Sinähän se aikaimoinen asiantuntija olet. Jos kone lähtee Kaliningradista liikkeelle, varoitusaikaa on itseasiassa enemmän kuin jos se tulee Pietarin suunnasta.
Tuossa
@Rantojen mies varmaankin tarkoittaa tilannetta jossa Kaliningradista Pietariin lentävä rahtikone tekee yllättävän käännöksen.
Tässä lienee joitakin seikkoja, jotka voisi selvittää tai ottaa huomioon:
Kone lentänee transponderi päällä (?) Sillä kone joka ei lennä transponderi päällä, on varmasti valvonnan alla. Yllätysetu menetettäisiin.
Samoin pitäisi jotenkin perustella, miksi Kaliningradista Pietariin lennettäisiin tuosta(noudatellen kansainvälistä ilmatilaa), eikä suoraan, siis siitä mistä ne lentää Riikan ja Tarton vierestä.
Jos taas siis lennettäisiin, kyseessä ei olisikaan siviililento (linjalla Kaliningrad-Riika-Tarto-Pietari), vaan sotilaskone ... ja taas sitä siis seurattaisiin sotilaskoneena.
Jos sotilaskone lentää Suomen ilmatilaan, sillehän normaalisti ilmoitetaan radiolla. (näin tehtiin pääsääntöisesti ennenkuin tehostettiin tunnistuslentoja) Jos se siitä huolimatta jatkaa matkaansa - peli alkaa olemaan melko lailla selvä.
Yllätyslennon pitäisi siis olla siviililento, joka saapuu alueelle siten, että sen ilmoitettu reitti kulkee Ahvenanmaan läheltä. Tämä voisi ilmoittaa vaikkapa jostain ongelmasta ja pyytää laskeutumislupaa Ahvenanmaalle. Ilmoitetun hätätilanteen pitäisi olla aika akuutti, ettei lentämällä pääsisi esim. Turkuun tai Arlandaan. Erikoismiehet sitten purkautuvat ulos kentällä periaatteessa evakuointityyppisesti. Vastassahan ei ole kuin siviilejä; palomiehiä, ehkä jokunen poliisi ja lääkintähenkilöstöä, tullivirkailija.
Siinä se yllätys sitten olisikin. Tästä eteenpäin suomalainen turvallisuuskoneisto laittaa koneen käyntiin.
Ihan samanlaisen erikoisoperaation voi toki tehdä Venäjällekin, jos haluja riittää. Epäilen kyllä, että ideana se ei kuitenkaan, niinpäin ajateltuna, kuulosta enää lainkaan täysipäiseltä suunnitelmalta. Mikä olisi sopiva kohde meille; Kaliningrad .. ?