Mikä siinä jääkäririnkassa sitten on huonoa? Miten se eroaa ljk modulaarista hyvässä/pahassa?
No, kun noin suoraa kysytään, niin eihän sitä voi olla kertomatta, varautukaa antoisaan lukukokemukseen. Huomiona, että nämä ovat ihan vain henkilökohtaisia mielipiteitäni jne. ja perustuvat omakohtaisiin kokemuksiini kyseisistä rinkkamalleista.
Parempaa:
-Reppupussin alalokeron kiinnityksen varmistavat hihnat ovat Jääkäririnkassa säädettävät, Modulaari LJK:ssa ne ovat (rehellisesti sanottuna järkyttävän jälkeenjäänneesti) ommeltu koko matkaltaan kiinni alalokeron läppään. Eli reppupussin alaosan voi nyt kompressoida!
-Lantiovyön solki on vaihdettu kosketusherkästä, itseaukeavasta muovihirvityksestä tavalliseen metalliseen läppäsolkeen. Tässä on harvinainen tapaus jossa "vanhassa vara parempi" oikeasti toteutuu.
Huonompaa:
-Läppä on kelluva, eli säädettävissä molemmilta puolilta, Modulaari LJK:ssa läppä on ommeltu niskasta kiinni reppupussiin. Tämän pitäisi olla parannus, mutta ei sillä läppä on toteutettu niin typerästi, että sitä on suoraan sanottuna aika vittumaista käyttää: hihnat jotka kiinnittävät läpän reppupussin niskapuolelle ovat ommeltu kiinni läpän etupuolelle josta ne kulkevat vapaasti läpän ylitse. Normaalisti (eli kaikissa muissa rinkoissa koko Jumalan kauniissa maailmassa) nämä hihnat ovat kiinni läpän niskapuolen reunassa. Jääkäririnkassa läpän voi siis rytätä auki niskan puolelta vaikka se olisi kiinni, tämä tekee myös läpän asettelusta paikoilleen hankalaa kun se yrittää kokoajan taittua itsensä alle yms. Järkyttävää.
-Myydään ilman sivutaskuja (toisin kuin Modulaari LJK) mutta jos lisätaskujen hinnan laskee rinkan päälle on Jääkäri Modulaari LJK:ta kalliimpi.
Yleistä typeryyttä:
-Modulaari LJK:ssa sivutaskut tehtiin todella typerästi, ne kiinnittyivät vain keskiosastaan repun kylkiin joka tarkoitti, että ne heiluvat ympäriinsä. Heilumisen estoksi Modulaari LJK:ssa on sivuilla kaksi kangaslärpäkettä joissa lukuisia nauhalenkkejä joihin kiinnitetään kaksiosaisia sidontahihnoja. Taskut olisi voinut korjata ihan vain siirtämällä kiinnitysremmit niiden reunoille, mutta ei nyt sentäs. Ja ei, näillä ei pysty kompressoimaan reppupussia kuin jonkun onnettoman sentin. No tämähän piti Jääkäririnkassa korjata ihan oikeilla sivukompressiohihnoilla (kuten Jääkärirepussa, tosi kustannustehokas ja toimiva ratkaisu) mutta ei, eihän nyt sentäs mennytkään niin. Samat typerät nauhalenkkilärpäkkeet ja irtohihnat löytyy vielä Jääkäririnkastakin ja mikä parasta: karkean arvioini mukaan nämä typeryydet muodostavat noin 50 euroa rinkan lopullisesta myyntihinnasta.
-Reppupussin alalokeron läpän sisäpuolella on neljä verkkokankaista, velcroläppäsulkuista pikkutaskua. Itse lokeron takaseinällä ei sentäs enää ole PALS-nauhakujastoa, mutta nyt siellä on kaksi kuminauhaa pikalukoilla. Taas kerran hirveä määrä käsityötä täysin turhaan, näillä ei oikeasti tee mielestäni yhtään mitään. Ja tietenkin nämäkin turhakkeet maksavat, arvioni mukaan noin 20 euroa.
-Ylälokeron läpän sulkuhihnoissa on velcro-särmärilenkit, pieni mutta turhauttava yksityiskohta: näiden vuoksi solkia ei voi pujotella irti remmeistä, jos näin voisi tehdä remmit pystyisi pujottelemaan reppupussin päällä olevan PALS-nauhakujaston taakse nätisti. Taas kerran turhaa ja jopa haitallista työtä ja pari euroa lisää hintaa...
-Reppupussin yläosassa oleva PALS-nauhakujasto on vain kolme riviä korkea, yleisimmät yleistaskut joita tämmöiseen haluaisi kiinnittää vaativat neljä riviä kiinnittyäkseen typerästi. HUOH.
-Alalokeron läppään lisätty PALS-nauhakujasto on aikamoista turhuutta sekin, siihen kiinnitetyt taskut estävät alalokeron kunnollisen kompressoimisen sulkuhihnoilla, ja kuka nyt muutenkaan haluaisi kiinnittää tänne mitään lisää rojua (rinkan pakkaamisen perusteita, painopiste jne.).
-Rinkasta löytyy lukuisia sauva/työkalulenkkejä, mutta nämä ovat kaikki aivan liian pieniä esim. kirveenvarren läpipujotusta varten. No saa niistä jotain naruja solmittua...
-Lantiovyöhön ei ole vieläkään saatu PALS-kujanauhoja ja vuosi on 2015.
Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kaikki voiton ainekset olivat kasassa, mutta sitten tapahtui jotain ja lopputulos oli aika juosten kustu. Kaikkein ihaninta ehkä kummiskin on tuo turhakkeiden ja typerien rakenteellisten ratkaisujen määrä, järkevämmin tehtynä rinkka olisi sekä parempi, että varmaan liki 100 euroa halvempi. Modulaari LJK:sta piti kehittää jotain paljon parempaa, mutta meni kyllä aika metsään, yksi parannus sentään onnistui ja se on tuo alalokeron kompressointimahdollisuus. Ei Jääkäririnkka nyt siis sinänsä huonompi ole, mutta hirveällä vaivalla saatiin aikaiseksi vain puolivillainen hirvitys jolla ei ole mitään asiaa 2010-luvulle.
Annan Jääkäririnkalle yhden spadeässän viidestä ja Pettymyksen Huokauksen. Kiitos ja anteeksi, kun nämä asiat tietää niitä ei voi enää epätietää, se saattaa aiheuttaa lievää harmitusta.