Sekalaista mussuttelua

GF-C3TQW4AAc5hl


Onko Stubbin matikkap√§√§ūü§Ē
 
Volframikarbidi on paljon kovempaa ainetta kuin köyhdytetty uraani. Uraani on kuitenkin tiheämpää, minkä vuoksi sitä käytetään nuoliammuksissa. Jos ammuksella on riittävästi kineettistä energiaa, niin materiaalin tiheys on panssarin läpäisyn kannalta tärkeämpi ominaisuus kuin sen kovuus. Mitä tiheämpi ammus, sitä enemmän siinä on energiaa pinta-alayksikköä kohti ja sitä suurempi paine ja parempi läpäisy. Lyijyn tiheys on yli 11 tonnia/m3, volframikarbidin vajaa 16 tonnia/m3 ja uraanin noin 19 tonnia/m3. Tietysti kovuudellakin on merkitystä ainakin silloin, kun nopeudet eivät ole ihan astronomisia...
 
Volframikarbidi on paljon kovempaa ainetta kuin köyhdytetty uraani. Uraani on kuitenkin tiheämpää, minkä vuoksi sitä käytetään nuoliammuksissa. Jos ammuksella on riittävästi kineettistä energiaa, niin materiaalin tiheys on panssarin läpäisyn kannalta tärkeämpi ominaisuus kuin sen kovuus. Mitä tiheämpi ammus, sitä enemmän siinä on energiaa pinta-alayksikköä kohti ja sitä suurempi paine ja parempi läpäisy. Lyijyn tiheys on yli 11 tonnia/m3, volframikarbidin vajaa 16 tonnia/m3 ja uraanin noin 19 tonnia/m3. Tietysti kovuudellakin on merkitystä ainakin silloin, kun nopeudet eivät ole ihan astronomisia...
Totta totta... mutta kuinka monta panssarivaunua on Ukrainan sodassa tuhottu noilla mainitsemillasi nuoliammuksilla?

Dronet hoitaa/torjuu panssarit halvalla, nyt ja tulevaisuudessa.
 
Totta totta... mutta kuinka monta panssarivaunua on Ukrainan sodassa tuhottu noilla mainitsemillasi nuoliammuksilla?

Dronet hoitaa/torjuu panssarit halvalla, nyt ja tulevaisuudessa.

Vaikka hoitaisikin niin kyllä minä mieluummin istun tankissa jonka ammus läpäisee vastapuolen verrokin kaikilta etäisyyksiltä lähes 100 % varmuudella ja tiedostan samalla, että yli 2000 m matkoilta vastapuoli ei läpäise omaa tankkia kuin tuurilla, alle 2000 m matkoilla pitää osua jo hyvin arkaan paikkaan.

Ja tuo silloin kun molemmilla on tuoreehkot putket joilla saadaan kuulaan vauhtia, nyt toisella ei välttämättä ole uutta putkea juuri yhteenkään panssariin eikä välttämättä niitä parhaimman laadun ammuksiakaan.
 
Harvoin oon mist√§√§n kateellinen, mutta nyt tarvii sanoa ett√§ tv1 tulee luontoretkell√§-ohjelma ja luontokuvaaja Jan Tandrup, kadehdittava intohimo tuohon kuvaamiseen ūüĎĆ
 
Kesti vähän aikaa miettiä kelttiläisen monisaarisen heimoryväksen kulttuuriyhteyttä Jämsään... ei ole vieläkään itselleni ihan selvä asia?
Yhteys taitaa olla tuo päämiehen sijainti saarivaltakunnassa. :)


Tämä nimivalinta sai hieman hymähtämään.
 
Ei lapioty√∂ ole niin vaikeaa ja jos ei huvita niin l√§htee sitten nopeasti takaisin. Jevgeni pit√§√§ kyll√§ huolta kuin omistaan ūüėÜ
Lapiotyö just on vaativaa.

Konetyö, jossa lapiomiestä joutuu käyttämään ei suju ollenkaan, jos lapiomies ei ole terävä ja oivalla koko ajan kaikkea mitä tapahtuu, ja osaa ennakoida. Lapiomiehen homma on myös käyttää mittalaitteita, ja vaikka taso- ja putkilaserin asettaminen ja käyttö ei nyt rakettitiedettä (sic!) ole, se tuskin onnistuu keskimääräiseltä avaruusinsinööriltä, ehkä juuri siksi kun se ei ole?
 
Lapiotyö just on vaativaa.

Konetyö, jossa lapiomiestä joutuu käyttämään ei suju ollenkaan, jos lapiomies ei ole terävä ja oivalla koko ajan kaikkea mitä tapahtuu, ja osaa ennakoida. Lapiomiehen homma on myös käyttää mittalaitteita, ja vaikka taso- ja putkilaserin asettaminen ja käyttö ei nyt rakettitiedettä (sic!) ole, se tuskin onnistuu keskimääräiseltä avaruusinsinööriltä, ehkä juuri siksi kun se ei ole?
Sää olet niin nykyaikainen, kun "lapiomies" on koneen seurana, lapio on sille enempi nojailupönkkä. Tosin apumieshän se on ja nimenomaan omalla osaamisellaan varmistaa että kallis kone saa tulosta aikaiseksi. Hyvä apumies niin kehnompikin kuski saa jotain aikaiseksi.

Vuosikymmeniä sitten munkin kotikylällä oli useampia äijiä, joilla luki puhelinluettelossa (jonnet :cool:) ammattinimikkeenä "lapiomies". Niitä oli ihan pirukseen ollut voimalaitostyömailla, kun ei niitä koneita haitoille asti silloin ollut.
Kaksi vanhempaa broidia oli paikallisella kuorma-autoilijalla alihankkijana. Kuorma-autoilija sai tienrakennuksessa maksun pääurakoitsijalta (saattoi kyllä olla TVH:kin, ei noista urakkasuhteista ole niin selkeää käsitystä, kun siellä hiekkamontun laidalla sammuttimen korkuisena noita ihasteli) tuomiensa kuutioiden mukaan. Broidien homma oli lapioida se hiekka lavalle, ei autoilijakapitalisti noussut hytästä mokoman takia, pojat sai osuutensa prosenttina autoilijan ansioista. Elvistelivät saaneensa parhaat prosentit, kun tekivät niin hulluna duunia että autoilija pääsi paremmille hankkeille kun ei siinä kuorman teossa menny ku punainen minuutti. Tämä elvistely toki useampi vuosikymmen myöhemmin ja pikkusen ehken päisälläänkin.
Joskus 60-luvulla sitten muuan paikallinen isäntä hommasi velaksi kylän ensimmäisen pyöräkuormaajan ja broidien kuormantekoura päättyi siihen; toinen lähti Ruåttiin Volvolle ja toinen teknilliseen kouluun opiskelemaan rakennusmestariksi.
Itte olin ensimmäisenä tekun välikesänä iltahommissa 50-luvun alussa rakennetun talon peruskorjauksessa. Siinä oli lähes täyskokoinen kellari ja kyllä vanhan kansan lapiomiehet oli sen tarkasti kaivaneet, ei siellä ulkopuolella turhia työvaroja ollut. Talon toinen pääty oli perustettu samaan syvyyteen ja ihmeteltiin sitä kun oli välipohjassa samanlainen kantava rakenne, mutta jätetty sen päädyn kellaritila kaivamatta. Rakennuttaja meinasi että kaivetaan tyhjäksi niin hän saa lisää tilaa sieltä, kuntosalia taisi haaveilla sinne. Aloin sitä lapiolla ja kottikärryillä tekemään, mutta alkoi tuleen vastaan lehmänkokoisia kiviä niin se isäntä totesi että olkoon, ei aleta ampumaan talon alla. Funtsittiin sitten että vanhat lapiomiehet oli jättäneet juuri noiden saatanallisten kivien vuoksi kaivamatta. Tai se muinainen rakennuttajakapitalisti (kylän ainoa teollisuusmies, kun kiinteän sahan omisti jokivarressa) sanonut ettei hän ala noista maksamaan.
Noiden vanhan kansan lapiomiesten muotti on aikoja sitten säretty.
 
Nykyään kaivutasot ja paikkatieto tulee konemiehelle koneohjauksen kautta.

Katualueilla kaivettaessa hyvä lapiomies on kyllä arvossaan, kun joudutaan kaivelemaan kaapeleiden ja putkien seassa. Vaatii kyllä kaikilta lehmän hermot, kun valmista ei meinaa tulla sitten mitenkään, kun ruokalusikallinen - tai no vajaa lapiollinen - kerrallaan pitää kaivella hämähäkinverkon alta. Vuosikymmenten mittaan on asennettu aina vaan vanhojen yläpuolelle, ja alkaa se suunta olemaan jo käytetty.

Mulla oli joskus somppu apparina työmaalla, ja kyllä se ote työkalusta oli enempikin rento ja letkee, silloin kun sattui yleensä kouraan tarttumaan.
 
Meillä on ainakin valta päättää kuka lähtee. Ne muut tulevat sitten hämmästymään kun Ro-Ro-aluksista purkautuu 500 maataloustraktoria sontakärryineen. Lavat täynnä ukkoja kiina-rk:t käsissä ja natsikypärät päässä. Tuollaiset saadaan kyllä irroitettua.
Heh, menee aiheen ohi, mutta tämä kyllä sai mielikuvituksen laukkaamaan! Miettikää tilannetta, tässä olisi ainesta vuoden sotapropagandatyölle:
  • Riikan satamaan rantautuu Suomesta tuleva Ro-Ro -alus ja CNN, BBC, Reuters, Fox News ja muut kansainv√§liset mediat ovat seuraamassa, miten "Finnish NATO Rapid Reaction Force" purkautuu laiturille.
  • Vanhat Valmetit puksuttavat yksi toisensa per√§ss√§ laiturille
  • jonkin Valmetin ja sontak√§rryn per√§ss√§ on soppatykki M18, jossa pataljoonasoppa jo porisee iloisesti
  • toisen lavalla taas on Musti tai per√§ss√§ keikkuu Sergei
  • rotansy√∂miss√§ kuuskekkosissa olevat i√§kk√§√§mm√§t ja mahakkaammat makkaranpaistajat paistattelevat TV-kameroiden valoissa. Englantia harva osaa, mutta kansainv√§liseen levitykseen levi√§√§ helposti tulkittavissa oleva huudahdus "PERKELE!"
  • aseina tosiaan Kiina-RK:t, osalla ehk√§ jopa Suomi-KP. Tarkka-ampujilla on aito kolmen linjan kiv√§√§ri
  • ja kyp√§r√§n√§ tosiaan ihka-aito M18 Saks, joista ker√§ilij√§t t√§n√§ p√§iv√§n√§ maksaisivat jo ihan oikeaa rahaa!
  • Yhteydenpito joukon sis√§ll√§ ja NATO-esikuntaan on turvattu aidoilla bakeliittisilla LV306-radioilla. Jollain v√§h√§n huonommin varustetulla komppanialla saattaa olla mukana per√§ti LV305
Herkullinen mielikuva :)
Muistetaan vielä, että Ro-RO -alusta on saattanut sisävesijäänmurtajien laivasto-osasto, niin mielikuva hipoo täydellisyyttä.
 
Ei oikein muutakaan ketjua niin tänne.

Hornet-ylilento Helsingissä 16. helmikuuta
Ilmavoimat 15.2.2024 14.16
Tiedote
Ilmavoimat kunnioittaa sotaveteraani Tuomas Haapasen muistoa ylilennolla Helsingissä.
Tuomas Haapanen palveli Ilmavoimissa pommikoneohjaajana Lapin sodassa Lentorykmentti 4:n Pommituslentolaivue 42:ssa. H√§n k√§vi 1943 ‚Äď 1944 j√§rjestetyn Ohjaajakurssi 5:n Lentosotakoulussa. El√§m√§nty√∂ns√§ Haapanen teki viulunsoiton ja viulupedagogiikan parissa. H√§n menehtyi tammikuussa 2024.
Ilmavoimat kunnioittaa Haapasen muistoa ylilennolla Helsingissä. Ylilento lennetään F/A-18 Hornet -kalustolla Temppeliaukion kirkon yli kello 10. Lentokorkeus on noin 300 metriä.
Lentotoiminnalla on säävaraus.
 
Sää olet niin nykyaikainen, kun "lapiomies" on koneen seurana, lapio on sille enempi nojailupönkkä. Tosin apumieshän se on ja nimenomaan omalla osaamisellaan varmistaa että kallis kone saa tulosta aikaiseksi. Hyvä apumies niin kehnompikin kuski saa jotain aikaiseksi.

Vuosikymmeniä sitten munkin kotikylällä oli useampia äijiä, joilla luki puhelinluettelossa (jonnet :cool:) ammattinimikkeenä "lapiomies". Niitä oli ihan pirukseen ollut voimalaitostyömailla, kun ei niitä koneita haitoille asti silloin ollut.
Kaksi vanhempaa broidia oli paikallisella kuorma-autoilijalla alihankkijana. Kuorma-autoilija sai tienrakennuksessa maksun pääurakoitsijalta (saattoi kyllä olla TVH:kin, ei noista urakkasuhteista ole niin selkeää käsitystä, kun siellä hiekkamontun laidalla sammuttimen korkuisena noita ihasteli) tuomiensa kuutioiden mukaan. Broidien homma oli lapioida se hiekka lavalle, ei autoilijakapitalisti noussut hytästä mokoman takia, pojat sai osuutensa prosenttina autoilijan ansioista. Elvistelivät saaneensa parhaat prosentit, kun tekivät niin hulluna duunia että autoilija pääsi paremmille hankkeille kun ei siinä kuorman teossa menny ku punainen minuutti. Tämä elvistely toki useampi vuosikymmen myöhemmin ja pikkusen ehken päisälläänkin.
Joskus 60-luvulla sitten muuan paikallinen isäntä hommasi velaksi kylän ensimmäisen pyöräkuormaajan ja broidien kuormantekoura päättyi siihen; toinen lähti Ruåttiin Volvolle ja toinen teknilliseen kouluun opiskelemaan rakennusmestariksi.
Itte olin ensimmäisenä tekun välikesänä iltahommissa 50-luvun alussa rakennetun talon peruskorjauksessa. Siinä oli lähes täyskokoinen kellari ja kyllä vanhan kansan lapiomiehet oli sen tarkasti kaivaneet, ei siellä ulkopuolella turhia työvaroja ollut. Talon toinen pääty oli perustettu samaan syvyyteen ja ihmeteltiin sitä kun oli välipohjassa samanlainen kantava rakenne, mutta jätetty sen päädyn kellaritila kaivamatta. Rakennuttaja meinasi että kaivetaan tyhjäksi niin hän saa lisää tilaa sieltä, kuntosalia taisi haaveilla sinne. Aloin sitä lapiolla ja kottikärryillä tekemään, mutta alkoi tuleen vastaan lehmänkokoisia kiviä niin se isäntä totesi että olkoon, ei aleta ampumaan talon alla. Funtsittiin sitten että vanhat lapiomiehet oli jättäneet juuri noiden saatanallisten kivien vuoksi kaivamatta. Tai se muinainen rakennuttajakapitalisti (kylän ainoa teollisuusmies, kun kiinteän sahan omisti jokivarressa) sanonut ettei hän ala noista maksamaan.
Noiden vanhan kansan lapiomiesten muotti on aikoja sitten säretty.
Noista lapiomies ja automies-jutuista pari sanaa: Saattoi ne Wanhanajan automiehet itsekin sitä kuormaa lapiolla tehdä. Epäilen että eivät hytissä istuneet kun muut lapioi..
Ne lapiomiehet entisaikaan muuten vasta kovia ukkoja olivatkin, kun aikaan ennen koneita kaikki kaivettiin lapiolla. Isot valtaojatkin lapiolla; jos leveyttä ojalla päältä vaikka 5 metriä ja syvyyttä 2 metriä niin aika monta lapiollista maata sai heittää per valmis ojametri. Isommassa ojassa saman maan sai heittää useamman kerran.. Että on se elämä ainakin tuossa mielessä helpompaa nykyään.
 
Veronmaksajien rahoittaman, Ylen järjestämän entistäkin isomman mittaluokan UMK-kilpailun voittaja ei nyt sitten meinaa osallistuakaan Euroviisuihin vaikka euroviisuedustajaa skaballa nimeonomaan haettiin. Eikö ehdokkaiden kanssa ole laadittu mitään soppareita että jos valituksi tullaan niin euroviisuihin sitten myös mennään eikä aleta politisoimaan hommalla?!? Kysynpä vaan ihan veronmaksajana ja siten kilpailun rahoittajana että kuinka tässä nyt annetaan taas paremman kulttuuriväen mesota yhteisillä resursseilla Israelin vastaista agendaansa :unsure:
 
Veronmaksajien rahoittaman, Ylen järjestämän entistäkin isomman mittaluokan UMK-kilpailun voittaja ei nyt sitten meinaa osallistuakaan Euroviisuihin vaikka euroviisuedustajaa skaballa nimeonomaan haettiin. Eikö ehdokkaiden kanssa ole laadittu mitään soppareita että jos valituksi tullaan niin euroviisuihin sitten myös mennään eikä aleta politisoimaan hommalla?!? Kysynpä vaan ihan veronmaksajana ja siten kilpailun rahoittajana että kuinka tässä nyt annetaan taas paremman kulttuuriväen mesota yhteisillä resursseilla Israelin vastaista agendaansa :unsure:
Parempi kun pysyykin sieltä pois. Euroviisut on nykyään sellainen pervoparaati etten haluaisi suomea mainittavankaan samassa yhteydessä.
 
Veronmaksajien rahoittaman, Ylen järjestämän entistäkin isomman mittaluokan UMK-kilpailun voittaja ei nyt sitten meinaa osallistuakaan Euroviisuihin vaikka euroviisuedustajaa skaballa nimeonomaan haettiin. Eikö ehdokkaiden kanssa ole laadittu mitään soppareita että jos valituksi tullaan niin euroviisuihin sitten myös mennään eikä aleta politisoimaan hommalla?!? Kysynpä vaan ihan veronmaksajana ja siten kilpailun rahoittajana että kuinka tässä nyt annetaan taas paremman kulttuuriväen mesota yhteisillä resursseilla Israelin vastaista agendaansa :unsure:
Kait sinne joku tumma versio Windows 98:sta saadaan l√§htem√§√§nūü§≠
 
Nitter.cz ei enää toimi. Onko vielä jotain palvelua jossa näkisi X:n vai pitääkö kehittää joku "burner" sähköposti?
 
Back
Top