@tulikomento
Oslossa suosittelisin seuraavaa, oli Sicherheitsdeinstin (SD) pyörittämä vankileiri, dösä-matkan päässä Oslon keskusasemalta (Sentralstation). Ohessa on museo.
Grini var den største tyske fangeleiren i Norge under 2. verdenskrig
mia.no
Den siste appell på Grini fangeleir på Norges frigjøringsdagen 8. mai 1945. Foto: Fanny Wikborg/Oslo Museum
Viimeinen jäpitys Grinin vankileirillä Norjan miehityksestä vapautumisen päivänä 8. toukokuuta 1945. Kuva: Fanny Wikborg/Oslon museo
Taustalla muuten Holmenkollen, huippumetsä tasan 500 metriä Oslo-vuonon kaijalta 7,5km päässä! Tässä lännestä itään päin kuvattuna.
Metsittynyt huippu tekee tästä suomen kielelläkin
vaaran, suuresta paikallisesta korkeuserosta huolimatta, koska ei ole tunturin paljakkaa. Lähin sellainen löytyy Norefjellistä, noin 90km Oslosta koilliseen, joka onkin jo yli 1500m merenpinnasta, ja jonka lumet näkyvät vielä kesäkuun lopussa Oslon monille länteen avautuville näköalapaikoille kirkkaasti.
no.wikipedia.org
Vankeina saksalaisten kz-leirien mukaan mallinnetulla kampuksella oli norjalaisia vastarintataistelijoita ja myöhemmin sotavankeja idästä, joita käytettiin rakennusprojekteihin kertakäyttöisenä työvoimana.
no.wikipedia.org
Oli Norjan suurin saksalaisten justeerama vankileiri. Toimii muuten vieläkin Norjan vankeinhoitolaitoksen suljettuna vankilana!
Kah, rikkaat ne vasta osaavat kierrättää muiden kokemusta...
Ehkä 35min T-bane:lla/ -bussilla Oslon keskustasta, Menee ylöspäin joten näkymät pitäisi olla hyvät.
Paikallisliikenteen (
Ruter#) "Sone 1" pätee eli pääset paikallislipun hinnalla. En ole itse käynyt, olen käynyt noilla pienemmilla leireillä jotka olivat Bunnefjordenin itä-rannalla, pieni aukio ja metallikyltti vain, niiltä ei tullut tarinankertojia elossa.
Norjaisille, verrattuna eurooppalaiseen ja slaavilaiseen kokemukseen, 5+ vuotta natsi-miehitystä olivat suhteellisen kevyet, mutta silti julmaa touhua. Tämä korostui kohtalona slaavilaisille sotavangeille Pohjolan olosuhteissa, ja saksalaisten käsissä.
Norjalaiset eivät pahemmin puhu idän sotavankien, tai varsinkaan Norjan juutalaisten kohtalosta miehityksen aikana.
Todella karu kohtalo, koska miehitysjoukkoja johti julma Reichkommissar
Josef Terboven. Mitä vähempi hänestä sanotaan, sen parempi.
"With the announcement of Germany's surrender, Terboven committed suicide on 8 May 1945 by detonating 50 kg of dynamite in a bunker".
Good riddance. Olisi roikkunut 100%:n varmuudella. kaulastaan muuten, lienee itsekin tiennyt tämän.
Läpimätä psykopaattinen paskiainen.
Museo:
Grinimuseet ligger i Jøssingveien 31, 1359 Eiksmarka i Bærum kommune.
mia.no
Mutta hops! Jos olet Oslossa niin heitä yv:tä, tarjoan
tapakset ja pari hiivaa espanjalaisessa ravintolassa Majorstualla (kaikkien kuuden metrolinjan viimeinen solmukohta länteen, eli suuntaan johon olet menossa), jos teikäläisellä on aikaa?
Olen siellä kokkina... minulla on aina aikaa ruuanlaittoon
.
Ehkä paluumatkalla museosta, keittiö on auki 22:30:een. Traagiset 7 päivää viikossa
.