Salaliitot

Kahtoin sen uuden dokumentin viimeisen jakson uudestaan.

Aluksen kyljessä olevaa reikää tuskin salattiin tietoisesti. Hylky on vuosien mittaan liikkunut ja muuttanut asentoaan ja reikä voitiin -ehkä- havaita vasta nyt paljon myöhemmin.

Jos alus rymähti tuolle kyljelle, jossa reikä on, saattoi tuo kolhu syntyä pohjaosumasta....edellyttäen, että alla oli muutakin kuin pehmeää Itämeren savea.

Edelleen: jos reiän aiheutti joku ulkopuolinen alus, niin missä se on? Osuma olisi ollut traumaattinen kokemus myös sille objektille. En usko näillä näppäimillä, että esim. suve olisi sukeltanut tuon töötin jälkeen tai jos olisi, niin hylky makaisi jossain. Jos taas kyse olisi ollut pinta-aluksesta, se olisi näkynyt tutkissa....ei se ilman kaikua olisi kyntänyt meren pintaa.....

Ja miten mahdollinen -osuma- selittäisi keulan vahingot? Töötti, joka repi keulavisiirin ja -rampin samalla ja puski keskilaivaan reiän.....?



Mikään teoria ei poisselitä tätä, käsittääkseni faktaa, pois. Aluksella vaan vedettiin liian kovaa liian kovaan paikkaan ja jos satamassa vielä oli jäänyt lukitukset vähän vaiheeseen.....

Minusta on silti ihan ok, että asiaa tutkitaan, kun niinkin moni epäilee tapahtumia. Lisääkö asian vireillä pitäminen omaisten tuskaa, en tiedä.

Omaisista. Suurimmalle osalle asian kaivelu on todennäköisesti tuskallista. Unohtamisprosessi katkeaa aina kun asia pomppaa esille ja epätietoisuus vaikuttaa joihinkin.

Sitten on vähemmistö joka ei kykene hyväksymään tapahtunutta vaan roikkuu pienimmässäkin mahdollisuudessa löytää "syy" tapahtuneelle. Mutta puhuttaessa "syystä" kannattaa muistaa, että tosiasiassa he puhuvat "syyllisestä". Kyseessä on ihan normaali psykologinen prosessi.

Ihminen ei lähtökohtaisesti kestä sitä tosiasiaa, että elämä on kaoottista. Ihmisellä on tarve löytää syy asioille. Ja myös syyllinen. Toisilla tämä tarve on voimakkaampi kuin toisilla, mutta kaikilla se on.

Tämä tarkoittaa sitä, että monet pystyvät hyväksymään totuuden tässä tapauksessa, koska se on looginen ja sitä kautta he pystyvät myös käsittelemään sen tosiasian, että "syyllisyys" on suhteellinen käsite tällaisessa onnettomuudessa, jossa syy jakautuu monille tahoille vuosikymmenten ajalle.

Toiset eivät kykene tähän. He tarvitsevat konkereettisen kohteen johon kohdistaa menetyksen ja tuskan sekä epävarmuuden tunteensa. He tarvitsevat kasvot, tai edes jonkin olemassa olevan organisaation jota syyttää. Myrsky, vuosikymmeniä sitten tehdyt suunnitteluratkaisut tms. ei ole konkretiaa siinä mielessä kuin heidän psyykensä vaatii. Nämä ovat ihmisiä, jotka keskiajalla säntäsivät polttamaan noitia kulkutaudin tai nälänhädän iskiessä. Heidän on saatava ukkosenjohdatin tunteilleen.

Tällä hetkellä nämä ihmiset ovat löytäneet "syyllisen" hallituksista jotka "peittelevät totuutta". Vaikka tehtäisiin mitä tutkimuksia se ei riitä, ellei löydy syyllistä johon nämä ihmiset voisivat kohdistaa tunteensa. Ja kun sitä ei löydy, he jatkavat hallitusten syyttämistä todennäköisesti sillä perusteella että "aikaa on kulunut liikaa" tai "edelleen on tutkimattomia asioita". Tämä tarina ei lopu koskaan riippumatta siitä, mitä tutkitaan.
 
Tuskin kukaan syyllistä tsunamiin etsi vaan miksei Suomen valtio ryhtynyt apuun heti.

Muistan noilta ajoilta Lehden kirjoituksen ja siitä erityisesti tämän kohdan:

Kolmanneksi siksi, että kriisi paljasti – taas kerran – miten helpoin tie yrittää selittää jotakin, mitä ihmisjärki ei kykene selittämään, on etsiä syyllisiä. Tällä kertaa korokkeelle on nostettu ulkoministeriö, lentoyhtiöt ja matkatoimistot, koska jotakuta näköjään on pakko median toimintalogiikan mukaisesti syyttää, ja maanjäristystä ei voi haastatella eikä sille voi esittää teräviä jatkokysymyksiä. Syyllistäminen ei kuitenkaan tuo ketään menetettyä takaisin. Se vain ruokkii vihaa ja katkeruutta, jotka helposti syrjäyttävät uhreja kohtaan tunnetun empatian. Maanjäristys oli suunnaton inhimillinen katastrofi, mutta siitä ei pidä yrittää rakentaa kansallista traumaa. Muistot läheisistä riittävät.

Tuo kirjoitushan oli vastine kommentteihin, joita tuli tähän juttuun.

Toki myöhemmissä tutkimuksissa todettiin, että viranomaisten valmius vastata tsunamin kaltaiseen luonnonkatastrofiin oli puutteellinen ja viestintä epäonnistui, mutta kansa janosi pitkään verta, häpeäpaalua ja muita yhtä rakentavia ratkaisuja.

edit: Toki ymmärrän eron tsunamin ja laivan uppoamisen välillä; jälkimmäisessä on käytännössä aina joku syyllinen. Syyn ("miksi laiva upposi") selvittäminen on kuitenkin etusijalla, ei syyllisen ("kenen toiminnan seurauksena laiva upposi") etsiminen.
 
Viimeksi muokattu:
Muistan noilta ajoilta Lehden kirjoituksen ja siitä erityisesti tämän kohdan:
Kolmanneksi siksi, että kriisi paljasti – taas kerran – miten helpoin tie yrittää selittää jotakin, mitä ihmisjärki ei kykene selittämään, on etsiä syyllisiä.
Yhtäältä katastrofi se on Koronakin ja syyllisten etsiminen (taudin leviämiseen) on enemmän kuin oikeutettua. HVK:n, THL:n ja HEL-kentän toiminta oli ala-arvoista. Pitkälle koulutettuja, kovapalkkaisia virkamiehiä ja toiminnan taso oli luokkaa hylätty. Juuri mitään järkevän tasoista koordinaatiota viranomaisten kesken ei ollut, varautumissuunnitelmia ei ollut ja kaiken maailman erityisasiantuntijatason huru-ukot vakuuttelivat kuinka Koronan leviäminen ei koskisi Suomea. Lentokenttä vuosi tautia maahan kuukausitolkulla ja viranomaisten ohjeistus oli mitä oli.
 
Yhtäältä katastrofi se on Koronakin ja syyllisten etsiminen (taudin leviämiseen) on enemmän kuin oikeutettua.

En toki väitä, että viranomaisten toimettomuudelta tai suoranaiselta epäpätevyydeltä juurikin esimerkiksi tämän koronaepidemian kohdalla pitäisi täysin ummistaa silmänsä. Koronakevään jälkeen on ehdottomasti varmistettava, että vastaava sekoilu ei tule toistumaan.

En silti lähtisi ketään raastupaan raahaamaan.
 
Estonian hylystä tehtiin tuon tuoreen dokumentin puitteissa ainakin osittainen fotogrammetriamalli. Kuinka paljon tuota näytettiin itse dokumentissa?

Esimerkkejä vastaavista malleista:

 
Tuntuu kyllä aika kaukaa haetulta, että kaupallisessa liikenteessä oleva tankkeri toimisi minkäänlaisen sukellusveneen emoaluksena.
No Ruotsilla oli ilmeisen hyvät syyt epäillä näin olevan. Juu erikoiselta kuulostaa mutta luonnollisesti herkullinen teoria.
 
Tuntuu kyllä aika kaukaa haetulta, että kaupallisessa liikenteessä oleva tankkeri toimisi minkäänlaisen sukellusveneen emoaluksena.

Lienee tunnettua, että suklareita on siirrelty Itämerelläkin -turvallisesti- isojen laivojen alapuolella tiiviissä tuntumassa. En tiedä joko nyt on käytössä kuuntelulaitteet, joilla erotetaan suklari ison aluksen mahapuolen vesistä. Eli ainakin harhauttamiskeinona tätä temppua on käytetty. En ihmettele, jos Itämeren liikenteen aluksista monikin olisi joskus tietäen tai tietämättään tarjonnut suojan suvelle.....
 
Ihminen ei lähtökohtaisesti kestä sitä tosiasiaa, että elämä on kaoottista. Ihmisellä on tarve löytää syy asioille. Ja myös syyllinen. Toisilla tämä tarve on voimakkaampi kuin toisilla, mutta kaikilla se on

Huomaa, että tämä toimii myös toisinpäin. Mikä tahansa virallinen dokumentti -rauhoittaa suurta osaa ihmisistä-. Ja monesti -virallinen dokumentti- tyydyttää pääosaa yleisöä, olipa se miten absurdi tahansa. Kunhan on tokumenttia. Ja äkkiä. Ja elämä jatkuu.....koska virallinen tokumentti.

Jäätävällä nopeudella tuokin ensimmäinen selitys valmistui ao. aiheesta. Koska se tarvittiin. Ja tietäen, että pääosa yleisöstä tyytyy siihen ja jatkaa elämäänsä: selitys on saatu ja täts ool.

Käsittelit äsken vain yhden psykologisen prosessin. Toinen on se -massojen prosessi- joka yleensä on kuin karjalauman omaksuma ehdollistamisprosessi.

Meitä kansalaisia käsitellään niin monella tavalla. Jokainen saa jotain, kun aikaa kuluu.

Totuuksilla ei ole näiden prosessien kannalta kuin käyttöarvo miinus yksi. -ihmiset ovat perusjärkeviä- teemaa lienee turha syöttää tähän kontekstiin, jottei aivan temaattisuuden puolelle mennä.
 
Millä tavalla tuo raakaöljy- tai tuotetankkeri on "emoalus"?
DYHm6eJXkAEJuWX.jpg
 
Back
Top