Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaako noita vuosia vanhoja postata nyt kun tiedossa on miten nopeasti sen Teslan arvo sulaa?Tässä taas vertailussa 5000€ nokivasara Tourani vastaan uusi kosla.
Näistähän on erilaisia laskureita johon voi pyöritellä haluamiaan lukuja.Jos minulla olisi kymmenen vuotta vanha sähköauto samoilla kilometrillä, ajoakku olisi jo ainakin kerran vaihdettu, todennäköisesti kaksi. Se on varmaan 20 000 arvoinen osa, ainakin. Ei sen ikäistä Model S:ää ole enää missään myyntikunnossa. Model 3 tuli vuonna 2016, mutta vanhimmat myytävät ovat noin viisivuotiaita.
Eivät tosiaan käytännössä koskaan pääse tuohon ikään. Niistä takavuosien miljoonan ajetuista sähkötakseista oli aina vaihdettu akustot useampaan kertaan takuuseen, ja takuun ulkopuolella hinta on sellainen että auto menee aina paaliin Teslan varaosapolitiikan takia.Tuo sähköauton akun kuluminen ei kyllä ole käytännön kokemusten perusteella nykyään mikään ongelma. Akku katsotaan loppuun kuluneeksi kun kapasiteetista on jäljellä 70%, ja kokemukset osoittavat, että tämä raja tulee vastaan autosta ja käytöstä riippuen jossain 500 000 - 800 000 km kohdalla (jos on ladattu järkevästi, eli ei kovin paljon pikalatauksia ja akkua ei pääsääntöisesti ladata täyteen eikä ajeta tyhjäksi).
Tämä juuri, sekä lisäksi ”asuntovaunu perässä viikottain lappiin yhdellä istumalta, ei onnistu patterivatkaimella, kjehräh”.On hassua että nimenomaan sähköautolla pitäisi päästä miljoona kilometriä, kun se on dieseleillekin harvinaista ja nykyisissä bensa-autoissa puoletkin siitä on paljon.
Nuo mainitsemani km-luvut eivät olleet mitään laskennallisia vaan käytäntöä. Eri asia sitten, miten auton muut osat kestävät. Ja akkupakettiahan ei tarvitse vaihtaa kerralla, vaan vain kuluneet osat.
Muistaakseni olen myös joskus korjauttanut jotain vikoja polttisautosta, joten eivät nekään ilman korjauksia selviä.
Eipä sillä, minulla ei ole euroakaan kiinni sähköautoilussa, mutta olen kyllä kiinnostunut aiheesta. Ja olen huomannut, että paljon on ennakkoluuloja; nimenomaan akuston kestävyyden suhteen.
Mulla on vähän sama kokemus. Yksikin dissasi sähköautoja hyvin vahvasti, sitten kävi koeajamassa yhtä ja nyt on ääni muuttunut kellossa täysin. Taitaa olla toinen sähköauto menossa, tai ehkä kolmas; on sitä tyyppiä joka vaihtaa autoa melko usein.Mutta alkuperäiseen aiheeseen palaten, ainakin kaikki tuntemani, jotka ovat ”vatkaimeen” vaihtaneet, eivät ole sitä katuneet. Ainakin yksi oli suuri kutoskoneiden ystävä eikä muutama vuosi sitten olisi muuta seuraavaksi huolinutkaan. Nyt sähkärillä ajelessa kertoo kuinka huoletonta ja edullista meno on vanhaan verrattuna.
Ei siinä mikään pelota, huono toimivuus vaan vituttaa enkä ymmärrä takapakkia.Jos äpit pelottaa niin kannattaa hommata Fortumin ja K-latauksen RFID-tunniste lätkät tai sitten lataa Nesteen laturilla joissa voi maksaa pankkikortilla. Yleensä sähköauton lisäksi myös löpöautokin tulee tankattua aakkosaseman äpillä.
Toki vaatii sen että pystyy lataamaan kotona, jolloin ei tarvitse käydä erikseen tankkaamassakaan: auto irti töpselistä ja ajoon, kotona taas piuhan päähän. Huoltoasemalla ei ole pahemmin tarvetta käydä kun kaupat ovat nykyään sunnuntaisinkin auki.Kakkosautojahan nuo ovat, kuka jaksaa leikkiä noilla latausasemilla ja niiden miljoonalla eri appilla jotka eivät koskaan toimi, tai range-lupauksilla jotka eivät koskaan pidä paikkaansa? Tankin täyttää parissa minuutissa, ei siihen tarvita appia ja ABC:n buffetissa puputtamista kun akku ei ollutkaan esilämmitetty ja latauksessa menikin tunti. Liikenteestä kerätään yli 8 miljardia verotuloja, kun tuo korjataan myös sähköautoilijoiden maksettavaksi niin kiinnostus hyytyy kovin nopeasti.
Kuten sanottua, leluja joista innostuvat lähinnä maailmanparantajat ja ihmiset jotka eivät ole ennen ajaneet nopealla autolla tai moottoripyörällä. Onhan se tietysti kova kun jotain oikeasti tapahtuu kun antaa kaasua.
Oma kokemus ei vastaa mielikuvaasi. Suurin osa omasta ajosta (90%) tapahtuu kotilatauksen voimalla, jonka käytössä aikaa menee hukkaan paljon vähemmän kuin polttoainetta tankatessa. Yleisestä latauksesta kokemus on muutamalta reissulta, eikä vielä ole ollut ongelmia toimimattomien Appien kanssa, vaan ne ovat toimineet varmemmin kuin vastaavat Appit bensaa tankatessa (en väitä, ettei huonosti toimivia ole).Kakkosautojahan nuo ovat, kuka jaksaa leikkiä noilla latausasemilla ja niiden miljoonalla eri appilla jotka eivät koskaan toimi, tai range-lupauksilla jotka eivät koskaan pidä paikkaansa? Tankin täyttää parissa minuutissa, ei siihen tarvita appia ja ABC:n buffetissa puputtamista kun akku ei ollutkaan esilämmitetty ja latauksessa menikin tunti. Liikenteestä kerätään yli 8 miljardia verotuloja, kun tuo korjataan myös sähköautoilijoiden maksettavaksi niin kiinnostus hyytyy kovin nopeasti.
Kuten sanottua, leluja joista innostuvat lähinnä maailmanparantajat ja ihmiset jotka eivät ole ennen ajaneet nopealla autolla tai moottoripyörällä. Onhan se tietysti kova kun jotain oikeasti tapahtuu kun antaa kaasua.