Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pitäis ensin vaihtaa vaimon auton alle kesäpyörät. Sitten vois aloittaa virkistäytymisen ilta-auringossaKuopiossa on 12C terassilla. Reservin nettitaistelijan virkistyspäivä menossa
Kevätpäivän ratoksi lisää historiaa, 81 Krh/32:
Kuulostaa oikein mukavalta illalta, joka kaikkien miesten pitäisi voida viettää kerran viikossa."Woe, is me!" näin toisella kotimaisella ilmaistuna.
Emännän vein kaapunthin viettämään ravintolatyöntekijöiden kauden päättäjäisiä. Jälkikasvu halusi mennä mummolaan (5 kilometrin päähän) yökylään, ettei mummolla ole niin ikävää, kun pappa on kolmatta viikkoa sairaalassa.
Minä-rukka jäin aivan ypöyksin ruokkimaan lampaita. Viattomat lapsiraukat jo kyselivät, että "Mitenkähän se iskä rukka pärjää ihan yksin?" Samaa kysyn minä.
Ihan kivasti kiitos vain.
Ruokin juuri lampaat, eli niistä on huolta seuraavan kerran huomenna joskus aamupäivällä. Positiivista oli, että vaikka aina sanotaan, että lammas ja punaviini sopivat hyvin yhteen, niin näille ei kelvannut lainkaan. Mikä on tietysti vain hyvä, niin jääpähän itselleni enemmän.
Kävin jo kertaalleen kalsareisillani pihalla haulikon kanssa jahtaamassa riuttalintuja, ilman että kukaan kommentoi mitenkään!
Seuraavaksi taidan väsätä itselleni helpon ja kevyen alkuiltapalan, jossa on aineksina ainakin nakkeja, kananmunia ja lihapiirakkaa (eli apinankeuhkoa).
Kuulen jo korvissani, kuinka Steel Panthersin vaunut mörisevät malttamattomina odottaessaan rakkaan ja viisaan komentajansa hyviä ja oikeita komentoja!
Riutta on täällä yleisesti vahinkoeläin.Kuulostaa oikein mukavalta illalta, joka kaikkien miesten pitäisi voida viettää kerran viikossa.
Kaikki muu on selvää, mutta mikä on riuttalintu?
Hienoa nämä murre-erot, tuovat kulttuuriin rikkautta.Riutta on täällä yleisesti vahinkoeläin.
Varis, harakka, korppi, kettu, jne.
Eläintuhoja ei tarvitse sen kummemmin yksilöidä, riittää vain, että "riutat repi" tai "riutat hakkasi" tai jopa "riutat raiskasi", joista jälkimmäisessä(kään) ei ole seksuaalista merkitystä eikä ulottuvuutta, vaan kanta on ruostuminen/pilaantuminen. Esim. "Kaivurista raiskausi tela." tai "Renki raiskasi hyän rattorin."
Vrt. Raamattu "Ei koi syö eikä ruoste raiskaa."
Tyttäriä naurattaa aina tavattomasti omien tekoselekosteni murre:Hienoa nämä murre-erot, tuovat kulttuuriin rikkautta.
Minkäköhänlaista se on ollut esim. 40-luvulla, kun lappilainen, savolainen ja vaikka turkulainen ovat kohdanneet jossain Itä-Karjalan korvessa. Kun vieläkin on täysin outoja murresanoja.
Omalta armeija-ajalta muistan, kun jo valmiiksi väsyneen ärsyyntynyt umpihesalainen tupakaverini kuunteli Haminan korvessa jostain pohjois-karjalasta tms. kotoisin olevan vääpelin käskyä suunnistuskilpailuun. Satoi. Ja tunnelma oli valmiiksi katossa.
- Mikäli sikäli työ jouvutte hävöksiin, niin toimitte näin...
Hyvä ettei itkua kuulunut viereltä siinä vaiheessa. Tuo lause ei auennut tupakaverille.
- Ootko sie nähnynnä meijän koeroo?Tyttäriä naurattaa aina tavattomasti omien tekoselekosteni murre:
"Elä reäkkeä sitä koerroa!" - "Ehän minä reäkkeäkkeän!"
Eli sama suomeksi: "Olisitko ystävällinen, etkä kiusaisi koiraa." - "Mutta enhän minä sitä kiusaakaan."
Persaukisella valtiolla ei ollut rahaa ja kaikki (Cajander & co) eivät uskoneet sodan olevan tulossa
Millä mittarilla Lahti-Salorantaa voi pitää epäonnistuneena hankintana? Oman aikansa tuotteisiin verrattuna se ei ollut mitenkään erityisen huono. Vaikka esim. Panssaridivisioona käyttikin Dektjarevia, korvaaja ei ole valtavan hyvä, vaan toimintavarmempi.Jos en ihan väärin muista, niin Suomi käytti 1930-luvulla vuosittain noin 15% valtion budjetista puolustusmenoihin.
Jälkiviisaana voi kysyä kannattiko ne resurssit käyttää esimerkiksi sukellusveneisiin, Suomen Joutsenen purjehduksiin, panssarilaivoihin? Olisi silläkin summalla saanut aika läjän esimerkiksi tykistön kranaatteja tai vaikka kunnollisen tuotantolinjan kranaattien valmistukseen. Varmasti pommikoneita parempi ratkaisu olisi ollut ostaa hävittäjiä. Lahti-Saloranta pikakiväärien ja 10 000 sapelin sijaan olisi varmaan kannattanut tilata konepistooleja?
Samoja virheitä ollan nyt tänäkin päivänä toistamassa mm. tilaamalla jäävahvistettuja miinoitussaattofregatteja. Käenpoikaslaivue aka. maavoimien helikopterijoukot tuhlaavat myös jatkuvasti resursseja tuottamatta minkäänlaista sodan ajan taisteluvoimaa.
Millä mittarilla Lahti-Salorantaa voi pitää epäonnistuneena hankintana? Oman aikansa tuotteisiin verrattuna se ei ollut mitenkään erityisen huono.
Hienoa nämä murre-erot, tuovat kulttuuriin rikkautta.
Minkäköhänlaista se on ollut esim. 40-luvulla, kun lappilainen, savolainen ja vaikka turkulainen ovat kohdanneet jossain Itä-Karjalan korvessa. Kun vieläkin on täysin outoja murresanoja.
Omalta armeija-ajalta muistan, kun jo valmiiksi väsyneen ärsyyntynyt umpihesalainen tupakaverini kuunteli Haminan korvessa jostain pohjois-karjalasta tms. kotoisin olevan vääpelin käskyä suunnistuskilpailuun. Satoi. Ja tunnelma oli valmiiksi katossa.
- Mikäli sikäli työ jouvutte hävöksiin, niin toimitte näin...
Hyvä ettei itkua kuulunut viereltä siinä vaiheessa. Tuo lause ei auennut tupakaverille.
Hieno päätös, brother! Kotimaa saattaa vaihtua, mutta Härmän passi on se yksi "punakantinen" josta en ikinä luovu, vaikka pelkällä britti-litteralla voisi maailmalla mennäkin.Olen ainakin ottanut yhen askel eteenpäin. Kysyin Suomen Lähetystösta about saada takaisin mun kansalaisuus niin se maksaa nyt 200 euroa! ennen 300 !!
Mun pitää tulla sinne ja todistaa että mää on hän ja kirjoitta paperia ja maksaa ja sitten oottaa 2-3 kuukautta. Yritän hommata Suomen Passikin .
Laitan takasin sen kuvan nytten, toivotaan että olen suomalainen taas, se mitä minulta vietiin pois koska olin alle 18 v.
Katso liite: 21347