Sekalaista mussuttelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niille, ketkä eivät tunne maarakennuskoneiden lyhenteitä, kyseessä on kuormapyörääjä.

Aihepiiri on siis maarakennus, ei maanrakennus :rolleyes:
Olik se tosiaan maarakennus? Itse opiskelin talonrakennusta ja TVR-insinöörioppilaat olivat seinän takana rinnakkaisluokalla, joten ei tuo hiekkalaatikkotouhu päätynyt ihan selkäytimeen, joku maa(n)rakennuksen kurssi meilläkin oli ja sieltä jäi KUP-lyhenne mieleen. Kai se nuppiautokin olisi KA? Kauhistuttaa ajatellakin kuinka kauan noista opiskeluista on ja abt ainoa asia, mikä jäi mieleen on tuollainen anekdootti kuin KUP.

Toisaalta tässä voi olla kyseessä, päinvastoin kuin enklannin kielessä (silent letter by Ismo), meluava kirjain? Kuten Kaarna paloaukealle tullessaan:"Ko-nek-kivääri-komp-pani-a!" Kai se tuokin todellisuudessa on konekiväärikomppania, mutta itse kun sitä suussaan maistelee niin kyllä siihen se tuplakonsonantti päätyy. Tosin tällä periaatteella se olisikin maarrakenus?

Äidinkielen kielioppiosasto ei ollut vahvuuksiani, mutta oliko tälle ilmiölle jokin virallinen nimikin? Ismo voisi tietysti tehdä nyt vitsin, jossa hirnuu suomalaiselle (saatanallinen paperiteollisuusmahti) tavalle säästää paperia jättämällä meluavat kirjaimet kirjoittamatta, mutta jokainen natiivi osaa sen puheeseensa lisätä ja naureskella ulkomaanelävälle hassusta korostuksesta.

Edit: Nym mää keksin jonkin ihmeominaisuuden, kun sanan keskelle lisätty "kaarisulku-n-kaarisulku" muuntuu peukkualas-hymiöksi. Oonks mää nyt joku koodausvirtuoosi? ATK-opiskelutkin rajoittuvat tuolla muinaisessa tekussa suoritettuihin "ATK peruskurssi" (Basic-ohjelmointi) ja ATK-jatkokurssi (Fortran-ohjelmointi). Mainittakoon, että molemmat kurssit tehtiin ilman tietokonetta kynällä ja paperilla. Tekun lopetuskeväällä koulu sai ensimmäisen PC-koneen, tosin siihen ei saanut koskea.
 
Viimeksi muokattu:
joku maa(n)rakennuksen kurssi meilläkin oli ja sieltä jäi KUP-lyhenne mieleen. Kai se nuppiautokin olisi KA
KUP on oikein, eli pyöräkuormaaja. Yleiskielessä puhutaan kauhakuormaajasta, ja telakuormaajiakin kai saattaa vielä olla vaikka en kyllä muista nähneeni. Yllättäen KUT ei olekaan telakuormaaja vaan traktorikuormaaja.

Kaivinkoneesta myös puhutaan, mutta se on kaivukone. Telakone on KKHt. Apinakiikku on KKHp. Vielä roikkuu tuo hydrauliseen viittaava H mukana. Mekaanisia eli vaijerikäyttöisiä mekaanisella puomilla varustettuja näin Virossa vielä 90-luvun alussa ja 80-luvulla teetin hommia vielä laahakauhakoneella. Pitkäpuomeja en 80-luvulta muista.

Lyhenteet menevät suunilleen armenian logiikan mukaan - täryjyrä on JT 😮 Rakennusmies ei sen sijaan ole MR vaan RM. Pian kai RH, joka taas on legendaarinen kaivukone jolla Metsaman ylittää ojan mestarillisesti

Monet käyttävät yritysten nimissä maanrakennusta, mutta kyllä se on maarakennus, vrt maa-ja vesirakennus, jotka ovat nykyään hienosti INFRAa. Se toki pitää sisällään kaikkea muutakin.

Ja ei - en ole kännissä kun näitä pohdin, vaan aivot lyö vähän tyhjää pitkän päivän jälkeen :rolleyes:
 
Ostin työmaalle tollasen taktisen padin, joka on jo vähän turhankin rankka kampe.


Toi South on GNSS RTK- kontrolleri, eli gepsi.

20240920_102212.webp

20240920_102050.webp
 
Mitä vittua just tapahtu? Osaako joku elektronien liikkeestä kiinnostunut selittää? Sähköt katkesivat noin puoleksi minuutiksi ja katketessa vieressä oleva vesipatteri rätisi ja paukkui. Sähkön palattua vesipatteri rätisi ja paukkui taas. Tämä on tapahtunut kerran ennenkin. Kummittelooko täälä vai mikä on? o_O
 
Mitä vittua just tapahtu? Osaako joku elektronien liikkeestä kiinnostunut selittää? Sähköt katkesivat noin puoleksi minuutiksi ja katketessa vieressä oleva vesipatteri rätisi ja paukkui. Sähkön palattua vesipatteri rätisi ja paukkui taas. Tämä on tapahtunut kerran ennenkin. Kummittelooko täälä vai mikä on? o_O
Meillä oli viimevuonna erikoisia sähkökatkoja, hella piipitti ja lattialämmitys sekoili, syyksi selvisi pihalla tienvarressa jossain laatikossa löysä liitos syöttökaapelissa.
 
Mitä vittua just tapahtu?
Tiedän erään tapauksen ajalta jolloin kirjepommit olivat otsikoissa. Henkilö avasi sähköpostin liitteen, ja alkoi sen päiväinen piipitys. Kyseinen ihminen soitti hätäpäissään tutulle rikostutkijalle, ja kertoi että nyt on tullut sähköpostilla pommi!

"Jumalauta, nyt rauhoitut, otat jakkaran, katsot ylöspäin ja siellä katossa on sellainen valkoinen pyöreä rasia. Pyöräytät vasemmalle, se irtoaa ja otat patterin pois."
 
Meillä oli viimevuonna erikoisia sähkökatkoja, hella piipitti ja lattialämmitys sekoili, syyksi selvisi pihalla tienvarressa jossain laatikossa löysä liitos syöttökaapelissa.
Eli talossa voisi olla joku sähkövika? Ilmastointikin meni pois päältä ja nyt vessaan sekä vaatehuoneeseen leijailee naapurista joku hirveä (ruuan?) haju ilmastointiputkea pitkin. Mutta silti en ymmärrä tuota patterin rätinää. Se siis ihan kuultavasti paukkui/naksui/rätisi sähkön katketessa ja uudestaan sähkön palatessa. Kuin kokista olisi kaatanut lasiin jääpalojen päälle.
 
Eli talossa voisi olla joku sähkövika? Ilmastointikin meni pois päältä ja nyt vessaan sekä vaatehuoneeseen leijailee naapurista joku hirveä (ruuan?) haju ilmastointiputkea pitkin. Mutta silti en ymmärrä tuota patterin rätinää. Se siis ihan kuultavasti paukkui/naksui/rätisi sähkön katketessa ja uudestaan sähkön palatessa. Kuin kokista olisi kaatanut lasiin jääpalojen päälle.
Jossain menee kuuma lanka maihin satunnaisesti. Ilmajohtojen aikana kova tuuli saattoi aiheuttaa samantapaista, mutta nyt on jossain huono liitos tai eristys. Onko talossa intialaisia tee-se-itse miehiä tai muuta vastaavaa?
 
Mitä vittua just tapahtu? Osaako joku elektronien liikkeestä kiinnostunut selittää? Sähköt katkesivat noin puoleksi minuutiksi ja katketessa vieressä oleva vesipatteri rätisi ja paukkui. Sähkön palattua vesipatteri rätisi ja paukkui taas. Tämä on tapahtunut kerran ennenkin. Kummittelooko täälä vai mikä on? o_O
Kiertovesipumppu pysähtyi ja käynnistyi. Ilma putkissa lähtee liikkeelle jostain poterosta pumpun pysähtyessä ja paukkuu kun kulkee putkissa eteenpäin, varsinkin jonkun termostaatin kuristuksen kohdalla. Joku tällanen vois olla, varsinkin jos äänet sitten loppui hetken päästä.
 
Jossain menee kuuma lanka maihin satunnaisesti. Ilmajohtojen aikana kova tuuli saattoi aiheuttaa samantapaista, mutta nyt on jossain huono liitos tai eristys. Onko talossa intialaisia tee-se-itse miehiä tai muuta vastaavaa?
Syyrialaisia ainakin on, valitettavasti, mutta en tiedä leikkiikö ne sähkömiestä.
Kiertovesipumppu pysähtyi ja käynnistyi. Ilma putkissa lähtee liikkeelle jostain poterosta pumpun pysähtyessä ja paukkuu kun kulkee putkissa eteenpäin, varsinkin jonkun termostaatin kuristuksen kohdalla. Joku tällanen vois olla, varsinkin jos äänet sitten loppui hetken päästä.
No siis ääni kesti ehkä pari sekuntia.
 
Minulla on tuossa auto pukeilla, mutta tänään ei ollut energiaa tehdä isoa juttua. Ajattelin vaihtaa vain rekisterikilven valon, kun kerran katsastusmies sen paperiin merkkasi. Mutta vanhassa autossa voi olla rekisterikilven valon vaihtaminenkin yllättävän aikaa vievää.

Ruuvithan olivat siis ihan ruosteessa ja ei ilmeisesti 20 vuoteen avattu. Ruiskuttelin siihen jo eilen vähän rustoffia. No kantahan siitä meni heti ruuvimeisselillä. Ei lähtenyt irti talttapäälläkään. Ajelin sitten 60 kilsaa ja hain vastakierretappisarjan. Näytti lähtevän kivasti, mutta ruuvi menikin kannasta poikki. "Pidä tunkkis prkl" totesin ja aloin poraamaan koko ruuvia pois. Sitten poranterä tylsistyi.

Huomenna uusiksi parempien terien kanssa tai sitten teen nuo pienemmät jutut ensin alta pois.
 
Minulla on tuossa auto pukeilla, mutta tänään ei ollut energiaa tehdä isoa juttua. Ajattelin vaihtaa vain rekisterikilven valon, kun kerran katsastusmies sen paperiin merkkasi. Mutta vanhassa autossa voi olla rekisterikilven valon vaihtaminenkin yllättävän aikaa vievää.

Ruuvithan olivat siis ihan ruosteessa ja ei ilmeisesti 20 vuoteen avattu. Ruiskuttelin siihen jo eilen vähän rustoffia. No kantahan siitä meni heti ruuvimeisselillä. Ei lähtenyt irti talttapäälläkään. Ajelin sitten 60 kilsaa ja hain vastakierretappisarjan. Näytti lähtevän kivasti, mutta ruuvi menikin kannasta poikki. "Pidä tunkkis prkl" totesin ja aloin poraamaan koko ruuvia pois. Sitten poranterä tylsistyi.

Huomenna uusiksi parempien terien kanssa tai sitten teen nuo pienemmät jutut ensin alta pois.
Onneksi ainakin yhdessä pikku-Hyundaissa ei tarvitse avata ruuveja, riittää kun meisselillä painaa hakaset (muovia) auki ja vetää lampun irti. Parin minuutin operaatio.
 
Onneksi ainakin yhdessä pikku-Hyundaissa ei tarvitse avata ruuveja, riittää kun meisselillä painaa hakaset (muovia) auki ja vetää lampun irti. Parin minuutin operaatio.

Tämä onkin iso hyundai ja on ilmeisesti ollut enemmän varaa, niin on käytetty ruuveja. Takavalon vaihtamiseksikin pitää irroittaa umpio. Joka on varmaan ihan hyvä, kun muovithan tuosta rapsahtelee, esimerkiksi kun irroitin vilkun paikaltaan niin muovihaka meni poikki.
 
Tämä onkin iso hyundai ja on ilmeisesti ollut enemmän varaa, niin on käytetty ruuveja. Takavalon vaihtamiseksikin pitää irroittaa umpio. Joka on varmaan ihan hyvä, kun muovithan tuosta rapsahtelee, esimerkiksi kun irroitin vilkun paikaltaan niin muovihaka meni poikki.
Tässä takavaloumpion irrotus vaatii 2 ristipääruuvin avaamista. Umpiossa pakkivalo, jarruvalo, takavalo ja parkki. Polttimon vaihto tilanteesta takaluukun avauksesta takaluukun sulkemiseen alle 5 minuuttia.
 
@Sigma957 Sama juttu se tässäkin on. Ja ruosteesta huolimatta aukesi ihan hyvin, kun on vähän isommat ruuvit. Oli se kuitenkin kätevämpi vaikkapa volvoon vaihtaa, kun takana oli luukut joista pääsi käsiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on tuossa auto pukeilla, mutta tänään ei ollut energiaa tehdä isoa juttua. Ajattelin vaihtaa vain rekisterikilven valon, kun kerran katsastusmies sen paperiin merkkasi. Mutta vanhassa autossa voi olla rekisterikilven valon vaihtaminenkin yllättävän aikaa vievää.

Ruuvithan olivat siis ihan ruosteessa ja ei ilmeisesti 20 vuoteen avattu. Ruiskuttelin siihen jo eilen vähän rustoffia. No kantahan siitä meni heti ruuvimeisselillä. Ei lähtenyt irti talttapäälläkään. Ajelin sitten 60 kilsaa ja hain vastakierretappisarjan. Näytti lähtevän kivasti, mutta ruuvi menikin kannasta poikki. "Pidä tunkkis prkl" totesin ja aloin poraamaan koko ruuvia pois. Sitten poranterä tylsistyi.

Huomenna uusiksi parempien terien kanssa tai sitten teen nuo pienemmät jutut ensin alta pois.
Joskus se on vaikeempaa ku aina
 
Back
Top