Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minä en mitään suve törmäystä ole koskaan epäillyt enkä myöskään sellaisesta lukenut. Edelleen nuo uudet löydökset lienevät jälkikäteen tehtyjä.Mihin olisi piilotettu vaurioutunut ruotsalainen suklari? Osa näistä on liian velttoja teorioita.
Margus Kurm laittaa kovia syytöksiä Ruotsin suuntaan.
Virolainen Estonia-tutkija sai uutuusdokumentista pontta rajulle väitteelleen: laivan upotti ruotsalainen sukellusvene – ”Kyse voi olla vain törmäyksestä”
Margus Kurm kertoo Iltalehdelle, ettei yllättynyt tuoreen dokumentin paljastuksesta, jonka mukaan laivan hylyn kyljessä on valtava reikä.www.iltalehti.fi
Jos Titanicin uppoaminen tapahtuisi nykyään, maailmassa ei riittäisi sähkö tai tallennustila kaikkien salaliittoteorioiden käsittelemiseen somessa.
Suvesta en tiedä, mutta neljä metriä korkea reikä ei matkustaja-ro-ron kylkeen ihan tuosta vaan tule.Kurm (joka siis ei ole ollut mukana varsinaisessa tutkimuskomissiossa joka teki tarkat tekniset arviot tapahtuneesta) puhuu paljon sontaagia. Esimerkiksi väitteet ettei ROV-kuvauksia ole tehty kuin kerran ovat höpöä. Nauhoja on ihan suomessakin ties kuinka paljon (muistaakseni yli 100 tuntia) sukelluksista. Mitään jälkiä ei ole peitelty ennen tutkimuskomission työn loppumista jne.
Näiden Eestiläisten puheista tulee hieman sellainen käsitys, että halutaan syy löytää kaikkialta muualta kuin Eestiläisten merimiesten omista toimista. Joita ei edes varsin syytetä raportissa. Ihan samaa schaibaa oli tämä Saksalaisten ns. "asiantuntijoiden panelin" epäilyt. he keksivät pommeja, törmäyksiä, miehistön mokia ja ties mitä. Kaikkea muuta syytä ettei Meyer Werthin suunnitteluun/työhön liittyviä asioita olisi liian kyselty.
Puheet mistään suvesta ovat lähinnä hupaisia. Tuollainen pikku naarmu syntyy jo pelkästään siitä, että esimerkiksi laivan oma pelastusvene, joka painaa puoliksi vedellä täyttyneenä tonneja rymähtää uppoamisessa aallon paiskaamana kylkeä vasten. Puhumattakaan kun tuhannet terästonnit rysähtävät pohjaan ja rakenteet vääntyvät. Ei siinä kummoistakaan knööliä tarvita niin tuollainen levy hajoaa kuin paperi.
Että sukellusvene törmäsi ja upotti...
Täytynee perhana lähteä mestoille ja palkata pelastusfirma apuun. Tuolla on sitten nimittäin svenssonien suve pohjassa.
Siksiköhän ruotsalaiset etsivät aina sukellusveneitä rannikoltaan? Odottavat Yybersalaiselta Saattuetehtävältä palaavaa venettään...???
Minä en mitään suve törmäystä ole koskaan epäillyt enkä myöskään sellaisesta lukenut. Edelleen nuo uudet löydökset lienevät jälkikäteen tehtyjä.
Kuka tehnyt, niin siihen en ota kantaa.
Eipä tarvitse ollakkaan. Mitään uusia teorioita ei ole.
Toki nämä sensaatiokauppiaat tekevät samoja juttuja uudelleen ja uudelleen. Aina sillä jotain saa myytyä. Aina löytyy joku vääntynyt metallinkappale millä voidaan sama tarina aloittaa uudelleen.
Tapauksen faktat ovat harvinaisen selvät. Visiiri irtosi olosuhteisiin nähden liian heikon rakenteen johdosta,seurauksena keula suoraan auki mereen ja se oli sitten siinä. Visiiri löytyi kaukaa laivan hylystä, joka todistaa sen, että se irtosi ennen uppoamista. Minkäänlaisia räjähdysjälkiä ei ole löydetty lukituksesta. Kuvat osoittavat asian selkeästi. Keulabulbissa on selvät jäljet visiirin osumisesta siihen ja samoin visiirissä on maalia bulbista.
Vähän huonommalla tuurilla kukaan ei olisi selvinnyt tuolta. Uppoaminen olisi voinut tapahtua paljon nopeamminkin. Herald of Free Enterprise upposi paljon helpommissa olosuhteissa 90 sekunnissa täsmälleen samasta syystä. Keula auki suoraan mereen, avoin tila ja free surface effect hoitaa loput. Laskelmat ovat täysin kiistattomat.
Miehistön toiminta ja todistukset osoittavat, että minkäänlaista isompaa räjähdystä ei ole ollut. Kukaan ei ole puhunut räjähdyksestä heti onnettomuuden jälkeen.
Estonian "kadonneen" kapteenin sijainti on tiedetty 26 vuoden ajan. En usko, että sitä tullaan koskaan kertomaan. Eikä mielestäni pidäkkään.
Tämä "uusi reikä" ei ole millään lailla ihmeellinen tai erikoinen ainakaan tuon IL:n videon perusteella. Näyttää täysin normaalilta rakenteelliselta halkeamalta joko heti uppoamisen/pohjaan osumisen seurauksena tai ajan mittaan tapahtuvan, korroosion aiheuttaman heikkenemisen, ja siitä johtuvan mahdollisen jännityksen laukeamisen seuraukselta. Jos hylky on vielä liikahtanut kuten tuossa viitattiin, jälki voi syntyä helposti myös sen seurauksena.
Kun lukee näitä Rabbe/Co. tarinoita niin kyllä Estonia haluttiin todella upottaa. Oli pommeja sisällä ja ulkona ja vielä törmättiin sukellusveneellä varmuuden vuoksi.
Nämä suve väitteet ovat disinformaatiota jolla halutaan lyödä läskiksi kaikki teoriat Estonian uppoamiselle.Kurm (joka siis ei ole ollut mukana varsinaisessa tutkimuskomissiossa joka teki tarkat tekniset arviot tapahtuneesta) puhuu paljon sontaagia. Esimerkiksi väitteet ettei ROV-kuvauksia ole tehty kuin kerran ovat höpöä. Nauhoja on ihan suomessakin ties kuinka paljon (muistaakseni yli 100 tuntia) sukelluksista. Mitään jälkiä ei ole peitelty ennen tutkimuskomission työn loppumista jne.
Näiden Eestiläisten puheista tulee hieman sellainen käsitys, että halutaan syy löytää kaikkialta muualta kuin Eestiläisten merimiesten omista toimista. Joita ei edes varsin syytetä raportissa. Ihan samaa schaibaa oli tämä Saksalaisten ns. "asiantuntijoiden panelin" epäilyt. he keksivät pommeja, törmäyksiä, miehistön mokia ja ties mitä. Kaikkea muuta syytä ettei Meyer Werthin suunnitteluun/työhön liittyviä asioita olisi liian kyselty.
Puheet mistään suvesta ovat lähinnä hupaisia. Tuollainen pikku naarmu syntyy jo pelkästään siitä, että esimerkiksi laivan oma pelastusvene, joka painaa puoliksi vedellä täyttyneenä tonneja rymähtää uppoamisessa aallon paiskaamana kylkeä vasten. Puhumattakaan kun tuhannet terästonnit rysähtävät pohjaan ja rakenteet vääntyvät. Ei siinä kummoistakaan knööliä tarvita niin tuollainen levy hajoaa kuin paperi.
Että sukellusvene törmäsi ja upotti...
Täytynee perhana lähteä mestoille ja palkata pelastusfirma apuun. Tuolla on sitten nimittäin svenssonien suve pohjassa.
Siksiköhän ruotsalaiset etsivät aina sukellusveneitä rannikoltaan? Odottavat Yybersalaiselta Saattuetehtävältä palaavaa venettään...???
Palataan aiheeseen huomenna.
Täytyy hiukan orientoitua lisää...
Löytyy sarjan harvinaiset keräilykortit edelleen alkuperäisessä kunnossa.I want to believe
Suvesta en tiedä, mutta neljä metriä korkea reikä ei matkustaja-ro-ron kylkeen ihan tuosta vaan tule.
Jos Venäjän sotilastiedustelu on tietoinen kuljetuksista, luulisi että olisi helpompiakin tapoja estää kaluston siirrot kuin upottaa suuri matkustaja-alus? Riskit omille miehille olisivat varsin suuret, kuin myös paljastumisriski. Aika erikoista varsinkin kun materiaali olisi peräisin todennäköisesti Venäjältä. Paljon helpompaa pidättää materiaalin salakuljettajat omalla rajalla.Nämä suve väitteet ovat disinformaatiota jolla halutaan lyödä läskiksi kaikki teoriat Estonian uppoamiselle.
Estonian viimeinen lähtö Tallinnasta pitää sisällään herkullisia seikkoja jotka on jälkikäteen todistettu paikkaansa pitäviksi.
Alus lähti myöhässä Tallinnasta. Aivan viime hetkellä alukselle ajoi kuorma-auto jolla oli sotilassaattue.
Vastaavia saattueita oltiin nähty monta kertaa aikaisemminkin. Viron satamassa oli silminnäkijöitä sekä myös Ruotsin entinen tullin johtaja tunnustaa tämän. Hän oli itse antanut määräyksen päästää kontrollista läpi näitä saattueita. Olisi mielenkiintoista tietää, että keneltä hän taas sai määräyksen toimia tällä tavoin. Sisäministeri?
Oma vankka uskoni on, että Venäjän sotilastiedustelu oli paljastanut sotilasmateriaalin salakuljetukset. Todennäköisesti Venäjän miehiä oli aluksella jotka sitten saivat käskyn upottaa Estonia. Miten näille sitten lopulta kävi en osaa sanoa.
Joidenkin väitteiden mukaan alueella oltaisiin havaittu jokin pienempi alus sekä lentokonekin ilmassa. Näiden osalta en osaa sanoa mitään. Oliko lentokone linkki taivaalla operaation aikana? Entä evakuoitiinko Venäjän ukot väitettyyn pienempään alukseen? Paljon aukkoja johon kaipaisin vastauksia.
Toki se on mahdollista. Että vesirajan tienoille kivi iski osuman ja alus sen jälkeen kääntyi niin, että osumakohta pohjaan on nyt näkyvissä.Ei tule, ei.. Mutta kun ruotsinlaiva kolahtaa pohjaan 80 metristä niin ennemmin pelti antaa periksi kuin maapallo heilahtaa.
Titaniccikin katkesi jo osittain pinnalla olleessaan. Ei mikään suuri ihme ole, jos autolauttaan tulee reikä osuessaan pohjaan.Ei tule, ei.. Mutta kun ruotsinlaiva kolahtaa pohjaan 80 metristä niin ennemmin pelti antaa periksi kuin maapallo heilahtaa.
Viro oli pelkästään kauttakulkumaa. Täysi kehitysmaa tuohon aikaan vailla minkäänlaista kykyä suorittaa mitään tämän tyyppistä. Ruotsin sotilastiedustelu MUST sekä Jenkit olivat näissä taustalla.Jos Venäjän sotilastiedustelu on tietoinen kuljetuksista, luulisi että olisi helpompiakin tapoja estää kaluston siirrot kuin upottaa suuri matkustaja-alus? Riskit omille miehille olisivat varsin suuret, kuin myös paljastumisriski. Aika erikoista varsinkin kun materiaali olisi peräisin todennäköisesti Venäjältä. Paljon helpompaa pidättää materiaalin salakuljettajat omalla rajalla.
Jos materiaali olisi ehtinyt jostain syystä livahtaa rajasta ylitse, voi sen aina vaatia takaisin. Salakuljetettua valtiolta laittomasti vietyä materiaalia. Viron olisi se pitänyt palauttaa.