haluutko verta? tai annatko verta?
Tämä liittyi menneisyyden läpikäymiseen. Minulla ja yhdellä vanhalla ystävälläni on sama veriryhmä, AB.
Ennen Suomeen tuloa en edes tiennyt mitä veriryhmä minulla on.
Kuitenkin minulle on tehty vauvana verensiirto, kun meinäsin kuolla tuhkarohkoon, sisareni mukaan. Itse muistan äidin sanoneen että keuhkokuumeeseen. Oli kuulemma niin vaikea löytää sopiva veri, mutta onneksi isälläni oli sopiva ja tehtiin siirto hänestä. Suomessa sain tietää että veriryhmäni on AB, siksi en ymmärrä miksi se oli niin vaikea, luin heti että kaikki veriryhmät sopivat minulle,kunhan resus stemmaisi.
En nyt muista kuitenkin onko minulla AB+ vai AB- Pitää kaivaa korttini.
Yllätyksenä kaverini eilen kertoi saman tarinan, paitsi hän on luovuttanut verta omalle tytärelle myös kun tämä oli alle vuodenikäinen vauva, sanoin "no hyvä että hänelläkin sama veriryhmä", hän soitti eilen Venäjälle,jossa hänen ex-vaimo asuu ja kysyi onko tytärellä myös AB-. Ex-vaimo kertoi että tytärellä on 2 ryhmä (Venäjällä on eri luokitus, ja toinen on A-ryhmä).
Siinä oli miettimistä, mihin hänen veri mennyt, kun tytärelle ei missään nimessä olisi saanut laittaa hänen AB veren.
Mies eli 50 vuotta uskossa että hänen veri pelästi hänen hengen.
Venäjällä kyllä kaikki mahdollista. Itse en voi kysyä vanhemmiltä kun eivät elää enää.
Rupesi askarruttaa ja samalla tutustuin veriryhmän mukaan sairauksien mahdollisuuteen.
AB veriryhmässä on suuri trombimuodostusvaara.
http://www.is.fi/terveys/art-2000001025379.html
Tätä en tiennyt. Mutta nyt itskin totean että kaikilla joilla on AB on jokin ongelma sydämen kanssa
vaikka fyysisesti ovat vahvoja.
Miettin pitääkö minun lisätä kuntoilua tai aloittaa jo vihdoin statinien syönti
. LDL on hiukan koholla, merkattu tähdellä vaikka kokonais KOL on 6,1.