Myrskyhiiri
Respected Leader
Neljä Estonialta selviytynyttä oli onnettomuuden sattuessa vain muutaman metrin päässä tuosta kyljessä olevasta reiästä ja kaiken kaikkiaan autokannen alla olevista matkustajatiloista selviytyi 19 ihmistä. Kukaan ei raportoinut nähneensä sellaista vesimäärää, joka tuon kokoisesta aukosta tunkisi sisään sen painuessa vedenpinnan alle aluksen kallistuessa. Aluksen rungon täytyi siis olla ehjä sen upotessa ja vauriot ovat syntyneet vasta pohjassa.
Katso liite: 44122
Not according to what I heard.
Tai juuri katsoin Dplayn dokkarissa 0-kannen eloonjääneiden kertomuksia omilla nimillään ja kasvoillaan.
Mutta ei varmaankaan virallisessa tutkimusraportissa raportoitujen kertomusten mukaan eloonjääneet koskaan mitään tällaisesta ole milloinkaan puhuneet.
Tarkistin muuten googlailemalla oliko tuo Dplayn kuvamateriaalin perusteella tekemäni oletukseni oikea, että nimenomaan rajavartioston ROV oli ekana paikalla. No olihan se:
https://www.hameensanomat.fi/uutise...n-potkurit-mutta-keulavisiiri-puuttui-882839/
Mikko Simola näki Estonian hylyn ensimmäisenä – savipatjalla lepäävästä hylystä erottuivat ensin potkurit, mutta keulavisiiri puuttui
26.9.2019 07:30 Päivitetty 26.9.2019 08:17 Jami Jokinen
Merivartioston rov-operaattori oli yksi heistä, jotka varmistivat pohjassa olevan aluksen nimen ja keräsivät aineistoa uppoamissyyn tutkintaan. He ovat sopineet, ettei hylyllä nähdyistä ihmiskohtaloista puhuta.
Jäätyään merivartiostosta eläkkeelle Mikko Simola on jatkanut rov-töitä teollisuuden parissa. Pinnan alla nähdyt kohtalot eivät ole myöskään saaneet häntä lopettamaan sukellusharrastusta.
Lokakuun toisena päivänä vuonna 1994 öljyntorjunta-alus Hallilla pidettiin hiljainen hetki. Oli sunnuntai. Aluksen ympärillä auennut meri oli rauhoittunut pari päivää aiemmin riehuneen myrskyn laannuttua. Muiden mukana päänsä painoi merivartioston vedenalaistoiminnoista...