Sergei kuorma-auton lavalla?

RPG83

Soome Majori
kohdat 7:08-7:20.

Onko tällaisia muokkauksia tehty, vai näkevätkö silmäni väärin? Oerlikoniksi tuo oli mielestäni aivan liian korkea.
 
Last edited by a moderator:
RPG83 kirjoitti:
kohdat 7:08-7:20.

Onko tällaisia muokkauksia tehty, vai näkevätkö silmäni väärin? Oerlikoniksi tuo oli mielestäni aivan liian korkea.

Ihan normaali käytäntö, jota on harrastettu tyypillisesti esim. siirtymien aikana.

Ei kai tuo edes ole varsinainen muokkaus, vaan pikemminkin lastaus. Liekö kiinnitykseenskään käytetty mitään räikkäliinoja monimutkaisempaa järjestelyä?
 
Last edited by a moderator:
RPG83 kirjoitti:
kohdat 7:08-7:20.

Onko tällaisia muokkauksia tehty, vai näkevätkö silmäni väärin? Oerlikoniksi tuo oli mielestäni aivan liian korkea.

Sergei se on ja ihan normaali käytäntö. Ei tarvita muutostöitä. Sergein alla on irroitettava jalusta. Koko paketti on kiinni vaijereilla lavan pohjassa olevissa kiinnityslenkeissä. Lastauslaiturin avulla asennus tai purku onnistuu vartissa.
 
Last edited by a moderator:
Hösseli kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
kohdat 7:08-7:20.

Onko tällaisia muokkauksia tehty, vai näkevätkö silmäni väärin? Oerlikoniksi tuo oli mielestäni aivan liian korkea.

Ihan normaali käytäntö, jota on harrastettu tyypillisesti esim. siirtymien aikana.

Ei kai tuo edes ole varsinainen muokkaus, vaan pikemminkin lastaus. Liekö kiinnitykseenskään käytetty mitään räikkäliinoja monimutkaisempaa järjestelyä?

Hösseli kerkesi ensin.

Ei tarvita edes räikkiä. Jalustan mukana tulee kolme lyhyttä vaijerinpätkää, joissa on koukut päissä. Vaijerit Sergein jalustan yli ja koukut lavassa oleviin kiinnityslenkeihin. Nostetaan sergeitä sen omilla jaloilla ylös, niin vaijerit kiristyvät.
 
Last edited by a moderator:
JOKO kirjoitti:
Ei tarvita edes räikkiä. Jalustan mukana tulee kolme lyhyttä vaijerinpätkää, joissa on koukut päissä. Vaijerit Sergein jalustan yli ja koukut lavassa oleviin kiinnityslenkeihin. Nostetaan sergeitä sen omilla jaloilla ylös, niin vaijerit kiristyvät.

Ok, eli fiksu vekotin.
 
Niin Suomestahan löytyy sellainenkin yksikkö kuin Ilmatorjuntapatteri 61 A. Jokainen voi sitten miettiä tuota mystistä lyhennettä sotilasläänien asiakaspalvelun parhaimmat arvaukset ovat olleet automaatti ja alokas. Toisaalta eräälle aselajimme reserviläiselle oli kerrottu vuonna 2008 että hänet on sijoitettu raskaaseen it-patteriin!

Sergei kiinnittäminen auton lavaan voidaan hoitaa monella tavalla vähän riippuen siitä mikä ajoneuvo on kyseessä ja onko lavaan tehty esim. kiinnittämistä helpottavia reikiä. Tykkejä harvemmin siirretään ajoneuvon lavalle lastauslaiturilta. Ilmatorjunta kun on taisteleva aselaji eikä toiminta-alueella välttämättä ole mitään lastauslaitureita. Useimmiten tykit työnnettiin lavalle aluminiisia kouruja käyttäen tai sitten touhu improvisoitiin. Se 900 kiloinen tykki kun nousee rivakasti kuljetusasentoon kahden miehen voimin ja se on miehissä vika jos tykkiä ei saada koko ryhmän voimin lavalle.

Melkoista paskaahan tuo video on. Jos jotain tehdään niin tehdään se kunnolla. Melkoisia helmiä tuosta "opetuselokuvasta" löytyy. Noin äkkiä tulee mieleen esim. tuliasemapäätettä päivystämä mies joka nukkuu ja it-miesten levyttely jossain hiekkasäkki bunkkerissa. (Tuollaista voi ehkä olla jossain vanhoissa suomifilmeisssä missä kuvataan sotilaspoikia tai muuta menneiden aikojen it-viikareita. Ilmavoimissahan noita sergei koulutuksia ovat perinteisesti saaneet e-planeetan kaatumatautiset ja pehmeän leivän syöjät.) Asevaikutuksen kuvaus ja yleensäkkin ilmauhan alla toimiminen on myös melkoista skeidaa.
 
Aloitin justiinsa katsomaan, niin tämä taitaa nyt olla se leffa jossa on se sikaria poltteleva nojatuolisankari.
 
Mosuri kirjoitti:
Niin Suomestahan löytyy sellainenkin yksikkö kuin Ilmatorjuntapatteri 61 A. Jokainen voi sitten miettiä tuota mystistä lyhennettä sotilasläänien asiakaspalvelun parhaimmat arvaukset ovat olleet automaatti ja alokas. Toisaalta eräälle aselajimme reserviläiselle oli kerrottu vuonna 2008 että hänet on sijoitettu raskaaseen it-patteriin!

Sergei kiinnittäminen auton lavaan voidaan hoitaa monella tavalla vähän riippuen siitä mikä ajoneuvo on kyseessä ja onko lavaan tehty esim. kiinnittämistä helpottavia reikiä.

Onkohan ItO2005M kalustoa alettu käyttämään tarvittaessa samaan tyyliin kuorkin lavalta?
Ymmärtääksenihän kyseessä on siirtymien suojaksi räätälöity malli, jossa it-ase saadaan asemiin yksinkertaisesti ajoneuvo pysäyttämällä.
 
Haisuli kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Niin Suomestahan löytyy sellainenkin yksikkö kuin Ilmatorjuntapatteri 61 A. Jokainen voi sitten miettiä tuota mystistä lyhennettä sotilasläänien asiakaspalvelun parhaimmat arvaukset ovat olleet automaatti ja alokas. Toisaalta eräälle aselajimme reserviläiselle oli kerrottu vuonna 2008 että hänet on sijoitettu raskaaseen it-patteriin!

Sergei kiinnittäminen auton lavaan voidaan hoitaa monella tavalla vähän riippuen siitä mikä ajoneuvo on kyseessä ja onko lavaan tehty esim. kiinnittämistä helpottavia reikiä.

Onkohan ItO2005M kalustoa alettu käyttämään tarvittaessa samaan tyyliin kuorkin lavalta?
Ymmärtääksenihän kyseessä on siirtymien suojaksi räätälöity malli, jossa it-ase saadaan asemiin yksinkertaisesti ajoneuvo pysäyttämällä.

Mietin vain sitä, että voiko sitä laukaisinta pitää kiinni jalustassa, jos jalusta on kiinni lavassa? Meinaan, että ajoneuvon heilunta ja jotakin sen jalustan nokassa ei kuullosta kovin hyvältä.
 
SJ kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Niin Suomestahan löytyy sellainenkin yksikkö kuin Ilmatorjuntapatteri 61 A. Jokainen voi sitten miettiä tuota mystistä lyhennettä sotilasläänien asiakaspalvelun parhaimmat arvaukset ovat olleet automaatti ja alokas. Toisaalta eräälle aselajimme reserviläiselle oli kerrottu vuonna 2008 että hänet on sijoitettu raskaaseen it-patteriin!

Sergei kiinnittäminen auton lavaan voidaan hoitaa monella tavalla vähän riippuen siitä mikä ajoneuvo on kyseessä ja onko lavaan tehty esim. kiinnittämistä helpottavia reikiä.

Onkohan ItO2005M kalustoa alettu käyttämään tarvittaessa samaan tyyliin kuorkin lavalta?
Ymmärtääksenihän kyseessä on siirtymien suojaksi räätälöity malli, jossa it-ase saadaan asemiin yksinkertaisesti ajoneuvo pysäyttämällä.

Mietin vain sitä, että voiko sitä laukaisinta pitää kiinni jalustassa, jos jalusta on kiinni lavassa? Meinaan, että ajoneuvon heilunta ja jotakin sen jalustan nokassa ei kuullosta kovin hyvältä.

Miten muuten on, vaikuttaako ohjuslavettien oleminen ei-vaakasuorassa sen puikon osumiseen? Ammusaseillahan se kyllä vaikuttaa, mutta toisaalta Sergei taas onkin enempi haulikko kuin luodikko.
 
juhapar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Niin Suomestahan löytyy sellainenkin yksikkö kuin Ilmatorjuntapatteri 61 A. Jokainen voi sitten miettiä tuota mystistä lyhennettä sotilasläänien asiakaspalvelun parhaimmat arvaukset ovat olleet automaatti ja alokas. Toisaalta eräälle aselajimme reserviläiselle oli kerrottu vuonna 2008 että hänet on sijoitettu raskaaseen it-patteriin!

Sergei kiinnittäminen auton lavaan voidaan hoitaa monella tavalla vähän riippuen siitä mikä ajoneuvo on kyseessä ja onko lavaan tehty esim. kiinnittämistä helpottavia reikiä.

Onkohan ItO2005M kalustoa alettu käyttämään tarvittaessa samaan tyyliin kuorkin lavalta?
Ymmärtääksenihän kyseessä on siirtymien suojaksi räätälöity malli, jossa it-ase saadaan asemiin yksinkertaisesti ajoneuvo pysäyttämällä.

Mietin vain sitä, että voiko sitä laukaisinta pitää kiinni jalustassa, jos jalusta on kiinni lavassa? Meinaan, että ajoneuvon heilunta ja jotakin sen jalustan nokassa ei kuullosta kovin hyvältä.

Miten muuten on, vaikuttaako ohjuslavettien oleminen ei-vaakasuorassa sen puikon osumiseen? Ammusaseillahan se kyllä vaikuttaa, mutta toisaalta Sergei taas onkin enempi haulikko kuin luodikko.

Varmaksi en tiedä, mutta eiköhän siinä jalustassa ole jonkinlainen pallonivel (tai vastaava) siinä mihin laukaisin kiinnitetään, joten eiköhän se ole pystyssä melkein pakostakin? Mutta jos vaikka onnistuisitkin pitämään sitä kallellaan, niin ei taida vaikuttaa toimintaan. Ammusaseissa ammukset lentävät fysiikanlakien mukaisessa kaaressa, ja tähtäimet on säädetty sen mukaan, ohjukset taas osaavat korjata lentorataansa.
 
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Niin Suomestahan löytyy sellainenkin yksikkö kuin Ilmatorjuntapatteri 61 A. Jokainen voi sitten miettiä tuota mystistä lyhennettä sotilasläänien asiakaspalvelun parhaimmat arvaukset ovat olleet automaatti ja alokas. Toisaalta eräälle aselajimme reserviläiselle oli kerrottu vuonna 2008 että hänet on sijoitettu raskaaseen it-patteriin!

Sergei kiinnittäminen auton lavaan voidaan hoitaa monella tavalla vähän riippuen siitä mikä ajoneuvo on kyseessä ja onko lavaan tehty esim. kiinnittämistä helpottavia reikiä.

Onkohan ItO2005M kalustoa alettu käyttämään tarvittaessa samaan tyyliin kuorkin lavalta?
Ymmärtääksenihän kyseessä on siirtymien suojaksi räätälöity malli, jossa it-ase saadaan asemiin yksinkertaisesti ajoneuvo pysäyttämällä.

Mietin vain sitä, että voiko sitä laukaisinta pitää kiinni jalustassa, jos jalusta on kiinni lavassa? Meinaan, että ajoneuvon heilunta ja jotakin sen jalustan nokassa ei kuullosta kovin hyvältä.

Miten muuten on, vaikuttaako ohjuslavettien oleminen ei-vaakasuorassa sen puikon osumiseen? Ammusaseillahan se kyllä vaikuttaa, mutta toisaalta Sergei taas onkin enempi haulikko kuin luodikko.

Varmaksi en tiedä, mutta eiköhän siinä jalustassa ole jonkinlainen pallonivel (tai vastaava) siinä mihin laukaisin kiinnitetään, joten eiköhän se ole pystyssä melkein pakostakin? Mutta jos vaikka onnistuisitkin pitämään sitä kallellaan, niin ei taida vaikuttaa toimintaan. Ammusaseissa ammukset lentävät fysiikanlakien mukaisessa kaaressa, ja tähtäimet on säädetty sen mukaan, ohjukset taas osaavat korjata lentorataansa.

Ilmeisesti ohjuksella (ainakaan säteenseuraajilla ja lämpöhakuisilla) ei sitten taida tuon vaaituksen kanssa olla ihan niin tarkkaa.
 
Mitä jos suomi moddasi 23 Itk 95 tämmöiseksi ja laitaa vaikaa bolideohjus tai stingerin siihen

zur-23-2s_.jpg
 
Hejsan kirjoitti:
Mitä jos suomi moddasi 23 Itk 95 tämmöiseksi ja laitaa vaikaa bolideohjus tai stingerin siihen

zur-23-2s_.jpg

ITO:n liikkuvuus kärsii, mutta jos noita käytettäisiin laivassa, niin silloin voisi toimiakin. Kuten myös silloin, jos asetta olisi käytettävä tuosta KA:n lavalta. Bolide taas ei välttämättä soveltuisi tuohon hommaan, tämä siksi että Bolide vaatii aika rauhallisia ja tarkkoja ohjausliikkeitä, sergeillä ne liikkeet käsittääkseni ovat sellaisia äkkinäisiä, jotta putket saadaan ajoissa kohteen suuntaan ja edelle ennakkoa varten, joten sen ohjaimet eivät välttämättä ole ideaaliset verrattuna siihen varsinaiseen.
 
Jos tuommoinen hybridi tehtäisiin, niin epäilen, että siihen olisi ohjuksena parasta laittaa joku ip-hakuinen.
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Mitä jos suomi moddasi 23 Itk 95 tämmöiseksi ja laitaa vaikaa bolideohjus tai stingerin siihen

zur-23-2s_.jpg

ITO:n liikkuvuus kärsii, mutta jos noita käytettäisiin laivassa, niin silloin voisi toimiakin. Kuten myös silloin, jos asetta olisi käytettävä tuosta KA:n lavalta. Bolide taas ei välttämättä soveltuisi tuohon hommaan, tämä siksi että Bolide vaatii aika rauhallisia ja tarkkoja ohjausliikkeitä, sergeillä ne liikkeet käsittääkseni ovat sellaisia äkkinäisiä, jotta putket saadaan ajoissa kohteen suuntaan ja edelle ennakkoa varten, joten sen ohjaimet eivät välttämättä ole ideaaliset verrattuna siihen varsinaiseen.

Päivitetyn Sergein pitäisi osua kohtuullisen hyvällä todennäköisyydellä, joten sen puolesta ei ole tarvetta ohjuksille. Mieluummin ohjusryhmät erikseen, niin peitetään suurempi alue. Ohjus kannossa pääsee myös parempiin tuliasemiin.

Liekö kuvan modauksessa jotain muita etuja? Tuohan ei ole kuvan perusteella vakiomalli, vaan heijastintähtäin ja sen liikuttamiseen tarkoitettu mekanismi on poistettu. Onko laitteessa laskinta ollenkaan? Periaatteessa tuossa voisi olla lämpökamera ja siihen liitettynä samanlainen heijastintähtäin, kuin itkossa. Varsinaisena aseena olisivat nuo ohjukset ja niiden perään voisi ampua arviopohjalta tykillä? Toinen vaihtoehto on sähköinen laskin ja joltain muulta laitteelta tuleva maalinosoitus. Tarkempaa infoa tuosta systeemistä?
 
Joo se oli tämä: ZUR-23-2S Jod - Polish variant with electro-optical sight GP-1R and twin launcher for "Strela-2M" missiles, used from 1988
 
Nyt niilä on täämöinen: ZUR-23-2KG Jodek-G - Development of ZUR-23-2S with more advanced reflex sight CKE-2 (later CP-1 night-and-day sight with laser rangefinder), electromechanic gun turn system and twin launcher for "Grom" missiles, produced from 2002

Zu_23_0.JPG


ZU-23-2_Missile_Poland_MSPO_01.JPG
 
JOKO kirjoitti:
Päivitetyn Sergein pitäisi osua kohtuullisen hyvällä todennäköisyydellä, joten sen puolesta ei ole tarvetta ohjuksille. Mieluummin ohjusryhmät erikseen, niin peitetään suurempi alue. Ohjus kannossa pääsee myös parempiin tuliasemiin.

Kuten tuossa sanoin, niin tuosta voisi olla apua, jos noita tykkejä on tarkoitus kuskata (ja ampuakin, jos on pakko) KA:n lavalla, jolloin siinä olisi myös ohjukset käytettävissä. Ohjustahan ei varmaankaan saa tuossa tilanteessa valmiiksi hirveän nopeaan, joten olisiko tuo tykki nopeammin valmiina? Miten muuten on, onko jonkun tarkoitus istua sergein puikoissa sen keikkuessa lavalla? Entä onko se sergei siellä jollakin tavalla "toimintavalmiina" vai onko esim piiput sidottu kiinni johonkin?
 
SJ kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Päivitetyn Sergein pitäisi osua kohtuullisen hyvällä todennäköisyydellä, joten sen puolesta ei ole tarvetta ohjuksille. Mieluummin ohjusryhmät erikseen, niin peitetään suurempi alue. Ohjus kannossa pääsee myös parempiin tuliasemiin.

Kuten tuossa sanoin, niin tuosta voisi olla apua, jos noita tykkejä on tarkoitus kuskata (ja ampuakin, jos on pakko) KA:n lavalla, jolloin siinä olisi myös ohjukset käytettävissä. Ohjustahan ei varmaankaan saa tuossa tilanteessa valmiiksi hirveän nopeaan, joten olisiko tuo tykki nopeammin valmiina? Miten muuten on, onko jonkun tarkoitus istua sergein puikoissa sen keikkuessa lavalla? Entä onko se sergei siellä jollakin tavalla "toimintavalmiina" vai onko esim piiput sidottu kiinni johonkin?

Miehet istuisivat penkeillä ja aseet olisivat vireessä. Suuntaaja voi paikaltaan laittaa masiinan marssilukkoon, jolloin torni ei käänny eikä putket liiku. Lukitukset saa muutamassa sekunnissa auki. Lukitseminen ei ole teknisistä syistä pakollista. Voidaan ajella lukot auki, kunhan suuntaaja ei anna tornin pyöriä ihan miten sattuu. Kovassa paikassa ukot luultavasti istuisivat Sergein kyydissä hinauksenkin aikana.

95mod ei käsittääkseni ole mitenkään nopea laittaa ampumakuntoon, joten se ei sovellu kuljetusten suojaamiseen.

Ohjuksen saa muistaakseni aika nopeasti ampumavalmiiksi. Se jäähdyttää hakupäätä muutaman sekunnin ajan ennen laukausta, mutta muuta ei tarvita. Tietävämmät korjatkoon.
 
Back
Top