Spadehommat

Nyt en oikein ynmmärrä miksi olutta JA punaviiniä? Eikö siinä makumaailma törmää ikävällä tavalla? Mallasmaisen makea olut ja hapan viini.
Ei törmää. Pari nielaisua ruokaa oluella ja pari nielaisua ruokaa punkulla. Näin ei kummastakaan ole jälkimakua jäljellä ja molemmat sopivat burger+ranut komboon.
 
Niin, itse en ole koskaaan kokeillut tuota yhdistelmää. Mielessä ajateltuna vain kuulosti oudolta.
 
Niin, itse en ole koskaaan kokeillut tuota yhdistelmää. Mielessä ajateltuna vain kuulosti oudolta.
No meillä on kotona (siis vanhemmillani asuessani) ollut pitkään perinteenä oluesta perustavien miesoletettujen kesken, että silloin kun ruoan kanssa tarjotaan alkomahoolia, yleensä on sekä olutta että viiniä.

Esim. kun menin siskon ja lankomiehen kanssa syyslomaa viettämään Rovaniemeltä meidän vanhempieni työ Seinäjoelle, oli meitä kotona odottamassa itse tehdyt pizzat sekä punkulla että oluella. Olen oppinut itse siihen, että syödessä vaihdellaan oluen ja viinin välillä.

Tämän opitun tavan takia useasti ravintolassa käydessäni tilaan ruoan kanssa samaan aikaan toimitettavaksi oluen ja punkun.
 
Tämän kertaisena nuotiokokkailuna mango-sriracha marinoituja kanan siipiä ja lankkuperunoita.160596994622656193354.jpg
 
Nyrkin kokoinen kasa silputtua valkokaalia, puolet edellisestä kyssäkaalia, purkki murskattua tomaattia, kaksi isoa porkkanaa palasina, salaattipaprika, puolikas isosta purjosipulista, desilitra maustekurkkujen säilöntälientä ja kaksi grillimakkaraa. Paprika ja purjo lisätään loppuvaiheessa, muuten saavat muhia kolmisen tuntia miedoimmalla mahdollisella lämmöllä. Valkosipuli silputaan sitten annokseen. Ei voi epäonnistua. Oli pakko heittää hetkeksi pitkälleen...
 
No meillä on kotona (siis vanhemmillani asuessani) ollut pitkään perinteenä oluesta perustavien miesoletettujen kesken, että silloin kun ruoan kanssa tarjotaan alkomahoolia, yleensä on sekä olutta että viiniä.

Esim. kun menin siskon ja lankomiehen kanssa syyslomaa viettämään Rovaniemeltä meidän vanhempieni työ Seinäjoelle, oli meitä kotona odottamassa itse tehdyt pizzat sekä punkulla että oluella. Olen oppinut itse siihen, että syödessä vaihdellaan oluen ja viinin välillä.

Tämän opitun tavan takia useasti ravintolassa käydessäni tilaan ruoan kanssa samaan aikaan toimitettavaksi oluen ja punkun.
Kun ruuaksi on kalaa, kaloja tai rapuja, en saa millään päätettyä tuota juomapuolta, joten tilaan yleensä viiniä sekä olutta. Sitten jos on silliä, tarvitaan vielä snapsi, ja kyllä sen sitten tietää, mitä siitä seuraa.
Palan painikkeeksi tarvitaan vielä digestivo.
 
Nyrkin kokoinen kasa silputtua valkokaalia, puolet edellisestä kyssäkaalia, purkki murskattua tomaattia, kaksi isoa porkkanaa palasina, salaattipaprika, puolikas isosta purjosipulista, desilitra maustekurkkujen säilöntälientä ja kaksi grillimakkaraa. Paprika ja purjo lisätään loppuvaiheessa, muuten saavat muhia kolmisen tuntia miedoimmalla mahdollisella lämmöllä. Valkosipuli silputaan sitten annokseen. Ei voi epäonnistua. Oli pakko heittää hetkeksi pitkälleen...

pröööt...
 
Kuinka votjakit tekevät munakkaan... muutama sana livahti kyllä ohi tossa reseptissä, mutta yleisilme oli positiivinen! Reserviläisisäntä @baikal voi ehkä avata tietämyksellään raaka-aineista mysteerisintä, eli soolapekkia? Onko tämä germaaninen laina, joilloin olisi joku pekoni-ihra, tai possunrasva kyseessä? Ehkä @Herman30 kokkina ja eestin kielen taitajana osaisi sanoa?

 
Soolapekk on suolattu siansilava.
Tulikin tässä mieleen että minulla on vielä avaamaton paketti jääkaapissa, ostin kesäkuussa Virosta. Mahtaako olla vielä syömäkelpoista....näkee sitten kun avaa pakkauksen. Siinä on kyllä 4% suolaa joten aika hyvin säilyvää. Minun ostamani on maustettu valkosipulilla.
 
Viimeksi muokattu:
Soolapekk on suolattu siansilava.
Tulikin tässä mieleen että minulla on vielä avaamaton paketti jääkaapissa, ostin kesäkuussa Virosta. Mahtaako olla vielä syömäkelpoista.
Kyllä se on. Eilen avasin ja paistoin perunaa sillä. Täysin käyttökelpoista vaikka kesäkuussa ostettu Tallinnassa, kuljetettu huonelämpöisenä Tallinnasta Haminaan ja taas Haminasta Kokkolaan. Kyllä se suola tekee ihmeitä elintarvikkeiden säilymiselle. Kyllä se oksennus ja ripuli olisi jo tullut jos olisi tullakseen.
 
Mikäs on se oikea tapa tarjoilla Vorschmack Marskin tapaan, ja missä sitä voi nauttia?.

Hotelli Savoyn ravintola taisi olla Marskin suosikki. Täältä varmaan saisi aika autenttisen makuelämyksen.

 
Tätä juuri hain, halvat tai kalliit kopiot sinneppäin vaihtoehdot ei tule kysymykseen, edes juomineen niineen... Aitoa kokemusta haen. Vuokatissa Sokos hotellissa ravintola Kippo, söin ko. tarjoilun, mutta en usko että sain mitä hain.
 
Tätä juuri hain, halvat tai kalliit kopiot sinneppäin vaihtoehdot ei tule kysymykseen, edes juomineen niineen... Aitoa kokemusta haen. Vuokatissa Sokos hotellissa ravintola Kippo, söin ko. tarjoilun, mutta en usko että sain mitä hain.

En ole koskaan maistanut. Lienee aika lailla venäläisen / juutalaisen (jiddish ?) keittiön peruja ? Mutta marsalkkahan oli vanha tsaarin Venäjän upseeri. Muutama vuosi sitten muuten Varsovassa jossain vanhassa ravintolassa paljastettiin Marskin muistolaatta. Oli kuulemma herran kantapaikka kun palveli ennen ensimmäistä maailmansotaa Venäjän vallan alaisessa Puolassa.
 
Savoy lienee ainoita paikkoja, josta tämän aterian kuvittelisi tilaavan alkuperäisenä kokoonpanona.
Eihän tuo ohje mikään kovin vaikea ole jos itse haluat kokeilla.


Tuossa lukee että yksi aine on karitsa mutten usko että sillä on niin ratkaiseva osa. Karitsa on kumminkin miedon makuista. Eiköhän sen voi korvata laittamalla ainoastaan naudanlihaa.
 
Tänään Kittilä K-kaupasta tarttui "liiveihin" mm. tämä:

Ai että on suunmukainen tuote, suosittelen lämmöllä tätä kokeiltavaksi.
 
Tänään Kittilä K-kaupasta tarttui "liiveihin" mm. tämä:

Ai että on suunmukainen tuote, suosittelen lämmöllä tätä kokeiltavaksi.
"100 grammaan tuotetta on käytetty 106 grammaa lihaa" - hyvä! Eli ei ole lisätty suolavettä, ainoastaan suolaa.


Tätä pinnekjöttiä jouduin Norjassa syömään viime jouluna, onneksi nyt korona joten jää väliin. Maku oli eltaantunut ja koko konsepti vaikutti totaalisen epäonnistuneelta, lihaa noissa lampaan alakylkkäreissä on marginaalisen vähän muutenkin, ja sekin tässä oudon vaihtelevaa maultaan. Joko me ymmärretään suolaus eri tavalla kuin norskit, tai sitten halvin osa rasvaisesta lampaasta ei yksinkertaisesti oikein sovellu pitkään märkään suolakylpyyn, ja sitten kuivattavaksi, ja sitten uudelleen suolavedessä keitettäväksi - jäljelle jää vain eltaantunut rasvan ja lampaantalin maku, kaikki muu on aikaa jo kadonnut.
Oli pahan makuista, nielin kohteliaisuudesta, akvaviitti auttoi, tosin siinäkin on hiukan liian paljon monimutkaisuutta, liikaa mausteita jotta alkoholi ei edes maistu läpi, eikä sen laadusta täten ole mitään varmuutta.
Alan olla hyvissä joulufiiliksissä jo, kolmas joulu Norjassa edessä, maa mustana taas niinkuin viime vuonna! Lumikorkeus nyt kuulemma alle 400m, mutta kun pilvikatto on jossain 200m paikkeilla, niin ei tonne ole mitään järkeä lähteä liukastelemaan ja eksymään. Pahimmillaan tossa meriusva-pilvi -bullshitissä ei nää edes kengänkärkiään, se tosin liikkuu koko ajan ja aukkoja on aika paljon.
Neljään viikkoon ei tosin ole aurinkoa näkynyt, ja asun etelämpänä kuin Helsinki... täällä on ollut jatkuva harmaa pilvimassa päällä, Oslossa puhutaan että Bergenin keli on siirtynyt tänne :mad:
 
Se on tuo kyyttö vähän kuin kossu, sopii kaikkeen. Tänään tuli testattua kyyttöpelmenit. Nyt on sellanen ähky ettei juurikaan nappais lähteä lapioimaan tämän aterian tähden sukulaisten kakkoja.
Ehkä epäkuvauksellisinta huttua ikinä.
5CD2B59B-6DCB-4AAD-8C7C-8798FBEFBC6D.jpeg5CD2B59B-6DCB-4AAD-8C7C-8798FBEFBC6D.jpeg
 
Kariniemen Liekkisiipiä, sipulia, punasipulia ja valkosipulia.
IMG-20210112-WA0003.jpg
Kaksi ja puoli tuntia hauduttelua ja hiilten jatkuvaa lapiointia paketin alle.
IMG_20210112_172514.jpg
Ja sitten nyytti auki ja siivet ja sipulit tuulensuojaan.
IMG-20210112-WA0006.jpg
 
Back
Top