En näe, ettei laskuvarjopudotuksella voisi korvata ilmarynnäkköä. Perustelen asian sillä, että meillä ei ole tulivoimaa raivata laskeutumisaluetta puhtaaksi vihollisesta. Tällöin miehiä ei voida kuljettaa taistelun keskelle, vaan realistisemmin optimaalisessa tasamaastossakin kilometrin-parin päähän etulinjasta. Kilometrin-parin päästä löytyy hyvin luultavasti jotain pellon tapaista, jolle voi pudottaa laskuvarjojääkäreitä.
Maihinnousu Kotkaan -skenaariossa et varmasti lennä kopterilla niinkään lähelle, koska kaupunkialueella on paljon hyviä paikkoja kevyelle ilmatorjunnalle. Jo tavallinen kerrostalo on ikävä, mutta etenkin tällainen
yli 70 metriä vedenpinnan yläpuolelle kohoava näkötorni on unelma-asema Igla-S partiolle.
Vetoat varmaan ilmatorjuntaan syynä sille, että helikoptereilla voisi lentää paljon lähemmäksi kuin lentokoneella? Jos vihollisella on jonkinlainen tutka, joka mittaa vähänkin korkeammalta esim. mäeltä tai maston nokasta, näkee se kumman ilma-aluksen hyvänsä.
Voit testata tuota esim. tällä laskurilla, iske 20 metriä helikopterin lentokorkeudeksi ja 150 metriä lentokoneelle.
Seuraavaksi tartut arvatenkin laskuvarjojääkäreiden määrään, vai kuinka? Voin kertoa, ettei "static-line" hypyn opettelu (suom. pakkolaukaisuhyppy?) ole erityisen vaativaa.
US Army Airborne School käyttää tähän kolme viikkoa ja vähintään viisi hyppyä. Muistelen siviilipuolen kurssien olevan selvästi lyhyempiä, joten eiköhän tuon saa tiivistettyä pienempäänkin aikamäärään, jos haluamme kouluttaa lisää laskuvarjon käytön osaavia joukkoja. Koulutus tai hypyt eivät paljoa maksa.
Sitten Kotkaan tarkemmin: Oletatko nyt ihan vakavalla naamalla, että Kotka, ja Kaakkois-Suomi ylipäätään, on täysin tyhjillään omista joukoistamme? Painopistealue tyhjillään reservijoukoista! Hyvin epäuskottavaa. 50 kilometrin säteeltä löytyisi uskoakseni useita reservipataljoonia, jotka olisi tarkoitettu juuri tällaista tilannetta varten. Selityksiä tieverkon kapasiteetista en niele, sen verran paljon Suomen teillä liikkuu päivittäin rahtia ja ihmisiä, että ei muutama sata kuorma-autoa sitä ruuhkauta. Kotkaan on sitä paitsi isot väylät lännestä, idästä ja pohjoisesta sekä pienempiä teitä.