Salaliitot

Itseäni pohdituttaa muutama juttu.
- Miten sukellusvene, jotka pakkaavat olemaan muodoiltaan aika pyöreitä, repisi tuollaisen reiän aluksen kylkeen? Venäläinen korvetti onnistui repimään suhteellisen terävällä keulalla vastaavanlaista jälkeä konttolaivan kylkeen, mutta suve?
Katso liite: 44101

- Mitä ihmettä sukellusvene tekisi pinta-ajossa tai aivan pinnan tuntumassa noin huonossa säässä? Nykyaikainen suven ei tarvitse tulla periskooppisyvyyteen tilannekuvan luomiseksi.
- Miksi ihmeessä joku käyttäisi sukellusvenettä suojaamaan salaista kuljetusta Estonialla? Huono väline, ainoa keino puuttua jos joku yrittäisi laivalle jotain, olisi upottaa uhkaava alus. Jos uhka tulee vaikka helikopterilla, mitään ei voi tehdä. Paras suoja olisi ollut suurehko pintataistelualus ilma- ja pintatorjuntakyvyillä ja alustarkastusosastolla.
- Ja jos kyseessä on niin tärkeä lasti että siirto pitää suojata sotavoimalla, ei kai sitä lastia nyt laitettaisi siviilialukseen? Paljon helpompaa olisi kuljettaa se valtion aluksella. Varsinkin jos kyseinen materiaali on räjähdysherkkää.
Jos Estoniaa saattoi suve, niin hyvin todennököisesti se oli periskooppisyvyydessä. Sukellusvene on varsin mainio alus tuollaiseen saatto tehtävään. Huomaamaton ja kykenee tarvittaessa pyytämään tukea paikalle. Näitä salakuljetuksia tehtiin ilmeisesti paljonkin. Mikä sen parempi tapa huomaamattomasti toimittaa materiaalia maasta kuin normaalin rahdin tapaan matkustaja-aluksella. Tätä viimeistä kertaa ei kaikesta huolimatta tehty kovin näkymättömästi. Satama-alueella oli nimittäin Usan merijalkaväen sotilaita valvomassa.
 
Turha muuten miltään osin viitata tässä ketjussa virallisiin tutkimustuloksiin. Ne ovat alusta loppuun suurta valhetta. Estonialla kuolleita kohtaan myöskin todella törkeää.
 
Se pyöreä reikä kyljessä on samanlainen kuin mikä näkyi Amorellan ollessa karilla. Amorellan reijistä roikkui letkuja joista valui aluksesta pumpattava vesi. Eli ovat jotain (avattavia/suljettavia?) venttiilejä. Estonialla reijän kohdalla ollut iso repeämä tullut kun alus tömähti pohjaan. End of case.

file.php
 
Viimeksi muokattu:
Se pyöreä reikä kyljessä on samanlainen kuin mikä näkyi Amorellan ollessa karilla. Amorellan reijistä roikkui letkuja joista valui aluksesta pumpattava vesi. Eli ovat jotain (avattavia/suljettavia?) venttiilejä. Estonialla reijän kohdalla ollut iso repeämä tullut kun alus tömähti pohjaan. End of case.

file.php
Lue toveri yllä olevat viestini, niin ymmärrät miten on asian laita.
 
Jos Estoniaa saattoi suve, niin hyvin todennököisesti se oli periskooppisyvyydessä. Sukellusvene on varsin mainio alus tuollaiseen saatto tehtävään. Huomaamaton ja kykenee tarvittaessa pyytämään tukea paikalle. Näitä salakuljetuksia tehtiin ilmeisesti paljonkin. Mikä sen parempi tapa huomaamattomasti toimittaa materiaalia maasta kuin normaalin rahdin tapaan matkustaja-aluksella. Tätä viimeistä kertaa ei kaikesta huolimatta tehty kovin näkymättömästi. Satama-alueella oli nimittäin Usan merijalkaväen sotilaita valvomassa.

Suve ei kulje periskooppisyvyydessä kovassa merenkäynnissä.
 
Jos keli menee pahaksi, niin toki mennään syvemmälle.

Tuolla oli paha keli:).

Institute Position Time day, hrs Hs [m] Tp Mean dir. [deg.]
MTL, Finland 59° 25', 22° 35' 27.9, 2300 3 7 260
SMHI, Sweden 59° 25', 22° 35' 27.9, 2300 2.9 7.1 246
MTL Accident site 28.9, 0100 4.0 7.8 260
SMHI Accident site 28.9, 0100 4.1 8.4 214
MTL Accident site 28.9, 0200 4.4 8.2 260
SMHI Accident site 28.9, 0200 4.3 8.7 217
DW, Germany Accident site 28.9, 0200 4.3 8.3 218
MTL Accident site 28.9, 0800 5.0 8.7 270
SMHI Accident site 28.9, 0800 5.4 9.7 236

Ei hengaile suvet tuolla.
 
Tuolla oli paha keli:).

Institute Position Time day, hrs Hs [m] Tp Mean dir. [deg.]
MTL, Finland 59° 25', 22° 35' 27.9, 2300 3 7 260
SMHI, Sweden 59° 25', 22° 35' 27.9, 2300 2.9 7.1 246
MTL Accident site 28.9, 0100 4.0 7.8 260
SMHI Accident site 28.9, 0100 4.1 8.4 214
MTL Accident site 28.9, 0200 4.4 8.2 260
SMHI Accident site 28.9, 0200 4.3 8.7 217
DW, Germany Accident site 28.9, 0200 4.3 8.3 218
MTL Accident site 28.9, 0800 5.0 8.7 270
SMHI Accident site 28.9, 0800 5.4 9.7 236

Ei hengaile suvet tuolla.
Minulle tuo suve teoria oli täysin uusi. Kenties tämä virolainen mikä lie tutkija onkaan on tarkoituksella levittämässä disinformaatiota. Ja mikä hemmetin Ruotsin merivoimien harjoitus pidettäisiin Utön edustalla?
 
Autokannen tyhjennyskaivon poistoputkelta se tosiaan näyttää.

Twelve closable 4" scuppers were installed along each side of the deck. The scuppers were normally left open.
Vauriot eivät kuitenkaan näytä siltä, että rungon sisällä tuossa kohtaa olisi ollut räjähde. Onko aukko sukeltajan mentävä?
 
Onko aukko sukeltajan mentävä?

Sikäli mikäli tämä on se aukko, mistä on nähty piirustuksia uutisissa, niin sanoisin että sukeltaja ottaisi melkoisen riskin jäädä kiinni tai repiä varusteensa teräviin reunoihin jos tuosta yrittäisi sisään. Lisäksi reiän takana on todennäköisesti muita rakenteita, ei pelkkää tyhjää tilaa; lastikansihan on suurin piirtein jossain tuossa sinisen ja valkoisen rajamailla.

1601383209449.png
 
Kaiketi laivan tömähtäessä pohjaan kyljen teräslevy on revennyt tuon putken hitsaussauman vierestä ja repeämä on jatkunut joko samalla hetkellä tai sitten ajan saatossa pidemmälle. Levyissä saattaa olla sauma muutenkin juuri putken kohdalla?
 
Aluksella kuulutettiin Mr Skylight koodia ennen evakuointikäskyä. Tarkoittaa tulipaloa tai räjähdystä.
 
Jos Estoniaa saattoi suve, niin hyvin todennököisesti se oli periskooppisyvyydessä. Sukellusvene on varsin mainio alus tuollaiseen saatto tehtävään. Huomaamaton ja kykenee tarvittaessa pyytämään tukea paikalle. Näitä salakuljetuksia tehtiin ilmeisesti paljonkin. Mikä sen parempi tapa huomaamattomasti toimittaa materiaalia maasta kuin normaalin rahdin tapaan matkustaja-aluksella. Tätä viimeistä kertaa ei kaikesta huolimatta tehty kovin näkymättömästi. Satama-alueella oli nimittäin Usan merijalkaväen sotilaita valvomassa.

Sehän siinä juuri onkin minun mielestäni omituista. Jos haluat siirtää jotain arvokasta sotilaallista materiaalia paikasta toiseen on pääpiirtein kolme vaihtoehtoa:
1. Toimitetaan sotilassaattona sotaväen kuljetusvälineillä.
2. Toimitetaan normaalina siviilikuljetuksena, hukkuu massaan.
3. Toimitetaan normaalina siviilikuljetuksena, seurataan kuljetusta peitteellä toimivien tarkkailijoiden avulla.

Siksi nuo puheet sotilaiden laivaan saattamasta kuorma-autosta ei kuullosta kovinkaan järkeviltä. Tuollaisella toiminnalla kiinnitetään vain huomiota kyseiseen ajoneuvoon.
Ja edelleen olen sitä mieltä että suve on hyvä välinen tiedusteluun, mutta mitä ihmettä se tuollaisella "saattokeikalla" tekisi? Sama vaikutus saadaan pinta-aluksella joka seuraa matkustaja-alusta näköetäisyyden ulkopuolella ja valvoo lähiympäristöä tutkalla ja muilla sensoreilla. Jos havaitsee jotain epäilyttävää kuten lähestyviä aluksia tai helikopterin, voi puuttua tilanteeseen. Suve ei hekoa edes helposti havaitse saati sitten pystyisi sille mitään tekemään.

Eikä nykyaikainen sukellusvene aja periskooppisyvyydessä kippari periskoopilla lippalakki väärinpäin päässä kuten sotaelokuvissa. Se luo tilannekuvaa etupäässä akustisilla ja muilla sensoreilla.
 
Sehän siinä juuri onkin minun mielestäni omituista. Jos haluat siirtää jotain arvokasta sotilaallista materiaalia paikasta toiseen on pääpiirtein kolme vaihtoehtoa:
1. Toimitetaan sotilassaattona sotaväen kuljetusvälineillä.
2. Toimitetaan normaalina siviilikuljetuksena, hukkuu massaan.
3. Toimitetaan normaalina siviilikuljetuksena, seurataan kuljetusta peitteellä toimivien tarkkailijoiden avulla.

Siksi nuo puheet sotilaiden laivaan saattamasta kuorma-autosta ei kuullosta kovinkaan järkeviltä. Tuollaisella toiminnalla kiinnitetään vain huomiota kyseiseen ajoneuvoon.
Ja edelleen olen sitä mieltä että suve on hyvä välinen tiedusteluun, mutta mitä ihmettä se tuollaisella "saattokeikalla" tekisi? Sama vaikutus saadaan pinta-aluksella joka seuraa matkustaja-alusta näköetäisyyden ulkopuolella ja valvoo lähiympäristöä tutkalla ja muilla sensoreilla. Jos havaitsee jotain epäilyttävää kuten lähestyviä aluksia tai helikopterin, voi puuttua tilanteeseen. Suve ei hekoa edes helposti havaitse saati sitten pystyisi sille mitään tekemään.

Eikä nykyaikainen sukellusvene aja periskooppisyvyydessä kippari periskoopilla lippalakki väärinpäin päässä kuten sotaelokuvissa. Se luo tilannekuvaa etupäässä akustisilla ja muilla sensoreilla.
Tuo suve teoria tuli eilen ilmoille siltä slobon näköiseltä virolaiselta. Todennököisesti puutaheinää. Sensijaan ihan faktoihin perustuen alueella oli pienempi alus tai vene joka noukki merestä muutamia henkilöitä. Kulkuvaloja ei ollut päällä. Tästä havaintoja muiden alusten komentosilloilta sekä myös pelastuneiden kertomana. Estonian MOB vene muuten taisi löytyä Hangosta. Mikäs sen kohtalo taisi olla?
 
Aluksella kuulutettiin Mr Skylight koodia ennen evakuointikäskyä. Tarkoittaa tulipaloa tai räjähdystä.
Tästä on netissä paljonkin. Kuuluttivat tilanteen kannalta väärää koodia ja väärään aikaan. Mr Skylight lienee muodostunut pienimuotoisten tapahtumien yleishälytyskoodiksi ilman välttämätöntä sidoksiuutta tulipaloon.
 
Tästä on netissä paljonkin. Kuuluttivat tilanteen kannalta väärää koodia ja väärään aikaan. Mr Skylight lienee muodostunut pienimuotoisten tapahtumien yleishälytyskoodiksi ilman välttämätöntä sidoksiuutta tulipaloon.
Pari vuotta sitten koodia käytettiin jostain kumman syystä Europalla miehen pudottua mereen. Skylight on juurikin tulipaloon tai vastaavaan liittyvä hälytys. En tiedä miten muissa varustamoissa mutta Tallinkilla edelleen käytössä. Viimeksi omin silmin tämän näin Serenaden konehuoneen valvomossa.
 
Back
Top