Sekalaista mussuttelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Rauhanpulu kyseli jotain kummia tuolla ... oisko ollut tero-ketjussa .... noh, tässä kuva joka kertoo kaiken:

where%2Bare%2Bgood%2Bmuslims.jpg

Onko palstalla tähtisuunnistuksen asiantunjoita? Asia on minua aina kiinnostanut, mutta jäänyt pelkäksi tarkkailuksi illalla tupakilla ja aikoinaan hanhijahdissa käytettiin yhtä tähteä, kun tultiin nevalta pois pimeällä. Paljastui planeetaksi ja oli näkyvissä vain muutamana vuotena silloin.
Tämä tuli taas mieleen, kun äsken pyöräilin kaverin luota kökästä pois hyvin virta viivaisesti. :) Ei näkynyt kuin kaksi tähteä.
Ursan sivut tiedän kyllä, mistä pystyy näkemään tähtikartan tulevaan ja menneisyyteen.
Täällä taustavalo saasteisella alueella monikaan ei ymmärrä mitä tähtitaivas edes on. Kun ei ole taustavaloa, niin on ihan normaalia nähdä esim. 6Kpl sateliittia yhtä aikaa ja tähtien määrä on uskomaton.
Eniten minua kiehtoisi taito määrittää ilmansuunnat vouden ajasta riippumatta tähdistä.

Liekö olisi mahdollista tehdä silmälasit tai linssit, jotka suodattavat valosaasteen tai voimistavat tähtien tuiketta?

En löytänyt "kärkipoliitikkojen vahtimisketjua" mistään joten mussuttelen tänne ...

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001223310.html

PS-nuorten Tynkkyseltä kovaa tekstiä muslimeista: Karkotettava Suomesta
7bf7982fa3474aa1aa30f54a490fcdef.jpg

–Mitä vähemmän meillä on muslimeja, sitä turvallisempaa, Sebastian Tynkkynen kirjoittaa. (KUVA: Roni Rekomaa)

Rasistisuuden leima hyödyttää perussuomalaisia, tutkija sanoo. Sebastian Tynkkyseltä ja kansanedustaja Teuvo Hakkaraiselta on nähty kovia lausuntoja muslimeista.
Perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen kirjoittaa Facebookissa, että Suomen pitää pysäyttää hänen islamisaatioksi kutsumansa ilmiö. Hänen mielestään muslimien tuloa Suomeen pitäisi rajoittaa ja lisäksi miettiä, miten jo Suomeen saapuneet saataisiin pois maasta.

Sopivuuden rajoja koettelevat maahanmuuttokommentit vankistavat perussuomalaisten kannatusta puolueen ydinäänestäjäjoukon keskuudessa, arvioi politiikan tutkija Erkka Railo Turun yliopistosta.

Railo itse kutsuu Tynkkysen kirjoitusta Twitterissä kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan
. Tynkkynen on Twitterissä kieltänyt tämän.

Facebook-kirjoituksessaan Tynkkynen yhdistää eri kohdissa islamin ja terrorismin. Hän kirjoittaa, että maahanmuuttajat muuttavat samoille alueille, joilla ihmisiä hänen mukaansa radikalisoituu. Hän syyttää Euroopassa tehdyistä terrori-iskuista monikulttuurisuutta.

– Mitä vähemmän Suomessa on islamin lähettiläitä, sitä parempi. Mitä vähemmän meillä on muslimeja, sitä turvallisempaa, Tynkkynen kirjoittaa.

STT ei ole tavoittanut perussuomalaisten puheenjohtajaa Timo Soinia tai ketään puoluetoimistolta kommentoimaan asiaa.

”Perussuomalaiset pelaa maahanmuutossa kaksilla korteilla”
Railo epäilee, ettei perussuomalaisten johto tule ottamaan kantaa Tynkkysen kirjoituksen soveliaisuuteen. Puhe perussuomalaisista rasistisena puolueena leimaa sen maahanmuuttovastaiseksi, mikä voi olla etu puolueen äänestäjäkunnassa. Toisaalta perussuomalaiset haluavat nähdä itseensä kohdistuvan julkisen kritiikin kohtuuttomana.

– Siihen ei sovi, että puolueen johdosta alettaisiin torua, että tämä oli nyt Sebastian väärin sanottu, Railo sanoo.

Hänen mukaansa perussuomalaiset pelaa maahanmuuttokeskustelussa kaksilla korteilla. Puolueen johto välttelee aiheen kommentointia mutta antaa kansanedustajien ja muiden poliitikkojen tuoda puolueen kantaa esille.

Railon mukaan vastakkainasettelu Soinin ja puolueen maahanmuuttovastaisen siiven välillä on keinotekoinen.

– Soini tuskin pitää puolueensa maahanmuuttovastaisia haittana, kunhan he eivät likaa puolueen salonkikelpoisuutta.

Poliisi tutkii Teuvo Hakkaraisen puheet muslimeista
Kansanedustaja Teuvo Hakkaraisen (ps) muslimipuheista on tehty rikosilmoitus, kertoo poliisi sanomalehti Keskisuomalaiselle. Epäiltynä rikosnimikkeenä on kiihottaminen kansanryhmää vastaan.

ef17c513e5394f0fa07ea098e6333794.jpg

Teuvo Hakkarainen: ”Kaikki muslimit eivät ole terroristeja, mutta kaikki terroristit ovat muslimeja.” (KUVA: Martti Kainulainen)
Hakkarainen kirjoitti perjantaina Nizzan terrori-iskun jälkeen Facebookissa, että "kaikki muslimit eivät ole terroristeja, mutta kaikki terroristit ovat muslimeja".

Keskisuomalaisen mukaan tapauksen tutkinta jatkuu Hakkaraisen kuulemisella.

:confused:

Mählämit katkoo päitä jo euvostoliiton alueella ja soumessa jeesustellaan että miten aiheesta saa sanoa ....

:confused:

Onko palstalla tähtisuunnistuksen asiantunjoita? Asia on minua aina kiinnostanut, mutta jäänyt pelkäksi tarkkailuksi illalla tupakilla ja aikoinaan hanhijahdissa käytettiin yhtä tähteä, kun tultiin nevalta pois pimeällä. Paljastui planeetaksi ja oli näkyvissä vain muutamana vuotena silloin.
Tämä tuli taas mieleen, kun äsken pyöräilin kaverin luota kökästä pois hyvin virta viivaisesti. :) Ei näkynyt kuin kaksi tähteä.
Ursan sivut tiedän kyllä, mistä pystyy näkemään tähtikartan tulevaan ja menneisyyteen.
Täällä taustavalo saasteisella alueella monikaan ei ymmärrä mitä tähtitaivas edes on. Kun ei ole taustavaloa, niin on ihan normaalia nähdä esim. 6Kpl sateliittia yhtä aikaa ja tähtien määrä on uskomaton.
Eniten minua kiehtoisi taito määrittää ilmansuunnat vouden ajasta riippumatta tähdistä.

Tarkoitat siis, että miten löydät Pohjantähden taivaalta? Siitä selviää sitten pohjoinen ja luonnollisesti sen myötä muut ilmansuunnat. Yleisesti ottaen täytyy tuntea tähtitaivas aika hyvin, että pystyy käyttämään muita tähtiä kiintopisteinä, jos pohjantähti ei näy. (Muut tähdet liikkuvat taivaalla ja niiden sijainti vaihtelee ajankohdan mukaan. Tämän aiheuttaa maan pyörimisliike ja maapallon kierto auringon ympäri. Esimerkiksi Antares näkyy vain kesällä ja silloinkin vain muutaman asteen korkeudella horisontista.)

Tähtitiedettä harrastavat ja ulkoilmaihmiset pystyvät esim. Otavan asennosta taivaalla päättelemään kellonajan.

Mitään nasevaa ohjetta ei ole, kun isäni opetti Pohjantähden löytämisen taivaalta kun olin kuusi ja muistot tahtoo yleensä haalistua vuosikymmenten varrella. Yleensä sen löytämiseen käytetään Otavaa.

250px-Polarismap.png

Tähtitaivaan opiskeluun tarvitset vain sopivan tähtikartan ja punaisen himmeän valon kartan lukemiseen ulkona.

planisfaari.gif

Tämä helpottaa kovasti opiskelua. Eikä maksa paljon.
Ursan planisfääri on tähtikartta, josta näkee tähtitaivaan asennon vuoden ja vuorokauden eri aikoina. Kiertämällä planisfäärin kiekkoja siten, että kellonaika ja päivämäärä ovat kohdakkain saadaan juuri kyseisen ajankohdan taivaan asento.
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/planisfaari/

Kesällä on melko vaikea määrittää tähdistä mitään isossa osassa Suomea. Aihe on toki mielenkiintoinen ja odotan asiasta tietävien vastauksia.

Kesällä on melko vaikea määrittää tähdistä mitään isossa osassa Suomea. Aihe on toki mielenkiintoinen ja odotan asiasta tietävien vastauksia.

No joku oli sentäs kärryillä mitä hain. !!!!

Juu kyllä osaan talvella otavan perusteella paikantaa itseni. Haluaisin tähtisuunnistus tietäämystä, kellolla ja ilman kelloa, vuoden ajasta riippumatta. Jos sellaista tietämystä on?

Esim. Elo-syyskuussa täällä ei näy tähtiä kuin muutamia. Itse olen nevalta pois tullessa käyttänyt aikoinaan horisontissa olevaa kiinto tähteä. Niitä ei montaa näy tähän vuoden aikaa.

Kyllähän siinä pää menee pyörälle nopeasti jos lähtee miettimään Maan näkökulmasta missä mikäkin tähti sijaitsee minäkin vuodenaikana. Ensin ehkä voisi selvittää missä Pohjantähti näkyy klo 12 juhannusyönä tähtitaivaalla ja missä se näkyy klo 12 uudenvuodenaattona. Tietysti mun säkällä se saatanan tähti on tän planeetan takana noina aikoina. Esko Valtaoja pitäisi kloonata jokaiseen kotiin.

Kyllähän siinä pää menee pyörälle nopeasti jos lähtee miettimään Maan näkökulmasta missä mikäkin tähti sijaitsee minäkin vuodenaikana. Ensin ehkä voisi selvittää missä Pohjantähti näkyy klo 12 juhannusyönä tähtitaivaalla ja missä se näkyy klo 12 uudenvuodenaattona. Tietysti mun säkällä se saatanan tähti on tän planeetan takana noina aikoina.

Jos planeetta peittää Pohjantähden niin olet eteläisellä pallonpuoliskolla.

Pohjantähti on ainoa paljain silmin näkyvä tähti joku pysyy paikallaan.

Ehkä kannattaisi perustaa jopa oma ketju näille, suunnistaminen ilman kompassia tyyppisten kysymysten käsittelyyn. Itse olen joskus käyttänyt esimerkiksi aurinkoa ilmansuunnan määrittämiseen kun on pitänyt suunnistaa ilman kompassia. Varusmiespalveluksessa näitä ilmansuuntien määritystä ilman kompassia käytiin läpi useampaan kertaan. Koulutuksen ymmärtämistä ei kuitenkaan varmistettu kentällä. Moni kouluttaja suhtautui turhan ymmärtäväisesti jopa niihin upseerikokelaisiin joilla oli hyvin heikot suunnistustaidot. Sodassa tuollainen hölmöily maksetaan verellä.

Lähtökohtaisesti suomalaisen reserviläisen tulisi aina tietää ilmansuunnat. Eksyminen vieraassa paikassa ei ole niin paha juttu kun tiedät mihin suuntaan olet menossa. Kaikenlainen suunnistustaito on kuitenkin katoavaa kansanperinnettä kun kännykkä kertoo aina missä olet.

Jos tähtitaivasta tuntee niin tottakai sitä kannattaa käyttää apuna suunnistuksessa. Kompassi voi kadota, mennä rikki tai näyttää väärin. Pohjantähti kertoo aina 100 % varmasti karkeat perusilmansuunnat ja saat kartan oikeinpäin käteen. Jos taas et löydä Otavaa taivaalta tai erota planeettaa tähdestä, niin tähtiä ei kannata käyttää.

Back