SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

Raveni

Greatest Leader
Tuossa on tuota tulevaa, menevää ja olevaa sote-soppaa katsellut niin ei välttyä ajatukselta; onko siinä tarkoitus ajatella a) veronmaksajan kukkaroa? b) yksityisten toimittajien tulosta? c) jotain muuta.

Koko himmeli näyttää enemmän ja enemmän kokoomuksen rakentamalta hienolta kusetukselta siirtää julkista rahaa, yksityisiin taskuihin. Alkuun hommaa perusteltiin kustannusten nousun saamisesta kuriin. Ei enään. Tiedetään, että se onnistu. Epävarmaa on paraneeko edes laatu. Koko homma tuntuu rakentuvan jalkojen päälle jossa yksityiset toimijat pääsevät rahastamaan veronmaksajia. Muuta hyötyä on vaikea nähdä ja tuokaan ei ole hyöty.
 
Vastaan: B. Yksityisten toimittajien tulos.

Kokoomus ajaa tätä kuin käärmettä pulloon, ja hassusti suurimpien hyötyjien oletetussa joukossa on melkoinen määrä kokoomuslaisia.

Koko homma haisee niin härskiltä vedätykseltä, että edes tässä hyväveli-verkostojen luvatussa maassa ei taida sentään ihan mikä tahansa kusetus mennä läpi.
 
Alkaa vaikuttaa vain pahasti siltä, että omin nokkineen ei tule kuin sekundaa ja sutta ja tuhtaa. Jos tulee sitäkään. Uudistamistarpeet ovat selviä ja jopa pakollisia. Pitäisikö sitten jo puhaltaa peli kertakaikkiaan seis ja käydä läpi myös se vaihtoehto, että käärmeen lailla pulloon ajettu malliviidakko joutaa luiskaan ja kokeilla jotain pirullisen yksinkertaista ja kaunista??? Edes v--u yhden kerran....

Entäs jos tehtäisiin malli, joka on "suurkaupunkivetoinen"? Kuusi suurinta kaupuntia ottaisi vetovastuut ja unohdettaisiin maakuntahimmeli kokonaan veks? Hlki, Turku, Tre, Jklä, Kuopio, Oulu. Siinä on alueellisuutta jo kysta kyllin...itseasiassa erikoispuolen tarjonta ON JO näin järjestetty. Aini, ruottinkielisille Vaasa, mutta eiköhän Turku riitä kielisillekin...

Yksinkertaisuus olisi mielestäni kaunista ihan kaikessa. Mahdollisimman paljon olemassaolevia rakenteita hyödyntäen, kuten Viron potilastietojärjestelmä (jota kunnon sankariohjelmistomiehet inhoavat koska se ei ole "oikea järjestelmä" vaikka toimii ja on edullinen)

Etelä-Karjalassahan eletään jo SOTE-elämää, joskin ilman tätä "valinnanvapautta". Jotkut kuntapäättäjät soimaavat sitä kalliiksi, mutta en olisi tästä 100% varma ilman hyvää analyysiä.

Muuten pidän kyllä sydeemiä ihan hyvänä. Kun minulta meni viisaudenhammas kertaheitolla päreiksi kesken ruokailun eräs perjantai-iltapäivä niin katsoin netistä hammaslääkäriaikoja. Lemille olisin saanut odottaa 1,5kk joten katsoin EKSOTE-alueelta työmatkan varrelta Lpr/Sammonlahdesta. Aika maanantaiksi klo 12. Siinä pistettiin puudutus ja napattiin hammas irti hetkessä ja ammattitaidolla. Näin sen pitääkin toimia. Vissiin tätä on käyty katsomassa ikäänkuin esimerkkinä.

Se ei ole sen sijaan oikein auennut allekirjoittaneelle, miten valinnanvapaus toteutuu missään muualla kuin pk-seudulla ja jossain määrin ehkä parissa seuraavaksi isoimmassa kaupungissa tyyliin Turku ja Tampere. Ainakin täällä EKARissa yksityisen lääkäriaseman ovissa pyörii tasan samat nimet kuin keskussairaalassa ja pienempien kuntien terveysasemilla (eli "hyvinvointiasemilla").

En taida oikein luottaa että SOTE veisi nyt muualle kuin ojasta allikkoon: KePu tekee siitä oman maakuntahallintonsa kruununjalokiven ja Kokoomus hyväveliverkostonsa rahastusautomaatin. Ja opposiittiössä tuskin on asiaan ainakaan parempaa viisautta, valtaa vain eri tahoille ja AY-liike on jo osoittanut miten hyvä ja raaka rahastaja osaa olla yleishaitallisilla, verovapailla asuntobisneksillään - kovempaa kapitalistia tässä maassa tuskin onkaan. Ja jos mitään ei tehdä niin sittenkään meitä ei odota kuin heinäsirkkaparvet, ikuinen pimeys ja kaiken sivistyksen romahdus :D

Okei, ehkäpä olen jopa liian kyyninen tämän suhteen... :rolleyes:
 
Vastaan: B. Yksityisten toimittajien tulos.

Kokoomus ajaa tätä kuin käärmettä pulloon, ja hassusti suurimpien hyötyjien oletetussa joukossa on melkoinen määrä kokoomuslaisia.

Koko homma haisee niin härskiltä vedätykseltä, että edes tässä hyväveli-verkostojen luvatussa maassa ei taida sentään ihan mikä tahansa kusetus mennä läpi.
Ja ihan yhtälailla - minkä pienempinä paloina systeemi kasataan, sen enemmän maalta saadaan kepulaisia johtoon.
Ja sitten näitten kahden ääripään pitäisi saada aikaan kompromissi.
 
Jaa-a, hyötyjä en täysin ymmärrä. Nyt maakuntien terveyspalvelut keskittyy isoihin keskuskuntiin, aluesairaalat muutetaan terveyskeskuksiksi jne. Vähän hankala juttu myös sotilaslääketieteen kannalta. Meillä kun on suunniteltu että tukeudutaan siviiliterveydenhuoltoon, mutta jos lähin palvelupiste karkaa kovinkin kauas niin se pakottaa ajattelemaan systeemiä uusiksi. Traumapotilaan kultainen tunti on utopiaa normaaliolissa yhä useammassa paikassa ja viiveet voi kasvaa kohtalokkaiksi. Vielä kauampana kultaisesta tunnista ollaan poikkeusoloissa. Huono homma.
 
Eri tahoilla on eri tavoitteet.

Kepu haluaa maakuntamallin.

Persut haluavat pysyä pelissä.

Kokoomus taitaa laskea sekä sotealan yrityksiltä tulossa olevia vaalitukia että ennen kaikkea sitä, että kuinka hyville hillotolpille kokkaribroilerit pääsevät politiikasta sotefirmojen yhteiskuntasuhdejohtajiksi pomppaamaan.

Veikkaan vähän että Vapaavuori sai vihjeen, ettei Sale lähde Kokoomuksen ehdokkaaksi ja palasi pressankäädyt silmissä hehkuen Suomeen. Sitten kun kävi ilmi, että joo, Sale ei lähde Kökkäreiden vaan koko kansan ehdokkaakaksi, alkoi itkupotkusarja - ja tulee jatkumaan vielä monta vuotta.

Itkupotkuihin kuuluu sitten nämä "vain kaupungeilla on väliä" ja "mä toppaan teidän diilit" -pelleilyt.
 
Tuossa on tuota tulevaa, menevää ja olevaa sote-soppaa katsellut niin ei välttyä ajatukselta; onko siinä tarkoitus ajatella a) veronmaksajan kukkaroa? b) yksityisten toimittajien tulosta? c) jotain muuta.

Koko himmeli näyttää enemmän ja enemmän kokoomuksen rakentamalta hienolta kusetukselta siirtää julkista rahaa, yksityisiin taskuihin. Alkuun hommaa perusteltiin kustannusten nousun saamisesta kuriin. Ei enään. Tiedetään, että se onnistu. Epävarmaa on paraneeko edes laatu. Koko homma tuntuu rakentuvan jalkojen päälle jossa yksityiset toimijat pääsevät rahastamaan veronmaksajia. Muuta hyötyä on vaikea nähdä ja tuokaan ei ole hyöty.

A/ Veronmaksajan kukkaroa.
Käytännössä kaikissa muodoissa yksityinen kykenee tuottamaan palvelut halvemmalla kuin kunnalliset järjestelmät. Lisäksi kunnallisella järjestelmällä jolla ei ole kilpailua, ei ole mitään tarvetta tarjota parempaa laatua potilaalle.
Tähän tarvitaan kilpailua, yksityinen palveluntuottaja tuottaa saman palvelun halvemmalla, jolloin kunnallisen järjestelmän on joko kehitettävä omaa toimintaansa, tai otettava riski toiminnan loppumisesta (siirto yksityiselle palveluntuottajalle).
Jokainen saa miettiä kerääkö tämä hurraa huutoja kunnallisella puolella, ei kerää.

Nyt joku tietysti kysyy miksi yksityinen toimii halvemmalla ja vastaus on yksinkertaisesti tehokkaampi ja kevyempi organisaatio. Kustannustietoisuus ei ole kunnallisen terveydenhuollon parasta osaamisaluetta. Yksityisellä taas on.

Mitä tulee sitten niihin vero euroihin, ei kunnallinen järjestelmä maksa yhtään euroa veroja. On totta, että on olemassa isoa yksityisiä toimijoita jotka ovat käyttäneet "agressiivista verosuunnittelua", mutta se koskee vain pientä osaa yksityisiä toimijoita. Miettimällä kilpailutukset hyvin ja jakamalla toiminnat tarpeeksi pieniin osioihin saadaan mahdollisuus pienyrittäjille, joiden verot tulevat kotiin. Terveydenhuolto on muuten vapautettu alv:stä, joten yritys jolla ei ole kuin terveydenhuollon toimintaa maksaa kaikki alv:tkin. Sairaanhoitopiiri ei maksa alv:tä.

Valinnanvapaus on pahinta, mittä monessa paikassa tiedetään. Potilas voisi vuoden välein todeta tylylle hoitopaikalle, josta hän ei saa aikoja, hasta la vista ja kantaa rahansa muualle. Kuvitelkaa, lääkäreiden ja hoitajien pitäisi oikeasti miettiä miten potilaita ja omaisia kohdellaan. Hirvittävää! Yllättäen yksityisellä arkipäivää ja ei aiheuta ongelmia.

En sano, että koko terveydenhuolto tulisi yksityistää, mutta saadaksemme parempaa palvelua ja pitääksemme kustannukset kurissa, kunnallisella järjestelmällä tulee olla todellista kilpailua. Nykyinen malli rahojen loppuessa on lähettää lasku kunnanisälle. Ilman mitään seurauksia. Tämä ei onnistu yksityiseltä, jonka on pidettävä huolta taloudesta. Kun kilpailutuksilla pidetään huolta, että alalla on riittävästi toimioita, on aina varalla palveluntuottaja joka voi ottaa toiminnan haltuun, jos sille tulee tarvetta.
 
Jaa-a, hyötyjä en täysin ymmärrä. Nyt maakuntien terveyspalvelut keskittyy isoihin keskuskuntiin, aluesairaalat muutetaan terveyskeskuksiksi jne. Vähän hankala juttu myös sotilaslääketieteen kannalta. Meillä kun on suunniteltu että tukeudutaan siviiliterveydenhuoltoon, mutta jos lähin palvelupiste karkaa kovinkin kauas niin se pakottaa ajattelemaan systeemiä uusiksi. Traumapotilaan kultainen tunti on utopiaa normaaliolissa yhä useammassa paikassa ja viiveet voi kasvaa kohtalokkaiksi. Vielä kauampana kultaisesta tunnista ollaan poikkeusoloissa. Huono homma.

Terveydenhuollon keskittyminen on monisyinen juttu.

Osa tulee lainsäädännöstä, esim päivystysasetus leikkasi paljon toimivia päivystyksiä. Tälle on toki perusteensa, mutta olisiko pärjätty vähemmällä välineistöllä?
Osa keskittymisestä selittyy terveydenhuollon laitteiden kuten kuvantamisen kallistumisella ja halulla tehdä näitä tutkimuksia. Olisiko tarjolla erilaisia ratkaisuja, olisi, mutta nyt on menty lääkäri ja hoitaja kulma edellä, ei potilas kulma edellä.
Osa tulee kunnallisen terveydenhuollon kyvyttömyydestä ja haluttomuudesta hoitaa asioita. Itse SOTE:lla ei ole tässä juuri mitään merkitystä.
 
Jos sotesoppa saadaan joskus valmiiksi, niin nurkan takana väijyy jo priorisointipeikko.

Lääketieteen mahdollisuudet - ja kustannukset - ovat nykyisin sitä tasoa, että jos jokaista ihmistä hoidettaisiin kahden viimeisen elinvuoden aikana niin hyvin kuin lääketiede mahdollistaa, niin verokertymä ei todennäköisesti siihen riittäisi vaikka rahaa ei käytettäisi mihinkään muuhun.

Noh... Joitakuita hoidetaan kuitenkin niin hyvin kuin mahdollista. Toisia ei.

Asia nousee taatusti esiin sitten kun yksityistäminen on edennyt enemmän.
 
Jos sotesoppa saadaan joskus valmiiksi, niin nurkan takana väijyy jo priorisointipeikko.

Lääketieteen mahdollisuudet - ja kustannukset - ovat nykyisin sitä tasoa, että jos jokaista ihmistä hoidettaisiin kahden viimeisen elinvuoden aikana niin hyvin kuin lääketiede mahdollistaa, niin verokertymä ei todennäköisesti siihen riittäisi vaikka rahaa ei käytettäisi mihinkään muuhun.

Noh... Joitakuita hoidetaan kuitenkin niin hyvin kuin mahdollista. Toisia ei.

Asia nousee taatusti esiin sitten kun yksityistäminen on edennyt enemmän.

Ei huolta. Suomalainen eutanasia astuu peliin luonnollisen poistuman muodossa. Edelleen monisairaiden yleisin kuolin syy on keuhkokuume. Edelleen myös laitospaikat ovat kovin vetoisia joko ikkunan läpi tai koneellisesti. Suomessa ei ole tapana pitää väkisin elossa laitospaikalla.
 
Käytännössä kaikissa muodoissa yksityinen kykenee tuottamaan palvelut halvemmalla kuin kunnalliset järjestelmät. Lisäksi kunnallisella järjestelmällä jolla ei ole kilpailua, ei ole mitään tarvetta tarjota parempaa laatua potilaalle.

Tjaa. Katsotaan tätä sitten, kunhan yksityisten asiakasprofiili alkaa näyttää samalta kuin aamujen terkkarin aulat. Siinä kiehuvat pitkässä jonossa luulosairaat, saikunhakijat, kuumeiset tenavat, krapulaiset, metusalem-ikäiset mummot valittamassa miten kolottaa olkapäätä, samaan aulaan työnnetään infarktipotilas ja kännissä kaatunut tollo, mt-avohoitopotilas huutaa suoraa kulkkua vastaanottotädille ja vuodeosastolla on 98-vuotias Alma vetänyt vellit henkeensä.

Vai onko tarkoitus hoitaa yksityisellä puolella -siistimmät tapaukset-, joista irtoaa hillot siistillä asiantuntijatyöllä ja yhteiskunta maksaa? Ja asiantuntijalääkäri ohjaa siistin hillonkantajan pitkin Firman ketjua ensin kalliiseen leikkaukseen, sitten sama ketju terapoi ja fysiovalmentaa, jälkihoitaa ja paijaa. Yhteiskunta kiittää ja maksaa.

Ei tämä ihan simppeli kuvio ole. Ongelma kun on se, että nykyistä palvelutasoa ei ehkä kyetä tai haluta ylläpitämään ja -pitää.

Olen käyttänyt yksityisiä palveluja ja asiakasprofiilissa on melkoinen ero. Jos veikata pitää, niin yksityiselle pannaan kynnysraha, jota ei tavikset hevin maksa, mutta parempi väki maksaa...kynnysrahan jälkeen sitten yhteiskunta kuittaa. Auttaako se rahan riittämiseen yhteiskuntatasolla, tokko.

Palvelusetelit joo. No, ken elää, näkee.
 
Tjaa. Katsotaan tätä sitten, kunhan yksityisten asiakasprofiili alkaa näyttää samalta kuin aamujen terkkarin aulat. Siinä kiehuvat pitkässä jonossa luulosairaat, saikunhakijat, kuumeiset tenavat, krapulaiset, metusalem-ikäiset mummot valittamassa miten kolottaa olkapäätä, samaan aulaan työnnetään infarktipotilas ja kännissä kaatunut tollo, mt-avohoitopotilas huutaa suoraa kulkkua vastaanottotädille ja vuodeosastolla on 98-vuotias Alma vetänyt vellit henkeensä.

Vai onko tarkoitus hoitaa yksityisellä puolella -siistimmät tapaukset-, joista irtoaa hillot siistillä asiantuntijatyöllä ja yhteiskunta maksaa? Ja asiantuntijalääkäri ohjaa siistin hillonkantajan pitkin Firman ketjua ensin kalliiseen leikkaukseen, sitten sama ketju terapoi ja fysiovalmentaa, jälkihoitaa ja paijaa. Yhteiskunta kiittää ja maksaa.

Ei tämä ihan simppeli kuvio ole. Ongelma kun on se, että nykyistä palvelutasoa ei ehkä kyetä tai haluta ylläpitämään ja -pitää.

Olen käyttänyt yksityisiä palveluja ja asiakasprofiilissa on melkoinen ero. Jos veikata pitää, niin yksityiselle pannaan kynnysraha, jota ei tavikset hevin maksa, mutta parempi väki maksaa...kynnysrahan jälkeen sitten yhteiskunta kuittaa. Auttaako se rahan riittämiseen yhteiskuntatasolla, tokko.

Palvelusetelit joo. No, ken elää, näkee.

Se on helvetin simppeli kuvio. Me tienataan tällä.

Miksipä luulet että firmat etelässä maksavat työntekijöilleen yksityisen sairasvakuutuksen...

Kun sairaalat on esim. romanialaisen kaverin mukaan "portti toiseen maailmaan.." :p
 
Aika pitkälle on samat aatokset kuin Baikalilla.
Kyllä varmaankin yksityinen sektori pystyy halutessaan tuottamaan palvelut nykyistä julkista sektoria tehokkaammin, halvemmasta en ole varma.
Mutta kysymys on, mitkä palvelut se haluaa tuottaa ja mitkä - vähemmän tuottoisat ?- jättää muiden kontolle ?
 
Mutta kysymys on, mitkä palvelut se haluaa tuottaa ja mitkä - vähemmän tuottoisat ?- jättää muiden kontolle ?

Kyllä. Tämä on SE kysymys. Ja kun rahasta on kysymys, niin en usko pelkkiin lupauksiin. Homman pitää olla niin tarkoin ja selvästi piirretty, ettei myöhemmät tulqinnat aiheuta sitten yllätyksiä.
 
Aika pitkälle on samat aatokset kuin Baikalilla.
Kyllä varmaankin yksityinen sektori pystyy halutessaan tuottamaan palvelut nykyistä julkista sektoria tehokkaammin, halvemmasta en ole varma.
Mutta kysymys on, mitkä palvelut se haluaa tuottaa ja mitkä - vähemmän tuottoisat ?- jättää muiden kontolle ?

Paskahommat julkisille, rahakkaat omaan völjyyn.

Ihmisluonne kun ei ole altruistinen bisneksessä. En itsekkään harrastanut hyväntekeväisyyttä yrittäjänä, kun pyydettiin ilmaista duunia sen ja sen touhun vuoksi.
 
Nyt joku tietysti kysyy miksi yksityinen toimii halvemmalla ja vastaus on yksinkertaisesti tehokkaampi ja kevyempi organisaatio. Kustannustietoisuus ei ole kunnallisen terveydenhuollon parasta osaamisaluetta. Yksityisellä taas on.

Yksityiseltä puuttuu yksi tärkeä kustannuksia kurissa pitävä asia eli se, että hoitojen ja tutkimusten pääasiallinen maksaja on sama taho kuin joka tekee niiden toteuttamisesta päätöksen. Nykyisinhän kunta maksaa hoidot ja tutkimukset ja samalla se on kunnan työntekijä joka päättää, että annetaanko potilaalle ylipäätään vaikkapa lääkäriaikaa tai lähetetäänkö tämä esimerkiksi magneettikuvaukseen.

Jos päätöksen hoidon tai tutkimuksen toteuttamisesta tekee jatkossa joku yksityinen taho, eikä suinkaan viulut maksavan maakunnan työntekijä, niin tämä luontainen kustannuksia rajoittava mekanismi poistuu.

Toki tilalle on suunnitteilla muita mekanismeja jotka voisivat estää yksityisiä teettämästä tehottomia hoitoja ja tutkimuksia, mutta niissä on ongelmansa. Esimerkiksi maakunnan yksityiselle maksama maksu joka määräytyy per kirjoilla oleva ihminen eikä per hoito tai tutkimus, mutta siinäkin on ongelmana, että eri ihmiset käyttävät ja tarvitsevat terveyspalveluja hyvin eri mitassa, ja toisaalta yritykset todennäköisesti pyrkivät hankkiutumaan eroon kalliiksi käyvistä potilaista. Myös sitä on ilmeisesti suunniteltu, että päätöksen hoidoista ja tutkimuksista tekisi maakunnan palkkalistoilla oleva "vakuutuslääkäri", mutta sen ongelmana taas on, ettei tämä tiedä potilaasta lähtökohtaisesti muuta kuin sen, mitä yksityisen yrityksen työntekijä on hänestä potilastietoihin kirjoittanut.
 
Tjaa. Katsotaan tätä sitten, kunhan yksityisten asiakasprofiili alkaa näyttää samalta kuin aamujen terkkarin aulat. Siinä kiehuvat pitkässä jonossa luulosairaat, saikunhakijat, kuumeiset tenavat, krapulaiset, metusalem-ikäiset mummot valittamassa miten kolottaa olkapäätä, samaan aulaan työnnetään infarktipotilas ja kännissä kaatunut tollo, mt-avohoitopotilas huutaa suoraa kulkkua vastaanottotädille ja vuodeosastolla on 98-vuotias Alma vetänyt vellit henkeensä.

Vai onko tarkoitus hoitaa yksityisellä puolella -siistimmät tapaukset-, joista irtoaa hillot siistillä asiantuntijatyöllä ja yhteiskunta maksaa? Ja asiantuntijalääkäri ohjaa siistin hillonkantajan pitkin Firman ketjua ensin kalliiseen leikkaukseen, sitten sama ketju terapoi ja fysiovalmentaa, jälkihoitaa ja paijaa. Yhteiskunta kiittää ja maksaa.

Ei tämä ihan simppeli kuvio ole. Ongelma kun on se, että nykyistä palvelutasoa ei ehkä kyetä tai haluta ylläpitämään ja -pitää.

Olen käyttänyt yksityisiä palveluja ja asiakasprofiilissa on melkoinen ero. Jos veikata pitää, niin yksityiselle pannaan kynnysraha, jota ei tavikset hevin maksa, mutta parempi väki maksaa...kynnysrahan jälkeen sitten yhteiskunta kuittaa. Auttaako se rahan riittämiseen yhteiskuntatasolla, tokko.
Palvelusetelit joo. No, ken elää, näkee.

Tietysti käydessäsi yksityisellä lääkäriasemalla näet jotain muuta kuin käydessäsi kunnallisessa terveysasemalla. Vertaus on sama kuin vertaisit hienoa ravintolaa ja keskikaljakuppilaa, ne eivät ole samaa tarkoitusta varten.
Oleko käynyt yksityistetyllä TA:lla? Ulkoisesti se näyttää samalta kuin kunnallinen, mutta ero tulee hallinnosta ja rahoitusmallista. Jos raha taloon virtaa potilaista, potilaita halutaan, myös se räkänokkainen lapsi, tai puliukko. Jos kuvauksesi TA:lta aiheuttaa ahdistusta, on syytä siirtyä muulle alalle, ihan arkipäivää, siitä kiukuttelu on kuin muurari kiukuttelisi sateesta. Saman rahan niistä hankalista saa, kuin siitä kravatti kaverista. Juuri perusterveydenhuolto nähdää isoimpana mahdollisuutena, voluminsa takia ilmeisesti. Tätä yksityistä palvelua on kokeiltu esim ensihoidossa ja toimii. Sopimus tehdään tietystä alueesta ja kaikki sen alueen tehtävät hoidetaan. Jos tulee tehtäviä naapurialueille, nekin hoidetaan. Kysymys on siitä, että rahoitus kannustaa tekemiseen, ei makaamiseen kuten TA:lla nyt.

Ne varakkaammalle tarkoitetut premium palvelut eivät häviä, mutta ne ovat liiketoiminnan eri segmenttejä kuten fiinisti sanotaan. Niile tulee olemaan kysyntää myös tulevaisuudessa.

Ja kaikille niille jotka epäilevät että tässä on tarkoitus tehdä bisnestä, totta kai on. Oy lyhenne nimen perässä suorastaan velvoittaa siihen. Yhteiskunnan kannalta pitäisi kuitenkin keskittyä siihen kummalla tavalla saadaan halvemmalla palvelut tuotettua. Valitettavasti vanha sanonta suomalaisen kateudesta näytää pitävän tässäkin asiassa paikkaansa. Huono ja kallis palvelu kelpaa, kunhan kukaan ei tienaa.
Painotan vielä kilpailuttamalla oikein, eli ei liian isoja kokonaisuuksia, saadaan palveluntuottajaksi paljon eri yrityksiä. Suuri määrä taas takaa sen, että jos joku alkaa perseilemään, voidaan palvelu siirtää toiselle. Kokeiltu juttu ensihoidossa ja toimii. Ja kyllä kunnallinen toimija saa olla mukana, todennäköisesti sielläkin ryhdistyttäisiin hetken päästä ja kansalaiunen saisi entistä parempaa palvelua. Nyt kehitykselle ei juuri ole tarvetta, tai draiveria.
 
Yksityiseltä puuttuu yksi tärkeä kustannuksia kurissa pitävä asia eli se, että hoitojen ja tutkimusten pääasiallinen maksaja on sama taho kuin joka tekee niiden toteuttamisesta päätöksen. Nykyisinhän kunta maksaa hoidot ja tutkimukset ja samalla se on kunnan työntekijä joka päättää, että annetaanko potilaalle ylipäätään vaikkapa lääkäriaikaa tai lähetetäänkö tämä esimerkiksi magneettikuvaukseen.

Jos päätöksen hoidon tai tutkimuksen toteuttamisesta tekee jatkossa joku yksityinen taho, eikä suinkaan viulut maksavan maakunnan työntekijä, niin tämä luontainen kustannuksia rajoittava mekanismi poistuu.

Toki tilalle on suunnitteilla muita mekanismeja jotka voisivat estää yksityisiä teettämästä tehottomia hoitoja ja tutkimuksia, mutta niissä on ongelmansa. Esimerkiksi maakunnan yksityiselle maksama maksu joka määräytyy per kirjoilla oleva ihminen eikä per hoito tai tutkimus, mutta siinäkin on ongelmana, että eri ihmiset käyttävät ja tarvitsevat terveyspalveluja hyvin eri mitassa, ja toisaalta yritykset todennäköisesti pyrkivät hankkiutumaan eroon kalliiksi käyvistä potilaista. Myös sitä on ilmeisesti suunniteltu, että päätöksen hoidoista ja tutkimuksista tekisi maakunnan palkkalistoilla oleva "vakuutuslääkäri", mutta sen ongelmana taas on, ettei tämä tiedä potilaasta lähtökohtaisesti muuta kuin sen, mitä yksityisen yrityksen työntekijä on hänestä potilastietoihin kirjoittanut.

No ei todellakaan ole näin.
Joskus ennen muinoin oli näin, nyt sairaanhoitopiiri päätää niiistä isoista asioista ja kunnalle jää maksajan rooli. Oli rahaa tai, ei. Esimerkkinä Raaseporin kunta jossa sairaanhoitopiiri päätti sosialisoida ensihoidon. Seurauksena kustannusten kasvu 1,8 miljoonalla eurolla. Kunta vastusti perusteella fyrkka finis, ei kelvannut perusteeksi.
Yksityinen sen sijaan voidaan helposti ohjeistaa hoidon ja tutkimuksen tasosta. Toisin kun sairaanhoitopiirillä, yksityisellä ei ole oikeutta lähettää laskua jota ei voi kiistää.
Tämähan on se miksi monet kunnanjohtajat ovat vastustaneet maakuntia, kun erikoissairaanhoidon lisäksi vietäisiin myös perusterveydenhuolto pois kunnan valvonnasta.
 
No ei todellakaan ole näin.
Joskus ennen muinoin oli näin, nyt sairaanhoitopiiri päätää niiistä isoista asioista ja kunnalle jää maksajan rooli. Oli rahaa tai, ei. Esimerkkinä Raaseporin kunta jossa sairaanhoitopiiri päätti sosialisoida ensihoidon. Seurauksena kustannusten kasvu 1,8 miljoonalla eurolla. Kunta vastusti perusteella fyrkka finis, ei kelvannut perusteeksi.
Yksityinen sen sijaan voidaan helposti ohjeistaa hoidon ja tutkimuksen tasosta. Toisin kun sairaanhoitopiirillä, yksityisellä ei ole oikeutta lähettää laskua jota ei voi kiistää.
Tämähan on se miksi monet kunnanjohtajat ovat vastustaneet maakuntia, kun erikoissairaanhoidon lisäksi vietäisiin myös perusterveydenhuolto pois kunnan valvonnasta.

Potilaita on lukematon määrä erilaisia, eikä millään voida luoda kattavaa listaa siitä, mikä hoito tai tutkimus on perusteltu missäkin tilanteessa. Sen sijaan tämä asia jää terveysaseman lääkärin tai sairaanhoitajan harkintaan.

Yksityinen haluaa luonnollisesti maksimoida sen rahasumman minkä se saa maakunnalta. Toisin sanoen jos ja kun korvauksia maksetaan per tehty hoito tai tutkimus, niin yksityisen yrityksen johdon kannattaa huolehtia siitä, että sen henkilökunta teettää mahdollisimman paljon hoitoja ja tutkimuksia (oli niille todellinen tarve tai ei), koska se lisää yrityksen voittoa. Tämä mekanismi on syynä siihen, miksi vakuutuspohjaisesti rahoitettu terveydenhuolto (kuten vaikkapa työterveyshuolto Suomessa) tulee käytännössä aina kalliiksi.
 
A/ Veronmaksajan kukkaroa.
Käytännössä kaikissa muodoissa yksityinen kykenee tuottamaan palvelut halvemmalla kuin kunnalliset järjestelmät. Lisäksi kunnallisella järjestelmällä jolla ei ole kilpailua, ei ole mitään tarvetta tarjota parempaa laatua potilaalle.
Tähän tarvitaan kilpailua, yksityinen palveluntuottaja tuottaa saman palvelun halvemmalla, jolloin kunnallisen järjestelmän on joko kehitettävä omaa toimintaansa, tai otettava riski toiminnan loppumisesta (siirto yksityiselle palveluntuottajalle).
Jokainen saa miettiä kerääkö tämä hurraa huutoja kunnallisella puolella, ei kerää.

Nyt joku tietysti kysyy miksi yksityinen toimii halvemmalla ja vastaus on yksinkertaisesti tehokkaampi ja kevyempi organisaatio. Kustannustietoisuus ei ole kunnallisen terveydenhuollon parasta osaamisaluetta. Yksityisellä taas on.

Mitä tulee sitten niihin vero euroihin, ei kunnallinen järjestelmä maksa yhtään euroa veroja. On totta, että on olemassa isoa yksityisiä toimijoita jotka ovat käyttäneet "agressiivista verosuunnittelua", mutta se koskee vain pientä osaa yksityisiä toimijoita. Miettimällä kilpailutukset hyvin ja jakamalla toiminnat tarpeeksi pieniin osioihin saadaan mahdollisuus pienyrittäjille, joiden verot tulevat kotiin. Terveydenhuolto on muuten vapautettu alv:stä, joten yritys jolla ei ole kuin terveydenhuollon toimintaa maksaa kaikki alv:tkin. Sairaanhoitopiiri ei maksa alv:tä.

Valinnanvapaus on pahinta, mittä monessa paikassa tiedetään. Potilas voisi vuoden välein todeta tylylle hoitopaikalle, josta hän ei saa aikoja, hasta la vista ja kantaa rahansa muualle. Kuvitelkaa, lääkäreiden ja hoitajien pitäisi oikeasti miettiä miten potilaita ja omaisia kohdellaan. Hirvittävää! Yllättäen yksityisellä arkipäivää ja ei aiheuta ongelmia.

En sano, että koko terveydenhuolto tulisi yksityistää, mutta saadaksemme parempaa palvelua ja pitääksemme kustannukset kurissa, kunnallisella järjestelmällä tulee olla todellista kilpailua. Nykyinen malli rahojen loppuessa on lähettää lasku kunnanisälle. Ilman mitään seurauksia. Tämä ei onnistu yksityiseltä, jonka on pidettävä huolta taloudesta. Kun kilpailutuksilla pidetään huolta, että alalla on riittävästi toimioita, on aina varalla palveluntuottaja joka voi ottaa toiminnan haltuun, jos sille tulee tarvetta.
Yksityinen tuotantoketju on varmasti halvempi ja kevyempi mutta siellä halutaan edelleenkin se voitto sijoittajien taskuihin. Ne todennäköisesti edelleenkin harrastavat agressiivista verosuunnittelua joka tarkoittaa käytännössä, että hiluja palaa kansantalouteen samalla kun jossain päin maailmaa joku hieroo käsiä yhteen.

Koska yksityisellä on tavoitteena voiton maksimointi on se ristiriidassa mielestäni käypähoidon kanssa eli jos asiakkaaksi tulee tuottamaton potilas niin se varmaankin kipataan hyvin mielellään takaisin sinne entiseen julkiseen terveydenhoitoon tai ylipäätään jonkun muun murheeksi. Poimitaan siis rusinat pullasta. Tai sitten tapahtuu ns. lisäarvo myyntiä eli yksityisellä hoidetaan diagnoosit ja muualla itse hoito koska se on kallista ja sitovaa. Siltä asiakkaalta pyritään maksattamaan joka välissä jotain sellaista joka ei kuulu sopimukseen jne.
 
Back
Top