Eipä tarvitse ollakkaan. Mitään uusia teorioita ei ole.
Toki nämä sensaatiokauppiaat tekevät samoja juttuja uudelleen ja uudelleen. Aina sillä jotain saa myytyä. Aina löytyy joku vääntynyt metallinkappale millä voidaan sama tarina aloittaa uudelleen.
Tapauksen faktat ovat harvinaisen selvät. Visiiri irtosi olosuhteisiin nähden liian heikon rakenteen johdosta,seurauksena keula suoraan auki mereen ja se oli sitten siinä. Visiiri löytyi kaukaa laivan hylystä, joka todistaa sen, että se irtosi ennen uppoamista. Minkäänlaisia räjähdysjälkiä ei ole löydetty lukituksesta. Kuvat osoittavat asian selkeästi. Keulabulbissa on selvät jäljet visiirin osumisesta siihen ja samoin visiirissä on maalia bulbista.
Vähän huonommalla tuurilla kukaan ei olisi selvinnyt tuolta. Uppoaminen olisi voinut tapahtua paljon nopeamminkin. Herald of Free Enterprise upposi paljon helpommissa olosuhteissa 90 sekunnissa täsmälleen samasta syystä. Keula auki suoraan mereen, avoin tila ja free surface effect hoitaa loput. Laskelmat ovat täysin kiistattomat.
Miehistön toiminta ja todistukset osoittavat, että minkäänlaista isompaa räjähdystä ei ole ollut. Kukaan ei ole puhunut räjähdyksestä heti onnettomuuden jälkeen.
Estonian "kadonneen" kapteenin sijainti on tiedetty 26 vuoden ajan. En usko, että sitä tullaan koskaan kertomaan. Eikä mielestäni pidäkkään.
Tämä "uusi reikä" ei ole millään lailla ihmeellinen tai erikoinen ainakaan tuon IL:n videon perusteella. Näyttää täysin normaalilta rakenteelliselta halkeamalta joko heti uppoamisen/pohjaan osumisen seurauksena tai ajan mittaan tapahtuvan, korroosion aiheuttaman heikkenemisen, ja siitä johtuvan mahdollisen jännityksen laukeamisen seuraukselta. Jos hylky on vielä liikahtanut kuten tuossa viitattiin, jälki voi syntyä helposti myös sen seurauksena.
Kun lukee näitä Rabbe/Co. tarinoita niin kyllä Estonia haluttiin todella upottaa. Oli pommeja sisällä ja ulkona ja vielä törmättiin sukellusveneellä varmuuden vuoksi
.