Minusta tuntuu että kaikkein vaikeinta on saada osa tästä lukijakunnasta ymmärtämään mistä on kyse, vaikka koetin asiaa valaista uudelleen ja uudelleen. Tuntuvat juuttuneen samaan levyyn, vaikka kuinka korjaisi heidän väärinymmärrystään ja tuntuu turhalta alkaa vänkäämään asioista. Siispä kirjoituksesi oli piristävä.
Sinänsähän en ehdota mitään mullistavaa, vain yksiköiden, pataljoonien kykyä itsenäisempään toimintaan. Edelleen pyramidijohtaminen pätee. Eihän se mihinkään muutu, mutta jos 1991 kyettiin persianlahden sodassa johtamaan reipasta 600 000 sotilasta, eri kansallisuuksia ja "hieman" enemmän kalustoa merellä sekä ilmassa, niin miten täällä nämä kessut voi sanoa että 150 000 sotilaan jako pataljooniin on johtamisen kannalta mahdotonta
Edelleenhän ne voivat toimia yhteistyössä ja se on niiden tarkoituskin. Tykistö esimerkiksi on jo nykyisellä systeemillä hajautettu, joten oikeastaan siinä ei taitaisi suuria tapahtua käytännössä. Kun taas panssaripataljoonia olisi esimerkiksi 20 osaan jaettuna, ne voisivat edelleen toimia vallan mainiosti yhdessäkin tai hajaantua eri painopisteiden avuksi ympäri pelikenttää tai ihan miten vain. Hajautuksella haetaan ketteryyttä, sekavuutta vastustajan suuntaan ja hajatettua maalitusta, sekä enemmän runkoyksiköitä ja sitä kautta pyskologista ja käytännön iskunkestavyyttä.
Mitä tulee ohjelmiin, niin eihän nyt ohjelman tarkoitus ole johtaa ihmisen sijasta, niin kuin eräs neropatti tuossa väitti. Ohjelmien tarkoitus on kerätä tietoa ja purkaa sitä visuaalisesti käsiteltävämpään muotoon esimerkiksi tärkeysjärjestyksessä ja varastoida tietoa. Ohjelma voisi myös laatia
yksinkertaisia lyhyen tähtäimen ennusteita demoksi sodanjohdon päätösten helpottamiseksi. Tarkoitan ihan esimerkkinä sellaista, että kun on tiedossa vihun kolonnan keskinopeus, voidaan visuaalisesti nähdä kartalla aika, jolloin sen voisi olettaa olevan oletetussa päämäärässä, joten voidaan erittäin pian laskea vaikkapa tykistön yksiköiden siirtyminen keskitystä varten ajoissa.
Sodanjohto on ajoitusta ja laskemista olemassa olevista tiedoista. Koko ajan kentän kuva muuttuu, kehittyy ja tarvitsee nopeampaa tiedonkäsittelyä. Siksipä sodanjohdon apuna olevia tietokoneohjelmia tulisi kehittää jatkuvasti. Mielellään siinä olisi syytä olla vihua edellä eikä jäljessä. Ps. Minä sitten olen rakennellut kokonaisuuksia, joten en ihan tetristä pelaavan rivikessun mandaatilla puhu ohjelmista.
Tällä ehdotetulla systeemillähän voi koota divisioonan, prikaatin tai vaikka armeijakunnan, mutta se voitaisiin yhtä nopeasti hajauttaa pienempiin tai suurempiin kokonaisuuksiin. Ts. sodanjohdon kannalta päästäisiin riippumattomuus-suhteeseen tietyistä lainalaisuuksista. Eikö se nimenomaan helpottaisi sodanjohtoa kun napit on selkeitä.