Salaliitot

Mihin olisi piilotettu vaurioutunut ruotsalainen suklari? Osa näistä on liian velttoja teorioita.
Minä en mitään suve törmäystä ole koskaan epäillyt enkä myöskään sellaisesta lukenut. Edelleen nuo uudet löydökset lienevät jälkikäteen tehtyjä.
Kuka tehnyt, niin siihen en ota kantaa.
 
Margus Kurm laittaa kovia syytöksiä Ruotsin suuntaan.


Kurm (joka siis ei ole ollut mukana varsinaisessa tutkimuskomissiossa joka teki tarkat tekniset arviot tapahtuneesta) puhuu paljon sontaagia. Esimerkiksi väitteet ettei ROV-kuvauksia ole tehty kuin kerran ovat höpöä. Nauhoja on ihan suomessakin ties kuinka paljon (muistaakseni yli 100 tuntia) sukelluksista. Mitään jälkiä ei ole peitelty ennen tutkimuskomission työn loppumista jne.

Näiden Eestiläisten puheista tulee hieman sellainen käsitys, että halutaan syy löytää kaikkialta muualta kuin Eestiläisten merimiesten omista toimista. Joita ei edes varsin syytetä raportissa. Ihan samaa schaibaa oli tämä Saksalaisten ns. "asiantuntijoiden panelin" epäilyt. he keksivät pommeja, törmäyksiä, miehistön mokia ja ties mitä. Kaikkea muuta syytä ettei Meyer Werthin suunnitteluun/työhön liittyviä asioita olisi liian kyselty.

Puheet mistään suvesta ovat lähinnä hupaisia. Tuollainen pikku naarmu syntyy jo pelkästään siitä, että esimerkiksi laivan oma pelastusvene, joka painaa puoliksi vedellä täyttyneenä tonneja rymähtää uppoamisessa aallon paiskaamana kylkeä vasten. Puhumattakaan kun tuhannet terästonnit rysähtävät pohjaan ja rakenteet vääntyvät. Ei siinä kummoistakaan knööliä tarvita niin tuollainen levy hajoaa kuin paperi.

Että sukellusvene törmäsi ja upotti...

Täytynee perhana lähteä mestoille ja palkata pelastusfirma apuun. Tuolla on sitten nimittäin svenssonien suve pohjassa.

Siksiköhän ruotsalaiset etsivät aina sukellusveneitä rannikoltaan? Odottavat Yybersalaiselta Saattuetehtävältä palaavaa venettään...???
 
Jos Titanicin uppoaminen tapahtuisi nykyään, maailmassa ei riittäisi sähkö tai tallennustila kaikkien salaliittoteorioiden käsittelemiseen somessa.

J.P.Morgan sen upotti että sai FED:in vastustajat pois päiviltä. Ja sitäpaitsi pohjaan meni Olympic koska se oli mennyt vähän rikki kun kapteeni Edward J. Smith halusi leikkiä Olympic:illa kilpa-ajoa sotalaivan kanssa ja kiilasi sen eteen. Olympic naamioitiin Titanic:iksi vaihtamalla nimikyltti ja ääliökapteeni Smith laitettiin sitä ajamaan käskyllä upottaa koko paska ja FED:in vastustajat.

Tuskinpa Olympicin tunaroinnillaan särkenyt Smith oltaisiin muuten pantu kipparoimaan seuraavaa Olympic-luokan laivaa eli "Titanic:ia" (joka oli oikeasti Olympic, siis), koska ei yritysmaailma toimi niin. Ei Costa Concordiankaan kapteenia laitettu ajamaan saman varustamon lippulaivaa pikku mokailunsa jälkeen.

Eli Titanicin uppoaminen oli laajan luokan corporate-salamurha ja vakuutuspetos.

Tämä kaikki opetetaan jo Salaliittojen perusteet -kurssilla, 5 op. Peruskauraa.
 
Kurm (joka siis ei ole ollut mukana varsinaisessa tutkimuskomissiossa joka teki tarkat tekniset arviot tapahtuneesta) puhuu paljon sontaagia. Esimerkiksi väitteet ettei ROV-kuvauksia ole tehty kuin kerran ovat höpöä. Nauhoja on ihan suomessakin ties kuinka paljon (muistaakseni yli 100 tuntia) sukelluksista. Mitään jälkiä ei ole peitelty ennen tutkimuskomission työn loppumista jne.

Näiden Eestiläisten puheista tulee hieman sellainen käsitys, että halutaan syy löytää kaikkialta muualta kuin Eestiläisten merimiesten omista toimista. Joita ei edes varsin syytetä raportissa. Ihan samaa schaibaa oli tämä Saksalaisten ns. "asiantuntijoiden panelin" epäilyt. he keksivät pommeja, törmäyksiä, miehistön mokia ja ties mitä. Kaikkea muuta syytä ettei Meyer Werthin suunnitteluun/työhön liittyviä asioita olisi liian kyselty.

Puheet mistään suvesta ovat lähinnä hupaisia. Tuollainen pikku naarmu syntyy jo pelkästään siitä, että esimerkiksi laivan oma pelastusvene, joka painaa puoliksi vedellä täyttyneenä tonneja rymähtää uppoamisessa aallon paiskaamana kylkeä vasten. Puhumattakaan kun tuhannet terästonnit rysähtävät pohjaan ja rakenteet vääntyvät. Ei siinä kummoistakaan knööliä tarvita niin tuollainen levy hajoaa kuin paperi.

Että sukellusvene törmäsi ja upotti...

Täytynee perhana lähteä mestoille ja palkata pelastusfirma apuun. Tuolla on sitten nimittäin svenssonien suve pohjassa.

Siksiköhän ruotsalaiset etsivät aina sukellusveneitä rannikoltaan? Odottavat Yybersalaiselta Saattuetehtävältä palaavaa venettään...???
Suvesta en tiedä, mutta neljä metriä korkea reikä ei matkustaja-ro-ron kylkeen ihan tuosta vaan tule.

Kysymys; jos tätä reikää ei ollut tutkimuskomissiolla tiedossa, onko myös muita faktoja jotka tutkimuksesta puuttui ja
kuinka monta niitä pitää löytyä, ennen kuin asiaa sietää tutkia?

edit. Tuollaista jälkeä syntyi, kun Parchim 2-lkan korvetti/fregatti ajoi Ice Rose rahtariin viime viikolla.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en mitään suve törmäystä ole koskaan epäillyt enkä myöskään sellaisesta lukenut. Edelleen nuo uudet löydökset lienevät jälkikäteen tehtyjä.
Kuka tehnyt, niin siihen en ota kantaa.
Eipä tarvitse ollakkaan. Mitään uusia teorioita ei ole.

Toki nämä sensaatiokauppiaat tekevät samoja juttuja uudelleen ja uudelleen. Aina sillä jotain saa myytyä. Aina löytyy joku vääntynyt metallinkappale millä voidaan sama tarina aloittaa uudelleen.

Tapauksen faktat ovat harvinaisen selvät. Visiiri irtosi olosuhteisiin nähden liian heikon rakenteen johdosta,seurauksena keula suoraan auki mereen ja se oli sitten siinä. Visiiri löytyi kaukaa laivan hylystä, joka todistaa sen, että se irtosi ennen uppoamista. Minkäänlaisia räjähdysjälkiä ei ole löydetty lukituksesta. Kuvat osoittavat asian selkeästi. Keulabulbissa on selvät jäljet visiirin osumisesta siihen ja samoin visiirissä on maalia bulbista.

Vähän huonommalla tuurilla kukaan ei olisi selvinnyt tuolta. Uppoaminen olisi voinut tapahtua paljon nopeamminkin. Herald of Free Enterprise upposi paljon helpommissa olosuhteissa 90 sekunnissa täsmälleen samasta syystä. Keula auki suoraan mereen, avoin tila ja free surface effect hoitaa loput. Laskelmat ovat täysin kiistattomat.

Miehistön toiminta ja todistukset osoittavat, että minkäänlaista isompaa räjähdystä ei ole ollut. Kukaan ei ole puhunut räjähdyksestä heti onnettomuuden jälkeen.

Estonian "kadonneen" kapteenin sijainti on tiedetty 26 vuoden ajan. En usko, että sitä tullaan koskaan kertomaan. Eikä mielestäni pidäkkään.

Tämä "uusi reikä" ei ole millään lailla ihmeellinen tai erikoinen ainakaan tuon IL:n videon perusteella. Näyttää täysin normaalilta rakenteelliselta halkeamalta joko heti uppoamisen/pohjaan osumisen seurauksena tai ajan mittaan tapahtuvan, korroosion aiheuttaman heikkenemisen, ja siitä johtuvan mahdollisen jännityksen laukeamisen seuraukselta. Jos hylky on vielä liikahtanut kuten tuossa viitattiin, jälki voi syntyä helposti myös sen seurauksena.

Kun lukee näitä Rabbe/Co. tarinoita niin kyllä Estonia haluttiin todella upottaa. Oli pommeja sisällä ja ulkona ja vielä törmättiin sukellusveneellä varmuuden vuoksi:).

Missä se Estonian kapteeni on? Lupaan etten kerro eteenpäin.

Ihmettely kai kohdentuu siihen että Estonia ei jäänyt killumaan pinnalle ylösalaisin käännyttyään, ei siihen että se kellahti nurin veden päästessä autokannelle.

Merten sheriffin postaama Jutta Raben porukan videoima räjähdysaukko ei kuiten näytä luomulta?
 
Meillä on tässä Ahvenanmaalta esimerkki mitä tapahtuu, kun ajaa mahdollisesti isoon kiveen.

Siitä olen samaa mieltä, että esim pelastusvene ei reikää tuohon kylkeen tee. Enemmän pidän todennäköisenä, että reikä on tullut pohjaan vajotessa.
 
Kurm (joka siis ei ole ollut mukana varsinaisessa tutkimuskomissiossa joka teki tarkat tekniset arviot tapahtuneesta) puhuu paljon sontaagia. Esimerkiksi väitteet ettei ROV-kuvauksia ole tehty kuin kerran ovat höpöä. Nauhoja on ihan suomessakin ties kuinka paljon (muistaakseni yli 100 tuntia) sukelluksista. Mitään jälkiä ei ole peitelty ennen tutkimuskomission työn loppumista jne.

Näiden Eestiläisten puheista tulee hieman sellainen käsitys, että halutaan syy löytää kaikkialta muualta kuin Eestiläisten merimiesten omista toimista. Joita ei edes varsin syytetä raportissa. Ihan samaa schaibaa oli tämä Saksalaisten ns. "asiantuntijoiden panelin" epäilyt. he keksivät pommeja, törmäyksiä, miehistön mokia ja ties mitä. Kaikkea muuta syytä ettei Meyer Werthin suunnitteluun/työhön liittyviä asioita olisi liian kyselty.

Puheet mistään suvesta ovat lähinnä hupaisia. Tuollainen pikku naarmu syntyy jo pelkästään siitä, että esimerkiksi laivan oma pelastusvene, joka painaa puoliksi vedellä täyttyneenä tonneja rymähtää uppoamisessa aallon paiskaamana kylkeä vasten. Puhumattakaan kun tuhannet terästonnit rysähtävät pohjaan ja rakenteet vääntyvät. Ei siinä kummoistakaan knööliä tarvita niin tuollainen levy hajoaa kuin paperi.

Että sukellusvene törmäsi ja upotti...

Täytynee perhana lähteä mestoille ja palkata pelastusfirma apuun. Tuolla on sitten nimittäin svenssonien suve pohjassa.

Siksiköhän ruotsalaiset etsivät aina sukellusveneitä rannikoltaan? Odottavat Yybersalaiselta Saattuetehtävältä palaavaa venettään...???
Nämä suve väitteet ovat disinformaatiota jolla halutaan lyödä läskiksi kaikki teoriat Estonian uppoamiselle.
Estonian viimeinen lähtö Tallinnasta pitää sisällään herkullisia seikkoja jotka on jälkikäteen todistettu paikkaansa pitäviksi.
Alus lähti myöhässä Tallinnasta. Aivan viime hetkellä alukselle ajoi kuorma-auto jolla oli sotilassaattue.
Vastaavia saattueita oltiin nähty monta kertaa aikaisemminkin. Viron satamassa oli silminnäkijöitä sekä myös Ruotsin entinen tullin johtaja tunnustaa tämän. Hän oli itse antanut määräyksen päästää kontrollista läpi näitä saattueita. Olisi mielenkiintoista tietää, että keneltä hän taas sai määräyksen toimia tällä tavoin. Sisäministeri?
Oma vankka uskoni on, että Venäjän sotilastiedustelu oli paljastanut sotilasmateriaalin salakuljetukset. Todennäköisesti Venäjän miehiä oli aluksella jotka sitten saivat käskyn upottaa Estonia. Miten näille sitten lopulta kävi en osaa sanoa.
Joidenkin väitteiden mukaan alueella oltaisiin havaittu jokin pienempi alus sekä lentokonekin ilmassa. Näiden osalta en osaa sanoa mitään. Oliko lentokone linkki taivaalla operaation aikana? Entä evakuoitiinko Venäjän ukot väitettyyn pienempään alukseen? Paljon aukkoja johon kaipaisin vastauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tässä on ehta salaliittoteoria. Jos vaikka tuo nyt löytynyt repeämä olisikin tullut laivan upotessa, tällä mediahypetyksellä voi saada isoja mielenliikkeitä aikaan massojen psyykkeessä. Nimittäin jos lämmitellään sitä jo pitkän aikaa ollutta conspiraattoreiden konsensusta, että Estonia olisi upotettu venäläisten toimesta tuonaikaisen Putinin huseeratessa mukana, kun Estonialla roudattiin neukkusotateknologiaa länteen, niin tämä lämmittely palvelee erinomaisesti niitä jotka haluavat kärjistää itä-länsi vastakkainasettelua. Äärimmilleen, jopa.

It's a conspiracy, man.
 
JFK-elokuvan FBI-kuulustelijan sanoja lainatakseni (kun hän manipuloi todistajaa joka oli kuullut useita laukauksia väärästä suunnasta):

"That's impossible! You heard echoes. ECHOES!"

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006651485.html

Estonialta selvinnyt kertoo uutuusdokumentissa nähneensä vedessä mystisen esineen – todistajalausuntoon kirjattiin väärät tiedot

Uudessa Estonia-dokumentissa haastateltu turman eloonjäänyt väittää nähneensä vedessä mystisen esineen.
 
Itseäni pohdituttaa muutama juttu.
- Miten sukellusvene, jotka pakkaavat olemaan muodoiltaan aika pyöreitä, repisi tuollaisen reiän aluksen kylkeen? Venäläinen korvetti onnistui repimään suhteellisen terävällä keulalla vastaavanlaista jälkeä konttolaivan kylkeen, mutta suve?
1601324570001.png

- Mitä ihmettä sukellusvene tekisi pinta-ajossa tai aivan pinnan tuntumassa noin huonossa säässä? Nykyaikainen suven ei tarvitse tulla periskooppisyvyyteen tilannekuvan luomiseksi.
- Miksi ihmeessä joku käyttäisi sukellusvenettä suojaamaan salaista kuljetusta Estonialla? Huono väline, ainoa keino puuttua jos joku yrittäisi laivalle jotain, olisi upottaa uhkaava alus. Jos uhka tulee vaikka helikopterilla, mitään ei voi tehdä. Paras suoja olisi ollut suurehko pintataistelualus ilma- ja pintatorjuntakyvyillä ja alustarkastusosastolla.
- Ja jos kyseessä on niin tärkeä lasti että siirto pitää suojata sotavoimalla, ei kai sitä lastia nyt laitettaisi siviilialukseen? Paljon helpompaa olisi kuljettaa se valtion aluksella. Varsinkin jos kyseinen materiaali on räjähdysherkkää.
 
Nämä suve väitteet ovat disinformaatiota jolla halutaan lyödä läskiksi kaikki teoriat Estonian uppoamiselle.
Estonian viimeinen lähtö Tallinnasta pitää sisällään herkullisia seikkoja jotka on jälkikäteen todistettu paikkaansa pitäviksi.
Alus lähti myöhässä Tallinnasta. Aivan viime hetkellä alukselle ajoi kuorma-auto jolla oli sotilassaattue.
Vastaavia saattueita oltiin nähty monta kertaa aikaisemminkin. Viron satamassa oli silminnäkijöitä sekä myös Ruotsin entinen tullin johtaja tunnustaa tämän. Hän oli itse antanut määräyksen päästää kontrollista läpi näitä saattueita. Olisi mielenkiintoista tietää, että keneltä hän taas sai määräyksen toimia tällä tavoin. Sisäministeri?
Oma vankka uskoni on, että Venäjän sotilastiedustelu oli paljastanut sotilasmateriaalin salakuljetukset. Todennäköisesti Venäjän miehiä oli aluksella jotka sitten saivat käskyn upottaa Estonia. Miten näille sitten lopulta kävi en osaa sanoa.
Joidenkin väitteiden mukaan alueella oltaisiin havaittu jokin pienempi alus sekä lentokonekin ilmassa. Näiden osalta en osaa sanoa mitään. Oliko lentokone linkki taivaalla operaation aikana? Entä evakuoitiinko Venäjän ukot väitettyyn pienempään alukseen? Paljon aukkoja johon kaipaisin vastauksia.
Jos Venäjän sotilastiedustelu on tietoinen kuljetuksista, luulisi että olisi helpompiakin tapoja estää kaluston siirrot kuin upottaa suuri matkustaja-alus? Riskit omille miehille olisivat varsin suuret, kuin myös paljastumisriski. Aika erikoista varsinkin kun materiaali olisi peräisin todennäköisesti Venäjältä. Paljon helpompaa pidättää materiaalin salakuljettajat omalla rajalla.

Jos materiaali olisi ehtinyt jostain syystä livahtaa rajasta ylitse, voi sen aina vaatia takaisin. Salakuljetettua valtiolta laittomasti vietyä materiaalia. Viron olisi se pitänyt palauttaa.
 
Kaleva uutisoi Estonian oudosta kylkirepeämästä jo vuonna 1997: "Suomalaismiehistö varoitti Estonian vioista"
Kaleva uutisoi jo marraskuussa 1997 kiistanalaisista tiedoista Estonian uppoamiseen liittyen. Otsikon mukaan "Meyer-telakan uusi selvitys Estonia-turmasta valmis. Päätutkija ihmettelee suurta repeämää aluksen kyljessä."



https://www.kaleva.fi/kaleva-uutisoi-estonian-oudosta-kylkirepeamasta-jo/2942931



Suomalaismiehistö varoitti Estonian vioista
Hampuri. Saksalaistelakan tutkimuksissa virolaisia edeltänyt suomalaismiehistö havaitsi Estoniassa jo 1992 vakavia vikoja, joita ei koskaan korjattu. Niissä uskotaan lisäksi 28.10.1994 uponneen aluksen täyttyneen vedellä ja kallistuneen oletettua aikaisemmin osaksi salaperäisen kylkirepeämän vuoksi.


Estonian vuonna 1980 rakentanut saksalaistelakka Meyer Werft paljastaa uusimmat tuloksensa 852 kuolonuhria vaatineesta onnettomuudesta ensi torstaina Tukholmassa. Se avaa kaupungissa sitä ennen joulukuun 1. päivänä turmaa koskevan laajan kaksiviikkoisen dokumenttinäyttelyn.


Vastaavan tilaisuuden kesäkuussa Tukholmassa järjestänyt saksalaisyhtiö haluaa yhä todistaa, ettei se ole tehnyt rakenne- tai suunnitteluvirheitä alunperin Viking Sallyna seilanneessa aluksessa. Sen sijaan telakan päätutkija, merikapteeni Werner Hummel muistutti Hampurissa torstaina Kalevalle Estonian päässeen aikaa sitten katastrofaaliseen kuntoon.


– Perusteellisen huollon puutteella aluksen onnettomuus oli periaatteessa etukäteen ohjelmoitu, sanoi merionnettomuuksiin yli 22 vuotta erikoistunut Hummel.

Vikoja ei korjattu Turussa

Hummelin mukaan Viking Sallyn aikana suomalaismiehistö esitti varustamolle jo syyskuussa 1992 aluksessa kiireellistä ajorampin saranoiden uusimista, visiirin sekä rampin lukitussalpojen säätöjä ja vahvistamista ja keulan kumitiivisteiden uusimista. Vikoja ei kuitenkaan korjattu tammikuussa 1993 Turun telakalla.


Miehistö tilkitsi vuotoja matoilla

Sen mukaan visiirin ja rungon välinen kumitiiviste oli metrien matkalta vuosia rikki. Siksi merellä visiiri täyttyi aina vedestä. Vesimassan painosta visiiri eli jatkuvasti auki-kiinni -liikkeessä, joka taas kulutti lukitussalpoja, hydrauliikkaa ja saranoita. Vuodon ja liikkeen vuoksi visiirin asento vääntyi aikaa myöten väärään asentoon.


Kun ajoramppikin oli vääntynyt kuluneiden saranoiden ja viallisten kumitiivisteiden takia, pääsi vesi lopulta autokannelle. Näin kävi aikaisemmillakin merimatkoilla ennen turmayötä.


Hummelin esittämistä kuvista ilmeni, että Estonian miehistöllä oli tapana tilkitä pahimpia vuotopaikkoja matoilla sekä avata ja sulkea viallisia visiirin lukkolaitteita lekalla.


Telakan raportissa viitataan usein asiantuntemattomiin visiirin tekniikan korjausyrityksiin. Niihin liittyi esimerkiksi suomalaisen merimiehen tappo. Surman tehneen suomalaisen pursimiehen asianajaja Daniel Allen kirjoitti tutkijoille tapauksesta.


Surmattu merimies neuvoi kesäkuussa 1993 virolaisia merimiehiä mm. Atlantin lukon omaperäisissä muutos- ja hitsaustöissä. Niissä lukon turvatoiminta vaurioitui merkittävästi, kertoi pursimies Allenille antamassaan todistuslausunnossa.


Surman tehnyt pursimies oli näkemässä muutosoperaatiot, jonka vuoksi surmattu merimies uhkaili tätä Estonian onnettomuuden jälkeen. Pursimies tappoi lopulta pelosta merimiehen.



Vielä reilu vuosi sitten Hummel kertoi saksalaislehtien haastatteluissa päässeensä jyvälle rikollisyhteyksistä.


Telakan tutkimusryhmä arvioi Estonian uppoamiseen johtaneiden tapahtumien alkaneen kohtalokkaalla matkalla huomattavasti aikaisemmin kuin virallinen komissio laskee.


– Autokansi lainehti vettä keulasta perään jo noin 23.30, jolloin myös kallistuminen alkoi. Sen ja uppoamisajankohdan väliin jäi siis noin kaksi tuntia. Kyse ei siis ollut äkkinäisestä turmasta, Hummel painotti.


– Puolen yön maissa huonosti kiinnitetty lastikin alkoi liikkua autokannella, aiheutti vahinkoa ja vaikeutti vuodon tukkimisyrityksiä. Kun tähän lisätään aluksen tilanteeseen nähden liian kova vauhti vasta-aallokkoon, kävi turma väistämättömäksi.


Meyer jatkaa tuoreesta raportistaan huolimatta edelleen tutkimuksia. Hummelin mielestä nimenomaan lisäsukellukset hylkyyn antaisivat kaivattuja tietoja onnettomuuden syistä.


– On omituista, ettei meren pohjalla makaavaa Estoniaa kuvata lähemmin. Se olisi vieläkin täysin mahdollista.


Onnettomuuden vastuukysymykset Hummel jättää muiden murheiksi.


– Selviä laiminlyöntejä on tapahtunut. Meidän osalta paperit ovat kuitenkin puhtaat. Enkä minä ole mikään tuomari.
 
Ei tule, ei.. Mutta kun ruotsinlaiva kolahtaa pohjaan 80 metristä niin ennemmin pelti antaa periksi kuin maapallo heilahtaa.
Titaniccikin katkesi jo osittain pinnalla olleessaan. Ei mikään suuri ihme ole, jos autolauttaan tulee reikä osuessaan pohjaan.
330px-Titanic_sinking_gif.gif

 
Jos Venäjän sotilastiedustelu on tietoinen kuljetuksista, luulisi että olisi helpompiakin tapoja estää kaluston siirrot kuin upottaa suuri matkustaja-alus? Riskit omille miehille olisivat varsin suuret, kuin myös paljastumisriski. Aika erikoista varsinkin kun materiaali olisi peräisin todennäköisesti Venäjältä. Paljon helpompaa pidättää materiaalin salakuljettajat omalla rajalla.

Jos materiaali olisi ehtinyt jostain syystä livahtaa rajasta ylitse, voi sen aina vaatia takaisin. Salakuljetettua valtiolta laittomasti vietyä materiaalia. Viron olisi se pitänyt palauttaa.
Viro oli pelkästään kauttakulkumaa. Täysi kehitysmaa tuohon aikaan vailla minkäänlaista kykyä suorittaa mitään tämän tyyppistä. Ruotsin sotilastiedustelu MUST sekä Jenkit olivat näissä taustalla.
 
Back
Top