Jos kommentit ovat oikeasti tuota tasoa niin koko dokumentin uskottavuus on kyllä koetuksella...
Itse kyllä raapisin päätäni jos keulavisiiri olisi jostain syystä löydetty aluksen sisältä...
Näyttäisi olevan pääkannen tasalla tai vähän sen alapuolella noiden piirroskuvien sekä yleisjärjestelykuvan perusteella. Reiän "ehjällä sivulla" on todennäköisesti kehyskaari.
Ei Estoniassa ole autokannen (lujuuskannen) alapuolella mitään ikkunoita. Progressiivinen vuoto tapahtui keskilinjalla sijaitsevien porraskuilujen, ilmakanavien ja konekuilun kautta aluksen kallistuttua noin 40 astetta, jolloin neloskannen ikkunat painuivat veteen ja hajosivat. Autokannella (kansi 2) on porraskuiluissa "vesitiiviit" ovet, mutta selviytyjien mukaan näidenkin reunoista tuli jonkin verran vettä.
Autokannella on toki muutama pyöreä ikkuna, mutta nämä ovat tavallisesti varsin lujaa tekoa ja tuskin hajosivat ainakaan uppoamisen alkuvaiheessa. Aluksen "vakavuusrunko" ulottui neloskanteen asti, jonka yläpuolella kansirakennus ei ole millään mittapuulla vesitiivis.
Mietin, että olisin tehnyt jonkun yksinkertaistetun 3D-mallin ja tutkinut autokannelle tulevan veden vaikutusta aluksen vakavuuteen, mutten sitten jaksanutkaan.