Sekalaista mussuttelua

Tutkin tässä tietoja ja tämä veriryhmä on aika harvinainen, menin jotenkin sekaisin sopiiko tämän veriryhmän henkilölle kaikki muut veriryhmät? Vai pitääkö olla nimenomaan AB? Jossain on maininta että nyt pyritään antaa nimenomaan sama veriryhmä. On hiukan eriavää tietoa netissa.
Ymmärsin että AB veriryhmä ei sovi kenellekään muulle paitsi toiselle AB:lle, tietenkin riippuen onko Resus - vai +.
haluutko verta? tai annatko verta?
 
Tutkin tässä tietoja ja tämä veriryhmä on aika harvinainen, menin jotenkin sekaisin sopiiko tämän veriryhmän henkilölle kaikki muut veriryhmät? Vai pitääkö olla nimenomaan AB? Jossain on maininta että nyt pyritään antaa nimenomaan sama veriryhmä. On hiukan eriavää tietoa netissa.
Ymmärsin että AB veriryhmä ei sovi kenellekään muulle paitsi toiselle AB:lle, tietenkin riippuen onko Resus - vai +.

Veripalvelulla on tällainen taulukko sivuillaan:

kuka-auttaa-ket%C3%A4-ja-veriryhm%C3%A4jakauma.png
 
haluutko verta? tai annatko verta?
Tämä liittyi menneisyyden läpikäymiseen. Minulla ja yhdellä vanhalla ystävälläni on sama veriryhmä, AB.
Ennen Suomeen tuloa en edes tiennyt mitä veriryhmä minulla on.

Kuitenkin minulle on tehty vauvana verensiirto, kun meinäsin kuolla tuhkarohkoon, sisareni mukaan. Itse muistan äidin sanoneen että keuhkokuumeeseen. Oli kuulemma niin vaikea löytää sopiva veri, mutta onneksi isälläni oli sopiva ja tehtiin siirto hänestä. Suomessa sain tietää että veriryhmäni on AB, siksi en ymmärrä miksi se oli niin vaikea, luin heti että kaikki veriryhmät sopivat minulle,kunhan resus stemmaisi.
En nyt muista kuitenkin onko minulla AB+ vai AB- Pitää kaivaa korttini.

Yllätyksenä kaverini eilen kertoi saman tarinan, paitsi hän on luovuttanut verta omalle tytärelle myös kun tämä oli alle vuodenikäinen vauva, sanoin "no hyvä että hänelläkin sama veriryhmä", hän soitti eilen Venäjälle,jossa hänen ex-vaimo asuu ja kysyi onko tytärellä myös AB-. Ex-vaimo kertoi että tytärellä on 2 ryhmä (Venäjällä on eri luokitus, ja toinen on A-ryhmä).
Siinä oli miettimistä, mihin hänen veri mennyt, kun tytärelle ei missään nimessä olisi saanut laittaa hänen AB veren.
Mies eli 50 vuotta uskossa että hänen veri pelästi hänen hengen.

Venäjällä kyllä kaikki mahdollista. Itse en voi kysyä vanhemmiltä kun eivät elää enää.

Rupesi askarruttaa ja samalla tutustuin veriryhmän mukaan sairauksien mahdollisuuteen.

AB veriryhmässä on suuri trombimuodostusvaara. http://www.is.fi/terveys/art-2000001025379.html
Tätä en tiennyt. Mutta nyt itskin totean että kaikilla joilla on AB on jokin ongelma sydämen kanssa :(vaikka fyysisesti ovat vahvoja.
Miettin pitääkö minun lisätä kuntoilua tai aloittaa jo vihdoin statinien syönti :eek:. LDL on hiukan koholla, merkattu tähdellä vaikka kokonais KOL on 6,1.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen Suomeen tuloa
Tulitko nuoreena Suomeen?
Kuitenkin minulle on tehty vauvana verensiirto, kun meinäsin kuolla tuhkarohkoon, sisareni mukaan. Itse muistan äidin sanoneen että keuhkokuumeeseen
Hyvä että selvisit siistä :)
Mutta nyt itskin totean että kaikilla joilla on AB on jokin ongelma sydämen kanssa
Sehän on raskasta, lujin sen linkkin. :(
Miettin pitääkö minun lisätä kuntoilua tai aloittaa jo vihdoin statinien syönti
Tähän voi varmasti joku sydänlääkäri vastata, otaa yhteen Terveyskeskuseen? ;)
 
Tulitko nuoreena Suomeen?

Hyvä että selvisit siistä :)

Sehän on raskasta, lujin sen linkkin. :(

Tähän voi varmasti joku sydänlääkäri vastata, otaa yhteen Terveyskeskuseen? ;)
Tulin nuorena.
Kiitos.
TK ja sydänlääköri määräsi jo minulle statiinit, sitä ne tekee ensitöiksen mutta haluaisin laskea kol.tason ruokavaliolla ja liikunnallla. En oikein halua syödä lääkkeet. Onnistuin omasta mielestä hyvin siinä, mutta siltä näyttää että tämä vaati lisäksi paljon liikunta. Koska aina se ldl meinää noustaa jos alan löhöillä ja ruokavaliosta pitää olla hyvin tarkkaa ja nyt sain tietää tästä AB:nkin vaaroista ja alttistamisesesta. Statiinit on vihoviimeistä mitä haluan.

Sairastavuustieto huolestutti. Hyvä että yhteys veriryhmän ja sairastettavuuden välillä tutkitaan. Luin että USA:ssa ja Japanissa veriryhmät otetaan nyt työhaun yhteydessä huomioon. Vaikkakin kuulostaa hiukan huuhaalta jos se vaikuttaa lunteeseen yms.

Ja piti saada tätä pahinta trombeille altistava AB:ta :mad:.
Siksi AB:n kanssa ei saa missään tapauksessa tupakoida ja juoda alkoholia. Muistakaa tämä jolla on AB veriryhmä. Tämä veriryhmä altistaa alkoholisimille, narkomanialle ja masennukselle trombien lisäksi. Se on sellainen veriryhmä jolloin pitää elää vain ja ainoastaan tervellisesti. Harmi ettei lääkärit varoitta tästä.


Olisi hyvä tietää kuitenkin mitä muut tuon AB:n kanssa voivat.
 
Viimeksi muokattu:
Kuitenkin minulle on tehty vauvana verensiirto, kun meinäsin kuolla tuhkarohkoon, sisareni mukaan. Itse muistan äidin sanoneen että keuhkokuumeeseen.
Minähän en näistä asioist mitään tiedä mutta kuulostaa kummalliselta tehdä verensiirto noiden sairauksien takia. Ehkä joku viisaampi osaa valistaa minua?
 
Minähän en näistä asioist mitään tiedä mutta kuulostaa kummalliselta tehdä verensiirto noiden sairauksien takia. Ehkä joku viisaampi osaa valistaa minua?
Löysin venäjäksi pediatrien sivulla että edelleen tehdään verensiirtoa, jos tuhkarokon jälkitauti keuhkotulehdus ja terveydentilan raju heikkeneminen, näin suojataan lapsen sydäntä. Veren (ja plasman) siirtoa pidettiin antibiottihoidon rinnalla tukevana ja stimuloivana hoitokeinona. Linkissa puhutaan jopa kuivatetusta plasmasta.
(anteeksi venäjäksi) http://sohmet.ru/books/item/f00/s00/z0000036/st038.shtml
Moni lapsi veresiirron jälkeen alkaa parantua.

Veri on ihmellinen, vaikka sekin on tavallaan elinsiirto, se ei anna hylkkimisreaktiota, jos on ryhmältään sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jokaiselle päivälle järjestettävä liikunta, ja 4 kilo pois.
Uin ja vesijuoksin tänääntunnin, pieni voimistelu tein sen jälkeen kotona. Pitää mennää kuntosalille, mutta uiminen jakselle päivälle. Ja mustikkakoktailit.
 
Nyt jokaiselle päivälle järjestettävä liikunta, ja 4 kilo pois.
Uin ja vesijuoksin tänääntunnin, pieni voimistelu tein sen jälkeen kotona. Pitää mennää kuntosalille, mutta uiminen jakselle päivälle. Ja mustikkakoktailit.

Uinti on hyvää ja aika kokonaisvaltaista kuntoilua. Salillekkaan ei välttämättä tarvitse mennä. Itse olen kuntoillut yleensä uinnin, hiihdon, soudun ja yleisen tarpomisen lisäksi ihan perinteisin menetelmin. Eli tavallisia punneruksia, vatsa- ja selkälihasliikeitä, kyykkyä jne. Kahvakuulilla tai muilla painoilla voi lisäksi ottaa hieman voimaharjoittelua kuten huvittaa.

Tuossa näyttäisi olevan aiheeseen liittyen jotain, kirjastosta ja netistä löytyy lisäksi paljonkin:
http://eeviskainen.blogspot.fi/2015/03/tehokas-kuntopiiri.html
 
Minulle vaihdettiin eilen keittiöhana, huomasin että veden maku muuttui jotenkin. Siis minä astin sen selvästi, ihan metallimainen maku :mad: Rupesin tutkimaan.

Löysin että esim. Oras Optiman hanojen kohdalla merkintä:
"Hanassa joustavat kytkentäputket. Kaikki veden kanssa kosketuksissa olevat materiaalit ovat lyijyttömiä"
https://www.bauhaus.fi/keittiohana-optima-2734f.html


Ja tuon typerän hanan kohdalla (Oras Safira) ei lue tätä! Maistanko sitten lyjynmaun vai mitä?
En tienny että laittavat Safira, jos olisin tiennyt, olisn kieltänyt, kun sillä on maailman epämukavin kahva lisäksi. Disainattu oudoksi ja kahvan reunat ovat terävät, mutta olkoon kahvan kanssa kunhan siinä ei olisi lyjyä.
----------
Soitin Orakseen. Minua yhdistetty tekniselle asiantuntijalle. Kysyin "miksi Safiran kohdalla ei lue "kaikki veden kanssa olevat materiaalit ovat lyijyttömiä", ja Optiman kohdalla on tämä merkintä. Kerroin että en voi juoda vetta jo toista päivä keittiöraanasta, koska siinä on metallin maku".
Vastaus oli ensin "En tietä",vasta kun tiivasin "Pakko Oraksen tietää omista tuotteista, "en tiedä" ei ole vastaus valmistajalta vaan kuluttajan pilkkamista ja halveksimista. Lupasivat ottaa selvä ja soittaa takaisin.
Odotan.

Asia on tärkeä minulle, koska eilen ja tänään minulle tuli huono olo vedenjuonnin jälkeen, kuvotti. Tähän mennessä join aina vetta raanasta.
 
Viimeksi muokattu:
En usko että rautainen maku tulee hanasta. Kyllä se sieltä putkistosta tulee.
Tiedustele samaa asiaa vesilaitokselta ja kysy ovat tehneet jotain korjauksia? Älä mainitse omasta hanasta mitään koska se vaan johtaa pohdinnan harhapolulle.
Kun vesijärjestelmä pysäytetään joksikin aikaa, niin startin jäleen sieltä tulee jonkin aikaa sameampaa ja voi olla raundankin makua. Vesilaitos osaa kertoa.

Asia miksi tulin sekalaisesti mussuttamaan: ottaa pannuun kun on flunssa. ei huvittais sängyssä maata kun on lentämään luotu. perskules..... !

.
 
En usko että rautainen maku tulee hanasta. Kyllä se sieltä putkistosta tulee.
Tiedustele samaa asiaa vesilaitokselta ja kysy ovat tehneet jotain korjauksia? Älä mainitse omasta hanasta mitään koska se vaan johtaa pohdinnan harhapolulle.
Kun vesijärjestelmä pysäytetään joksikin aikaa, niin startin jäleen sieltä tulee jonkin aikaa sameampaa ja voi olla raundankin makua. Vesilaitos osaa kertoa.
'

Tai voihan se olla huoneiston omasta putkistosta irronnutta rautaa tms. Jos veden tulo on katkaistu esimerkiksi huoneiston päähanasta asennuksen ajaksi ja putket laskettu tyhjäksi, putkistossa käy melkoinen painetälli, kun veden tulo avataan taas. Se riittää irrottamaan erinäisiä asioita putkien sisäpinnoista. Yritä laskea vettä reilummalti kaikista hanoista mahdollisesti likaantuneen veden poistamiseksi järjestelmästä.
 
En usko että rautainen maku tulee hanasta. Kyllä se sieltä putkistosta tulee.
Tiedustele samaa asiaa vesilaitokselta ja kysy ovat tehneet jotain korjauksia? Älä mainitse omasta hanasta mitään koska se vaan johtaa pohdinnan harhapolulle.
Kun vesijärjestelmä pysäytetään joksikin aikaa, niin startin jäleen sieltä tulee jonkin aikaa sameampaa ja voi olla raundankin makua. Vesilaitos osaa kertoa.

Asia miksi tulin sekalaisesti mussuttamaan: ottaa pannuun kun on flunssa. ei huvittais sängyssä maata kun on lentämään luotu. perskules..... !

.
Flunssat ovat inhottavia. Kannattaa syödä valkosipulia ja aina koskuttaa nenälimakalvoja ulos mentäessään apteekin öljysuihkeillä. Rutikuiville haavaisille limakalvoille ne virukset menevät helposti.


No eilen tehtiin pienivesikatkos kun vaihdettiin hana koska alhaalla yksi liitossoa oli rikki. Kyllä vesi oli ruskea pitkään. Mutta muuttuneen maun totesin vasta myöhemmin illalla, kun vesi oli jo puhdas.

Koko päivän olen tehnyt testeja. Juonut veden Optima suihkuhanasta ja uudesta. Uudesta hanasta tuleva vesi maistuu metallille. Optimasta - ei.

Orakselta soitettiin ja kerrottiin että siinä on yksi kuparinen osa (jossa on lyjyä) ja Optimassa ei ole.

Olen nikkelille allerginen ja lyjylle. Aistin suussa sitä vaikka sitä olisi vain 1%. Minulle tulee myös kuvotusta.

Jännä että vanhasta hanasta sitä makua en aistinut, mahdollisesesti kupari korrosioitunut niin paljon ettsi sen läpi lyjyä päässyt enää. Tai siinä ei ollut kupariosia. Hana vaihdettiin koska astiapesukonevipu kalkkiutui pahasti ja oli hyvin jäykkä. Olisivat puhdistaneet sen sijan että vaihtasivat koko hanan!

Optima on tällä hetkellä ainoa Oraksen lyjytön hana. On parin muun valmistajan uutuksia.
Keittiöhana menee vaihtoon. Pakko.
En tiedä miten taloyhtiössä reagoidaan tähän, mutta heidän pakko ottaa huomioon tämän. Voin minä maksa Optiman hanan mutta hyvittakoot edes ero. En ajo maksaa kahta hanaa.
 
Viimeksi muokattu:
Uudesta hanasta tuleva vesi maistuu metallille. Optimasta - ei. Olen nikkelille allerginen ja lyjylle. Aistin suussa sitä vaikka sitä olisi vain 1%. Minulle tulee myös kuvotusta.
Aika jännä juttu, jos tekniikka tekee tuon. Yleisintä on se järjestelmän pysäyttämisen aikaansaamat irtoumat. Voihan se tietysti olla tuokin mitä kerrot, en tunne asian tuota puolta, en osaa auttaa asiassa eteenpäin.
Myös valitettavaa, että on maku jolle allerginen.
 
Aika jännä juttu, jos tekniikka tekee tuon. Yleisintä on se järjestelmän pysäyttämisen aikaansaamat irtoumat. Voihan se tietysti olla tuokin mitä kerrot, en tunne asian tuota puolta, en osaa auttaa asiassa eteenpäin.
Myös valitettavaa, että on maku jolle allerginen.
Voi olla että irtoumat. Mutta jos irtoumat pienen vesikatkon aiheuttamat niin luulisi kerrostalossa niiden häviävän nopeasti, kun vetta käytetään ahkerasti. Täytyy huomenna testata rauhassa vielä yksi päivä, juoda sekä lavuarin hanasta että keittiön uudesta hanasta ja verrata.

Ei minulla ole varsinaisesesti todettu allergiseksi mille elämässäni yhden pric testin mukaan. Mutta silti voi olla yliherkkyysreaktio. Kuten viimekesmöllä se leimahti keski ja loppukesän heinälle. Kerran halpiskorvikset aiheuttaneet tulehdusta ja kutina nikkelin takia kai..Tunnen yhden ihmisen jolla on kissa, ja hänellä ympärivuotinen nuha, vaikka allergiatestit ovat kunnossa. Hän tietää nuhan johtuvan kissasta, mutta ei halua luopua sitä.
Joskus immunijärjestelmä tekee temput stressista ja rasituksesta ja menee sekaisin.

Mutta kävin rakennustarvikekaupassa ja sain tietää että Damixa ja FM Matsson Mora tekevät myös lyjyttömät hanat. Ne ovat vahän kallimpia kun Oras, mutta kauniita.
Jos olisin rikas laittaisin messinkisen raanan :)
http://www.damixa.fi
 
Combat & Survivalissa näyttäisi olevan paljon asiaa Suomesta.

http://www.combatandsurvival.com/product/combat-survival-april-2017-hard-copy

Crisis Response – Finnish RDF
Bob Morrison reports on Finland’s all-volunteer and neutral Rapid Defence Force on exercise

Helicopter Focus – Finnish MI-8 HIP
Bob Morrison delves into the archives for photos of this Russian built transport helicopter

Armour Focus – SISU XA-180/185
Bob & Carl collaborate to bring a photo album of Finland’s 6×6 APC on exercise and deployment

Kit & Camo – M05 MAASTOKUVIO
Bob Morrison photographs a commercially available uniform in this interesting Finnish pattern
 
En eoikein tiedä mihin tämän laittaisi, pistetään tänne:

http://www.is.fi/viihde/art-2000005121962.html

Suomalainen Antti Kurhinen ehdolla poikkeuksellisen raakaan venäläiseen tosi-tv-ohjelmaan – jopa raiskaukset ja murhat mahdollisia

Joulukuussa BBC kohahdutti kertomalla venäläisten valmistelevat kovaa vauhtia uutta tosi-tv-sarjaa, joka vie selviytymisseikkailun aivan uudelle tasolle.

Game 2: Winter -sarjassa kilpailijat viedään Siperian luonnon armoille, joissa he joutuvat selviytymään yhdeksän kuukautta rankoissa oloissa Novosibirskiä ympäröivissä metsissä. Sitä on luonnehdittu tosielämän ”Nälkäpeliksi”, joka on tuttu kirjoista ja elokuvista.

Sää voi vaihdella yli 30 asteen helteestä alle 40 asteen pakkasiin. Tv-kanava aikoo näyttää 2 000 kameran avulla yötä päivää, miten osallistujat selviävät Siperian pakkasista, karhuista ja susista. Tuottajien mukaan mitkä tahansa selviytymiskeinot tulevat kysymykseen, jopa raiskaukset ja murhat.


Eli tämä Antti haluaa ilmeisesti tulla sekä raiskatuksi että murhatuksi Siperiassa...kai tuo nyt lähempänäkin onnistuisi... :p
 
Vituittais olla joskus väärässä.

Viittaan tällä toteamuksella maahanmuutto- sekä ravitsemuspolitiikkaan.
 
Back
Top