Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minä ostan sitä Lihakultturi raakamakkara joskus, ja teen sitä hapankaalian, sipulin ja raaka tomattien kanssa, sioluan oikein pieniksi paloiksi peruuna,mutta minimissä. Resepti on oma, mausteena vain mustapippuri. Ja kypsyttelen rauhassa kannen alla.
Haapankaali on aina jääkapissa. Suosin Raisilaisen valkosipuli hapankaalia. Sitä voi syödä päivittäin pieni määrä, ja puolikas raaka porkkana, päälle kurpitsaxöljyä.
Puolikas raaka porkkana ehkäisee monia sairauksia, hapankaali luo hyvän bakteerikasviston. Sekaan voi laittaa raaka sipulia pikkasen.

Tänään iltapalana oli eilista linssimuhennysta ja hyvä mökäle keitettyä kieltä. Lientä tuli reilusti, mutta kastelen siihen mun suosikkia haapanjuureen leivottua spelttileipä. Siihen olen kuokussa. Se on maailman paras! 1761258764618.webp

Hienoa lukea etten odotetusti ole ainoa joka on Oktoberfest -fiiliksissa! Kokeile viela sita punajuuriratkaisua pikkeloityyn punasipuliin josta oli ketjussa puhe, sopii samaan settiin loistavasti nyt kun on viela lokakuuta jaljella!

Prosit, Kamerad!

Joo, täytyy kesän päätöstä jotenkin juhlistaa. Toki näin viime viestissä jo tuon sipuli jutun mutta mulla maha ei pidä mistään sipuli valmisteista.
Sama koskee myös kaalia mutta tälläinen Rasilaisen maitohappo käytetty kaali on OK.

Mulla on vanha resepti tähän kaaliin. Baijerilainen hapankaali bratwursti vuoka johon tuo juustokumina sopii tosi hyvin. Voi olla jopa että se on alkuperäis reseptissä ollutkin mutta matkalla unohtunut…

Felixin Amerikan kurkusta saa myös tähän lisukkeen kun sen ensin leikkaa pieniksi kuutioiksi.

Edit.
Vaik ei mitään juhliskaan niin tämä on kuitenkin sitä aikaa kun aletaan klapiuunia lämmittämään ja tekemään eri uuni juttuja joita haudutellaan pitkään.

Viimeksi muokattu:
No aperol on appelsiini raparperi aperatiivi. Maussa on noita molempia mutta on se lopulta aika omanlainen. Vaikka Aperol Spriz on mun yks suosikki kesäjuoma niin tuon paremmin en osaa sanoa.
Mutta graavata lohta sillä…
Mielenkiintoinen ajatus, kerro toki miten kävi. :)

Ajattelin yrittää vanhan ajan keitettyä paistia puuhellalla, kun ikuinen tuli siinä joka tapauksessa saa päivän kituilla. Anjovista ei nyt löytynyt tähän hätään, mutta muuten mennään linnapaistin hengessä.

Kirjolohifilee odottaa valmistusta, osa pannulla paistaen ja graaviksi loput.
Sen ainaisen tilli/suola yhdistelmän vaihtoehdoksi rosepippuri/suola nyt kokeiluksi.
Varmaan joku kokeillut?

• Tykkää
Reactions: Rkm
Uusista mauista tuli mieleen Anne Lundberin laakongi ohjelmassa oli keittiö chiffinä German. Joka melkein joka liha ruokaan laittoi sambal oelek nimistä mauste kastiketta ja limeä. Sekä tietty mustaapippuria ja suolaa. Näytti siltä että messissä kaikki piti siitä.
Joten tuota on nyt kokeiltu pariin otteeseen ja jos vahvasta chilistä pitää niin tuota voi suositella.
Santa Maria nimellä tuota löytyi lähikaupasta.
Varovasti sitten alussa. :)

Uusista mauista tuli mieleen Anne Lundberin laakongi ohjelmassa oli keittiö chiffinä German. Joka melkein joka liha ruokaan laittoi sambal oelek nimistä mauste kastiketta ja limeä. Sekä tietty mustaapippuria ja suolaa. Näytti siltä että messissä kaikki piti siitä.
Joten tuota on nyt kokeiltu pariin otteeseen ja jos vahvasta chilistä pitää niin tuota voi suositella.
Santa Maria nimellä tuota löytyi lähikaupasta.
Varovasti sitten alussa. :)
Ekat kokemukset oli vähemmän varovasti tosta sambal oelek:ista,melko stydiä kamaa mutta kohtuullisesti annosteltuna on hyvää kyllä 👌

Ekat kokemukset oli vähemmän varovasti tosta sambal oelek:ista,melko stydiä kamaa mutta kohtuullisesti annosteltuna on hyvää kyllä 👌
Juu varovaisesti täytyy alkaa. Mä laitoin ekaan ruokaan koko TL ajatuksella että kyllä aikuunen miäs chiliä kestää..
No kestää ja kestää mutta ei se mitään herkkua ollut ja jäätelö maistui.
No mä innostuin tästä niin että tein sambal oelek ketsuppia. Heinzillä on chili ketsuppi ja se on ihan hyvää mutta potkua puuttuu. Lisäsin samalla myös mustaapippuria, basilikaa ja limeä.
Tuli aika herkkua. :)

Tuosta Sambal Oelekista, jonka @Hurmas, ja @Isoalaviiva mainitsivat, on mausteeksi sopivin määrin kaikenlaisiin ruokiin. Mun mielestäni se on hyvää jopa sellaisenaan suoraan purkista lusikalla suuhun. Kokeilkaapa esim. maitorahkan, tai raejuuston kanssa. Varoitus: myönnän olevani vähän hupsu ruokien(kin) suhteen.

Harmi, että Poppamies Vampyreetä ei ole enää tarjolla, koska se oli hyvää esim. voideltuna leivälle. Hakasen leipomon Peremec-mauste on myös mainitsemisen arvoinen. Sopii hyvin rub-mausteeksi, tai esim. pataruokiin.

Itse käytän Sambal Oelekia pääosin Kimchin kaltaiseen, fermentoituun lisukkeeseen. Siitä pääsenkin uuteen kysymykseen: kuinka moni palstalla fermentoi kasviksia? Mä fermentoin usein sipulia, kirsikka-/luumutomaatteja, ja kesäkurpitsaa.

Siitä pääsenkin uuteen kysymykseen: kuinka moni palstalla fermentoi kasviksia? Mä fermentoin usein sipulia, kirsikka-/luumutomaatteja, ja kesäkurpitsaa.
Miten fernentoit sipulit ja kirsikkatomaatit? Rakastan kaikkia fetmentoituja vihanneksia. Muistan vieläkin kun Ruohonjuuren valikoimassa joskus 90 luvulla oli hapatettuja vihreita papuja ja porkkana, kaalista puhumatta. Siis, niin hyvin tehtyjä, että henkeä salpasi. Luksusta.
Nykyisin ei saa enää mistään kunnon suolakurkkuja. Kunnolla ja oikein fernentoituidussa kurkuissa on tuoksu metrin etäisyydellä, ja ihmiset ostaa..nyt myrttisen suolakurkut on parodia. Suolapommi vailla fernentoitua nakua. Todella pettymys enimmäkseen.

Miten fernentoit sipulit ja kirsikkatomaatit? Rakastan kaikkia fetmentoituja vihanneksia. Muistan vieläkin kun Ruohonjuuren valikoimassa joskus 90 luvulla oli hapatettuja vihreita papuja ja porkkana, kaalista puhumatta. Siis, niin hyvin tehtyjä, että henkeä salpasi. Luksusta.
Nykyisin ei saa enää mistään kunnon suolakurkkuja. Kunnolla ja oikein fernentoituidussa kurkuissa on tuoksu metrin etäisyydellä, ja ihmiset ostaa..nyt myrttisen suolakurkut on parodia. Suolapommi vailla fernentoitua nakua. Todella pettymys enimmäkseen.
Fermentointi on helppoa, ja kivaa. Tarvitaan

1) Sopiva määrä uunissa steriloituja purkkeja
2) Puhdas veitsi, ja leikkuulauta
3) Liemi: litraan vettä n. 2,5 ruokalusikallista karkeaa (Maldon) merisuolaa (liemen määrä kasvisten määrän mukaan).
4) Fermentoitavat kasvikset, esim. sipuli

Kun purkit ovat uunissa, tee liemi, ja viipaloi sipuli. Anna purkkien ja liemen jäähtyä. Laita sipulit jäähtyneeseen purkkiin/purkkeihin, ja kaada lientä ihan piri pintaan. Huom. jotkut käyttävät lasisia fermentointipainoja kasvisten pitämiseen liemessä.

Mä käytän yksinkertaisempaa menetelmää: kerran pari päivässä kääntelen purkkia/purkkeja muutaman kerran ylösalaisin. Ja toinen huom. kääntelyn ajaksi (tietysti) purkkin/purkkien kannet tiukasti kiinni, muuten kannet saavat olla hiukan löysällä.

Purkit huoneen lämpöön valolta suojattuun paikkaan. Mulla purkit ovat kotityöpöydän alla. Ja taas huom. purkit kannattaa laittaa esim. pesusaaviin tai muulle alustalle, koska fermentointiprosessi läikyttää lientä purkeista. Parin päivän päästä fermentoitumisen pitäisi jo olla käynnissä - sen huomaa tuoksusta, ja jos kannet ovat sopivasti, kuplista.

Tuossa olen kertonut oman menetelmäni, sipuli oli vaan esimerkkinä kasviksista.

Edit: pieniä tarkennuksia

Viimeksi muokattu:
Back