Salaliitot

Kappas. Rungossa on siis reikiä sisäänpäin ikäänkuin törmäyksestä tai muusta. Jutta Rabe kuvasi taas aukkoja jotka olisivat tulleet räjähdyksistä sisäpuolelta.
Olisiko nämä leikattu auki jälkikäteen jotta oltaisiin päästy sisälle kenties noutamaan jotakin?
 
Harmi, että Kari Lehtola ei ole enää kommentoimassa uusimpia käänteitä. Mies ampui alas uudet teoriat ja huhut varsin uskottavasti.

Eipä tarvitse ollakkaan. Mitään uusia teorioita ei ole.

Toki nämä sensaatiokauppiaat tekevät samoja juttuja uudelleen ja uudelleen. Aina sillä jotain saa myytyä. Aina löytyy joku vääntynyt metallinkappale millä voidaan sama tarina aloittaa uudelleen.

Tapauksen faktat ovat harvinaisen selvät. Visiiri irtosi olosuhteisiin nähden liian heikon rakenteen johdosta,seurauksena keula suoraan auki mereen ja se oli sitten siinä. Visiiri löytyi kaukaa laivan hylystä, joka todistaa sen, että se irtosi ennen uppoamista. Minkäänlaisia räjähdysjälkiä ei ole löydetty lukituksesta. Kuvat osoittavat asian selkeästi. Keulabulbissa on selvät jäljet visiirin osumisesta siihen ja samoin visiirissä on maalia bulbista.

Vähän huonommalla tuurilla kukaan ei olisi selvinnyt tuolta. Uppoaminen olisi voinut tapahtua paljon nopeamminkin. Herald of Free Enterprise upposi paljon helpommissa olosuhteissa 90 sekunnissa täsmälleen samasta syystä. Keula auki suoraan mereen, avoin tila ja free surface effect hoitaa loput. Laskelmat ovat täysin kiistattomat.

Miehistön toiminta ja todistukset osoittavat, että minkäänlaista isompaa räjähdystä ei ole ollut. Kukaan ei ole puhunut räjähdyksestä heti onnettomuuden jälkeen.

Estonian "kadonneen" kapteenin sijainti on tiedetty 26 vuoden ajan. En usko, että sitä tullaan koskaan kertomaan. Eikä mielestäni pidäkkään.

Tämä "uusi reikä" ei ole millään lailla ihmeellinen tai erikoinen ainakaan tuon IL:n videon perusteella. Näyttää täysin normaalilta rakenteelliselta halkeamalta joko heti uppoamisen/pohjaan osumisen seurauksena tai ajan mittaan tapahtuvan, korroosion aiheuttaman heikkenemisen, ja siitä johtuvan mahdollisen jännityksen laukeamisen seuraukselta. Jos hylky on vielä liikahtanut kuten tuossa viitattiin, jälki voi syntyä helposti myös sen seurauksena.

Kun lukee näitä Rabbe/Co. tarinoita niin kyllä Estonia haluttiin todella upottaa. Oli pommeja sisällä ja ulkona ja vielä törmättiin sukellusveneellä varmuuden vuoksi:).
 
Kappas. Rungossa on siis reikiä sisäänpäin ikäänkuin törmäyksestä tai muusta. Jutta Rabe kuvasi taas aukkoja jotka olisivat tulleet räjähdyksistä sisäpuolelta.
Olisiko nämä leikattu auki jälkikäteen jotta oltaisiin päästy sisälle kenties noutamaan jotakin?
Tuo jälkikäteen leikkaaminen pohjassa makaavaan alukseen ilman, että kuka huomaa asiaa, ei onnistu maanpäällisellä teknologialla. Voiko tämä olla sattumaa... :unsure:
 
Tuo jälkikäteen leikkaaminen pohjassa makaavaan alukseen ilman, että kuka huomaa asiaa, ei onnistu maanpäällisellä teknologialla. Voiko tämä olla sattumaa... :unsure:
Miksi ei onnistuisi? Aluksesta saatettiin evakuoida materiaalia nopeasti haverin jälkeen. Ennen passiivisten kuuntelujärjestelmien asennuksia.
 
Eipä tarvitse ollakkaan. Mitään uusia teorioita ei ole.

Toki nämä sensaatiokauppiaat tekevät samoja juttuja uudelleen ja uudelleen. Aina sillä jotain saa myytyä. Aina löytyy joku vääntynyt metallinkappale millä voidaan sama tarina aloittaa uudelleen.

Tapauksen faktat ovat harvinaisen selvät. Visiiri irtosi olosuhteisiin nähden liian heikon rakenteen johdosta,seurauksena keula suoraan auki mereen ja se oli sitten siinä. Visiiri löytyi kaukaa laivan hylystä, joka todistaa sen, että se irtosi ennen uppoamista. Minkäänlaisia räjähdysjälkiä ei ole löydetty lukituksesta. Kuvat osoittavat asian selkeästi. Keulabulbissa on selvät jäljet visiirin osumisesta siihen ja samoin visiirissä on maalia bulbista.

Vähän huonommalla tuurilla kukaan ei olisi selvinnyt tuolta. Uppoaminen olisi voinut tapahtua paljon nopeamminkin. Herald of Free Enterprise upposi paljon helpommissa olosuhteissa 90 sekunnissa täsmälleen samasta syystä. Keula auki suoraan mereen, avoin tila ja free surface effect hoitaa loput. Laskelmat ovat täysin kiistattomat.

Miehistön toiminta ja todistukset osoittavat, että minkäänlaista isompaa räjähdystä ei ole ollut. Kukaan ei ole puhunut räjähdyksestä heti onnettomuuden jälkeen.

Estonian "kadonneen" kapteenin sijainti on tiedetty 26 vuoden ajan. En usko, että sitä tullaan koskaan kertomaan. Eikä mielestäni pidäkkään.

Tämä "uusi reikä" ei ole millään lailla ihmeellinen tai erikoinen ainakaan tuon IL:n videon perusteella. Näyttää täysin normaalilta rakenteelliselta halkeamalta joko heti uppoamisen/pohjaan osumisen seurauksena tai ajan mittaan tapahtuvan, korroosion aiheuttaman heikkenemisen, ja siitä johtuvan mahdollisen jännityksen laukeamisen seuraukselta. Jos hylky on vielä liikahtanut kuten tuossa viitattiin, jälki voi syntyä helposti myös sen seurauksena.

Kun lukee näitä Rabbe/Co. tarinoita niin kyllä Estonia haluttiin todella upottaa. Oli pommeja sisällä ja ulkona ja vielä törmättiin sukellusveneellä varmuuden vuoksi:).
Sen verran vakavasti tiedot on otettu vastaan, että ulkoministerit ovat ilmoittaneet mahdollisesta uudesta tutkinnasta. Viro haluaa uuden tutkinnan ja on halukas sitä vetämään.

Mitä tarvetta uudelle kansainväliselle tutkinnalle on, jos totuus jo tiedetään?
 
Sen verran vakavasti tiedot on otettu vastaan, että ulkoministerit ovat ilmoittaneet mahdollisesta uudesta tutkinnasta. Viro haluaa uuden tutkinnan ja on halukas sitä vetämään.

Mitä tarvetta uudelle kansainväliselle tutkinnalle on, jos totuus jo tiedetään?
Julkisista lähteistä on kerrottu, että salkku on haettu jostain hytistä. Hyvin mahdollisesti runkoon on leikattu reikiä ihan Suomen tai Ruotsin viranomaisten toimesta ilman mitään sen kummempaa salailua.
 
Sen verran vakavasti tiedot on otettu vastaan, että ulkoministerit ovat ilmoittaneet mahdollisesta uudesta tutkinnasta. Viro haluaa uuden tutkinnan ja on halukas sitä vetämään.

Mitä tarvetta uudelle kansainväliselle tutkinnalle on, jos totuus jo tiedetään?

Rauhoittamaan kansaa. Aina on mahdollisuus näinä Twitter-aikoina että jotkut alkavat uskoa näihin juttuihin ja siitä syntyy sitten poliittinen ongelma. Helpompaa silloin tutkia asiaa. Eikä siitä mitään haittaakaan ole. Aina tutkiminen voi lisätä tietoa eikä tuon tutkimuksen tekeminen ole iso homma. Joten mikä jottei.

@Merten sheriffi onhan reikiä tehty. Testattiin mm. onnistuuko nostamiseen tarvittavien vaijerien laitto ja kuinka iso homma se olisi.

Kannattaa muuten muistaa, että nuo pelastussukellukset ovat oikeasti vaarallista puuhaa. Niissä kuolee ihmisiä. Costa Concordialla kesti 2,5 vuotta löytää kaikki uhrit. Ja alus oli puoliksi pinnalla. Lisätkää tuohon kylmyys, 60-80 metrin syvyys, pakko käyttää saturaatiolaitteita ja kuivapukuja jne. jne. Ei noissa hylyissä sukelleta kuin elokuvissa. Yhden ainoan hytin tutkiminen kokonaan on jo iso työ kun kaikki seinistä alkaen on voinut romahtaa.
 
Tämä ihan mielenkiintoinen.

Uskotteko te että salainen materiaali olisi yhä aluksessa?

Viron Estonia-onnettomuustutkimuksen johtaja Margus Kurm arvioi Postmees-lehdessä(siirryt toiseen palveluun), että Estoniaan olisi voinut törmätä sukellusvene. Hän perustaa arvionsa siihen, että rungon suurimmat vauriot sijatsevat aluksen vedenalaisessa osassa, eikä alueella nähty muita laivoja.

Alueella oli hänen mukaansa käynnissä Ruotsin merisotaharjoitus, ja Ruotsin laivasto olisi voinut olla osallinen onnettomuuteen. Hän pitää toisaalta myös mahdollisena, että sukellusvene saattoi Estoniaa laivaan lastatun materiaalin vuoksi.
 
Valitettavasti tästä ei ikinä tule sen parempi vaikka tutkittaisiin uudestaan. Vaikka uppoaminen olisikin johtunut visiirin puutteesta ja siitä tulleista vaurioista. Tapaukselle on annettu uutta tuulta liika alle. Aikanaan alus olisi pitänyt nostaa niin asiasta ei enää keskusteltaisi.
 
Valitettavasti tästä ei ikinä tule sen parempi vaikka tutkittaisiin uudestaan. Vaikka uppoaminen olisikin johtunut visiirin puutteesta ja siitä tulleista vaurioista. Tapaukselle on annettu uutta tuulta liika alle. Aikanaan alus olisi pitänyt nostaa niin asiasta ei enää keskusteltaisi.
Jos Estonia upotettiin, niin on täysin luonnollista että hylky jätettiin pohjalle. Jäljet saatiin näin peitettyä.
 
Viralliset tahot pitävät jo mahdollisena, että Ruotsin sukellusvene olisi saattanut Estoniaa kuljetetun rahdin vuoksi.
Tämä on täysin uusi lähestymistapa ja tietenkin ilahduttavaa.
Mainittu Ruotsin sotaharjoitus on minulle täysin uusi asia. NATOn harjoitus eteläisimmällä Itämerellä on kyllä ollut tiedossa jo aiemmin.
 
Rauhoittamaan kansaa. Aina on mahdollisuus näinä Twitter-aikoina että jotkut alkavat uskoa näihin juttuihin ja siitä syntyy sitten poliittinen ongelma. Helpompaa silloin tutkia asiaa. Eikä siitä mitään haittaakaan ole. Aina tutkiminen voi lisätä tietoa eikä tuon tutkimuksen tekeminen ole iso homma. Joten mikä jottei.

@Merten sheriffi onhan reikiä tehty. Testattiin mm. onnistuuko nostamiseen tarvittavien vaijerien laitto ja kuinka iso homma se olisi.

Kannattaa muuten muistaa, että nuo pelastussukellukset ovat oikeasti vaarallista puuhaa. Niissä kuolee ihmisiä. Costa Concordialla kesti 2,5 vuotta löytää kaikki uhrit. Ja alus oli puoliksi pinnalla. Lisätkää tuohon kylmyys, 60-80 metrin syvyys, pakko käyttää saturaatiolaitteita ja kuivapukuja jne. jne. Ei noissa hylyissä sukelleta kuin elokuvissa. Yhden ainoan hytin tutkiminen kokonaan on jo iso työ kun kaikki seinistä alkaen on voinut romahtaa.
Margus Kurm laittaa kovia syytöksiä Ruotsin suuntaan.

 
Margus Kurm laittaa kovia syytöksiä Ruotsin suuntaan.

Ruotsi oli tosiaan 90 luvun alkupuolella vielä iso tekijä Itämerellä. Saneli suoraan esimerkiksi Suomen merivoimille mitä sanoa taikka tehdä.
 
Back
Top