Sekalaista mussuttelua

Nyt sain rauhan. On kauan vaivannut se että tiesin että Kuppilat kuntoon-ohjelman alussa esiintyvää taloa olen joskus nähnyt. Nyt löytyi, se on Tallinnassa, Nõmmen kaupunginosassa. Valdeku 66. Entinen ravintola.
2026147_lLif96.jpeg

b119f0a2-ea14-4e1e-baf6-581ab6ef620e.jpg
 
"Woe, is me!" näin toisella kotimaisella ilmaistuna.

Emännän vein kaapunthin viettämään ravintolatyöntekijöiden kauden päättäjäisiä. Jälkikasvu halusi mennä mummolaan (5 kilometrin päähän) yökylään, ettei mummolla ole niin ikävää, kun pappa on kolmatta viikkoa sairaalassa.

Minä-rukka jäin aivan ypöyksin ruokkimaan lampaita. Viattomat lapsiraukat jo kyselivät, että "Mitenkähän se iskä rukka pärjää ihan yksin?" Samaa kysyn minä.

Ihan kivasti kiitos vain.
Ruokin juuri lampaat, eli niistä on huolta seuraavan kerran huomenna joskus aamupäivällä. Positiivista oli, että vaikka aina sanotaan, että lammas ja punaviini sopivat hyvin yhteen, niin näille ei kelvannut lainkaan. Mikä on tietysti vain hyvä, niin jääpähän itselleni enemmän.
Kävin jo kertaalleen kalsareisillani pihalla haulikon kanssa jahtaamassa riuttalintuja, ilman että kukaan kommentoi mitenkään!
Seuraavaksi taidan väsätä itselleni helpon ja kevyen alkuiltapalan, jossa on aineksina ainakin nakkeja, kananmunia ja lihapiirakkaa (eli apinankeuhkoa).
Kuulen jo korvissani, kuinka Steel Panthersin vaunut mörisevät malttamattomina odottaessaan rakkaan ja viisaan komentajansa hyviä ja oikeita komentoja!
 
"Woe, is me!" näin toisella kotimaisella ilmaistuna.

Emännän vein kaapunthin viettämään ravintolatyöntekijöiden kauden päättäjäisiä. Jälkikasvu halusi mennä mummolaan (5 kilometrin päähän) yökylään, ettei mummolla ole niin ikävää, kun pappa on kolmatta viikkoa sairaalassa.

Minä-rukka jäin aivan ypöyksin ruokkimaan lampaita. Viattomat lapsiraukat jo kyselivät, että "Mitenkähän se iskä rukka pärjää ihan yksin?" Samaa kysyn minä.

Ihan kivasti kiitos vain.
Ruokin juuri lampaat, eli niistä on huolta seuraavan kerran huomenna joskus aamupäivällä. Positiivista oli, että vaikka aina sanotaan, että lammas ja punaviini sopivat hyvin yhteen, niin näille ei kelvannut lainkaan. Mikä on tietysti vain hyvä, niin jääpähän itselleni enemmän.
Kävin jo kertaalleen kalsareisillani pihalla haulikon kanssa jahtaamassa riuttalintuja, ilman että kukaan kommentoi mitenkään!
Seuraavaksi taidan väsätä itselleni helpon ja kevyen alkuiltapalan, jossa on aineksina ainakin nakkeja, kananmunia ja lihapiirakkaa (eli apinankeuhkoa).
Kuulen jo korvissani, kuinka Steel Panthersin vaunut mörisevät malttamattomina odottaessaan rakkaan ja viisaan komentajansa hyviä ja oikeita komentoja!
Kuulostaa oikein mukavalta illalta, joka kaikkien miesten pitäisi voida viettää kerran viikossa.
Kaikki muu on selvää, mutta mikä on riuttalintu?
 
Kuulostaa oikein mukavalta illalta, joka kaikkien miesten pitäisi voida viettää kerran viikossa.
Kaikki muu on selvää, mutta mikä on riuttalintu?
Riutta on täällä yleisesti vahinkoeläin.
Varis, harakka, korppi, kettu, jne.
Eläintuhoja ei tarvitse sen kummemmin yksilöidä, riittää vain, että "riutat repi" tai "riutat hakkasi" tai jopa "riutat raiskasi", joista jälkimmäisessä(kään) ei ole seksuaalista merkitystä eikä ulottuvuutta, vaan kanta on ruostuminen/pilaantuminen. Esim. "Kaivurista raiskausi tela." tai "Renki raiskasi hyän rattorin."
Vrt. Raamattu "Ei koi syö eikä ruoste raiskaa."
 
Riutta on täällä yleisesti vahinkoeläin.
Varis, harakka, korppi, kettu, jne.
Eläintuhoja ei tarvitse sen kummemmin yksilöidä, riittää vain, että "riutat repi" tai "riutat hakkasi" tai jopa "riutat raiskasi", joista jälkimmäisessä(kään) ei ole seksuaalista merkitystä eikä ulottuvuutta, vaan kanta on ruostuminen/pilaantuminen. Esim. "Kaivurista raiskausi tela." tai "Renki raiskasi hyän rattorin."
Vrt. Raamattu "Ei koi syö eikä ruoste raiskaa."
Hienoa nämä murre-erot, tuovat kulttuuriin rikkautta.
Minkäköhänlaista se on ollut esim. 40-luvulla, kun lappilainen, savolainen ja vaikka turkulainen ovat kohdanneet jossain Itä-Karjalan korvessa. Kun vieläkin on täysin outoja murresanoja.
Omalta armeija-ajalta muistan, kun jo valmiiksi väsyneen ärsyyntynyt umpihesalainen tupakaverini kuunteli Haminan korvessa jostain pohjois-karjalasta tms. kotoisin olevan vääpelin käskyä suunnistuskilpailuun. Satoi. Ja tunnelma oli valmiiksi katossa.
- Mikäli sikäli työ jouvutte hävöksiin, niin toimitte näin...
Hyvä ettei itkua kuulunut viereltä siinä vaiheessa. Tuo lause ei auennut tupakaverille.
 
Hienoa nämä murre-erot, tuovat kulttuuriin rikkautta.
Minkäköhänlaista se on ollut esim. 40-luvulla, kun lappilainen, savolainen ja vaikka turkulainen ovat kohdanneet jossain Itä-Karjalan korvessa. Kun vieläkin on täysin outoja murresanoja.
Omalta armeija-ajalta muistan, kun jo valmiiksi väsyneen ärsyyntynyt umpihesalainen tupakaverini kuunteli Haminan korvessa jostain pohjois-karjalasta tms. kotoisin olevan vääpelin käskyä suunnistuskilpailuun. Satoi. Ja tunnelma oli valmiiksi katossa.
- Mikäli sikäli työ jouvutte hävöksiin, niin toimitte näin...
Hyvä ettei itkua kuulunut viereltä siinä vaiheessa. Tuo lause ei auennut tupakaverille.
Tyttäriä naurattaa aina tavattomasti omien tekoselekosteni murre:
"Elä reäkkeä sitä koerroa!" - "Ehän minä reäkkeäkkeän!"
Eli sama suomeksi: "Olisitko ystävällinen, etkä kiusaisi koiraa." - "Mutta enhän minä sitä kiusaakaan."
 
Tyttäriä naurattaa aina tavattomasti omien tekoselekosteni murre:
"Elä reäkkeä sitä koerroa!" - "Ehän minä reäkkeäkkeän!"
Eli sama suomeksi: "Olisitko ystävällinen, etkä kiusaisi koiraa." - "Mutta enhän minä sitä kiusaakaan."
- Ootko sie nähnynnä meijän koeroo?
Tosilausuma ja kysymys 80-luvulta, naapurin Laguksen koopeemies kysyi lohjalaisserkultani, joka ajoi mopollani (Savon sydämessä käymässä).
Sulolta oli taas Nalle lähtenyt karkuun, ja koska se tuli yleensä meille, niin Sulokin oli matkalla meille päin. Serkku tuli mopollani vastaan ja Sulo kai ensiksi luuli minuksi kun pysäytti. No, kysyipä kuitenkin.
Serkkuni kertoi luulleensa, että ukko puhui ruotsia, ja oli tietysti kohteliaasti tarkentanut:
-Va?
Maailmat kohtasivat :).
 
Joskus pitää tarkistaa päiväys ettei ole taas/vielä/jälleen huhtikuun ensimmäinen... uusi tulkinta konseptille ladattu ase kotelossa.

Ei muuten ihan ensimmäinen paikka mistä sotilaspoliisina etsisin asetta henkilön tarkastuksen yhteydessä!

Noh, tästä piristyneenä ilmoitan itselleni että lounastauko ohi ja takaisin terassi-remontin pariin...:mad:

Missouri woman found with a loaded handgun hidden inside her VAGINA at a traffic stop pleads guilty to firearms possession and drugs charges
  • Anika Witt, 27, pleaded guilty to felony charges as part of sentence agreement
  • She was stopped on the highway where heroin and ecstasy were found in car
  • Kimber .380 handguns are 5.6 inches long and weighs 13.4 ounces when empty
By Dailymail.com Reporter

PUBLISHED: 06:50 BST, 28 April 2018 | UPDATED: 09:10 BST, 28 April 2018


4BA298E600000578-5668245-Anika_Witt_27_pleaded_guilty_to_two_felony_charges_as_part_of_a_-m-110_1524894564357.jpg

Anika Witt, 27, pleaded guilty to two felony charges as part of a reduced sentence agreement that also requires her to testify against an acquaintance
A Missouri woman who was found with a loaded handgun hidden in her vagina during a traffic stop pleaded guilty on Friday to weapons possession and drugs charges.
Anika Witt, 27, pleaded guilty to two felony charges as part of a reduced sentence agreement that also requires her to testify against an acquaintance, reported thesmokinggun.com.
The serial criminal was stopped with Clinton McDonald, 29, on Interstate 55 just north of Bloomington. Ecstasy and heroin were found in their car.
Witt, who appeared at Circuit Court in McLean County, Illinois, faces up to 25 in prison - 10 for the firearm and 15 for possession of Class A drugs.
But her plea deal could see her term slashed when she is sentenced in June.
The Kimber .380 handgun is 5.6 inches long and weighs 13.4 ounces when empty.


4BA29FE500000578-5668245-The_Kimber_380_handgun_is_5_6_inches_long_and_weighs_13_4_ounces-m-111_1524894593713.jpg


The Kimber .380 handgun is 5.6 inches long and weighs 13.4 ounces when empty. This is a file photo


Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/art...ndgun-hidden-inside-VAGINA.html#ixzz5DxGnTTNt
 
Persaukisella valtiolla ei ollut rahaa:( ja kaikki (Cajander & co) eivät uskoneet sodan olevan tulossa:mad:

Jos en ihan väärin muista, niin Suomi käytti 1930-luvulla vuosittain noin 15% valtion budjetista puolustusmenoihin.

Jälkiviisaana voi kysyä kannattiko ne resurssit käyttää esimerkiksi sukellusveneisiin, Suomen Joutsenen purjehduksiin, panssarilaivoihin? Olisi silläkin summalla saanut aika läjän esimerkiksi tykistön kranaatteja tai vaikka kunnollisen tuotantolinjan kranaattien valmistukseen. Varmasti pommikoneita parempi ratkaisu olisi ollut ostaa hävittäjiä. Lahti-Saloranta pikakiväärien ja 10 000 sapelin sijaan olisi varmaan kannattanut tilata konepistooleja?

Samoja virheitä ollan nyt tänäkin päivänä toistamassa mm. tilaamalla jäävahvistettuja miinoitussaattofregatteja. Käenpoikaslaivue aka. maavoimien helikopterijoukot tuhlaavat myös jatkuvasti resursseja tuottamatta minkäänlaista sodan ajan taisteluvoimaa.
 
Jos en ihan väärin muista, niin Suomi käytti 1930-luvulla vuosittain noin 15% valtion budjetista puolustusmenoihin.

Jälkiviisaana voi kysyä kannattiko ne resurssit käyttää esimerkiksi sukellusveneisiin, Suomen Joutsenen purjehduksiin, panssarilaivoihin? Olisi silläkin summalla saanut aika läjän esimerkiksi tykistön kranaatteja tai vaikka kunnollisen tuotantolinjan kranaattien valmistukseen. Varmasti pommikoneita parempi ratkaisu olisi ollut ostaa hävittäjiä. Lahti-Saloranta pikakiväärien ja 10 000 sapelin sijaan olisi varmaan kannattanut tilata konepistooleja?

Samoja virheitä ollan nyt tänäkin päivänä toistamassa mm. tilaamalla jäävahvistettuja miinoitussaattofregatteja. Käenpoikaslaivue aka. maavoimien helikopterijoukot tuhlaavat myös jatkuvasti resursseja tuottamatta minkäänlaista sodan ajan taisteluvoimaa.
Millä mittarilla Lahti-Salorantaa voi pitää epäonnistuneena hankintana? Oman aikansa tuotteisiin verrattuna se ei ollut mitenkään erityisen huono. Vaikka esim. Panssaridivisioona käyttikin Dektjarevia, korvaaja ei ole valtavan hyvä, vaan toimintavarmempi.

Lisäksi pikakivääri oli toisen maailmansodan jalkaväen standardi, pl. saksalaiset, joiden yleiskonekivääri-perhe olikin aikaansa edellä.
 
Millä mittarilla Lahti-Salorantaa voi pitää epäonnistuneena hankintana? Oman aikansa tuotteisiin verrattuna se ei ollut mitenkään erityisen huono.

Esimerkikisi Taipaleenjoen veteraani Alpo Reinikainen kuvailee asetta seuraavasti.

Lahti-Saloranta oli hyvin tehty ase jolla kelpasi päästellä sarjoja pressun päällä ampumaradalla. Tositoimissa se oli rehellisesti sanottuna käyttökelvoton. Toleranssit oli tehty liian pieniksi ja mitätön määrä likaa jumitti aseen. Aseen lipas oli myös aivan liian pieni automaattiaseen lippaaksi. Varsinkin kun syöttöhäiriöiden välttämiseksi 20 patruunan lipas lipastettiin vain 18 tai 17 patruunalla. Epäonnistunut ase korvattiin aina kun se oli mahdollista neuvostoiliittolaisella pikakiväärillä, puoliautomaatilla tai varalla ainakin pidettiin tavallista kivääriä jumiutumisen varalta.

Lahti-Salorannan suurin synti ei ole se, että se on pikakivääri, vaan se, että se on huono pikakivääri. Kesällä 1944 rintamilla oli käytössä reilu 3000 Lahti-Salorantaa ja yli 9000 Emmaa.

Edellä kuvattu ase oli kantahenkilökunnan mielestä Suomen jalkaväen tärkein ase ja sen kouluttamiseen käytettiin paljon aikaa resursseja. Konepistoolia pidettiin pikakiväärin huonona korvikkeena, ei yksittäisen taistelijan aseena. Sotakokemukset sitten kertoivatkin jotain ihan muuta. Konepistoolien laajamittaiset tilaukset ja käytön kehittämisen aloitti Suojeluskunnat.

Omat sotasukupolvea nuoremmat sukulaiset saivat vielä 70-luvulla koulutusta Lahti-Salorantaan. Ase jumitti jatkuvasti ja sille naureskeltiin aivan avoimesti täytenä romuna.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ainakin ottanut yhen askel eteenpäin. Kysyin Suomen Lähetystösta about saada takaisin mun kansalaisuus niin se maksaa nyt 200 euroa! ennen 300 !!
Mun pitää tulla sinne ja todistaa että mää on hän ja kirjoitta paperia ja maksaa ja sitten oottaa 2-3 kuukautta. Yritän hommata Suomen Passikin .

Laitan takasin sen kuvan nytten, toivotaan että olen suomalainen taas, se mitä minulta vietiin pois :cry: koska olin alle 18 v.
1524939473802.png
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa nämä murre-erot, tuovat kulttuuriin rikkautta.
Minkäköhänlaista se on ollut esim. 40-luvulla, kun lappilainen, savolainen ja vaikka turkulainen ovat kohdanneet jossain Itä-Karjalan korvessa. Kun vieläkin on täysin outoja murresanoja.
Omalta armeija-ajalta muistan, kun jo valmiiksi väsyneen ärsyyntynyt umpihesalainen tupakaverini kuunteli Haminan korvessa jostain pohjois-karjalasta tms. kotoisin olevan vääpelin käskyä suunnistuskilpailuun. Satoi. Ja tunnelma oli valmiiksi katossa.
- Mikäli sikäli työ jouvutte hävöksiin, niin toimitte näin...
Hyvä ettei itkua kuulunut viereltä siinä vaiheessa. Tuo lause ei auennut tupakaverille.

Muistan 02-03 Vekaranjärveltä että omasta yksiköstä n. 50 % porukasta taisi tulla pääkaupunkiseudulta ja toinen puolisko Etelä-Karjalasta ja Kymenlaaksosta. Itse kun puhuin aina omaa murretta ei stadin kundeilla tuntunut olevan vaikeuksia ymmärtää karjalaista. Sen sijaan itse muistan muutaman kerran ihmetelleeni saamiani käskyjä jotka oli annettu stadin kielellä.
 
Olen ainakin ottanut yhen askel eteenpäin. Kysyin Suomen Lähetystösta about saada takaisin mun kansalaisuus niin se maksaa nyt 200 euroa! ennen 300 !!
Mun pitää tulla sinne ja todistaa että mää on hän ja kirjoitta paperia ja maksaa ja sitten oottaa 2-3 kuukautta. Yritän hommata Suomen Passikin .

Laitan takasin sen kuvan nytten, toivotaan että olen suomalainen taas, se mitä minulta vietiin pois :cry: koska olin alle 18 v.
Katso liite: 21347
Hieno päätös, brother! Kotimaa saattaa vaihtua, mutta Härmän passi on se yksi "punakantinen" josta en ikinä luovu, vaikka pelkällä britti-litteralla voisi maailmalla mennäkin.
Ton eteen olen jonkun kymmenen litran edestä vuodattanut hikeä ja about samanverran nuollut omaa räkää jonkun kuusen alla värjötellessä, lokakuun ja maaliskuun välisessä perkeleellisessä ever-nightissa :).

:salut::salut::salut:.
 
Back
Top