Sotahistoriallinen matkailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Poikkesin Narvikissa elokuussa tullessani Yykeanmuotkasta alaspäin. Käännyin siitä sitten Kiirunaan ja kotia kohti. Narvikissa oli sotamuseo ja siinä kaupungista vähän Ruotsiin päin oli taistelupaikkoja ja muistomerkki.

Trondheimissä kävin kerran moottoripyörällä mutta ei näkynyt Tirpiziä. Ehkä se oli viety Altaan tuhottavaksi.
Tirpitz upotettiin Tromssan lähellä. 93 olin Senjan saarella nuorten kalastusleirillä viikon. Paikassa oli Norjan rannikkotykistön museoitu yksikkö ja ankkuriketjua Tirpitzistä

Paikka siis

Skrolsvik Fort​

 
Tirpitz upotettiin Tromssan lähellä. 93 olin Senjan saarella nuorten kalastusleirillä viikon. Paikassa oli Norjan rannikkotykistön museoitu yksikkö ja ankkuriketjua Tirpitzistä

Paikka siis

Skrolsvik Fort​

Juu, kyllä sotahistoriafriikkinä tiedän. Tuo oli olevinaan hilpeä huuli.
 
Videoitu kierros Brigadmuseumissa Ruotsin Karlstadissa. Museossa pääosin esillä Ruotsin maavoimien kylmän sodan aikaista kalustoa ja historiaa.

 
88 000 museokävijää viime vuonna. Kuningastiikeri veti hyvin väkeä.

Katso liite: 90291


Museon tyypillinen vuosittainen kävijämäärä on pysynyt kauan vakiona, noin 30 000:ssa. Nyt tuo 30 000:n raja rikottiin pelkästään ja yksinomaan heinäkuun aikana.

joulukuun viimeisenä päivänä tarkasti ylläpidettävään kävijätilastoon saatiin kirjattua huippulukema 88 029. Se on miltei 22 000 enemmän kuin edellinen ennätys panssarijunan saapumisen ajalta vuodelta 1971.
 
Kävin viime syksynä Krakovassa

1704630552416.png

Krakovassa on muuten Puolan ilmailumuseo.

1704630574610.png
1704630603211.png
1704630623195.png
 
1704631075684.png
1704631097618.png
1704631125052.png1704631156819.png
 
Viimeksi muokattu:
Kävin viime syksynä Krakovassa

Katso liite: 90573

Krakovassa on muuten Puolan ilmailumuseo.

Katso liite: 90574
Katso liite: 90575
Katso liite: 90576

Tasan 20 vuotta takaperin tuli käytyä kaupungissa. Enpä silloin tiennyt että siellä on ilmailumuseokin. Sinnehän päätyi mm. helkkarin harvinaisia ekan maailmansodan koneita. Nämä ovat käsittääkseni Göringin omasta kokoelmasta sinne päätyneet aikojen saatossa.

Krakovan sotahistorian kohteissa ei tuolloin tullut käytyä. Reissu oli sisällöltään aika kostea näet kun parikymppisenä pojankloppina kaveriporukan kanssa reissasin. Auschwitz tuli käytyä tosin katsomassa.

Krakovassa on kyllä ihan mielenkiintoiselta vaikuttava Puolan kotiarmeijan (Armia Krajowa) museo.


 
Se ilmailumuseo on ilmeisesti Varsovan liiton aikuinen tukikohta. Siellä oli ulkona koko Mig-perheen kehityskaari alkaen Mig-15:sta loppuen Mig 29. Kaikki Ryssän tekemät keskiraskaat suihkaripommarit olivat myös. Länsimainen kalusto siis NATO-sellainen oli myös. Starfighter, Jaguar, Harrier, Phantom jne...

Eikä siinä kaikki!

Jo pelkkä vanhakaupunki on näkemisen arvoinen. Krakovan linna Wavell on pisteenä iin päällä. Varsinkin asehuone, missä oli keskiaikainen sotavarustus erittäin hienosti laitettu esille.

Krakova on käymisen arvoinen paikka! Lennot suoraan Helsingistä ja Puolassa homma toimii!
(en ole ikinä päässyt kenttäterminaalista niin nopeasti läpi kuin Krakovassa! 5min laskeutumisesta ja olin jo taksissa menossa kohti keskustaa)

Ja kaikkein parasta... OLUT on edullista... (y)
 
Kevätalvella Gdanskiin (Danzig). II-ms museo kohteena. Onko kellään kokemuksia kuinka kentältä keskustaan kantsii mennä?

Edit: Korjattu Könisberg->Danzig
 
Viimeksi muokattu:
Se ilmailumuseo on ilmeisesti Varsovan liiton aikuinen tukikohta. Siellä oli ulkona koko Mig-perheen kehityskaari alkaen Mig-15:sta loppuen Mig 29. Kaikki Ryssän tekemät keskiraskaat suihkaripommarit olivat myös. Länsimainen kalusto siis NATO-sellainen oli myös. Starfighter, Jaguar, Harrier, Phantom jne...

Eikä siinä kaikki!

Jo pelkkä vanhakaupunki on näkemisen arvoinen. Krakovan linna Wavell on pisteenä iin päällä. Varsinkin asehuone, missä oli keskiaikainen sotavarustus erittäin hienosti laitettu esille.

Krakova on käymisen arvoinen paikka! Lennot suoraan Helsingistä ja Puolassa homma toimii!
(en ole ikinä päässyt kenttäterminaalista niin nopeasti läpi kuin Krakovassa! 5min laskeutumisesta ja olin jo taksissa menossa kohti keskustaa)

Ja kaikkein parasta... OLUT on edullista... (y)

Ilmailumuseoon meni pitkäaikaislainaan Vesivehmaalla säilössä ollut ilmavoimien vanha Caudron C.714. Puolalaiset konservoivat ja kunnostivat koneen näyttelykuntoon.


54080_1669230297.jpg
 
Ilmailumuseoon meni pitkäaikaislainaan Vesivehmaalla säilössä ollut ilmavoimien vanha Caudron C.714. Puolalaiset konservoivat ja kunnostivat koneen näyttelykuntoon.


Katso liite: 90597
Juu tuota siellä ihmettelinkin. Varsinkin kun siinä oli nuo Kreivi von Rosenin onnenmerkit! Ei ollut sensuuri iskenyt. Saikohan suomalaiset jotain ryssän patarautaa vaihdossa??
 
Kevätalvella Gdanskiin (Könisberg). II-ms museo kohteena. Onko kellään kokemuksia kuinka kentältä keskustaan kantsii mennä?

2012 talvella tuli käytyä. Muistaakseni otin taksin lentokentältä hotellille.

Vahva suositus käyntikohteeksi myös Westerplatten niemimaa.


Läheisestä Gdyniasta puolestaan löytyy Puolan merivoimien museo.


Harmi kuin silloin talvella tämä museoalus hävittäjä Blyskawica oli kiinni.

 
Juu tuota siellä ihmettelinkin. Varsinkin kun siinä oli nuo Kreivi von Rosenin onnenmerkit! Ei ollut sensuuri iskenyt. Saikohan suomalaiset jotain ryssän patarautaa vaihdossa??

Muistaakseni ei tehty mitään vaihtokauppoja. Tuumattiin vain, että kone kaipaa kunnostusta, eikä siellä Vesivehmaan hallissa sitä kukaan kuitenkaan näe. Siellähän se oli maannut vuosikymmeniä. Konetyyppi on puolalaisille merkittävä, heikäläiset lensivät sillä Ranskan taivaalla 1940. Kone annettiin heille lainaan ja lupasivat laittaa sen esittelykuntoon kunnioittaen samalla koneen suomalaista taustaa.
 
1704639044976.png

No olihan siellä Tante JU ja Mersukin esillä..
 
Ja jos aikaa ja intoa on, niin Gdynian edustalla on Helin niemimaa, jossa puolalaiset kävivät yhden viimeisistä taistosta kotimaan kamaralla 1939.


Siellä on vielä linnoitteita ja rannikkotykistön asemia nähtävissä.

 
Muistaakseni ei tehty mitään vaihtokauppoja. Tuumattiin vain, että kone kaipaa kunnostusta, eikä siellä Vesivehmaan hallissa sitä kukaan kuitenkaan näe. Siellähän se oli maannut vuosikymmeniä. Konetyyppi on puolalaisille merkittävä, heikäläiset lensivät sillä Ranskan taivaalla 1940. Kone annettiin heille lainaan ja lupasivat laittaa sen esittelykuntoon kunnioittaen samalla koneen suomalaista taustaa.
Muutaman kerran tullut tuolla Vesivehmaan hallissa käytyä. Yllättävän pienikokoinen kone oli tuo Caudron.
 
Muutaman kerran tullut tuolla Vesivehmaan hallissa käytyä. Yllättävän pienikokoinen kone oli tuo Caudron.

Kerran käynyt itse. 2010-luvun alussa. Surullinen näky se hangaari oli. Mm. maailman ainoa olemassa oleva Blackburn Ripon lepakon paskan peitossa. On se kyllä häpeällistä miten surkeissa olosuhteissa Suomessa sotahistoriallisesti korvaamattoman arvokasta materiaalia säilötään.
 
Kerran käynyt itse. 2010-luvun alussa. Surullinen näky se hangaari oli. Mm. maailman ainoa olemassa oleva Blackburn Ripon lepakon paskan peitossa. On se kyllä häpeällistä miten surkeissa olosuhteissa Suomessa sotahistoriallisesti korvaamattoman arvokasta materiaalia säilötään.
Kyllä! Meillä on harvinaisuuksia, jotka tarvitsevat arvoisensa paikan. Ja ne myöskin täytyisi tuoda esille, siten että tulevat sukupolvet osaisivat arvostaa historiaamme ja kunnioittaa henkilöitä jotka ovat lunastaneet itsenäisyytemme.

Myös ko. museon paikkaa kannattaisi miettiä, onko esim. Tikkakoski oikea? Malmi olisi ehkä se oikea, mutta se on menetetty... Koneet tarvitsevat säilytykseen ja esillepanoon hallit eikä mitään latoa.

Tikkakosken tilat ovat jatkuvan uhan alla. Ilmavoimien tilatarpeet taitavat ajaa museon edelle.

 
Back
Top