Kyllä minun mielestäni on vähän itsepetosta, jos ei näe että sanat kuten "ryssä" tai "ryssiä" ovat ras...ksenofobisia.
@Mustaruuti , mitä mieltä olet jos käyttäisi sanaa "neekeröidä" tai "ählämöidä" tms? Olisivatko ihan ei-rasistisia jos niihin liittäisi jonkin taustalla olevan ihmisryhmän ominaisuuden, MUTTA käyttäisi niitä vaikkapa valkoisista, anglo-saksisista protestanteista? Vastaan itse, että eivät olisi...
Itse käytän näitä r-sanoja jos itänaapurin toiminta (valtiona) oikein ärsyttää. Käytän sitä suurin piirtein samoin kuin kirosanoja, usein sensuroin esim. "r-ä". Yritän kuitenkin olla viljelemättä niitä joka käänteessä. Välillä tällä foorumilla tuntuu, että jos puhuukin jonkun venäläisen kanssa niin se on vähintään potentiaalinen maanpetos. Liiketoiminta rajan yli on jo ihan selvä itään päin kallellaan olevan viidennen kolonnan merkki
On totta että
@Tetra muuttuu korostuneen korrektiksi, kun Venäjä mainitaan. Olen kuitenkin näkevinäni, että taustalla on erityisesti se, että muutamat tällä foorumilla esittävät hyvin heppoisin perustein syytöksiä jos kritisoi muita ihmisryhmiä tai ilmiöitä yhtään jyrkemmin. Vaikka sitten itse kritisoisivat niitä yhtä lailla, niin että jää epäselväksi missä kohtaa sitten olivat eri mieltä. Mielestäni kyseessä on...kristinuskoa kohtaan epäkorrektia termiä käyttääkseni "JEESUSTELU". Ollaan olevinaan parempia vaikka ollaan ihan samaa. Huomattavaa on, että nämä ihmiset muuttuvat joskus täysin epäkorrekteiksi kun puhutaan venäläisistä. Ryssitellä saa siis ihan vapaasti ja yleistää Venäjän valtion törttöilyt ihan jokaisen Sergein ja Irinan kontolle henkilökohtaiseksi. Tetra siis mielestäni provokatiivisessa mielessä muuttaa itsensä näiden henkilöiden peilikuvaksi.