan kiinni sähköautoilussa, mutta olen kyllä kiinnostunut aiheesta. Ja olen huomannut, että paljon on ennakkoluuloja; nimenomaan akuston kestävyyden suhteen.
 
Tässä on hyvä esimerkki miten kolmisen vuotta vanha ennuste on toteutumassa.

"Wrightin lain" mukaan akuston hinta laskee 28 % aina kun valmistusmäärä kappaleina tuplaantuu. Tähän saakka tuo on pitänyt kutinsa. Sen ennusteen mukaan ensivuodesta alkaen sähköauton hankintahinta tulee alittamaan vastaavan polttomoottoriauton ja koska käyttökustannukset ovat jo alemmat niin hankinta ei pitäisi olla tavalliselle auton käyttäjälle jolla edes auttava pääsy latausinfraan minkäänlainen ongelma.

EV-Battery-Costs-Datastream-main.jpg


Toki sähköautojen yleistyessä latausinfran tarve kasvaa voimakkaasti ja se tulee monissa maissa olemaan rajoite, Suomessa sen ei pitäisi olla.


Akkujen, erityisesti LFP tyyppien, hinta on Kiinassa painunut jo alle 50 USD/kWh, jolloin ne ovat energiavarastoihin sekä mm. linja-autoihin jo todella houkuttelevia vaihtoehtoja. LFP akkutyypillä ei ole myöskään samoja lämpenemisongelmia kuin NMC akuilla ja ne saa käyttää tyhjäksi ja ladata aivan täyteen. Myös latausnopeus voi olla yleensä korkeampi, mikä erityisesti raskaalla kalustolla sekä energiavarastoissa on tärkeä ominaisuus.


LFP akuilla energiatiheys ei ole aivan samalla tasolla, mutta tuotakin kehittäneen edelleen. Melkein kaikki muu onkin sitten parempaa.

 
Viimeksi muokattu:
On hassua että nimenomaan sähköautolla pitäisi päästä miljoona kilometriä, kun se on dieseleillekin harvinaista ja nykyisissä bensa-autoissa puoletkin siitä on paljon.

Nuo mainitsemani km-luvut eivät olleet mitään laskennallisia vaan käytäntöä. Eri asia sitten, miten auton muut osat kestävät. Ja akkupakettiahan ei tarvitse vaihtaa kerralla, vaan vain kuluneet osat.

Muistaakseni olen myös joskus korjauttanut jotain vikoja polttisautosta, joten eivät nekään ilman korjauksia selviä.

Eipä sillä, minulla ei ole euroakaan kiinni sähköautoilussa, mutta olen kyllä kiinnostunut aiheesta. Ja olen huomannut, että paljon on ennakkoluuloja; nimenomaan akuston kestävyyden suhteen.
Tämä juuri, sekä lisäksi ”asuntovaunu perässä viikottain lappiin yhdellä istumalta, ei onnistu patterivatkaimella, kjehräh”.
Itsekään en vielä sähköautoilijaksi ryhtynyt, mutta seuraan mielenkiinnolla aihetta. Suurimpana kynnyksenä ehkä kotilatauksen puuttuminen nyt.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen palaten, ainakin kaikki tuntemani, jotka ovat ”vatkaimeen” vaihtaneet, eivät ole sitä katuneet. Ainakin yksi oli suuri kutoskoneiden ystävä eikä muutama vuosi sitten olisi muuta seuraavaksi huolinutkaan. Nyt sähkärillä ajelessa kertoo kuinka huoletonta ja edullista meno on vanhaan verrattuna.

Tiiä näistä sitten. Voihan se olla että kirpaisee se arvon aleneminen sitten autoa vaihtaessa.. mutta pysyykö se arvo polttiksissakaan? Monet liikkeet ei kuulema dieseleitä edes huoli vaihdossa?
 
  • Tykkää
Reactions: YJT
Kakkosautojahan nuo ovat, kuka jaksaa leikkiä noilla latausasemilla ja niiden miljoonalla eri appilla jotka eivät koskaan toimi, tai range-lupauksilla jotka eivät koskaan pidä paikkaansa? Tankin täyttää parissa minuutissa, ei siihen tarvita appia ja ABC:n buffetissa puputtamista kun akku ei ollutkaan esilämmitetty ja latauksessa menikin tunti. Liikenteestä kerätään yli 8 miljardia verotuloja, kun tuo korjataan myös sähköautoilijoiden maksettavaksi niin kiinnostus hyytyy kovin nopeasti.

Kuten sanottua, leluja joista innostuvat lähinnä maailmanparantajat ja ihmiset jotka eivät ole ennen ajaneet nopealla autolla tai moottoripyörällä. Onhan se tietysti kova kun jotain oikeasti tapahtuu kun antaa kaasua.
 
Jos äpit pelottaa niin kannattaa hommata Fortumin ja K-latauksen RFID-tunniste lätkät tai sitten lataa Nesteen laturilla joissa voi maksaa pankkikortilla. Yleensä sähköauton lisäksi myös löpöautokin tulee tankattua aakkosaseman äpillä.
 
Mutta alkuperäiseen aiheeseen palaten, ainakin kaikki tuntemani, jotka ovat ”vatkaimeen” vaihtaneet, eivät ole sitä katuneet. Ainakin yksi oli suuri kutoskoneiden ystävä eikä muutama vuosi sitten olisi muuta seuraavaksi huolinutkaan. Nyt sähkärillä ajelessa kertoo kuinka huoletonta ja edullista meno on vanhaan verrattuna.
Mulla on vähän sama kokemus. Yksikin dissasi sähköautoja hyvin vahvasti, sitten kävi koeajamassa yhtä ja nyt on ääni muuttunut kellossa täysin. Taitaa olla toinen sähköauto menossa, tai ehkä kolmas; on sitä tyyppiä joka vaihtaa autoa melko usein.
 
Jos äpit pelottaa niin kannattaa hommata Fortumin ja K-latauksen RFID-tunniste lätkät tai sitten lataa Nesteen laturilla joissa voi maksaa pankkikortilla. Yleensä sähköauton lisäksi myös löpöautokin tulee tankattua aakkosaseman äpillä.
Ei siinä mikään pelota, huono toimivuus vaan vituttaa enkä ymmärrä takapakkia.

Maksan kaiken nykyään puhelimella. Lukituksen avaus, lähimaksupäätteen lähelle ja se on siinä. Ei koskaan mitään pin-koodeja tai korttien kaivamista summasta riippumatta. Toimii kaikkialla, myös bensapumpulla. Mihin niitä appeja tarvitaan? Miksei voi vain näpytellä katevarausta ja maksaa kortilla, miksi pyörä pitää keksiä uudestaan? Seuraava itkuvirsi koskee latausnopeuksia.

Kiitos ja anteeksi.
 
Kakkosautojahan nuo ovat, kuka jaksaa leikkiä noilla latausasemilla ja niiden miljoonalla eri appilla jotka eivät koskaan toimi, tai range-lupauksilla jotka eivät koskaan pidä paikkaansa? Tankin täyttää parissa minuutissa, ei siihen tarvita appia ja ABC:n buffetissa puputtamista kun akku ei ollutkaan esilämmitetty ja latauksessa menikin tunti. Liikenteestä kerätään yli 8 miljardia verotuloja, kun tuo korjataan myös sähköautoilijoiden maksettavaksi niin kiinnostus hyytyy kovin nopeasti.

Kuten sanottua, leluja joista innostuvat lähinnä maailmanparantajat ja ihmiset jotka eivät ole ennen ajaneet nopealla autolla tai moottoripyörällä. Onhan se tietysti kova kun jotain oikeasti tapahtuu kun antaa kaasua.
Toki vaatii sen että pystyy lataamaan kotona, jolloin ei tarvitse käydä erikseen tankkaamassakaan: auto irti töpselistä ja ajoon, kotona taas piuhan päähän. Huoltoasemalla ei ole pahemmin tarvetta käydä kun kaupat ovat nykyään sunnuntaisinkin auki.

Suomalaisen keskimääräinen ajosuorite päivässä on muistaakseni jotain 25-30 km, ja sähköautolla tosiaan säästää sen verran että sitten jos joskus pitää sinne Lappiin ajaa, niin voi vaikka vuokrata auton niillä säästyneillä rahoilla - vaikka väittävät että joku on sähkölläkin sinne ajanut.

Itse kun mietin omia ajojani niin viimeisen parin-kolmen vuoden aikana ei ole montaakaan yli 300 km päivittäistä ajoreissua tullut tehtyä. Tuohon pihaan saisi laturin, niin olisihan se huoletonta ajoa kun tankki olisi aina täynnä kun pihasta lähtee.

Toki jokainen hankkii auton omien tarpeidensa mukaan, ja jos ajaa päivittäin tai muuten säännöllisesti esim 800 km päivässä niin sähkö ei välttämättä ole paras vaihtoehto, tai jos autoa ei pysty lataamaan pihassa. Muutenkin jos paljon käyttää maksullisia latausasemia, niin ajaminen ei välttämättä olekaan niin halpaa enää.

Itse olen jonkin verran ajanut töissä patteriautoilla (sekä hybrideillä että täyssähköautoilla), ja olen todennut että ehkä hybridi voisi olla hyvä meikäläiselle. Lyhyet reissut menisivät sähköllä ja esim työmatkoistakin suuri osa, jolloin bensaa säästyisi mutta range-ahdistus ei pääsisi iskemään, ja samalla saisi monet sähkön hyvät puolet kuten hyvän kiihtyvyyden. Peräkärryäkin pystyisi vetämään, vaikka toki moniin täyssähköihinkin saa nykyään koukkua.
 
Ei apeista pääse eroon diesel-autollakaan. ( firman piikkiin) parkkihalliin pysäköintiin tarvitaan Moovy-appi, ja jos parkkihallissa haluaa ( omaan piikkiin) autonsa roikan päähän niin siihen tarvitaan vuorostaan eParking-appi. Oli ihan v*tun kiva asennella kännykkään appia sormet umpijäässä -36 asteen pakkasessa.🥶
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Kakkosautojahan nuo ovat, kuka jaksaa leikkiä noilla latausasemilla ja niiden miljoonalla eri appilla jotka eivät koskaan toimi, tai range-lupauksilla jotka eivät koskaan pidä paikkaansa? Tankin täyttää parissa minuutissa, ei siihen tarvita appia ja ABC:n buffetissa puputtamista kun akku ei ollutkaan esilämmitetty ja latauksessa menikin tunti. Liikenteestä kerätään yli 8 miljardia verotuloja, kun tuo korjataan myös sähköautoilijoiden maksettavaksi niin kiinnostus hyytyy kovin nopeasti.

Kuten sanottua, leluja joista innostuvat lähinnä maailmanparantajat ja ihmiset jotka eivät ole ennen ajaneet nopealla autolla tai moottoripyörällä. Onhan se tietysti kova kun jotain oikeasti tapahtuu kun antaa kaasua.
Oma kokemus ei vastaa mielikuvaasi. Suurin osa omasta ajosta (90%) tapahtuu kotilatauksen voimalla, jonka käytössä aikaa menee hukkaan paljon vähemmän kuin polttoainetta tankatessa. Yleisestä latauksesta kokemus on muutamalta reissulta, eikä vielä ole ollut ongelmia toimimattomien Appien kanssa, vaan ne ovat toimineet varmemmin kuin vastaavat Appit bensaa tankatessa (en väitä, ettei huonosti toimivia ole).
Sähköautolla ei pääse välttämään veroja, esim. ajoneuvovero on korkeampi ja sähköstäkin joutuu maksamaan verot pl. omasta voimanlähteestä (paneelit, tuulivoimala ym.) lataavat. Kansantalouden kannalta sähköauto on parempi valinta, sillä voidaan jättää ryssät ja arabit nuolemaan näppejään öljynsä kanssa.
Se, sopiiko sähköauto kaikille on toinen kysymys. En olisi vaihtanut sähköön jos: a) ei olisi omaa latauspaikkaa, b) pitäisi ajaa päivittäin n. 200 km reissuja (hidaslataus riittää tähän), c) auto olisi ollut paljon kalliimpi kuin bensa vaihtoehto. d) jos pitäisi ajaa säännöllisesti mökille jossa ei pysty lataamaan.
 
Miksi ihmeessä muuten pari tonnia painavan sähköauton pitää kiihtyä 0-100 km alle viiden sekunnin?
Onhan se tietysti kivaa ja se myy, mutta muuten tuossa suorituskyvyssä ei ole auton energiatalouden kannalta mitään järkeä. Veikkaan, että tämä on vain siksi, että korkea hinta pitää pystyä perustelemaan jollain tavalla. Korkea hinta vaatii myös luksusvarusteet, jotka taas nostavat omamassaa,

Kokeilemissani sähkäreissä alusta ei vastaa suorituskykyä millään tasolla tai jos vastaa, niin auto on sellainen kivireki, että mukavuudesta ei voi puhua.

Omia kokemuksia: Tesla Model Y oli aivan kelvoton ajettava. Toimii ehkä USA:n suorilla, tasaisilla ja leveillä teillä mutta ei Suomessa.

VW ID.3 oli tyydyttävä ja Nissan Leafista ei kannata edes aloittaa. BYD Dolphinia ei pitäisi sallia liikenteeseen lainkaan ainakaan talvikelillä.

<Disclaimer: Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.>
 
Mun mielestä 0-100 km/h kiihtyvyys on arvo, jolla ei ole mitään tekemistä arkikäytön kanssa. Missä tilanteessa on tärkeää tai edes laillista päästä paikaltaan 100 km/h nopeuteen mahdollisimman nopeasti?

Sen sijaan liikenneturvallisuuden kannalta sitkeyskiihtyvyys, eli esim 60 km/h --> 100 km/h olisi tärkeää; esim liittymästä päätien liikennevirtaan solahtamisen kannalta. Tätä arvoa vain harvoin näkee missään.
 
En tiedä tavoitteleeko autoteollisuus noita kiihdytyslukemia, vai tuleeko se kova vääntö sähkökäytön myötä vähän kuin kaupanpäällisenä?
 
Back
Top