Meillä se ongelma oli, että possu-ressu pötkötti aluksi viikon kylmiössä riistasäkissä. Viikkoon mahtui kaikenlaista muuttujaa ja olin käsittänyt emännän laittavan possun talteen, mutta olin käsittänyt väärin.
Tämä on käsittääkseni hyvin harvinaista, sillä yleensä miehet ymmärtävät naisia noin 99,9% tarkkuudella.
Sitten sunnuntaina laittelin suurimman osan pakkaseen vakuumissa ja ensin piti vähän nuuhkia, että eihän potsiotteri ole herännyt uudestaan henkiin. Sen jälkeen kinkku päätyi takaisin kylmiöön, suolattuna, mutta en uskaltanut pitää sitä enää torstaita kauemmin siellä kylmiössä, kun se kylmiö ei välttämättä ole ihan 100% kylmä. Toinen väärinkäsitys tapahtui sitten siinä, että käsitin armaan puolisoni lämmittävän leivinuunia aamulla/päivällä niin, että kinkun saa paistumaan jo hyvissä ajoin. Hämmästys olikin suuri, kun lyhyen työpäivän ja pitkän kauppareissun jälkeen ensin piti hakea puut liiteristä ja sitten ryhtyä lämmittämään leivinuunia. Siksi se karkasikin vähän turhan kuumaksi ja sitten tapahtui nukahdus, kun liha pääsi uuniin vasta yöllä. Mutta aivan syötävää tuli, eikä tarvitse pahemmin valitella.
"Limakinkkua" en itsekään kaipaa, mutta tässä tuo pinta kuivui (minun makuuni) turhan kuivaksi, vaikka tässä possussa oli vankka rasvakerros ja kamara päällä paistettaessa. Uunin alkulämmöstä kertoo ehkä jotain se, että ensimmäinen paistopussi piti vaihtaa ja odotella vähän aikaa luukku auki uunin pesän jäähtymistä. Se ensimmäinen pussi kärvähti nimittäin reikäiseksi koppuraksi saman tien, kun kinkun laittoi uuniin. Oli se toinenkin pussi kuivunut kiinni kamaraan, mutta säilyi sentään ehjänä. Todella vähän on tullut laitettua ruokaa tuolla leivinuunilla, mutta näillä sähkönhinnoilla (pörssisähkö) sekin varmaan muuttuu. Siispä kokemuksen puutteen vuoksi tuo lämmönsäätely ei ole vielä ihan 100% hallussa. Ja ennen moitteita sanottakoon, että pakkaskaudella tuota on tullut lämmitettyä ihan sisälämpötilan ylläpitämiseksi, mutta se on vähän semmoista ja tämmöistä kun tuo uuni on omassa erillisessä huoneessaan talon päässä. On siitä jonkinlainen hyöty talon lämmittämisessä, mutta ei ihan valtavaa, kun ei ole suoraan käyttöhuoneiden yhteydessä.