Spadehommat

20221023_180419.jpgTäällä oli puhetta siitä metsärannan lihan retkieväästä, no en sitä löytänyt mistään myynnissä ja kallistakin oli.. tein sitten itse, tuossa on puolet possua ja puolet perunaa, kaikki ensin pannulla paistettuna, vähän lihalientä ja mausteita, sitten purkkiin ja neljäksi tunniksi uuniin. Tuli hyvää, noin 1,40 purkki 😀
 
Katso liite: 69700Täällä oli puhetta siitä metsärannan lihan retkieväästä, no en sitä löytänyt mistään myynnissä ja kallistakin oli.. tein sitten itse, tuossa on puolet possua ja puolet perunaa, kaikki ensin pannulla paistettuna, vähän lihalientä ja mausteita, sitten purkkiin ja neljäksi tunniksi uuniin. Tuli hyvää, noin 1,40 purkki 😀
Tiedät myös mitä pitää tehdä kun kansi alkaa pullistumaan..
 
Kotisäilykkeiden kanssa usein on se että ne epäonnistuu tai sitten ne epäonnistuu.
Näin varmaan onkin jos tuosta vaan kylmiltään tempasee mutta kyllä tästä harrastuksesta tietoakin löytyy esim facebook ryhmästä "purkittajat"
Itse olen kymmenkunta vuotta purkittanut ja tykkään että kun pitää hygienian, kypsennysajat ja muutenkin perusasiat kunnossa niin oiva säilöntätapa on.
 
sitten purkkiin ja neljäksi tunniksi uuniin. Tuli hyvää, noin 1,40 purkki 😀
Olisin skeptinen uunissa tehdyistä säilykkeistä, painekeitin sen olla pitäisi.
Mutta jos olet ennen tehnyt ja olet vielä elossa niin kai se sitten onnistuu. Mutten söisi vaikka tarjoaisit. Botulismi on saatanan vaarallinen tauti.
 
14 euroa kilo perunasta ja possusta..🤔
Ensinnäkin pitää verrata muihin 400g tölkkeihin. Toiseksi niin sitä perunaa ja sitä possua ei ole eikä painekeitintä eikä todellakaan kiinnosta ruveta itse värkkäämään ja riskeerata botulismia. Eikä tarvitse omaa aikaa tuhlata värkkäämiseen kun voi istua netissä lukemassa ukrainasta. Joten kyllä, edullista on.
 
Sen verran vielä lisään että en tietenkään väheksy tuotetta kun enhän ole sitä päässyt maistamaankaan ja onhan peltipurkki paljon kenttäkelpoisempi kuin lasipurkki mutta ihan omaksi iloksi tuli testattua.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Huomenna nähdään, miten iäisyysprojekti toimii! Vajaa kilo kassleria meni tänään noin 10% suolaliukseen (ilman sokeria tai muita mausteita).

Kötöstän vanhan kiukaan päälle (ulkona) "kaapin", ja savutorven päälle laitan savurasian, jossa on leppäpurua. Ylätasolle päätyy vajaa kilo kassleria ja alemmalle tasolle rasvakuppi keräämään nesteet. Hifistelen niin paljon, että poraan seinään reiän uunilämpömittarille (Suunnilleen tuo ja halvennuksessa 5€) ja näverrän ovenkarmiin toisen etäluettavaa lihamittaria varten.

Ja joo, tiedän että kaksi mittaria on liikaa, mutta ensin oli ajatus mitata vain sisälämpötila, mutta kun tuli tarjous vastaan niin sitten päätin myös testailla tuota savustimen lämpötilaa.
 
Joskus kauan sitten olen saanut maistaa ja useasti ollut mielessä itse kokeilla.
Tänään mietin mitä juhannuspöytään. Jotakin erilaista pikku lisuketta olisi aina mukava kokeilla. Maustetut keitetyt kananmunat pyöri yhtenä vaihtoehtona, mutta en oikeen tiedä kuinka niitä tekisi?

Keitetty kananmuna halki, lusikalla keltuainen pois ja tilalle sinihomejuustoa. Pikkasen pekonimurskaa päälle ja sulkee juustosiivulla pienessä lämmössä?
Höystepöytään kevyesti lämmitettynä?
Kokeile tätä britti-klassikkoa, todella hyvää. Tarvitset raakamakkaran lihaa, jonka voi tehdä itsekin.

Herkullisia... tsekkaa Chef John youtubesta, todella hauska heppu
 
Huomenna nähdään, miten iäisyysprojekti toimii! Vajaa kilo kassleria meni tänään noin 10% suolaliukseen (ilman sokeria tai muita mausteita).

Kötöstän vanhan kiukaan päälle (ulkona) "kaapin", ja savutorven päälle laitan savurasian, jossa on leppäpurua. Ylätasolle päätyy vajaa kilo kassleria ja alemmalle tasolle rasvakuppi keräämään nesteet. Hifistelen niin paljon, että poraan seinään reiän uunilämpömittarille (Suunnilleen tuo ja halvennuksessa 5€) ja näverrän ovenkarmiin toisen etäluettavaa lihamittaria varten.

Ja joo, tiedän että kaksi mittaria on liikaa, mutta ensin oli ajatus mitata vain sisälämpötila, mutta kun tuli tarjous vastaan niin sitten päätin myös testailla tuota savustimen lämpötilaa.
2 mittaria on pakollinen,pidän kaapin lämmöt alhaalla muutaman tunnin,loppuvaiheessa alan nostamaan lämpöä Max 150 asteeseen että liha kypsyy,näin toimii hevosen,Mullin ja sian kanssa,ostin nitriittisuolaa säkin että saa lihan punaiseksi,aina ja kaikkea en kuitenkaan suolaa nitriitillä,hauskaa tehdä itse palvia🤩
 
800g kassleria ja 1kg perunaa. Muutama sipuli, tomaattipyrettä, tomaattimurskaa. Mausteita.
Kiinteät aineet karkeasti paloiteltu ja hujan hajan vuokaan. Kaikki muu tavara päälle ja sekoitetaan vielä. Sitten uuniin ja odotetaan vähintään 3 tuntia.
Nyt on puolitoista tuntia mennyt ja tuoksut hyvät uunista. Kuola valuu jo.
 
2 mittaria on pakollinen,pidän kaapin lämmöt alhaalla muutaman tunnin,loppuvaiheessa alan nostamaan lämpöä Max 150 asteeseen että liha kypsyy,näin toimii hevosen,Mullin ja sian kanssa,ostin nitriittisuolaa säkin että saa lihan punaiseksi,aina ja kaikkea en kuitenkaan suolaa nitriitillä,hauskaa tehdä itse palvia🤩
Kaksi mittaria ei ollut yhtään liikaa.

Mulla menee vielä vähän vehkeiden ja tekniikan säätämiseksi. Helvetin tarkkaa tuo lämmönsäätö puilla, eli ei voi vain jättää tekeytymään, vaan pitää vähän vahtia.

Kuitenkin näin polvituelta tehtynäkin oli sen verran suunmyötäistä, että kokeilut jatkuu ehdottomasti.
 
Back
Top