Mä en ole vielä siinä kohdassa dokkarissa.
Mietin vaan, että olisiko laivan asennon myötä rivi rekka-autoja rytkähtänyt vasten peltejä ja vaurio tuli siinä? Tai joku rakenteen osa nojannut irrotessaan tuohon kohtaan?
Törmäys. Jos Estonia törmäsi johonkin tai siihen törmättiin, niin olisiko hätäkutsun mies jättänyt sen sanomatta? Hän sanoi: meilla on onkelma tassa nut. Hän puhui monta kertaa radioon ja ei maininnut törmäämisestä mitään.
Törmääjä olisi kyllä nilkuttanut kotiin tai lähimpään satamaan tai uponnut itsekin. Se olisi varmuudella nähty päivän valjettua.
Räjähde kummalla puolen peltiä tahansa. Voi mielestäni repiä jännitteistä peltiä melkein miten vain, veden vaikutus räjähdyksessä on huomioita. Ei riitä asiantuntemus arvioimaan tätä pointtia.
Törmääjä. Törmäys, joka tekee reiän ja repii vielä keularampin ja ajosillan veks. Aikamoinen karuselli, joka olisi kyllä huomioitu komentosillalla. Ja radiossa olisi sanottu: mayday, tormasimme alukseen ja olipa kova rutkonen. Nut meilla on onkelma.
Sabotaasi. Olisi kohdistunut melkoisella varmuudella keulaporttiin ja visiiriin.
Todennäköisyys: visiiri huonosti lukittunut ja tai heikkotekoinen, ehkä peräti jo rikki ja voi laa. Pari Itämeren hirviöaaltoa reuhautti rampin veks ja voi laa. Eritoten, koska laivaa ajettiin liian kovaa vasten vettä.
Oliko autokuormat kiinnitetty standardien mukaan vai niinkuin Neuvostoliitossa? Ja pieni kallistus perkelöi tilanteen: autokannella syntyi lastin siirtyminen ja kallistus sai vauhtia.....olisivatko ne pysyneet edes standardien mukaisesti kiinnitettyinä paikoillaan, en tiedä sitä.
Ennen wanhaan irtoviljan laivaaminen oli tietoista riskipeliä. Kummaa ei tarvinnut, kun irtovilja vieri ja kallistuminen oli tosiasia. Rekkajono lasteineen kun rymähtää toiselle laidalle, niin kyllä se ainakin vauhtia panee kallistumiseen.
Siitä olen samaa mieltä, että aiheen parissa on salailtu asioita, mutta ne eivät liity onnettomuuteen sinällään. Ehkä. Ruotsin intti kuljetti kamppeita Virosta, NLn tavaraa ja ehkä uudempaakin? Ja Ruotsin tulli ei saanut niihin autoihin puuttua. Salaviinaa upseerikerhoille vai jotain muuta?
Ruotsissa oli ja on kenties vieläkin huhu, jonka mukaan nuo kuljetukset koskivat metrin pituisia 15 senttiä halkaisijaltaan lieriöitä, joiden ohessa oli elektroniikkaa. Huhu, kuka ne oikeasti nähnyt olisi nettiin paiskannut -tietonsa-. Huhut unohtavat, että Ruotsin intti saattoi kuljettaa myös kuningaskunnan ulkoministeriön tms. kamppeita tavalla, jota pidettiin varmana. Jos noissa Volvoissa olisi ollut jotain hirmu härskiä, niin olisiko kamat jätetty vartioimattomaan Volvoon kannelle.....eihän nyt helvetissä olisi.
Luulen, monta kertaa pohdittuani, että Volvoissa kulki jotain sellaista, joka ei olisi paukkunut eikä posahdellut vaan se oli materiaalia, joka oli kovin tylsää ja arkista, mutta oli yksi keinoista kuljettaa -ministeriöiden kamaa-.
Minä en vähättele pohdintoja asian puolesta tai vastaan. Jotain salattiin, mutta oliko se mitään räjähdysherkkää, tuskin.