Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minä paistan kanamunat ihan tavallisesti mutta seuraten että keltuainen jää puoliraaaksi. Sitten lautaselle.

Ei roiskeita, siisti homma. Syön sen runsaan Felix luomu ketsupin kanssa, päälle paljon mustapippuria myllystä, hyvän hapanjuureen leivotun speltileivän kanssa, leivälle juusto/kinkku/makkara. Mutta ensin reilusti oliiviöljyä ja pikkasen salaatin lehtiä, jotta olisi terveellisempi.

Makuasioista ei voi kyllä kiistellä,mutta...
Mikä vika luomukketsupissa, lukee vähäsuolainen ja vähän sokeria? Paljon lykopeenia, totta, että tomaattitahnassa vielä enemmän sitä, mutta ketschup on nopea, oliiviölyjä siihen ja mustapippuria, niin ihan ok , ei mikään michlin mutta...Oliiviöljy mustapippurineen vaimentaa ketchupille tyypillisen tusina maun. Mutta hapanjuureen leivotun speltileivän maku, se vie tajun. Ai niin unohdin että laitan kanamunan sekaan vorarlbergkäse juustoa, se sopii munakkaan 👍
Se on hyvä, Itävallasta muistaakseni.

Viimeksi muokattu:
Mitä nyt kymmenet vuodet hotelleissa kotona ja ulkoa kiertäneenä voisin todeta, meillä hotelleissa puuron ja pekonin valmistus tökkii monessa paikassa.
Oulun Radissonissa omeletti on ihan ok ja Floridassa on ollut todella maukasta, en voi verrata mitä nuo keskenään raaka-aineena käyttää mutta ero on selvä.

Viimeksi muokattu:
Mikä vika luomukketsupissa, lukee vähäsuolainen ja vähän sokeria? Paljon lykopeenia, totta, että tomaattitahnassa vielä enemmän sitä, mutta ketschup on nopea, oliiviölyjä siihen ja mustapippuria, niin ihan ok , ei mikään michlin mutta...Oliiviöljy mustapippurineen vaimentaa ketchupille tyypillisen tusina maun. Mutta hapanjuureen leivotun speltileivän maku, se vie tajun. Ai niin unohdin että laitan kanamunan sekaan vorarlbergköse juustoa, se sopii munakkaan 👍
Se on hyvä Itävallasta muistaakseni.
No eihän siinä itse ketsupissa vikaa ole,makuparina kananmuna ja ketsuppi taas vähän erikoisempi 🙂

Mitä nyt kymmenet vuodet hotelleissa kotona ja ulkoa kiertäneenä voisin todeta, meillä hotelleissa puuron ja pekonin valmistus tökkii monessa paikassa.
Oulun Radissonissa omeletti on ihan ok ja Floridassa on ollut todella maukasta, en voi verrata mitä nuo keskenään raaka-aineena käyttää mutta ero on selvä.
Eikä jokapaikasta edes saa pekonia nykyään,on aikamoinen ero noissa hotellien aamupaloissa muutenkin

No eihän siinä itse ketsupissa vikaa ole,makuparina kananmuna ja ketsuppi taas vähän erikoisempi 🙂
No mitä sopii munakkaan? Majoneesi? Se vasta latistaa makua, eikä ole niin terveellistä kun ketsuppi. Itse asiassa minä joskus syön ihan ketsuppia sellaisena, kun tekee mieli tomaatti keittoa, laitan kuppiin, sekoitan oliiviöljyä sekaan ja maustapippuria. Mä on varmaan ruokapervo..

Uskoisin että tämä maistuisi hyvälle:

Juu, vielä lisukkeena maustekurkut (myrttisen) ja matjees silli.

Muoks. Paistetut munat molemminpuolin paistettuna runsaalla voilla ja suolalla maustettuna... ihan himo näihin välillä tulee.

Makkaroista tuli mieleen ettei Huiluntuhti petä, Wilhelimiä oli Napoleonissa tirisemässä Huilun kanssa. Kovasti nestettä pukkas Wilhelmit.

Viimeksi muokattu:
No mitä sopii munakkaan? Majoneesi? Se vasta latistaa makua, eikä ole niin terveellistä kun ketsuppi. Itse asiassa minä joskus syön ihan ketsuppia sellaisena, kun tekee mieli tomaatti keittoa, laitan kuppiin, sekoitan oliiviöljyä sekaan ja maustapippuria. Mä on varmaan ruokapervo..
Kyllähän sinä voit syödä tuon ihan niinkuin haluat,en minä sitä tarkoittanut🙂
Itse ehkä pistäisin tohon ruohosipulia ja ripauksen suolaa,niin ei munan maku peity.

Tuli juhannuksen kunniaksi väännettyä puolison kanssa kaksi voileipäkakkua. Lohi ja liha.
Huomenna on taas pitkä päivä, niin parin päivän ruuat valmiiksi. Pyttipannu uusista perunoista ja HK:n sinisestä sekä itse tehty lasagnette.
Yleensä pitkinä viikonloppuina tulee vietettyä aikaa keittiössä. Ruuanlaitto on kivaa, mutta se helvetin siivoaminen ja tiskivuori.

Kyllähän sinä voit syödä tuon ihan niinkuin haluat,en minä sitä tarkoittanut🙂
Itse ehkä pistäisin tohon ruohosipulia ja ripauksen suolaa,niin ei munan maku peity.
Jo, muuten oikeassa olet..munakkaan sopii ruohosipuli, mutta vielä paremmin kevätsipuli, erittäin terveellinen yhdistelmä, silloin en laitaisi ketsuppia, mutta tuo vorarlberger juusto sopii todella hyvin nimenomaan munakkaan, kiitos Hakaniemen myyjälle että suositteli, nyt ostan sitä silloin tällöin. Siinä juustossa on jotain, jostain tykkään.

"Vorarlberger Bergkäse valmistetaan yksinomaan luonnollisesta raakamaidosta sille määriteltyjen nimisuojaa koskevien määräysten mukaisesti, ja ainoastaan alppijuustoloissa Bregenzerwaldissa, Großes Walsertalissa, Kleines Walsertalissa, Leiblachtalissa (Pfänderstock) sekä Reinin laaksossa.
Vorarlberger Bergkäse -juuston valmistus saa tapahtua ainoastaan perinteisin menetelmin, käsityönä. Käytetylle raakamaidolle on asetettu tiukat laatuvaatimukset: Maitoa saavat tuottaa vain tilat, jotka harjoittavat pääasiassa nurmiviljelyä ilman säilörehun (silage) valmistusta tai käyttöä ("heinämaito"). Maito on toimitettava meijeriin vähintään kerran päivässä, ja se on prosessoitava välittömästi."
Wikipediasta.

Kokeilkaa.

Minä paistan kanamunat ihan tavallisesti mutta seuraten että keltuainen jää puoliraaaksi. Sitten lautaselle.

Ei roiskeita, siisti homma. Syön sen runsaan Felix luomu ketsupin kanssa, päälle paljon mustapippuria myllystä, hyvän hapanjuureen leivotun speltileivän kanssa, leivälle juusto/kinkku/makkara. Mutta ensin reilusti oliiviöljyä ja pikkasen salaatin lehtiä, jotta olisi terveellisempi.
Kokeile meiran ketsuppia, on vähän enemmän tomaattiakin...

Meillä lapsukaiset joskus ihmetteli makaronilaatikon aikaan miks mä aina haen erikseen jääkaapista ketsuppia (Heinz) vaikka pöydässä jo on ketsuppia (Felix).
Taisin mutista jotain tyyliin että F ketsupissa on huono maku/hinta suhde.
Josta tietty kysyivät että miks sitä sitten aina heille tarjotaan ?
Johon vaan totesin että tein äitee sitä aina kaupasta tuo ja teille tarjoo.

Jostain syystä se sitten johti sokko vertailuun. Jonka jälkeen lapset ei enään palanneet vanhaan käytäntöön.

Tosin nykyään vielä parempi ketsuppi on Mutti merkkinen. Siinä maistuu todella hyvin tomaatin hedelmäinen makeus. Harmi vaan että se on lasipullossa.

Eikä unohdeta Heinzin hot chiliä. Sillä saa helpolla chilin makua moneen.

Edit.
Menin joskus Italiassa ihmettelemään miks he käyttää paljon purkki tomaattia.
Kun Suomessakin sitä saa melkein ympäri vuoden tuoreena.
Totesivat vaan kun tomaatin paras satokausi on niin lyhyt aika kerran vuodessa.
Jatkoin vielä tyhmänä juttua kasvihuoneista.

Sit meni melkoiseksi mutinaksi. Joista erotin vain jonkun maininnan tomaatin parhaasta mausta. Lopuksi sanoivat että juu kyllä tomaatti tosiaan kasvaa kasvihuoneessa myös Italiassa. :)

Viimeksi muokattu:
Back