PUHELIN piippaa ärhäkästi.
Leppoisa turiseminen aamiaispöydässä keskeytyy kuin veitsellä leikaten. Nyt on hätä. Anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri
Jouni Nurmi jättää kahvikuppinsa, lentäjä
Anssi Vuolle tipauttaa lusikkansa kesken aamupuuron.
Raivaustöihin lähtenyt mies on jäänyt kaatuneen puun alle.
”Helikopterilla mennään”, Vuolle sanoo. Tiimin kolmas jäsen, hems-pelastaja
Teppo Koskue pukeutuu haalariin ja ottaa käteensä kypärän.
Viiden minuutin päästä keltavihreä kopteri nousee ilmaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kainalosta ja leikkaa kiitoratojen yli. Jos matkustajakone sattuisi olemaan lähdössä, se odottaisi ja antaisi tilaa.
Yleensä näin ei tarvitse tehdä. Lennonjohto organisoi ilmassa sukkuloivat koneet taitavasti kuin tetrispalikat.
Toimittaja seurasi tätä juttua varten Jouni Nurmen työvuoroa yhden päivän ajan. Jutun kuvat on otettu kahtena eri päivänä.
ONNETTOMUUSPAIKALLE on tullut jo aiemmin ambulanssi, ja ensihoitajat ovat työssään. Potilaan tila heikkenee, joten Finnhemsin helikopterissa istuva Nurmi antaa heille toimintaohjeita mikrofonin kautta.
Elvytys on aloitettava.
Valtionyhtiö Finnhems vastaa lääkärihelikopteritoiminnasta Suomessa yhdessä yliopistollisten sairaanhoitopiirien kanssa. Nurmen työnantaja on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Hus.
”Hems” on lyhenne englanninkielisistä sanoista helicopter emergency medical service, joka tarkoittaa kiireellistä lääkärihelikopteritoimintaa. Lentäjästä, ensihoitolääkäristä ja hems-pelastajasta koostuva tiimi tuo potilaalle nopeasti sairaalatasoisen ensihoidon.
Nyt apu saapuu 17 minuutissa.
Elvytysyrityksistä huolimatta potilas kuolee.
”X-1”, Nurmi sanoo viranomaisten radioon. Koodi kertoo kaiken.
SEURAAVA hälytys tulee saman tien.
Ympäryskunnassa asuva mies on saanut aivoinfarktin ja tarvitsee ilmakuljetusta Meilahden sairaalaan. Tiimi nousee helikopteriin, tappaa sisätiloihin eksyneet parikymmentä paarmaa ja lähtee matkaan.
Jokainen minuutti merkitsee, koska aivoissa oleva tukos pitäisi saada liuotettua puolentoista tunnin sisällä.
Tunnin päästä Finnhemsin Vantaan tukikohtaan laskeutuu kolme hikistä miestä. Yli 30 asteen lämpötila tekee helikopterista pätsin. Rajavartioston kopterit lentävät sen takia toisinaan sivuovi auki, hems-pelastaja Teppo Koskue kertoo.
Nurmi päättää käydä suihkussa vasta työvuoron lopussa.
”Hälytys voi tulla milloin vain. Suihkusta on inhottavaa lähteä minuutissa.”
Hems-lentäjä Anssi Vuolteen aamupuuro jäi pöydälle, kun hälytys tuli. KUVA: VILLE MAALI / HS
EINESPAKETIN kääre roskiin, kylmä ruoka mikroon, lämmin ulos. Fiiniin ateriaan ei kannata satsata.
Nurmi syö kasvispulla-annoksen ja alkaa kirjata potilastietoja tietokantaan. Aivoinfarktipotilas saatiin siirrettyä ambulanssista helikopteriin kuudessa minuutissa, erinomainen tulos.
”Tätä on harjoiteltu paljon”, Nurmi sanoo.
Potilas pääsi helikopterin ansiosta 45 minuuttia nopeammin hoitoon kuin ambulanssilla. Jokainen minuutti merkitsee ja parantaa potilaan ennustetta.
42-VUOTIAS Nurmi oli jo nuorena mukana vapaapalokunnassa. Astma esti palomiehen uran, joten hän opiskeli yläasteen jälkeen lähihoitajaksi ja jatkoi taivalta yliopistoon.
Tohtorinhatun Nurmi sai 26-vuotiaana, dosentuurin 36-vuotiaana.
Finnhems lähetetään paikalle vain kaikkein kriittisimpiin tilanteisiin. Siksi ensihoitolääkäri on erikoistumisalaltaan yleensä anestesiologi.
Nurmen erikoisosaamista ovat kivunhoito, nukutus ja elintärkeiden elintoimintojen, kuten hengityksen, ylläpitäminen.
Tiimi on pelastanut useita ihmisiä esimerkiksi vakavilta aivovammoilta, koska kopteriyksikkö on onnistunut vakauttamaan potilaan tilan ajoissa.
TYÖ on alituista kamppailua kuoleman ja elämän rajamailla.
Noin neljäsosa hoitotiimin kohtaamista potilaista kuolee. Musta laahus ei kuitenkaan seuraa Nurmea enää seuraavalle hälytykselle tai kotiin.
Kuolema on osa työnkuvaa, eikä kipuun voi jäädä kiinni.
”Omaisten surun kohtaaminen on henkisesti raskainta. Olen harjoitellut sitä, että en mene emotionaalisesti liian paljon suruun mukaan.”
Nurmen on pysyttävä toimintakykyisenä. Pian hänen pitää taas elvyttää, nukuttaa, lievittää kipuja, asettaa hengitysputkia, poistaa ylipainetta rintaontelon sisältä.
Kuoleman ohella syntymä on läsnä.
Nurmen edellisessä päivystysvuorossa synnytyksiä oli kaksi: toinen synnyttävän äidin kotona, toinen autossa tienvarrella.
”Molemmat vauvat syntyivät pari minuuttia ennen tuloamme. Lähdemme näille hälytyksille aina, koska vastasyntynyt voi tarvita elvytystä ja synnytykseen saattaa liittyä massiivinen verenvuoto.”
FINNHEMSIÄ työllistävät eniten vakavat sairastumiset, kaatumis- ja putoamistapaturmat, myrkytykset ja liikenneonnettomuudet.
Tosin yhä useampi selviää liikenneonnettomuuksista suhteellisen hyvässä kunnossa, koska autot ovat nykyään niin turvallisia, Nurmi kertoo.
Kesällä korostuvat erityisesti humalassa sattuneet tapaturmat.
Nurmella onkin suomalaisille kaksi toivetta: Älkää juoko itseänne liian humalaan, ja opetelkaa ensiaputaitojen perusteet.
Jälkimmäinen on merkittävä hengenpelastaja.
”Lennämme paikalle yli 200 kilometrin tuntivauhtia, mutta ensimmäiset minuutit ovat usein ratkaisevia. Se, mitä paikalla olevat ihmiset tekevät.”
Jos potilaalla on esimerkiksi sydänpysähdys, niin paineluelvytys moninkertaistaa hänen mahdollisuutensa selvitä hengissä.
NURMEN mukaan jokaisen tulisi osata kylkiasento, paineluelvytys, ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen, sydäniskurin käyttö ja vieraan esineen poistaminen hengitysteistä.
”Nämä taidot pitäisi opettaa kaikille ikäluokille esimerkiksi jo peruskoulussa.”
Ensiaputaidot myös rohkaisevat toimimaan.
Jos maallikko näkee portaissa kaatuneen, tajuttoman ihmisen, hän ei välttämättä uskalla koskea tähän, jotta ei aiheuttaisi kaularankavammaa.
”Vammalla ei ole mitään merkitystä, jos potilaan hengitys on estynyt ja hän tukehtuu”, Nurmi sanoo.
PÖYDÄLLÄ oleva hälytyspuhelin piippaa jälleen. Tällä kertaa apua tarvitsee lammesta pelastettu, tajuton mies.
Lentäjien ja pelastajien työvuorot ovat vaihtuneet, ja nyt matkaan lähtevät vanhempi hems-pelastaja
Heikki Aarela ja lentäjä
Jouni Romppanen.
Onnettomuuspaikka on ajomatkan päässä Vantaalla, joten Aarela istuu auton rattiin ja Romppanen tämän viereen. Nurmi on takapenkillä puhelimen, tietokoneen ja toimittajan kanssa.
”Oikealta ei tule ketään. Tilaa on. Vapaa bussikaista. Neljänkympin alue”, Romppanen ohjeistaa ratissa olevaa Aarelaa taukoamatta kuin kartturi rallikuskia.
”Vastaantuleva auto havaittu. Kuorma-auton väliin päästään”, Aarela vastaa.
Kaksikko puhuu toisilleen koko matkan. Mittarissa on pelastusajoneuvolle sallittu maksimi eli 40 kilometrin ylinopeus, kun ohitamme tien vierustalla jököttävän peltipoliisin.
”Perhepotretti”, Romppanen tokaisee.
Musta huumori auttaa jaksamaan.
ONNETTOMUUSPAIKALLA odottaa jo ambulanssi. Paikalla olevat ensihoitajat auttavat miestä, joka on tullut tajuihinsa. Miehen kaveri oli kiskonut hänet vedestä rantaan ja aloittanut elvytyksen.
Ilman sitä mies olisi Nurmen mukaan kuollut.
Nurmi tutkii potilaan. Tila on vakaa, ja hänet voidaan nostaa ambulanssin kyytiin. Mieheltä mitataan 2,4 promillen lukemat – tottumattomalle hengenvaarallinen tila.
Kun tilanne rauhoittuu, keskustelu palaa automatkan tapahtumiin.
Aarelan ja Romppasen välinen ohjeistus autossa oli kuin taidokasta pallottelua. Romppanen kertoo, että tapa on luotu Finnhemsin tukikohdassa Vantaalla.
”Hems-pelastajamme
Jani Pohjolainen kehitti hälytysajoon ohjeistuksen. Meillä ei ole ollut liikenneonnettomuuksia pitkiin aikoihin. Ohjeistus on herättänyt valtakunnallista kiinnostusta.”
Puhe keskeytyy hälytykseen. Porvoon moottoritiellä on sattunut raju auto-onnettomuus.
”Olemme autolla liikkeellä, emme tarvitse laskeutumispaikkaa”, Nurmi kuittaa viranomaisradioon ja hyppää auton takapenkille.
”Musta Volvo, luulisi näkevän. Pysähtyi. Ei jalankulkijaa. Viidenkympin alue.”
”He riskeeraavat pelastajien terveyden. Kiinnostus sosiaalipornoon on kiusallisen kova.”
ONNETTOMUUSPAIKALLA odottaa lohduton näky. Auto on ajautunut väärälle kaistalle ja lentänyt useita kertoja ympäri.
Ruttuun mennyt auto seisoo kyljellään.
Yhteiskunnan koneisto on reagoinut minuuteissa, ja paikalla on jo ambulansseja, poliisiautoja ja palokunta. Yhteistyö eri viranomaisten kanssa sujuu Nurmen mielestä erinomaisesti.
Kuskiin saadaan puheyhteys. Se tarkoittaa, että hän on tajuissaan ja hengittää. Hätäirroitukselle, joka voisi aiheuttaa lisävammoja, ei ole tarvetta. Palomies leikkaa auton katon varovasti niin, että kuljettaja voidaan nostaa paareille selkärangan suuntaisesti.
Onnettomuuspaikan viereinen kaista on käytössä.
Romppanen käskee toimittajaa pysymään tien laidassa, koska ”mitä tahansa voi tapahtua”.
TODEN totta. Osa ohiajavista kuskeista ei keskity ajamiseen, vaan onnettomuuspaikan kuvaamiseen kännykällään.
”He riskeeraavat pelastajien terveyden. Kiinnostus sosiaalipornoon on kiusallisen kova”, Romppanen sanoo.
Onpa hän todistanut sitäkin, kuinka jonottamiseen kyllästynyt kuski ohittaa koko letkan pientareen kautta.
”Onnettomuuspaikan ohi pitäisi ajaa tasaisen hitaasti ja varovaisesti.”
Autokuski saadaan ambulanssiin. Nurmen mukaan tämä on todennäköisesti selvinnyt kohtalaisen lievin vammoin, kiitos uudehkon, turvallisen auton.
FINNHEMSIN auto starttaa ja ajaa takaisin tukikohtaan – tällä kertaa rauhallisesti ilman perhepotretteja.
Nurmi riisuu vihreän haalarinsa ja tekee loput paperityöt. Hänen työpäivänsä on päättymäisillään, jäljellä on enää palaveri väitöskirjan ohjaamisesta.
Tutkimustyö on Nurmen intohimo. Hän on paraikaa mukana ryhmässä, joka selvittää esimerkiksi sitä, hyötyvätkö tajunnan alenemisesta kärsivät myrkytyspotilaat nukutuksesta ja hengityskoneeseen laitosta.
Näin tehdään lähes kaikille. Saattaa olla, että toimista ei ole erityistä hyötyä.
”Suuri osa potilaista näyttää selviävän hengissä ilmankin. Tällainen tutkimustieto vapauttaa resursseja, jotka voidaan käyttää tehokkaammin esimerkiksi aivohalvauspotilaiden kuljettamiseen.”
Työ elämän ja kuoleman rajapinnassa on opettanut Jouni Nurmelle sen, että elämä on tässä eikä viiden vuoden päästä. ”En enää eläisi huonosti nyt, jotta asiat olisivat paremmin joskus myöhemmin.” KUVA: VILLE MAALI / HS
FINNHEMSILLÄ on kuusi tukikohtaa ympäri Suomea. Paraikaa suunnitteilla on tukikohdat Pohjanmaalle ja Kaakkois-Suomeen.
Toiminta maksaa Suomen valtiolle noin 30 miljoonaa vuodessa.
Jos jotain Nurmi toivoo, niin lisää tutkimusrahoitusta.
”Tutkimustyön lisäkustannus on mielettömän pieni verrattuna sen hyötyyn. Tiedon avulla pystyisimme parantamaan hoidon laatua ja kohdentamista.”
Nurmen mukaan hänen tiiminsä tehtävänä ei ole varmistaa, että potilas pääsee elossa sairaalaan, vaan että potilas pääsee sairaalasta pois mahdollisimman hyvässä kunnossa.
Aina näin ei käy.
Esimerkiksi massiivisesta aivoverenvuodosta voi jäädä jäljet loppuelämäksi. Nurmi on ajatellut monesti, että osaa potilaista on kohdannut lohduton tragedia.
”Kun olen sitten myöhemmin tavannut ihmisiä, niin yllättävän moni sopeutuu lopulta tilanteeseen. Heidän elämästään tuleekin vielä hyvää.”
NURMEN työpäivä päättyy, ja ensihoitolääkäri
Juhana Hallikainen ottaa vetovastuun. Hallikainen on tullut töihin polkupyörällä, kuten moni muukin henkilökunnan jäsen.
Finnhemsissä työskenteleminen vaatii hyvää fyysistä kuntoa. Se auttaa jaksamaan myös henkisesti.
Jos tämä työ jotain opettaa, niin arvostamaan elämää, Nurmi sanoo. Hän onkin mielestään keskivertoa varovaisempi ihminen.
”En koskaan pyöräile ilman kypärää, pudota lumia katolta ilman valjaita tai hanki moottoripyörää.”
Auton mittari näyttää 151 km/h. Hälytys kuitenkin perutaan, ja uusi tulee heti tilalle. Syynä peruutuksiin on useimmiten se, että tilanteesta selvitäänkin ilman Finnhemsin apua. Kun Finnhems hälytetään, kyse on aina hengestä. KUVA: EMILIA ANUNDI / HS
PÄIVÄN päätteeksi puheeksi nousee vielä edellisen päivän hälytystehtävä, jossa Hallikainen oli mukana.
Nainen oli lähtenyt uimaan ja jättänyt tavaransa rannalle. Kun hän oli ollut poissa yli puoli tuntia, muut rannalla olijat huolestuivat ja soittivat hälytyskeskukseen.
Paikalle tuli Finnhemsin ja rajavartiolaitoksen helikopterit sekä palokunta. Hallikainen näki helikopterin ikkunasta rouvan uimassa meressä – tämä olikin vain tehnyt pidemmän retken.
Kun rouva palasi rantaan, pelastustoimen johtaja pyysi häntä nousemaan vedestä laiturille.
”Rouva kieltäytyi, koska oli ilmeisesti alasti”, Hallikainen muistelee.
Osa hälytyksistä päättyy hymyyn.
Ensihoitolääkäri Jouni Nurmen työpäivä heinäkuussa
kello 7.45
Työvuoro alkaa, vaatteiden vaihto.
kello 8.0
Kuppi kahvia. Raportti edellisen vuoron päivystävältä ensihoitolääkäri Maria Kratzilta.
kello 8.20
Hälytystehtävä helikopterilla. Kolme hälytystä putkeen: trauma, aivoinfarkti ja tajuttomuuskohtaus. Kolmas hälytystehtävä perutaan, koska potilas herää läheisen tekemän elvytyksen ansiosta ja on ambulanssin tullessa jo jalkeilla.
kello 10.30
Paluu tukikohtaan. Hoitovarusteiden huoltamista ja tarkastamista. Työvuoroon tullut lentäjä tarkastaa helikopterin.
kello 11
Lounas.
kello 11.20
Potilastietojen kirjaus tietokantaan ja sähköpostien läpikäyntiä. Nurmi antaa työn ohessa puhelinkonsultaatiota apua tarvitseville ensihoitajille.
kello 13:05
Hälytystehtävälle lähtö autolla. Humaltunut mies pelastettu lammesta.
kello 13.30
Hälytystehtävä moottoritielle, jossa auto joutunut onnettomuuteen.
kello 14.30
Tiimi palaa tukikohtaan, Nurmi kirjaa tietokantaan hälytykset.
kello 15.30
Punasoluyksiköiden siirto uuteen kylmäsäilytyslaatikkoon. Potilaille voidaan antaa hälytystehtävissä tarvittaessa verta.
kello 15:45
Päivystysvastuun vaihto, tarkistuslistan läpikäynti ja tehtävien raportointi vuoroon tulevalle ensihoitolääkärille.
kello 16
Uuden tutkimuksen suunnittelupalaveri väitöskirjaohjattavan kanssa. Työpäivä päättyy.