(Sota)turismia Kuhmossa

Täällä päin ukot on tilanneet innoissaan noita "heitto magneetteja" jostain netin syövereistä (Saksasta) ja kehuskelevat niiden voimakkuutta. Puhuivat etsivänsä lekoja ja ymm. jäänteitä vesistöistä.... ei tullut mieleenkään mitä "kaikkea" sieltä voi noustakkaan... vanhaa polkupyörää tuskin kukaan tahtää, mutta vielä vähemmän kranua tms.
 
Vaikka onkimisessa onkin tarkoitus saada pyrstöllistä saalista, eivät metallista valmistetut pyrstökkäät liene halutuimpia.

Muutenkin jos sellaisen 80+kg magneetin onnistuu tartuttamaan johonkin sileään pintaan, onkin tekemistä saada se vielä irti.
 
Kuhmossa on muuten se leko suon sisässä, en muista enää, mikä suo se on. Se on pariin kertaan tutkittu ja suunniteltu, mutta on kuulemma liian syvällä ja joku pioneerikapteeni on sanonut, että sillä saattaa olla munat vielä sisällä. Maatutkakuvan olen nähnyt siitä ja asentonsa on varmasti noston kannalta viheliäinen.
 
Kuhmossa on muuten se leko suon sisässä, en muista enää, mikä suo se on. Se on pariin kertaan tutkittu ja suunniteltu, mutta on kuulemma liian syvällä ja joku pioneerikapteeni on sanonut, että sillä saattaa olla munat vielä sisällä. Maatutkakuvan olen nähnyt siitä ja asentonsa on varmasti noston kannalta viheliäinen.

Monosen kirjassa sellainen mainitaan myös.
Mahtaisiko olla tuolla:
Näyttökuva 2017-05-18 kello 20.59.05.png
 
Kuhmo Saunajärvi.
Tupolev_TB-3_SA-kuva_7361.jpg

Tupolev TB-3, vioittui siiven osuttua rantamännyn latvaan laskeutuessaan Saunajärven jäälle. Kuvat otettu maaliskuussa 1940. Neuvostosotilaat räjäyttivät koneen rauhan solmimisen jälkeen.

''Tästä koneesta oli vielä 80-luvulla jätteitä Saunajärven rannassa. Moottori, siivenkapoaleita ym. Jäivät vedenalke kun vedenpinta nostettiin.''
http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/talvisodan-rajuja-kuvia-pohjois-suomesta/8887/2133239/

Suohon uponnut kone on varmaakin eri tapaus.
 
Täällä päin ukot on tilanneet innoissaan noita "heitto magneetteja" jostain netin syövereistä (Saksasta) ja kehuskelevat niiden voimakkuutta. Puhuivat etsivänsä lekoja ja ymm. jäänteitä vesistöistä.... ei tullut mieleenkään mitä "kaikkea" sieltä voi noustakkaan... vanhaa polkupyörää tuskin kukaan tahtää, mutta vielä vähemmän kranua tms.

Hitto ! Minä olen kuullut ihan samaa tarinaa alan harrastajilta täällä meillä Etelä-Karjalassa. Ovat noilla heittomagneeteilla naaranneet ainakin yhden suomalaisen Blenheimin osia jostain lammesta / järvestä. Ja kuulemma metodi toimi aika hyvin.
 
Ainakaan vuonna 1986 ei enää mitään isompaa ollut nähtävissä tuosta TB-3:sta. Kävin joskus magneetillakin kopaisemassa pohjaa niiltä main, mutta ei paria sirpaletta kummempaa. Olihan Kuhmossa tapaus, jossa kone oli tehnyt pakkolaskun suolle, ja suomalaispartio kävi sitten tuhoamassa sen, muistaakseni käsikranuilla. Tuon koneen jäännöksiä voi hyvinkin olla säilynyt, kun se taisi olla jossain vähän syrjemmässä.
 
Katso liite: 14730 Lie kai noita tapauksia useampiakin, jos kertomukset pitävät paikkana.
Ahaa, tuossa on siis se Kämppä. Luin jostain tuolla toimineen jonkun komppanian sotapäiväkirjasta kuvauksen, kuinka Kämpän suunnasta toimineet partiot kävivät häiritsemässä liikennettä Repolaan johtaneella tiellä. Yhdellä keikalla yhytettiin suolta lentokone, ja panivat pari käsikranua sisään. Varmaankin kartta kertoo paikan.
Kuvauksesta muistelen, ettei tuho ollut suuren suurta, mutta sellaista nyt kuitenkin, ettei ilmaan nousu onnistunut. Niinpä se saattaisi olla periaatteessa kohtuukunnossa suon sisässä. Vaan olisivatko metallin käyttäneet sodan aikana tai jälkeen, mene ja tiedä sitten.
 
IMG_1692.jpg
Ahaa, tuossa on siis se Kämppä. Luin jostain tuolla toimineen jonkun komppanian sotapäiväkirjasta kuvauksen, kuinka Kämpän suunnasta toimineet partiot kävivät häiritsemässä liikennettä Repolaan johtaneella tiellä. Yhdellä keikalla yhytettiin suolta lentokone, ja panivat pari käsikranua sisään. Varmaankin kartta kertoo paikan.
Kuvauksesta muistelen, ettei tuho ollut suuren suurta, mutta sellaista nyt kuitenkin, ettei ilmaan nousu onnistunut. Niinpä se saattaisi olla periaatteessa kohtuukunnossa suon sisässä. Vaan olisivatko metallin käyttäneet sodan aikana tai jälkeen, mene ja tiedä sitten.
Luulenpa että pois on viety, sen verran tyynni on ennen kaikki vähänkään käyttökelpoinen materiaali hyödynnetty.

Edit:
Jutussa mainittiin että molemmat räjäytetty kasapanoksella.
 
Viimeksi muokattu:
Hitto ! Minä olen kuullut ihan samaa tarinaa alan harrastajilta täällä meillä Etelä-Karjalassa. Ovat noilla heittomagneeteilla naaranneet ainakin yhden suomalaisen Blenheimin osia jostain lammesta / järvestä. Ja kuulemma metodi toimi aika hyvin.

Siellä nämä "heittäjät" kuulemma oli ilmeisesti "valon" nähneet, kun museomiehiä ovat.
 
Hitto ! Minä olen kuullut ihan samaa tarinaa alan harrastajilta täällä meillä Etelä-Karjalassa. Ovat noilla heittomagneeteilla naaranneet ainakin yhden suomalaisen Blenheimin osia jostain lammesta / järvestä. Ja kuulemma metodi toimi aika hyvin.

Simpeleellä ainakin muistelen käytetyn tuota metodia, en muista miten onnistui sitten.
 
Polikarpov R-5 oli pääosin puurakenteinen, miten sitten suo auttaa säilymistä? Hapettomissa ja happamissa olosuhteissa ei taida puu juuri lahota

Mietihän millaisia pölkkyjä nousee suonojituksissa. Osahan on kovaa kuin kimpilevy. Sopivasti veteen päätynyt ja uponnut kappale säilynee hyvinkin. Luulen, että kohtuu nopeasti upoksiin joutunut kappale säilyy, aurinko ja säät ja hajottajatekijät pilaavat nopeasti. Ja happi.
 
Mietihän millaisia pölkkyjä nousee suonojituksissa. Osahan on kovaa kuin kimpilevy. Sopivasti veteen päätynyt ja uponnut kappale säilynee hyvinkin. Luulen, että kohtuu nopeasti upoksiin joutunut kappale säilyy, aurinko ja säät ja hajottajatekijät pilaavat nopeasti. Ja happi.
Joo. Muistaakseni Vähänkyrön Tervajärveltä on joskus löytynyt puisia laivanosia sekä ankkuri. Se on ollut suo jo monta sataa vuotta.
Ja Saksastahan on joesta löytynyt roomalaisten aikaisia puurakennelmia.
Kyllä vedessä puu säilyy mutta vain upoksissa.
 
Back
Top