En lähde kovin syvällisesti paneutumaan aiheeseen eli lukemiseen ja luetun ymmärtämiseen, mutta sanahahmon tunnistaminen ja tulkitseminen lukemisen prosessin aikana sekä muistin toiminta prosessissa on ratkaisevassa roolissa. Olennainen tekijä on se, millainen ”välimuisti” aivoissa on. Meillä kaikilla on lukemattomia erilaisia muistimoduleita tuolla nuplikan sisällä. Jos esim. sanahahmon tunnistamisen ja käsittelyn välimuistin kapasiteetti on liian pieni, henkilö ei opi koskaan lukemaan. Harvinaista, mutta mahdollista. Lukihäiriö on lievempiasteinen mutta huomattavasti yleisempi haitta (lukihäiriön haitta-asteen vaihtelu on suuri). Yllä oleva sekoitettu teksti kuvaa mielestäni konkreettisesti, miltä kirjoitus saattaisi esimerkiksi näyttää lukihäiriöisen silmin katsottuna.
Murretekstin ja erityisesti oudomman sellaisen lukeminen on vaikeampaa kuin yleiskielisen kirjoituksen mutta se, samoin kuin eri murteiden kuunteleminen, rikastuttaa kielellistä ilmaisua ja stimuloi aivojen kielellisen keskuksen toimintaa. Osuvat ilmaisut saattavat myös tarttua kuulijan tai lukijan pururadalle pitkäksi aikaa.