Maahanlaskuna tulevat joukot pitää lastata koneisiin oikealla lentokentällä
Joukkoja ei tarvitse lastata oikealla lentokentällä sen enempää kuin Hornetiakaan. Oikeastaan väittäisin Casan olevan paljon sopivampi päällystämättömiltä kentiltä operointiin kuin Hornet. Juttu nyt on se, että ne pumput, jotka on varattu helikoptereilla liikuteltavaksi reserviksi, tuskin omaavat ottoajoneuvoja kummempaa kalustoa. Näin ollen ne voivat ihan hyvin olla siellä missä Casatkin.
lentokoneen täytyy lentää huomattavasti korkeammalla kuin kopterin (150 metriä ei todellakaan riitä!)
Paskat! Oliko liikaa googlettaa nopeasti? On monia verkkolähteitä, joiden mukaan 150 metriä on täysin käypä korkeus.
Trajectory analysts, tackling the question of the conventional drop altitude for personnel, found they could reduce it to 375 feet with a 99.99 percent possibility of safe impact.
Periaatteessa sama lähde antaa minimiksi 625 jalkaa, jos halutaan säilyttää mahdollisuus varavarjon käyttöön. Sotimishommissa lienee kuitenkin hyväksyttävää, että yksi ukko kymmenestä tuhannesta kuolee hypätessään koneesta. Tuo on sitäpaitsi 1960-luvulta, joten eiköhän sieltä ole edetty hieman.
http://www.au.af.mil/au/afri/aspj/airchronicles/aureview/1967/may-jun/bender.html
Military
paratroopers jumping from very low altitudes (400+ feet or 122+ meters)
Ystävämme Wikipedia kertoo tällaista, ja lähteenä on US Armyn manuaali. Manuaalin tuoreemmassa painoksessa mainitaan mm. luku 435 jalkaa, mutta sekin on alle 150 metriä. (Sivu 15-3,
tämä manuaali)
http://en.wikipedia.org/wiki/Static_line
laskuvarjohyppyjen maastovaatimukset ovat huomattavasti kovemmat kuin helikopterimaahanlaskulla,
Helikopterin saa varmasti ängettyä absoluuttisesti huomattavasti pienempään tilaan, mutta jos miehet jätetään kilometrien päähän vihollisesta, ei luulisi olevan mahdotonta löytää sopivaa aluetta ainakaan kovin etelässä (Lappi tuskin on sen vahvemmin puolustettu nyt kuin kylmän sodan päivinäkään). N. puoli kilometriä kanttiinsa oleva alue alkaa olemaan riittävä. Mielellään se kyllä saisi olla pidempi, jotta pienempi määrä ylilentoja riittää.
vaikkei laskuvarjolla hyppääminen mitään rakettitiedettä olekaan niin ei porukkaa siihen kylmiltään voi laittaa toisin kuin kopterilla jolla voi kuljettaa ketä vaan
Ei kylmiltään, mutta hyppykoulutus ei vaadi ihmeitä. Uskoakseni helikoptereistakin saisi enemmän irti, jos olisi niille dedikoituja joukkoja, joille on koulutettu nimenomaan kevyenä jalkaväkenä taistelemista tietynlaista vihollista vastaan. Ja helikopterinkin kanssa olisi hyvä, ettei kukaan telo itseään pyrstöroottoriin... vaikka se ei nyt suuri vaara olekaan.
Kopterien turn-around on myös paaaaljon nopeampi kuin lentokoneilla.
Lentokone on aika paljon nopeampi matkan teossa...
Tässä kaikessa taas näkyy ettei sinulla ole minkäänlaista kokonaiskuvan hahmotusta. Joka asiaan vastauksesi on "hankitaan sen sijaan sitä ja sitä, se on halvempaa". Ei hankita koptereita, hankitaan lisää veneitä. Ei hankita koptereita, hankitaan lisää kuljetusajoneuvoja. Ei hankita koptereita, hankitaan lisää kuljetuskoneita. Ja kas, sitten kun olet ostanut kaikki nämä veneet, autot ja lentokoneet, oletkin tuhlannut enemmän rahaa kuin mitä kopterit maksoi...
Ja olen saanut myös aika paljon enemmän kykyjä... Minulle on kyse siitä, saavutetaanko tällaisella "monikäyttö-kuljettimella" parasta mahdollista lisäystä puolustuskykyyn suhteessa käytettyyn rahamäärään kun monista perusasioistakin on puutetta... Mutta harmaa vaihe hoitaa ne ongelmat, kyllä sodassa on sitten CATtia ja Celoxia, on suojalaseja ja luotisuojaliivejä, eikä NLAW-pulaakaan ole.
Hanko oli vain hatusta vetäisty esimerkki, sinänsä aivan sama minkä kaupungin siihen tilalle vaihtaa. Varmaan siellä olisi jotain varmistusjoukkoja sotatilanteessa (jos ei olisi, ei kopterit tai mikään muukaan varmaan auttaisi) mutta jos ruvetaan laittamaan 'riittävä' määrä joukkoja jokaiseen rannikkokaupunkiin niin äkkiä loppuu ne miehet kesken.
Miehet eivät edelleenkään lopu kesken. Pitkälti yli 20 000 kotiutuvaa varusmiestä vuodessa mahdollistaa sen, että joukkoja on jokaisessa vähänkin merkittävämmässä paikassa. Paljonkos meillä olikaan sodan ajan vahvuutena, 230 000 miestä. Ennen oli 350 000 miestä, ja sekö oli jotenkin epärealistinen? Kaluston puolesta ehkä, mutta ei muuten.
Suomenlahdella on 14 rannikkokuntaa. Jos jokainen saa kaksi pataljoonaa, tarkoittaa se n. 28 000 miestä. Uskon kaksi kaivautunutta pataljoonaa pidättelevän maihinnousun tehnyttä merijalkaväkiprikaatia hyvän tovin.
Se taas tiedetään, että eri tehtävissä välttää erilainen varustus. Maihinnousu-/maahanlaskujoukoilla on rajoitetusti epäsuoraa tulta, niillä on vain vähän taistelupanssarivaunuja (jos lainkaan) ja potentiaalisimmat kohteet (satamat, lentokentät) on helposti puolustettavissa (kiitoradan tuhoaminen, tuliasemien valmistelu jne). Tuon uhan pystyy pysäyttämään kevyemminkin aseistettu joukko, vaikka se sama joukko ei ehkä pystykään vastaamaan moninkertaisen tulivoiman omaavaan panssariyhtymään.
Kun torjutaan maihinnousua jollakin rajatulla alueella, ei varustuksenkaan tarvitse olla huippua. Rynkyt on (tai ainakin oli vuosituhannen alussa) n. 500 000 miehelle, kevyet kertasingot maksavat pari tuhatta euroa kappaleelta ja viestikalustossakin voitaneen tyytyä alueellisia joukkoja vähempään. Tappioita tulee varmasti, mutta ei Venäjälläkään ole loputtomia resursseja maihinnousun suorittamiseen - oliko niin, että Itämeren laivastossa on yksi merijalkaväkiprikaati? Ja missäs olivat merivoimien ohjusveneet, meritorjuntaohjukset ja Spiket? Tulee vähemmän tavaraa kivääri & kikkeli -joukkojen torjuttavaksi, kun merivoimatkin ovat tehneet jotain.
Jatketaanpa Hanko-esimerkkiä: Raaseporin sillan kun pätkäisee niin esimerkkimme pyöräajoneuvoille tulee heti jotain 50 kilometrin lisälenkki Turuntietä pitkin.
Tai kenties Pasit/AMV:t uivat vesistön yli? Joo, vesistöylityksen valmistelu sitä ja tätä, mutta tuskinpa puhutaan tuntien odottelusta. Oletan nyt, ettemme ostaneet kuorma-autoja helikoptereiden summalla...
Saanko muuten ehdottaa jotakin? Polkupyöräjoukkojen jälleensyntymistä. Kyllä, luit oikein. Minä näen asian niin, ettei ole taistelun kannalta paljoakaan väliä kuljetusmuodolla, jos jalkautuminen tapahtuu joka tapauksessa paljon ennen taistelukosketusta.
Suomen pinta-ala on osapuilleen 338 000 km^2. Jaetaan se neliöihin, jotka ovat 20 km kanttiinsa. Näitä ruutuja tulee 845 kpl. Todellisuudessa puoli Suomea on sellaista aluetta, että siellä ei ole todellista maahanlaskun uhkaa. Puhutaan siis vaikkapa 450 ruudusta. Jos jokaiseen ruutuun sijoitetaan jalkaväkikomppania (a 200 miestä), on miestarve vain 90 000 miestä. Ei mahdoton kokonaisuus, ei todellakaan, kun verrataan 350 000 vs. 230 000 vahvuutta. Puolustusvoimat itse on päättänyt, ettei näitä joukkoja tarvita, joten tuskinpa koptereiden siirtelemälle kevyelle jalkaväelle on yhtään suurempaa tarvetta. Reagointiaika on pieni, koska jos komppania on keskellä ruutua, on mihin tahansa ruudun kolkkaan linnuntietä vain n. 10 kilometriä. Vaikka matka olisi 15 kilometriä tietä pitkin, niin polkupyörällä pääsee sinne alle tunnissa. Ja tuo komppania ei ole edes ainoa, vaan naapuriruuduista muodostuu pian pataljoona...
Ilmatorjunnan mahdollisuudet matalalla lentäviä koptereita vastaan ovat aika minimaaliset elleivät kopterit lennä ihan sinne Iglan kantamalle - mikä, kuten moneen kertaan on todettu, ei ole tarkoitus. Kyllä ne äijät voi kävellä viimeiset pari-kolme kilsaa taisteluun.
Yhdysvalloilla meni melkoisesti koptereita Vietnamissa, mutta kaipa ne kopteritaktiikat olivat sitten yksinkertaisesti vääriä. ("Total helicopters destroyed in the Vietnam War was 5,086 out of 11,827"
-Vietnam Helicopter Pilots Association) Siihen en kyllä sitten ota kantaa, että mikä prosenttiosuus tippui milläkin aseilla tai montako onnistunutta lentosuoritusta tehtiin jokaista tuhoutunutta helikopteria kohden.
Joku syy on varmaan sillekin, että puolustusvoimille on hankittu maston nokkaan nostettavia tutkia (MOSTKA87)? Tuskin niitä on hankittu korkealla lentäviä maaleja varten vaan juuri niitä matalalla lentäviä.