Sotahistoriallinen matkailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Esim. ihmettelen miksei tätä ilmaista ilmatorjuntaohjussimulaattoria ole keksitty hyödyntää. Tällä pystyisi esittelemään napin ja vipstaakin tarkkuudella mm. Suomessa käytössä olleen S-125 Nevan (NATO -koodi SA-3 Goa, Suomessa ItOhj79) toimintoja.

https://sites.google.com/site/samsimulator1972/home

En ole kyseistä simua edes kokeillut, mutta olen sitä muuten hyödyntänyt.

Tein keväällä pari pientä esittelyvideota S-125 Petsorasta (SA-3 Goa). Sain siihen erittäin korkean tason asiantuntija-apua. Sain niin syvällisen opastuksen Petsoran saloihin että iso osa tiedoista meni yli ymmärryksen.

Tuon unkarilaisen SAM-simulaattorin manuaali oli suureksi avuksi kun yritin hahmottaa päähäni kaadettua tietomäärää.

Kysäisin myös ex-Petsora kapiaisilta mielipidettä pelin manuaalista, ja heiltä tuli hyvin hämmästeleviä kommentteja PDF:n tietomäärästä. Heidän mukaansa pelin manuaali olisi kelvannut pienin muutoksin Petsoran koulutusmateriaaliksi.
 
En ole kyseistä simua edes kokeillut, mutta olen sitä muuten hyödyntänyt.

Tein keväällä pari pientä esittelyvideota S-125 Petsorasta (SA-3 Goa). Sain siihen erittäin korkean tason asiantuntija-apua. Sain niin syvällisen opastuksen Petsoran saloihin että iso osa tiedoista meni yli ymmärryksen.

Tuon unkarilaisen SAM-simulaattorin manuaali oli suureksi avuksi kun yritin hahmottaa päähäni kaadettua tietomäärää.

Kysäisin myös ex-Petsora kapiaisilta mielipidettä pelin manuaalista, ja heiltä tuli hyvin hämmästeleviä kommentteja PDF:n tietomäärästä. Heidän mukaansa pelin manuaali olisi kelvannut pienin muutoksin Petsoran koulutusmateriaaliksi.

Sitä paremmalla syyllä ihmettelen miksei It-museo ole keksinyt tällä tavoin elävöittää näyttelyään. Minusta näyttely muuttuisi heti paljon ihmisläheisemmäksi kun toisivat esiin miten kalustoa käytettiin ja millaista sitä oli käyttää.
 
@Fremen kun käsittääkseni vaikuttaa liittolaismaa Norjassa, niin onko mitään suosituksia sotahistorian matkailukohteista ?

Esim. itseäni kiinnostaisi Norjan keskussotamuseo Oslossa.


Nämä tuli koluttua läpi 2014 keväällä.


 
@Fremen kun käsittääkseni vaikuttaa liittolaismaa Norjassa, niin onko mitään suosituksia sotahistorian matkailukohteista ?

Esim. itseäni kiinnostaisi Norjan keskussotamuseo Oslossa.


Nämä tuli koluttua läpi 2014 keväällä.



Tuolla kävin joskus. Narvikin taistelu kesti kuitenkin eri muodoissaan pari kuukautta.

 
@tulikomento

Oslossa suosittelisin seuraavaa, oli Sicherheitsdeinstin (SD) pyörittämä vankileiri, dösä-matkan päässä Oslon keskusasemalta (Sentralstation). Ohessa on museo.



Fotografi ovenfra sorthvitt. Appellplassen på Grini frigjøringsdagen. Fangene står oppstilt.

Den siste appell på Grini fangeleir på Norges frigjøringsdagen 8. mai 1945. Foto: Fanny Wikborg/Oslo Museum
Viimeinen jäpitys Grinin vankileirillä Norjan miehityksestä vapautumisen päivänä 8. toukokuuta 1945. Kuva: Fanny Wikborg/Oslon museo

Taustalla muuten Holmenkollen, huippumetsä tasan 500 metriä Oslo-vuonon kaijalta 7,5km päässä! Tässä lännestä itään päin kuvattuna.
Metsittynyt huippu tekee tästä suomen kielelläkin vaaran, suuresta paikallisesta korkeuserosta huolimatta, koska ei ole tunturin paljakkaa. Lähin sellainen löytyy Norefjellistä, noin 90km Oslosta koilliseen, joka onkin jo yli 1500m merenpinnasta, ja jonka lumet näkyvät vielä kesäkuun lopussa Oslon monille länteen avautuville näköalapaikoille kirkkaasti.


Vankeina saksalaisten kz-leirien mukaan mallinnetulla kampuksella oli norjalaisia vastarintataistelijoita ja myöhemmin sotavankeja idästä, joita käytettiin rakennusprojekteihin kertakäyttöisenä työvoimana.


Oli Norjan suurin saksalaisten justeerama vankileiri. Toimii muuten vieläkin Norjan vankeinhoitolaitoksen suljettuna vankilana!

Kah, rikkaat ne vasta osaavat kierrättää muiden kokemusta...

Ehkä 35min T-bane:lla/ -bussilla Oslon keskustasta, Menee ylöspäin joten näkymät pitäisi olla hyvät.

Paikallisliikenteen (Ruter#) "Sone 1" pätee eli pääset paikallislipun hinnalla. En ole itse käynyt, olen käynyt noilla pienemmilla leireillä jotka olivat Bunnefjordenin itä-rannalla, pieni aukio ja metallikyltti vain, niiltä ei tullut tarinankertojia elossa.

Norjaisille, verrattuna eurooppalaiseen ja slaavilaiseen kokemukseen, 5+ vuotta natsi-miehitystä olivat suhteellisen kevyet, mutta silti julmaa touhua. Tämä korostui kohtalona slaavilaisille sotavangeille Pohjolan olosuhteissa, ja saksalaisten käsissä.
Norjalaiset eivät pahemmin puhu idän sotavankien, tai varsinkaan Norjan juutalaisten kohtalosta miehityksen aikana.

Todella karu kohtalo, koska miehitysjoukkoja johti julma Reichkommissar Josef Terboven. Mitä vähempi hänestä sanotaan, sen parempi.

"With the announcement of Germany's surrender, Terboven committed suicide on 8 May 1945 by detonating 50 kg of dynamite in a bunker".

Good riddance. Olisi roikkunut 100%:n varmuudella. kaulastaan muuten, lienee itsekin tiennyt tämän.
Läpimätä psykopaattinen paskiainen.

Museo:


Mutta hops! Jos olet Oslossa niin heitä yv:tä, tarjoan tapakset ja pari hiivaa espanjalaisessa ravintolassa Majorstualla (kaikkien kuuden metrolinjan viimeinen solmukohta länteen, eli suuntaan johon olet menossa), jos teikäläisellä on aikaa?
Olen siellä kokkina... minulla on aina aikaa ruuanlaittoon (y).
Ehkä paluumatkalla museosta, keittiö on auki 22:30:een. Traagiset 7 päivää viikossa :salut: .
 
Viimeksi muokattu:
En yleensä paljoa perusta turistien Youtube-videoista, mutta tämä tekee vaikutuksen. Noin kohdasta 6.40 eteenpäin.


Kyseessä siis Hollannin Arnhemissa sijaitseva Airborne Museum, joka esittelee operaatio Market Gardenin ja Arnhemin taistelun historiaa. Museorakennus toimi syyskuussa 1944 brittien 1. maahanlaskudivisioonan komentopaikkana. Museon on kehuttu olevan yksi läntisen Euroopan parhaimmista sotamuseoista. Aivan erityisesti kehuja on kerännyt tuo videolla nähtävä näyttelyosio "Airborne Experience." Nykytekniikalla saa lavastettua vaikka mitä. Tuolla kiinnostaisi käydä joskus visiitillä ihan ammatillisessakin mielessä.


 
Itseäni houkuttelisi Norjassa jonkinlainen SOSUS-museo. Itäisin, nykyään lakkautettu kuunteluasema taitaa olla nykyään jo julkinen salaisuus ja se on ollut useasti ”melkein matkan varrella” mutta mitään virallista toimintaa siellä ei ole.


Tätä Pohjois-Norjassa sijaitsevaa kylmän sodan sukellusvenetukikohtaa ei ilmeisesti koskaan museoitu. Itse asiassa se on eri vaiheiden jälkeen otettu nyt uudelleen käyttöön.

 
En yleensä paljoa perusta turistien Youtube-videoista, mutta tämä tekee vaikutuksen. Noin kohdasta 6.40 eteenpäin.


Kyseessä siis Hollannin Arnhemissa sijaitseva Airborne Museum, joka esittelee operaatio Market Gardenin ja Arnhemin taistelun historiaa. Museorakennus toimi syyskuussa 1944 brittien 1. maahanlaskudivisioonan komentopaikkana. Museon on kehuttu olevan yksi läntisen Euroopan parhaimmista sotamuseoista. Aivan erityisesti kehuja on kerännyt tuo videolla nähtävä näyttelyosio "Airborne Experience." Nykytekniikalla saa lavastettua vaikka mitä. Tuolla kiinnostaisi käydä joskus visiitillä ihan ammatillisessakin mielessä.


Syvä aikomukseni on tehdä Reinin risteily. Arnhem on yksi pysähdyksen kohde... Tuonne menen! Ehdottomasti.
 
Syvä aikomukseni on tehdä Reinin risteily. Arnhem on yksi pysähdyksen kohde... Tuonne menen! Ehdottomasti.

Tässä vielä esiteltynä tuota näyttelyä. Ihan hemmetin hienolta vaikuttaa videon ja kuvien perusteella.

 
Salpalinja -tapahtuma tulevana lauantaina.



Sulkavan Reserviupseerit ry. järjestää kaikille avoimen retkipäivän la 11.11.2023 Sulkavalta etelään päin rakennetuille Salpalinja-kohteille: Vilkaharju, Säviön saari, Vekaran salmi, Kaartilanmäki, Tialanmäki ja Telakanava. Liikkuminen omilla autoilla ja kimppakyydeillä. Lähtö Sulkavan torilta klo 9.00. Ensimmäinen kohde on Vilkaharjun Salpalinja-muistomerkki ja panssarikiviesteet klo 9.10. Tähän kohteeseen voi saapua suoraan ilman Sulkavan torilla käyntiä. Ei osallistumismaksua.

Varustautukaa omilla eväillä ja maastossa rauhalliseen kävelyyn sopivalla pukeutumisella. Pyrimme järjestämään makkaranpaistotulet evästauolla. Retki kestää arviolta n. 5 - 6 tuntia. Lisätiedot ja ennakkoilmoittautumiset 9.11.2023 mennessä sähköp. esa(at)reporetket.fi tai puh. nollaneljäsataa893605. Tervetuloa!
 
Joku paskaksi ammuttu ryssävaunu pysyvästi näytille Panssarimuseoon Parolaan ?
Tähän Panssarimuseon näyttelyyn sopisi hyvin lisäksi 👌 Nyt siellä jo vitriinissä tapetun ryssän varustusta ja mielenkiintoinen kartta, joka jaettu örkeille ennen erikoisoperaatiota.

1699713852676.png

Riikassa sotamuseossa myös heti aulassa nähtävillä puhkiammuttu ja miinaan ajanut Ukrainalaisten Hilux. Toivottavasti tätä materiaalia alkaisi valumaan museoihin ympäri maailman.
1699714269358.jpeg
 
Tähän Panssarimuseon näyttelyyn sopisi hyvin lisäksi 👌 Nyt siellä jo vitriinissä tapetun ryssän varustusta ja mielenkiintoinen kartta, joka jaettu örkeille ennen erikoisoperaatiota.

Katso liite: 86710

Riikassa sotamuseossa myös heti aulassa nähtävillä puhkiammuttu ja miinaan ajanut Ukrainalaisten Hilux. Toivottavasti tätä materiaalia alkaisi valumaan museoihin ympäri maailman.
Katso liite: 86711

Ei lainkaan paskempi idea. Minä kyllä liputtaisin tuon puolesta. Tanskan Sotamuseon Afganistan -näyttelyssä on myös tohjoksi mennyt partioauto esillä.

faces-of-fredom-war-museum-660eb468-5df3-4d39-afd7-bd7aaa94bd3e-2.jpg
 
2000-luvun ihan alussa tuli käytyä täällä. Oltiin ajamassa kohti Kilpisjärveä. Videolla siis juttua Lätäsenon Sturmbock-asemasta.

 
Juttu Tikkakosken museon tilanteesta. Laajennushanke on ollut vireillä jo pitkään. Rahoitusta ei vaan löydy.



”Koneita on varastoituna puutteellisissa tiloissa eri puolilla Suomea. Lepakot likaavat ja linnut repivät niitä. Kymmenen vuoden ajan olemme etsineet ratkaisua myös Vantaan ilmailumuseon kanssa, mutta heilläkin on paha tilaongelma, ja he aikovat keskittyä siviili-ilmailuun.”

Mecklinin suunnitelmassa Ilmavoimamuseon pinta-ala kolminkertaistuisi nykyisestä 4 500 neliöstä. Se tekisi Tikkakosken museosta jopa suuremman kuin Ruotsin ja Norjan ilmasotamuseot. Mecklin puolustaa hankkeen mittakaavaa sillä, että Suomen ilmavoimat on lentänyt historiansa aikana kaikkiaan 250 konetyypillä, joista alle 50 on nyt arvonsa mukaisesti yleisön nähtävänä.

Tikkakosken tontilla olisi hyvin tilaa useammallekin vanhalle Hornetille, kun niitä poistetaan käytöstä lähivuosina. Mutta Mecklin haluaa koneet esille sisätiloihin, ei pihalle tai telttaan luonnonvoimien armoille.

”Hornetin saaminen museoon ei käsittääkseni ole nykyisellään mahdollista. Muutama Hornet sijoitettaneen tolppakoneiksi, muistomerkeiksi. Jokunen annettaneen jonkun museon ulkoalueelle ja loput romutetaan”, Mecklin arvelee.

Laajennuksen hintalappu on 20 miljoonaa euroa. Yhtään miljoonaa ei ole vielä kerätty, vaikka paikallispoliitikot, kansanedustajat ja ministeritkin ovat puheissaan tukeneet hanketta. Mecklin jaksaa kuitenkin uskoa, että suunnitelma on mahdollista toteuttaa.
 
Nyt pojat Eurojackpottaamaan! Siitä voi sitten antaa hyvään tarkoitukseen 20 miljoonaa.
 
Back
Top