Sekalaista mussuttelua

Mutta tosissaan on niitä nyt muutama vuosi tullut pyöriteltyä niin voisin kokeilla vastata näihin visaisiin kysymyksiin...
Avaan vähän tätä mun visoo pohjille ensin...
Eli, rakensin ns. Vertikaalisorvin, koska kappaleet mitä pitäisi sorvata,on aika isoja ja painavia ja jotenkin koin helpommaksi/turvallisemmaksi toteuttaa sen tällä tavalla.
Aikomuksena on sorvata täytehitsattuja kappaleita tiettyyn muotoon.

Ongelmana on oikean insertin valinta, oon kuluttanut melkopaljon aikaa internetissä etsien sopivaa kyseiseen hommaan ja vaihtoehtoja on miljoona.

Itse insertithän ei hirveemmin maksa, mutta ne pitimet(laadukkaammat) sitten onkin aika hintavia ja jokaiselle eri muodolle on erilainen pidin, joten ei viitsisi ostella ihan huvikseen/testin takia hirveen montaa.

Toinen vaihtoehto mitä olen miettinyt, on pikateräs,mikä on suht halpaa ja vissiin kestää jonkinverran enemmän iskuja, mutta siitä itellä ei niin kokemusta ole.

Olisko jotain ideaa/ehdotusta/visioo/hatustavetoo millä kannattais lähtee eteenpäin?
 
Avaan vähän tätä mun visoo pohjille ensin...
Eli, rakensin ns. Vertikaalisorvin, koska kappaleet mitä pitäisi sorvata,on aika isoja ja painavia ja jotenkin koin helpommaksi/turvallisemmaksi toteuttaa sen tällä tavalla.
Aikomuksena on sorvata täytehitsattuja kappaleita tiettyyn muotoon.

Ongelmana on oikean insertin valinta, oon kuluttanut melkopaljon aikaa internetissä etsien sopivaa kyseiseen hommaan ja vaihtoehtoja on miljoona.

Itse insertithän ei hirveemmin maksa, mutta ne pitimet(laadukkaammat) sitten onkin aika hintavia ja jokaiselle eri muodolle on erilainen pidin, joten ei viitsisi ostella ihan huvikseen/testin takia hirveen montaa.

Toinen vaihtoehto mitä olen miettinyt, on pikateräs,mikä on suht halpaa ja vissiin kestää jonkinverran enemmän iskuja, mutta siitä itellä ei niin kokemusta ole.

Olisko jotain ideaa/ehdotusta/visioo/hatustavetoo millä kannattais lähtee eteenpäin?

Tuossa on tekijämiehen videoa erilaisista karbidi-inserteistä teräkselle.



Sitten kaikille muille foorumilaisille vinkki miten saada telttaillessa eväät suojaan metsän eläimiltä.



 
Hyvä video, kiitos tuosta.
Itsellä sorvattavat kappaleet tuollaisia
Katso liite: 83753

Ongelmana että inserit leviää käsiin, kun sauma niin epätasainen
Okei.

Tässä ao. linkissä on vähän samanlaiseen kysymykseen vastailtu.

Työn voi ehkä aloittaa jollakin muulla työkalulla, jotta pintaa saa lähtökohtaisesti tasaisemmaksi.

Tuon jälkeen itse tekisin niin, että laittaisin kappaleen pyörimään ja lämmittäisin sitä koska hitsisaumat ovat kovia ja tuossa on siten koko ajan kovuuden vaihtelua. Lämmitys n. 180-250 asteeseen laskee kovuutta ja vähentää sen vaihtelua, koska kovimmat kohdat pehmenee eniten. Pyörivään isoon kappaleeseen saat suht tasaisen pintalämpötilan kaasulämmittimellä, voi mitata IP-mittarilla.

Linkissä ohjeistetaan käyttämään mahdollisimman ison säteen omaavaa inserttiä ja pientä nopeutta.

Kannattaa muistaa, että lämmittäminen laajentaa kappaletta eli jos pyrit todella mittatarkkaan niin ennen viimeistelyä täytyy antaa kappaleen jäähtyä huoneenlämpötilaan ja sorvata loppuun viimeistelyyn paremmin sopivalla terällä.

 
Avaan vähän tätä mun visoo pohjille ensin...
Eli, rakensin ns. Vertikaalisorvin, koska kappaleet mitä pitäisi sorvata,on aika isoja ja painavia ja jotenkin koin helpommaksi/turvallisemmaksi toteuttaa sen tällä tavalla.
Aikomuksena on sorvata täytehitsattuja kappaleita tiettyyn muotoon.

Ongelmana on oikean insertin valinta, oon kuluttanut melkopaljon aikaa internetissä etsien sopivaa kyseiseen hommaan ja vaihtoehtoja on miljoona.

Itse insertithän ei hirveemmin maksa, mutta ne pitimet(laadukkaammat) sitten onkin aika hintavia ja jokaiselle eri muodolle on erilainen pidin, joten ei viitsisi ostella ihan huvikseen/testin takia hirveen montaa.

Toinen vaihtoehto mitä olen miettinyt, on pikateräs,mikä on suht halpaa ja vissiin kestää jonkinverran enemmän iskuja, mutta siitä itellä ei niin kokemusta ole.

Olisko jotain ideaa/ehdotusta/visioo/hatustavetoo millä kannattais lähtee eteenpäin?
Itse en ole karusellisorvilla työskennellyt joten se puoli ei ole ihan tiedossa. Sitten pitäisi määrittää mikä on painava~, puhutaanko sadoista kiloista vai mennäänko jo tonniluokkaan? Kun ei tunne konetta niin minun on vaikea heittää mikä olisi se paras pala, jollain cnmm-m6 palalla ja koneeseen toimivalla varrella voisi ainakin kokeilla alkuun tietysti jos pitää ottaa paljon rautaa pois niin sitten järeämpää palaa.
 
Okei.

Tässä ao. linkissä on vähän samanlaiseen kysymykseen vastailtu.

Työn voi ehkä aloittaa jollakin muulla työkalulla, jotta pintaa saa lähtökohtaisesti tasaisemmaksi.

Tuon jälkeen itse tekisin niin, että laittaisin kappaleen pyörimään ja lämmittäisin sitä koska hitsisaumat ovat kovia ja tuossa on siten koko ajan kovuuden vaihtelua. Lämmitys n. 180-250 asteeseen laskee kovuutta ja vähentää sen vaihtelua, koska kovimmat kohdat pehmenee eniten. Pyörivään isoon kappaleeseen saat suht tasaisen pintalämpötilan kaasulämmittimellä, voi mitata IP-mittarilla.

Linkissä ohjeistetaan käyttämään mahdollisimman ison säteen omaavaa inserttiä ja pientä nopeutta.

Kannattaa muistaa, että lämmittäminen laajentaa kappaletta eli jos pyrit todella mittatarkkaan niin ennen viimeistelyä täytyy antaa kappaleen jäähtyä huoneenlämpötilaan ja sorvata loppuun viimeistelyyn paremmin sopivalla terällä.

En ole koneistaja mutta kyllä ne saivat meillä nuo täytehitsatut kappaleet ilman lämmittämistä koneistettua. Onko tuo hitsattu millä langalla? Täytehitsattiin kyllä joskus joillain kovemmillakin langoilla.
 
Itse en ole karusellisorvilla työskennellyt joten se puoli ei ole ihan tiedossa. Sitten pitäisi määrittää mikä on painava~, puhutaanko sadoista kiloista vai mennäänko jo tonniluokkaan? Kun ei tunne konetta niin minun on vaikea heittää mikä olisi se paras pala, jollain cnmm-m6 palalla ja koneeseen toimivalla varrella voisi ainakin kokeilla alkuun tietysti jos pitää ottaa paljon rautaa pois niin sitten järeämpää palaa.
Ei nää nyt tonniluokkaan, mene mut käsivoimin jo puolihankala nostella (150kg), tota sun mainitsemaa palaa vähän tuossa olen miettinyt, mites pyöreät insertit, myyntipuheissa ne väittää että olis ns. Kestävin muoto, onko niistä mitään tietoa?
 
Veikkaisin että jotain WTQNL mut oon sen verran pihalla noista kirjainyhdistelmistä että voi olla että oon ihan mettässäkin, googlen mukaan "näyttäisi" samoilta
Kolmiopala ei välttämättä ole se kaikkein kestävin hakkaavaan työstöön ja voi olla että sittenkin joutuu puolittamaan leikkaavar särmät että saisi vähän tukevuutta lisää.
 
Kolmiopala ei välttämättä ole se kaikkein kestävin hakkaavaan työstöön ja voi olla että sittenkin joutuu puolittamaan leikkaavar särmät että saisi vähän tukevuutta lisää.


Olen aiemmin sorvannut lähinnä pienehköjä laakerisovitteita ja tää projekti hyppäs kertaheitolla vähän järeämpään kokoluokkaan mistä ei kokemusta ole oikeastaan yhtään.

Kiitoksia vinkeistä 👍 pitää lähtee hankintaostoksille heti huomenna.
 
Olen aiemmin sorvannut lähinnä pienehköjä laakerisovitteita ja tää projekti hyppäs kertaheitolla vähän järeämpään kokoluokkaan mistä ei kokemusta ole oikeastaan yhtään.

Kiitoksia vinkeistä 👍 pitää lähtee hankintaostoksille heti huomenna.
Ja jos on asiansa osaava liike niin antavat ainakin suosituksia. Joskus töissä testattiin joitakin agressiivisesti muotoiltuja kennan paloja, olisi kärsinyt laittaa leikkuuta ihan reilusti mutta ei lopulta kestänyt hakkaavaa työstöä ihan niin hyvin kuin jo käytössä oleva.
 
Täällähän oli mielenkiintoinen aihe menossa. Hyvä että neuvojia löytyi, sillä minäkin tiedän sorvauksesta vaan perusjutut. Paljon enemmän kuitenkin pitäisi tietää, ettei tule haukkuja, sillä minähän olen siellä oikeassa elämässä mekaniikkasuunnittelija ja varmaan muutaman sata sorvin kautta käynyttä osaa on tullut parinkymmenen vuoden aikana piirrettyä. Kaikenlainen valmistustekniikka-asia kiinnostaa kyllä ja uuden oppiminen vähentää virheiden ja hankalasti valmistettavien rakenteiden määrää.

Mulle kävi kouluaikoina se vanhanaikainen, että kuvittelin hydrauliikka/koneautomaatiopuolesta tulevan mun leipätyö ja skippasin valmistustekniikan kurssit liian tylsinä mukamas. Kävin silti konstruktiotekniikan kursseja pitkän pääaineen verran vähän kuin vahingossa ja tähän maailmaan sitä sitten ajauduttiin.
 
Back
Top