Sotapelejä minä suositellen Strategy

World of warships on melkein ainut nettipeli mitä tulee pelattua. Hidastempoinen, ehtii vähän miettiäkin mitä tekee seuraavaksi. Tuli ostettua premiumiakin joskus.
 
World of warships on melkein ainut nettipeli mitä tulee pelattua. Hidastempoinen, ehtii vähän miettiäkin mitä tekee seuraavaksi. Tuli ostettua premiumiakin joskus.
Perustetaanko divisioona? :) Mitenköhän moinen edes tapahtuisi, en ole kokeillut koskaan. Pari suomalaista on tullut vastaan. Mikki Hiiri Merihädässä nyt viimeksi tulee mieleen.
 
Perustetaanko divisioona? :) Mitenköhän moinen edes tapahtuisi, en ole kokeillut koskaan. Pari suomalaista on tullut vastaan. Mikki Hiiri Merihädässä nyt viimeksi tulee mieleen.

Voisihan sitä joku lauantai kokeilla pelata tiimissä.
 
Voisihan sitä joku lauantai kokeilla pelata tiimissä.
Olishan se kokemus, kun olisi kerrankin tiimissä, jossa pari tukisi toisiaan ja keskittäisi oikeasti tulen yhteen ja samaan kohteeseen. Ja olisi AA-group jne.
Minulla on vasta Tier 5-taso. Millä aluksilla tykkäät pelata? Itsellä on kaksi nicciä, toinen ranskalaisille ja japseille, toinen engelsmanneille, sakuille ja jenkeille.
 
Olishan se kokemus, kun olisi kerrankin tiimissä, jossa pari tukisi toisiaan ja keskittäisi oikeasti tulen yhteen ja samaan kohteeseen. Ja olisi AA-group jne.
Minulla on vasta Tier 5-taso. Millä aluksilla tykkäät pelata? Itsellä on kaksi nicciä, toinen ranskalaisille ja japseille, toinen engelsmanneille, sakuille ja jenkeille.

Hävittäjälaivan kapteeni on mukava homma. Pienet, mutta vahvalla torpedoaseistuksella varustetut japsipurkit ovat hauskoja pelattavia.
 
Hävittäjälaivan kapteeni on mukava homma. Pienet, mutta vahvalla torpedoaseistuksella varustetut japsipurkit ovat hauskoja pelattavia.
Minekazen juuri sain hommattua. Okei, Tier 7:sta lähtien, jossa concealment 7 km ja torpedot kantaa 10 km, niin vielä hauskempaa.
Minulla on, vissiin luonteenomaisesti, ehkä vähän liikaa taipumusta aggressiiviseen pelityyliin. Ei oikein millään viittis kyttäillä japsityyliin.
Botteja vastaan suosin Wickesiä ja Clemsoneja ja painan täysillä päin pujotellen. Usein kuolema, mutta parhaimmillaan viisi upotusta. Tämähän ei ihmisiä vastaan toki toimi ollenkaan.
Nopeasti ampuvasta tykistöstä tykkään eniten. Risteilijöillä kun saa salvon sattumaan kranaati kranaatin perään niin vot. Kolberg paras alku-Tierissä, ranskalaisissa munankuorissa tällä hetkellä suosikki se nelostason Dugue-joku. 15 kilsan kantama ja kapteenilla skilli, jossa tietää kun joku ampuu kohti 4,5 km päästä, niin ketterällä voi väistää.
 
Miltä kuulostaisi hävittäjän ja taistelulaivan muodostama tst -pari? Hävittäjällä tiedustellaan ja paetaan risteilijöitä. Taistelulaivalle risteilijä on suupala. Hävitttäjä vs. hävittäjä tilanteessa taustalla toimiva taistelulaiva voi ratkaista kahakoinnin yhdellä kunnon osumalla. Taistelulaiva vs. BB tilanteessa hävittäja voi toimia (screen?) jatkuvana haittana vastustajan tulitoiminnalle torpeedoilla ja vahingossa myös osua niillä.
 
Miltä kuulostaisi hävittäjän ja taistelulaivan muodostama tst -pari? Hävittäjällä tiedustellaan ja paetaan risteilijöitä. Taistelulaivalle risteilijä on suupala. Hävitttäjä vs. hävittäjä tilanteessa taustalla toimiva taistelulaiva voi ratkaista kahakoinnin yhdellä kunnon osumalla. Taistelulaiva vs. BB tilanteessa hävittäja voi toimia (screen?) jatkuvana haittana vastustajan tulitoiminnalle torpeedoilla ja vahingossa myös osua niillä.
Iron Duke ja Muogi kaikilla mausteilla tarjolla :)
 
Putin's Northern War on eräänlainen jatko-osa pari vuotta aiemmin ilmestyneelle Putin Strikes -pelille, joka kattaa aluuene itäisen keski-Euroopan Mustalta mereltä Suomenlahdelle. Ostin sen silloin aikoinaan heräteostona, jos muistat RAND julkaisi silloin sen sotapelin, jossa totesi Baltian kaatuvan muutamassa hetkessä.

pic3204104.jpg


Peli on suunniteltu nopeasti pelattavaksi "modernin konfliktin ensi hetkiä kuvaavaksi peliksi, jossa myös joukot ovat ensi kertaa tulessa". PS vaikeus on BGG:ssä äänestetty 2.0/5, mikä kuvaa sitä hyvin. Toisaalta se on yksinkertainen, toisaalta se on liiankin yksinkertainen. PS pelin rasite oli laaja kartta, ja että ei ollut mitään skenaarioita, vain täysi sota, jossa kaikki joukot kartalle, ja eniten kaupunkeja voittanut voitti pelin. Kun erityisesti kaupunkien valtaus oli keskeisellä sijalla, ja niiden valtaus puoli mahdotonta, niin kokonaisuus oli lopulta hieman "meh". Pelattiinkin sitä lähinnä Baltian osuudella kartasta, ja koiteettiin valita joukkoja, jotka olisivat siellä mukana.

Tuo Putin's Northern War on sitten vain Suomeen sijoittuva osuus, ja jopa niin, että pohjoisin Lappi jää pois. Puhumattakaan Norjan ja Ruotsin alueista. Kartta on skaalaltaan kaksi kertaa suurempi. Hienoa on tietysti nyt päästä pelaamaan suomalaisilla joukko-osastoilla, joita pelissä ovat meidän varuskuntaperusteiset joukko-osastot. Panssariprikaati on siis panssariprikaati, mekanisoituja ja moottorisoituja osastoja on turha etsiä. Pelissä myös Ruotsi tulee apuun, tosin heidän pitää varmistaa myös Gotlannin saari. Ruotsalaiset joukko-osastot ovat aika lailla pielessä, sieltä on saatavissa näppärästi mm. panssaridivisioona Suomen apuun. Lisäksi pelissä Suomi-Ruotsilla ei ole lainkaan ilmavoimia, ilmeisesti katsottu että Venäjä saa heti täyden ilmaherruuden.

Putin Strikesin tietyt heikkoudet ovat läsnä tässäkin, mutta aiheeltaan napakampana kokonaisuus on mielestäni parempi. Miinuksena toki se, että pelattavat joukko-osastot eivät osu kohdilleen. Ja ilmavoimat vain Venäjällä. Ja pohjoisimmat alueet jäävät pois. Mutta toki Suomi-aiheisia moderneja sotapelejä ei muita taida olla, joten ehkäpä kuitenkin varovainen lasi puolitäysi-arvio pikemmin kuin puolityhjä.

Jos haluaa tiukkaa tavaraa Baltian taisteluista, niin suosittelen Next War: Poland peliä, joka on ihan jäätävän hyvä, mutta myös lähes säännöiltään jäätävän vaikea, ja vaatii melkeinpä kaksi pelaajaa, jotka jaksavat paneutua siihen. BGG äänestänyt vaikeusasteeksi 4.25/5.

Siinä ei Suomea ole, mutta pelissä on mielenkiintoisesti sekä strateginen kartta pohjoisen Puolan alueen ja Balttien sekä Ruotsin osalta, että operatiivinen kartta Puolan ja Suwalkin käytävän osalta.

pic4815157.jpg

No niin, en malttanut olla ostamatta peliä Putin's Northern War kun eilen poikkesin Helsingin Fantasiapeleissä ja näin pelin hyllyssä. Mitä nyt sääntökirjaa olen lueskellut, niin täytyy sanoa että komppaan näkemystäsi. Rajoitteita ja ilmiselviä puutteitahan tässä kyllä on. Mutta, taitaa tosiaan olla ainoa lajissaan ja tästä Suomi-eksotiikasta piti nyt olla valmis hieman maksamaankin.
 
No niin, en malttanut olla ostamatta peliä Putin's Northern War kun eilen poikkesin Helsingin Fantasiapeleissä ja näin pelin hyllyssä. Mitä nyt sääntökirjaa olen lueskellut, niin täytyy sanoa että komppaan näkemystäsi. Rajoitteita ja ilmiselviä puutteitahan tässä kyllä on. Mutta, taitaa tosiaan olla ainoa lajissaan ja tästä Suomi-eksotiikasta piti nyt olla valmis hieman maksamaankin.
Juuri näin, ja Suomi-scnene näistä kahdesta Putin-pelistä kuitenkin ehdottomasti parempi. Voi sitä rahojaan huonompaankin laittaa. :)
 
Takaisin soutuveneen päälliköksi. :)
 
Vaikka ei sotapeli olekaan, niin kun olen avaruuslentojen historiasta kiinnostunut niin tuli hankinttua lautapeli Tranquality Base ja lisäosa Soviet Moon. Kuvaa aika realistisesti USA:n ja NL.n kilpajuoksua kuuhun 60-luvulla. Periaatteessa pelaajat pelaavat koko ajan Yhdysvaltain puolella toisiaan vastaan. Ja Neuvostoliittoa pelaa "tekoäly" eli lisäosa tuo mukaan todellista kilpajuoksun henkeä. En ole vielä tätä uutta lisää kaveriporukan illanistujaisissa kokeillut, mutta voi olla hyväkin lisä.

peli.jpg
 
No niin, en malttanut olla ostamatta peliä Putin's Northern War kun eilen poikkesin Helsingin Fantasiapeleissä ja näin pelin hyllyssä. Mitä nyt sääntökirjaa olen lueskellut, niin täytyy sanoa että komppaan näkemystäsi. Rajoitteita ja ilmiselviä puutteitahan tässä kyllä on. Mutta, taitaa tosiaan olla ainoa lajissaan ja tästä Suomi-eksotiikasta piti nyt olla valmis hieman maksamaankin.
Tuli kaivettua peli itsekin hyllystä taas esille ja plärättyä boxin sisältöä.

Tämän Suomi-skenen edeltäjä, Putin Strikes (PS), oli tekijän mukaan mm. tutkielma, miten länsimainen prikaatitaisteluosasto pärjäsi taistelussa venäläisiä divisioonia vastaan. Tosin venäläisellä pelaajalla siinä pelissä oli käytössään kolme divisioonaa (muut prikaateja), niin tässä rymistellään Suomeen peräti seitsemän divisioonan kärjellä... Tankkidivisioona statseilla 12-9 ja mekanisoitu 9-12. (Hyökkäys-Puolustus). Venäläinen mekanisoitu prikaati on 2-3.

Tämäkö syynä, mutta huomasin, että suomalaisten osastojen statseja oli parannettu aika isolla kädellä. PS-pelissä suomalaisia osastoja Baltian kähinöissä oli hypoteettisesti kaksi, Porin prikaati (4-6) ja Panssariprikaati (6-4). Tässä pelissä Panssariprikaati oli peräti statseilla 8-6, Pori on 6-8, kuten on myös Karjala... Menemättä siihen, että Karjalan prikaati on samalla tasolla kun Porin prikaati, niin molemmat ovat suorastaan järjettömän kovia venäläistä 2-3 mekaanista kollegaprikaatia vastaan...

Koitin tuolla mm. Panssarit-vitjassa ihmetellä, miten ne "sata" Leo 2A4 vaunua on nyt ripoteltu, mutta korkeintaan nyt voisi olla sitä mieltä, että vaunukomppanialla per MT lisävarustettu Panssariprikaati (jos se kerran täällä taistelee yhtenä taisteluosastona) pikemminkin perustelee, miksi Panssariprikaati olisi PS-pelin 6-4, toki verrattuna venäläiseen perus 2-3 prikaatiin niin silloinkin se olisi järjettömän kova. Jos siis olettaisi, että venäläinen prikaati saa puolustusstatseja pojo per pataljoona, niin silloin Panssariprikaatin 4 pataljoonaa (2x MEK 2x MT) olisi looginen puolustusnumero. Mutta että oikein 8-6...

Ei mitään järkeä. Mistähän se statsi on revitty? Varmaan pelitesteistä, jos pitäisi saada peli kulkemaan divisioonakokoisia vastustajia vastaan.

Ajatuksenani oli siis, että olisin jotenkin saanut tämän Putin's Northern War joukkojen statseihin jotain parempaa tolkkua (eli viretellyt statseja "aidoimmiksi") , mutta ei niistä kyllä saa mitään otetta...

Vaikka pitäisi mielessä, että pelissä osasto ei "tuhoudu", vaan hävittyään laudalta kerääntyy keräämään happea, pystyäkseen myöhemmin liittymään taisteluihin.

Harmi. Olisi ollut niin kiva, että tässä olisi ollut edes jotain tolkkua. Enkä siis ehtinyt edes siihen, että PS-pelistä olisi tuonut Suomi-Ruotsin ilmavoimat mukaan tähän peliin.

Muoks: ehkäpä voisi ajatella, että molemmat pelit omistava toisi PS-pelistä lisää venäläisiä prikaateja kehiin, ja jättäisi noi divisioonat veke ihan pelattavuuden takia. Sitten virittäisi suomalaisten osastojen statsit alaspäin, ja toisi operatiivisiin vaikka kolme jv-prikaatia.

Alueelliset joukot on tässä pelissä sinällään mielestäni ihan hauskasti mallinnettu, hidastavat vihulaisen liikettä, kunnes ovat operatiivisen osaston kanssa vierekkäin, jolloin tuovat puolustuspointsin per alueellinen taisteluosasto.

Mutta seuraavaksi alkaa sitten harmittamaan tuo vain osan Suomea kattava kartta, ja sen kirjoitusasu :mad:

Ei tämä kyllä jatkoon mene, vääntää vaikka miten :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä alkoi kiinnostaa.

peli.jpg



The Soviet First Tank Army crosses the border into Germany and strikes into the Eisenbach Gap, seeking to rip open the belly of NATO's defenses. American and German troops scramble from their bases to try and delay the Soviets, for if they get through, they will drive all the way to the Rhine. Over two thousand tanks will meet in the decisive engagement of the war.

The Corps Command system returns with a modern twist! Asset chits allow players to bring in reinforcements and influence the battle space with gunships, chemical attacks and electronic warfare. New defensive fire rules give an attacker a reason to sweat and encourage players to match their units to the right terrain. All of this with the same lean, mean and simple system as the first game in the series, Corps Command: Totensonntag.

The Soviets hit hard but fold fast - as their units wear down they lose initiative, making them less and less capable, and the clock is against them. The NATO (American and German) forces defending the Gap are highly capable but are outnumbered and playing for time. Both players are being asked to do the impossible - to win the greatest tank battle of all time.
 
Back
Top