Sotapelejä minä suositellen Strategy

Ostin Ebayn kautta tämän ydinsotasimulaattorin. Kuuban ohjuskriisi räjähtää silmille.


51kLBjwe7OL._AC_.jpg
 
Mielenkiintoinen sotapelikanava, vaikka keskittyykin figupeleihin. Tässä taistelu Berliinistä. Kommentaattorina mukana sotahistoriaguru David Glantz.

 
Pakko lopettaa pelaaminen. Mikromanageroinut taas yli 20 tuntia tällä viikolla Arsenal of Democracyssa Suur-itäaasialaista yhteismenestysaluetta. Kiinan tasavalta ei nouse enää ikinä ja ei nouse pian Neuvostoliittokaan.
 
Siirryin kevyempiin aineisiin: Capcom vs. SNK Dreamcastilla, Ryu ja Chun-Li: kaks kierrosta annettiin Yamazakille turpaan, mutta sitten tuli tepposet.

Sori siitä.
 
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Komppaniatason sotapeli joka kuvaa itäsaksalaisten ja neukkujen yritystä vallata Länsi-Berliini. Vastassa ovat USA:n, Britannian ja Ranskan joukkojen lisäksi Länsi-Berliinin poliisivoimat.


 
Pelitestissä Berlin 85.

Länsivaltojen pelaajan tavoitteena on kuluttaa, hidastaa ja viivyttää hyökkääjää ja yrittää pitää lentokentät sekä maakäytävä Länsi-Saksaan avoinna mahdollisimman pitkään. Täydennysjoukkoja ei ole saatavilla muualta kuin Länsi-Berliiniin poliisivoimista, jotka taistelevat kevyenä jalkaväkenä.

Itäblokin pelaajan tehtävänä on neuvostoarmeijan ja DDR:n joukkojen massiivisen ylivoiman maksimaalinen hyödyntäminen. Kapitalistinen saareke keskellä Varsovan liittoa on murskattava mahdollisimman nopeasti ja häikäilemättömästi.

peli 1.JPG

peli 2.JPG
 
^ Heksat nähdessäni tulee aina mieleen Steel Panthersit, jotka kieltämättä ovatkin vain tietokoneen ruuduille siirrettyjä sotastrategisia lautapelejä.

Itse olen viime aikoina taas hakannut kunnolla SPWAW:n toisen maailmansodan taisteluita. Nuorempana pelasin enemmän SPMBT:n moderneja juttuja ja suorastaan haukottelin sitä aikaisemmille osille sarjassa, mutta sitten kun tuli lueskeltua ajan mittaan toisen maailmansodan taisteluista niin huomasinkin että nekin oli yksityiskohtaisesti tehty ja muutenkin vähintään yhtä mielenkiintoisia kuin modernitkin jutut.

SPWAW näyttää sisältävän myös skenaarioita Espanjan sisällissodasta ja muutaman loppuvaiheen jutun ensimmäisestä maailmanrähinästäkin.
 
^ Heksat nähdessäni tulee aina mieleen Steel Panthersit, jotka kieltämättä ovatkin vain tietokoneen ruuduille siirrettyjä sotastrategisia lautapelejä.

Itse olen viime aikoina taas hakannut kunnolla SPWAW:n toisen maailmansodan taisteluita. Nuorempana pelasin enemmän SPMBT:n moderneja juttuja ja suorastaan haukottelin sitä aikaisemmille osille sarjassa, mutta sitten kun tuli lueskeltua ajan mittaan toisen maailmansodan taisteluista niin huomasinkin että nekin oli yksityiskohtaisesti tehty ja muutenkin vähintään yhtä mielenkiintoisia kuin modernitkin jutut.

SPWAW näyttää sisältävän myös skenaarioita Espanjan sisällissodasta ja muutaman loppuvaiheen jutun ensimmäisestä maailmanrähinästäkin.
Tuo muutama sivu sitten mainittu WinSPWW2 hakkaa SPWAWin kaikkissa muissa suhteissa mutta online-peliä siitä ei löydy.
 
Aikanaan tuli pelattua tietokoneella (Commodore 64) SSI:n strategiapelejä; parhaana mieleen jäi Overrun! niminen taktisen tason nykyaikaan sijoittuva peli. Myös Computer Ambush niminen yksilötason mittakaavassa ollut peli (ehkä PC:llä) oli tosi hyvä. Näitä olen yrittänyt etsiä Steamista ym mutta eipä niitä mistään löydy nykykoneilla toimivina versioina...
219589-overrun-commodore-64-front-cover.jpg
[Computer_Ambush_(cover).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten kenelläkään tietoa sivustosta myabadonware.com ?

Siellä näyttäisi olevan ainakin tuo Overrun, mutta toimivatko pelit nykykoneilla?
 
Onko muuten kenelläkään tietoa sivustosta myabadonware.com ?

Siellä näyttäisi olevan ainakin tuo Overrun, mutta toimivatko pelit nykykoneilla?
Ihan puhtaita levykuvia näyttäisi sivulla olevan.

VICE:llä toimii, juuri kokeilin. Tuttu peli ja sitä ei muistaakseni käännetty koskaan PC:lle.

edit: ja tuolta ladattu peli toimii myös U1541:sen kautta oikealla kuusnepalla.
 
Perskules, siellä on myös Airborne ranger, joka oli ehkä kuusnelosen paras peli.
 
En oo varma onko palstalla muita peliaiheisia vitjoja, joten tuuppaan tän ruutukaappauksen Fallout 76:n Death from above questin aloitustilanteesta tänne:
Screenshot_20201221-005707.png
 
@Panssari Salama Onko mitään sotapeliviritelmää tulilla joulupyhien varalle ? Itse meinasin korkata tuon ydinsotasimulaattorin First Strike 62. Paketti saapui tuossa joku aika sitten jenkeistä. Teeman henkeen pääsee myös helposti katsomalla YLE Areenasta klassikkoleffa Tohtori Outolemmen.
 
@Panssari Salama Onko mitään sotapeliviritelmää tulilla joulupyhien varalle ? Itse meinasin korkata tuon ydinsotasimulaattorin First Strike 62. Paketti saapui tuossa joku aika sitten jenkeistä. Teeman henkeen pääsee myös helposti katsomalla YLE Areenasta klassikkoleffa Tohtori Outolemmen.
Piti aloittaa Vassal-sessio Lock n Loadin World At War '85 Storming the Gap peliä, mutta kaverille tuli muita menoja. Uusia pelejä ei ole tullut hankittua hetkeen, mutta kirjoja sitten senkin edestä.

Oletko kokeillut VASSALia koskaan? Itse asensin sen aikoinaan lähinnä kun halusin ihailla eri pelien peliautoja ja countereita.

Pitäisikö kokeilla jossain raossa Vassal Sessio Dawn's Early Lightia? Meillä molemmilla muistaakseni on se.



Ei varmaan ennen tammikuuta, mutta voisi perehtyä tähän VASSALiin sitä ennen. En ole siis koskaan itsekään kokeillut pelata sillä lautapeliä verkon yli. Mutta käsittääkseni se toimii aika automaattisest, teet oman pelivuorosi, ja VASSAL nauhoittaa sen ja lähetät sähköpostilla vastaan ottajalle.
 
Piti aloittaa Vassal-sessio Lock n Loadin World At War '85 Storming the Gap peliä, mutta kaverille tuli muita menoja. Uusia pelejä ei ole tullut hankittua hetkeen, mutta kirjoja sitten senkin edestä.

Oletko kokeillut VASSALia koskaan? Itse asensin sen aikoinaan lähinnä kun halusin ihailla eri pelien peliautoja ja countereita.

Pitäisikö kokeilla jossain raossa Vassal Sessio Dawn's Early Lightia? Meillä molemmilla muistaakseni on se.



Ei varmaan ennen tammikuuta, mutta voisi perehtyä tähän VASSALiin sitä ennen. En ole siis koskaan itsekään kokeillut pelata sillä lautapeliä verkon yli. Mutta käsittääkseni se toimii aika automaattisest, teet oman pelivuorosi, ja VASSAL nauhoittaa sen ja lähetät sähköpostilla vastaan ottajalle.

Minulle tuntematon mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta.
 
Back
Top