Sekalaista mussuttelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mä näin toissayönä päheetä unta. Olin jossain rannikolla, hieman metsäisellä paikalla, kalliota ja mäkiä oli. Oli iltarusko ja selkeä tyyni sää. Piti ottaa vastaan maihinnousu. Ryömin etuasemaan, kalliolle mistä oli hyvä näkyvyys, PM1910:n kanssa ja lakaisin sillä pian maihinnousevia joukkoja, kun tulivat tähtäimeen. Aluksia meni kauempana. Jalkamiesten jälkeen maihinnousulautalla oli tulossa K9 Moukari rantaan, niin tetsasin itseni taaemmas johonkin rakennuksen jämään taaemman linjan kohdalla, missä oli A-tarvikkeita. KK:lla tuota ei kaadettaisi, korkeintaan komentaja luukustaan. Otin KES12:n, laitoin sen ampumakuntoon, sokka, kannet, aukiveto pään yläpuolella, olalle, takatähtäin, takavaara, varmistin, ja aloin ottamaan tätä vaunua jyvälle. Se muutti hieman muotoaan Leopardin muotoiseksi. No, ammuin sitä torniin tasaisimpaan kohtaan ja miehistö ainakin taisi saada merkittävän emotionaalisen hetken, koska liike pysähtyi. Tyhjä putki hiivattiin ja m/43 käkri m/95-sytyttimellä käteen ja kiipeämään vaunun kannelle. Sokka irti ja lusikka pois, käkri avonaisesta luukusta sisään ja äkkiä pois kannelta. Pirulainen heitti sen viimeisellä sekunnilla ulos ja se räjähti kannella. Seuraavaksi muistan ihmetelleeni dekottua L35:sta, jonka jälkeen heräsin. Ihan kuin se maihinnousu olisi ollutkin vain harjoitus. Ennen maihinnousua olin jossain varastossa, missä oli varustetta ja kaikenlaista kamaa. Ihmettelin vanhoja huomioliivejä, joissa luki jotain sotilaallista mitä en enää muista. Näitä tavaroita lastattiin autoihin.
Tarkistin unikirjasta mitä tuo uni meinaa. Vastaus oli että olet homo. Ja hymiö perään.
 
Autoilu oli mielestäni varsin sujuvaa Helsingissä 90-luvulla mutta sitä on selkeästi hankaloitettu vuosien myötä. Liikennemäärät ovat laskeneet, 1989 kantakaupungissa vuorokaudessa oli 375000 rajan ylitystä ja 2023 oli 285000 ylitystä. Lasku alkoi 2010-luvun puolivälissä.

Katso liite: 123891

Jatkan täällä sekalaisissa. Vaikka rattimies olenkin, Helsinki on maailman kaupungeista se, jossa ilman autoa kyllä pärjää. Useissa tutkimuksissa ja vertailuissa Helsingin seudun joukkoliikenne on sijoittunut kärkisijoille, erityisesti tarjonnan ja luotettavuuden puolesta. Hintakin on vertailukelpoinen suurkaupunkien kanssa. Kympillä voi ajaa AB-alueella (kantakaupunki + Helsingin lähiöt Suomenlinnan lautta mukaan luettuna ja iso pala Espoota Kauniaisiin asti) koko vuorokauden, siis 24 tuntia. Tunnin kertalippu aikuiselta taas on 3,20.

En edes halua lähteä jättikokoisella turbodieselillä kantakaupungin sumppuun. Pysäköiminen siellä on järkyttävän kallista, paikkoja vähän, ja jos pitää käydä useissa paikoissa, kaipaa kuitenkin jotain välinettä. Kehien tasalla liikun omalla autolla, ja kaikki palvelut saa lähiöistä. Kiekkopaikkoja ja kiekottomiakin paikkoja on.

Tässä mielessä autoilun kurjistaminen nimenomaan kantakaupungissa on purrut.

Liikenne kyllä sujuu ihan ok sinänsä. aina se on ollut samanlaista. 1980- ja 1990-luvun alkupuolen ruuhkat olivat järkyttäviä. Silloin ei monissa risteyksissä ollut nykyaikaisia liittymiä tai edes valoja. Muistan 1980-luvulta, miten yhdestäkin paikasta Kehä kolmoselle piti vain uskaltaa puskea suoraan kolmion takaa. Autoja kyllä riitti. Jalankulkijalla tai pyöräilijällä oli vaikeaa ja vaarallista.

Tässä on lapsuuteni ajan Hämeentietä. On ilmeisesti aamu, koska kukaan ei ole tulossa sumpusta poispäin.

1000025103.webp
 
Kympillä voi ajaa AB-alueella (kantakaupunki + Helsingin lähiöt Suomenlinnan lautta mukaan luettuna ja iso pala Espoota Kauniaisiin asti) koko vuorokauden, siis 24 tuntia. Tunnin kertalippu aikuiselta taas on 3,20.
Pieni päivitys niin ei jää kellekään vanhentunutta tietoa mieleen. Kertalipulla voi vaihtaa nykyisin 80 minuutin aikajakson sisällä, muutaman vuoden takainen muutos.
 
^Pieni faktantarkistus: Shinkansen-junia on suistunut kiskoilta tähän mennessä kahdesti. Ekan kerran 23.10.2004 maanjäristyksen takia (6,6 Richteriä) ja toisen kerran lumimyrskyssä 2.3.2013.

E: typo
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on susilla hyvä suunta. Vieläkö ne menis Mannerheimintielle silloin kun eloapinat pitää siellä istuntoa. :)

 
Back
Top