Spekulointi: HX:n tuleva aseistus ja varustus

Ei ne heittämällä mene mihinkään koneeseen, ja halutessa integrointi onnistuisi varmasti muihinkin kuin jenkkikoneisiin, vaikka tuskin yhtä vähällä vaivalla. Eri asia on että kannattaako, JASSM on teknisesti vähän umpikujassa kun turbiinivalmistaja on lopettanut toimintansa ja jatkokehitys siirtynyt ER-varianttiin. Elinkaaripäivitys ja modifionti ER-variantiksi voisi olla kannattavaa jos se on realistista. Puhutaan kutenkin vain 70 ohjuksesta jotka alkavat olla elinkaaren ehtoopuolella kun HX-kone on täysmääräisesti käytössä, tuskin sillä ratkaisevaa merkitystä valinnassa on suuntaan tai toiseen. Silloin voi olla jo parempiakin tapoja toteuttaa tuota kauaskantoista tulenkäyttöä.
 

Einomies1

Ylipäällikkö
US Air Force Awards $51 Million For Extreme-range JASSM Cruise Missile
Our Bureau

07:53 AM, September 11, 2018

Lockheed Martin has been awarded the US Air Force contract worth $51 million for Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extreme Range (JASSM-XR), the Department of defense announced Monday.

This contract effort includes all all-up round level systems engineering and programmatic activities to align and phase the work necessary to design, develop, integrate, test, and verify component and subsystem design changes to the JASSM-XR baseline electronics, hardware, firmware, and operational flight software.
JASSM-XR will also include preparation for final all-up round integration, system-level ground and flight testing, qualification, and incorporation into a future production baseline engineering change proposal.

This effort will concurrently mature a new missile control unit and necessary hardware and infrastructure to support future JASSM-XR production cut in. Work will be performed in Orlando, Florida, and is expected to be completed by Aug. 31, 2023.

Armed with a penetrating blast-fragmentation warhead, JASSM-ER and JASSM can be used in all weather conditions. They share the same capabilities and stealth characteristics, though JASSM-ER has more than two-and-a-half times the range of JASSM for greater standoff distance. These cruise missiles also employ an infrared seeker and digital anti-jam GPS to dial into specific points on targets.
http://www.defenseworld.net/news/23325/US_Air_Force_Awards__51_Million_For_Extreme_range_JASSM_Cruise_Missile#.XLHhgaRS_IU

Lockheed Martin Developing "Extreme-Range" JASSM Variant
Lockheed Martin will upgrade its stealthy JASSM conventional cruise missile, under a $51.08 million contract awarded by the Air Force's Life Cycle Management Center at Eglin AFB, Fla. The upgraded missile will be known as the JASSM-XR, for "Extreme Range," a development of the JASSM-ER, or "Extended Range."

A Lockheed Missiles and Fire Control spokesman said the new version is "part of a planned upgrade" of the JASSM "family of missiles" which includes the baseline AGM-158A JASSM, the AGM-158B JASSM-ER, and the Long-Range Anti-Ship Missile AGM-158C. The Air Force could not immediately say if the most recent variant will carry the designation AGM-158D.

The upgrade includes a new missile control unit computer, "which will support the other planned capabilities," the spokesman said. These include "new wing designs to increase standoff range through aerodynamic efficiency, and a new GPS unit to further advance our level of protection." The Air Force will acknowledge only that the JASSM-ER has a range in excess of 500 nautical miles, so the XR's range will presumably be greater.

The contract noted the other work to be done as "all-up round system engineering and programmatic activities to align and phase the work necessary to design, develop, integrate, test, and verify component and subsystem design changes to the JASSM-XR baseline electronics, hardware, firmware, and operational fight software."

The Air Force switched from baseline JASSMs to JASSM-ERs several years ago, and has produced more than 2,000 of the longer-ranged weapon so far. The Air Force was unable to comment on how many ER models might be uprated to the XR configuration or when the change would be cut in at the production line in Troy, Ala., but the contract said that all XR-related development and test is to be completed by Aug. 31, 2023.
http://www.airforcemag.com/Features/Pages/2018/September 2018/Lockheed-Martin-Developing-Extreme-Range-JASSM-Variant.aspx

Tuossa parikin linkkiä JASSM-XR version kehittämispäätökseen liittyen. Uutinen koskee kaikkia JASSM-versioita eli myös baseline ja A1-versioita (joka on varmaankin suomella). JASSMin tarina on kaikkea muuta kuin ohitse. USA:n massiivinen yli 2000 A-mallin ohjuksen varaston valmistaminen vie huolella aikaa ja rahaa, joten on aivan rationaalista olettaa että puikot päivitetään kuten yleensäkin taktiset ohjukset.

Todennäköisesti JASSM saa verkostokeskeisen järjestelmän päivityksen eli varmaankin "Loitering"-kyvyn ja 2-suuntaisen, kehittyneen datalinkkijärjestelmän ainakin.
 

magitsu

Ylipäällikkö
Que? Ei lue mitään, että koskisi Baseline ja A1-versiota. Ne lasketaan vain tuoteperheeseen kuuluviksi, johon XR on erillinen lisäys.

"the new version is "part of a planned upgrade" of the JASSM "family of missiles" which includes the baseline AGM-158A JASSM, the AGM-158B JASSM-ER "

Kaipa niistä vanhoista JASSMiineista voi kuitenkin tehdä isolla rahalla XR:n jos ja kun käyttävät kumminkin samaa koteloa edelleen JASSM ja JASSM-ER kanssa.
Eli JASSM-ER:n vielä pitemmälle kantavasta kehitysversio, johon pitäisi olla erillinen myyntilupa (MTCR) ja lisää integrointityötä Puolan esimerkin mukaisesti.

Eli siis ei perus JASSM-refreshia vaan uusi ER-pohjainen versio, joka on ER:ääkin pitkäkantoisempi. "The Air Force was unable to comment on how many ER models might be uprated to the XR configuration or when the change would be cut in at the production line in Troy, Ala., but the contract said that all XR-related development and test is to be completed by Aug. 31, 2023. "

Oma pullonkaulamme pitää, mutta koko systeemi ei ole umpikujassa olettaen ettei menty MTCR/poliittisen harkinnan ylärajalle jo entisellä.
 
Viimeksi muokattu:

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Kaipa niistä vanhoista JASSMiineista voi kuitenkin tehdä isolla rahalla XR:n jos ja kun käyttävät kumminkin samaa koteloa edelleen JASSM ja JASSM-ER kanssa.
Jos JASSM-XR ei ole konseptina muuttunut rajusti vuodesta 2006, niin sillä lienee suunnilleen yhtä paljon yhteistä JASSM:n kanssa kuin Hornetilla ja Super Hornetilla. Koko ohjus ~2500 kg ja taistelukärki ~1000 kg. Taistelukärkenä mahdollisesti täsmäohjautuvia tytärammuksia (jei! viimeinkin!).

Lockheed Martin Explores Extreme-Range Cruise Missile



By Staff Writer | September 11, 2006















ORLANDO, Fla.–Lockheed Martin [LMT] is designing a very long-range cruise missile that can reach deep into enemy territory with a large warhead to destroy hardened underground facilities and cave and bunker complexes, according to company officials.
Known as the Cruise Missile Extended Range (XR), the company-funded concept entails a stealthy, 5,000 pound-class weapon that can fly out to 1,000 nautical miles to deliver a lethal payload up to 2,000 pounds precisely on target, said Ed Whalen, director of Strike Weapons Business Development for Lockheed Martin Missiles and Fire Control.
“Cruise Missile Extended Range is something we are looking at internally based on what the warfighter has told us,” Whalen told sister publication Defense Daily recently during an interview at the company’s facility here. “If you look at the problem out there, the adversary is putting their targets deeper range-wise and deeper penetration- wise.”
Accordingly, the company has been refining the design of a GPS-guidance-aided cruise missile that could be launched by aircraft that are safely beyond the kill zones of sophisticated air defenses, or fired from ships outside of the reach of anti-access threats, yet still have the range to hit difficult-to-access sites and strike them with a powerful punch. Such targets include production or storage facilities for weapons of mass destruction, command-and-control centers, air defense nodes, and ballistic missile sites, he said.
The missile could also be used to strike time-critical moving objects, he said.
“We have cruise missiles that go 1,000 miles,” said Whalen of existing weapons in the U.S. inventory. “But we want something more in the 5,000 pound-class that can go that range and carry a lot more payload than what is out there right now in the legacy systems.”
For example, the Navy’s Tomahawk Block III and Block IV cruise missiles, which are built by Raytheon [RTN], have a range up to 1,000 nautical miles, thus equal to the XR concept, but carry payloads up to 1,000 pounds, or about half of the XR’s capacity, according to Raytheon’s Tomahawk fact sheet.
Further, while the Air Force’s Boeing [BA]-built AGM-86 Conventional Air Launched Cruise Missile (CALCM) can carry a comparable payload in terms of weight, the missile’s range is, at 600 nautical miles, comparatively less than that of the XR, according to the Air Force’s CALCM fact sheet. Additionally, CALCM is not considered as survivable as newer, stealthy strike weapons such as Lockheed Martin’s AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM), which is now in service with the Air Force.
JASSM, which the Royal Australian Air Force is also purchasing, has a range of 250 nautical miles and carries a 1,000 pound-class warhead. An extended-range variant in development for the U.S. Air Force called JASSM ER can fly more than 500 nautical miles.
“A regular, baseline JASSM is a truck [for delivering a warhead],” said Whalen. Cruise Missile XR, he said, “is a Mack truck, a lot bigger truck.”
Whalen said Cruise Missile XR leverages technologies used in the air-launched JASSM, such as the latter’s stealthy materials and manufacturing processes. Its notional features include precision delivery accuracy without the need for a seeker, potentially via an external means of bolstering the accuracy of the GPS signal. It also has a two-way datalink for line-of-sight communications and connecting to battlefield information-sharing networks that are beyond line of sight, and a modular front end to accommodate various warheads.
Whalen said the warhead, which would range between 1,500 pounds and 2,000 pounds, could include a dual-mode system like on the JASSM that allows both for penetration or blast fragmentation effects, or a front-end dispenser for delivering precision-guided submunitions.
“You could have a cruise missile, even one this big, dispense submunitions as you went through the battlefield, and then it would seal up and keep its stealth characteristics,” he said.
Lockheed Martin is already developing such submunitions for the Air Force under a low-cost cruise missile initiative.
The Cruise Missile XR design would also minimize the potential for collateral damage and, depending on the configuration, be able to pass battle damage information back to command centers, said Whalen.
Whalen said Lockheed Martin continues its internally financed design work on Cruise Missile XR in the hopes that the Air Force or Navy will decide to pursue the weapon at some point and fund its maturation. The company has already conducted wind tunnel testing of several variations of the missile, he said.
“The Air Force is going toward next-generation long-range strike with a bomber,” said Whalen of the service’s intent to field a new strike capability by 2018. “What a missile like this would do is give a capability until that is fielded. A legacy airplane with a very long range cruise missile could standoff and be effective, versus having to drive all the way in across the target and put that crew at risk.”
Notionally, Air Force F-15E multirole fighter aircraft could carry up to four Cruise Missile XRs and Air Force bomber aircraft like the B-52H up to 12 of them, according to Whalen. Variants of the missile could also be operated from vertical launch tubes on Navy surface combatants. Conventionally armed missile submarines could carry up to 88 of them, or four per launch tube on the sub, he said. Other delivery modes include cargo aircraft that have been converted to roles as “arsenal planes,” he said.
For missions involving less distance, the missile’s inherent range could be translated into extended loiter time, Whalen said. Cruise Missile XRs could be launched and placed in a holding pattern in friendly airspace in some scenarios until the enemy forces emerge from their protected areas, he said.
In 2004, Lockheed Martin divulged work on an internal project called JASSM XR that envisioned a variant of the JASSM with attributes similar to what the company is now discussing under Cruise Missile XR. However, company officials caution that the two concepts are not synonymous.
Cruise Missile XR, they said, is not tied to any delivery mode such as JASSM XR, which was originally seen as a weapon for carriage exclusively on Air Force bomber aircraft.
 

tiedotusosasto

Ylipäällikkö
Ei huolta, sopii varmasti koska kone on Made in USA :).

Sanon tämän vielä kerran: jos meidän kehittynein ja ajanmukaisin ohjusjärjestelmä (ilmasta-maahan) on vasta otettu käyttöön, niin sitä ei kuopata ihan heti. Ohjukset voidaan modifioida ja päivittää varmasti ER-versioihin tms.

USA on hankkinut 2400 kpl baseline JASSMia, jotka ovat rakenteellisesti 70% samanlaiset ja 95% ohjelmistoltaan samanlaisia ER-versioiden kanssa. Hankintaan on uponnut satoja miljoonia ja n. 10 vuoden työ ja suunnittelu. Ohjuksilla on sitäpaitsi elinaikaa 15-20 vuotta eli nykyiset 2018 hankitut JASSMit ovat käytössä kuranttia 2030-luvulle saakka ja eteenpäin.
Samaa mieltä. Sitäpaitsi JASSMit ostettiin samalta myyjältä kuin mitä todennäköisesti HX-hävittäjätkin ja kun ohjusten toimitusmäärät tai toimitustavat ja -erät on auki niin näiden ohjusten käytöstä lienee sovittu myös HX ajatellen. Tai viimeistään HX sopimuksia tehdessä myös JASSMien kohtalo pistetään paperille.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Miksi hemmetissä ostimme 1 versiota JASSM ohjuksesta? Eikö esikunnissa oltu ajantasalla. Tulee mieleen tilanne jossa ostetaan tietoisesti IPhone puhelin täydellä hinnalla, vaikka ensi viikolla myyntiin tulisi uusi malli.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Miksi hemmetissä ostimme 1 versiota JASSM ohjuksesta? Eikö esikunnissa oltu ajantasalla. Tulee mieleen tilanne jossa ostetaan tietoisesti IPhone puhelin täydellä hinnalla, vaikka ensi viikolla myyntiin tulisi uusi malli.
ER olisi saattanut olla turhan hapokas?
Poliittinen harkinta on voinut painaa puntarissa, eihän JASSM:n vientilupaakaan irronnut ensimmäisellä ruinauksella. Kenties myös ER:n aikataulun osalta oli ongelmia? Puolahan sai luvan hankkia perusmallia syksyllä 2014 ja syksyllä 2016 luvan ER-mallin ohjuksille. Miksi ei suoraan ER:ää? (Puolan kaupoista sellainen mielenkiintoinen huomio, että alkujaan siellä himoittiin 200 ohjusta...)

Luulen kuitenkin rahan olleen pääasiallinen vaikutin. Perusmallihan on ilmeisesti useita satoja tuhansia dollareita halvempi. Samoin JASSM:n integraatioprosessi Hornetiin oli hyvällä mallilla Yhdysvaltain laivaston ja Australian ilmavoimien ansiosta, JASSM-ER:n kanssa olisi pitänyt aloittaa "tyhjästä".
 
  • Tykkää
Reactions: PSS

peelo

Ylipäällikkö
Kustannuksilla on voinut olla suuri merkitys

FY2016 JASSM perusmalli USAFille on kustantanut 0.841 milj USD (100 kpl) ja vastaava luku JASSM-ER on 1.173 milj USD (240 kpl).
 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
JASSM perusmallin kantamaksi ilmoitetaan 370 km. JASSM-ER:n osalta luku on 925 km. Ilmeisesti ER kykenee kohteen vaihtamiseen kesken lennon, onko muita eroja perusmalliin? Kantaman puolesta perusmallikin on kyllä ihan räyhäkäs peli. Kuvassa 370 km säteisiä ympyröitä Helsinki, Mikkeli ja Kuopio keskipisteinä.

29208
 

Einomies1

Ylipäällikkö
Niin, kuten tuosta voi päätellä että A-version kantamakin on varsin messevä meille. Turhaa havitella lähes 1000 km kantamaa pelkästään jos sinne ei ole antaa maalinosoitusta. Ei meille ole noin vähällä määrällä ohjuksia maaleja Uralin itäpuolella eikä nykyisen puolustusdoktriinin piirissä ole järkeä havitella strategisen tason aseita. Hyökkäyskynnyksen nostoa tällä tavoitellaan ja se riittää, koska kostoiskumahdollisuus on Pietariin, sen lähellä oleviin kohteisiin sekä rajan läheisyydessä oleviin varuskuntiin, lentokenttiin sekä muihin sotilaallisiin kohteisiin, myös maan alle.
 

ajs178

Kenraali
No mihinkään ei sovi. Super Hornetiin on ehkä tehty captive carry silloin kun vielä laivasto oli mukana JASSMin kehityksessä. Sitten hyökkäsivät SLAM-ER:n kimppuun kun tietysti jokaisen aselajin pitää tehdä omansa. :rolleyes:

Eihän niitä perus-JASSM:eja ole enää toisaalta kaupankaan vaan puskevat -ER:ää. Toki olisi pyydettäessä, mutta pieni tilaus ei järkevä. Tosin MTCR saattaa rajoittaa ostamaan juuri "300km" kantavia.
Eihän niitä perus-Jassmeja enää kannata ostaa, kun on pidemmälle lentäviä saatavilla. Mikä on MTCR? Ei missään nimessä pidä Suomen itse ampua itseään jalkaan hankkimalla tarkoituksella heikompia aseita kuin mitä markkinoilla on. Tuo risteilyohjuksen kantomatka on kuin sähköauton toimintasäde: 300 km on jo vanhaa teknologiaa. Nyt puhutaa 600-700km kantavista ohjuksista eikä Suomen kannata tätä lyhyempiä edes tavoitella
 

ajs178

Kenraali
Niin, kuten tuosta voi päätellä että A-version kantamakin on varsin messevä meille. Turhaa havitella lähes 1000 km kantamaa pelkästään jos sinne ei ole antaa maalinosoitusta. Ei meille ole noin vähällä määrällä ohjuksia maaleja Uralin itäpuolella eikä nykyisen puolustusdoktriinin piirissä ole järkeä havitella strategisen tason aseita. Hyökkäyskynnyksen nostoa tällä tavoitellaan ja se riittää, koska kostoiskumahdollisuus on Pietariin, sen lähellä oleviin kohteisiin sekä rajan läheisyydessä oleviin varuskuntiin, lentokenttiin sekä muihin sotilaallisiin kohteisiin, myös maan alle.
Toisaalta, jos Moskovan ja Pietarin välissä olevat kohteet olisivat saavutettavissa, niin tämä lisäisi kynnystä vielä enemmän.
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Lisäkantamasta tuskin olisi isompaa haittaa meilläkään. Noiden kantamapallojen piirtelyissä unohtuu että risteilyohjus ei välttämättä lennä suorinta reittiä maaliin, vaan käyttää maaston muodostamia tutkakatveita, väistää tiedettyjä/tiedusteltuja it-asemia yms. Tähän tyyliin:

1653.png
 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Noiden kantamapallojen piirtelyissä unohtuu että risteilyohjus ei välttämättä lennä suorinta reittiä maaliin, vaan käyttää maaston muodostamia tutkakatveita, väistää tiedettyjä/tiedusteltuja it-asemia yms.
Ei unohtunut, mutta en tiedä millaiset kantaman lyhenemiset epäsuoran reitityksen takia ovat realistisia, joten käytin ainoata tiedossani olevaa tietoa eli maksimikantamaa.
 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Yritin googlettaa JASSM:n lentoprofiilista lisätietoja, mutta enpä juuri tullut viisaammaksi. JASSM on vaikeasti havaittava ohjus, joten varmaan se voidaan reitittää lentämään suorempaa reittiä kuin vanhemmat ohjukset?

Tämä kuvan kyllä löysin :alien:

 

magitsu

Ylipäällikkö
Top