Huhta
Greatest Leader
Kovapanosammunnoissa omia ilmavoimia ei ole, joten kaikki varpusta isompi lentävä on luvallista riistaa.
Entäs lentävä marmorikuula? Tai golfpallo?
Painopiste ohjustorjunnan ja hävittäjätorjunnan välillä on ikuisuusaihe ja eversti evp Lapin kanta tiedetään.
Entä pitäisikö osa hävittäjistä korvata moderneilla pitkän toiminta-ajan lennokeilla kuten Global Hawk tai sen seuraajat? Jos hankitaankin 6 hävittäjää vähemmän, ja korvataan nämä kuudella lennkilla?
Lennokki maksaa kutakuinkin hävittäjäkoneen hinnan, mutta lennokeilla on suorituskykyjä joita hävittäjillä ei ole. 24 h toiminta-aika ja monipuoliset sensorit tuottavat ajantasaisen tilannekuvan ja mahdollistavat erittäin kattavan ennakkovaroitusjärjestelmän jos tilanne kiristyy. Kuudesta lennokista voitaisiin tarvittaessa pitää kolme jatkuvasti ilmassa, esim 1 itärajalla, 1 pohjoisessa ja 1 merialueella/etelärannikolla, tai niitä voidaan joustavasti keskittää painopisteeseen. Lennokkien sensoreilla nähdään kauas rajan taakse ja saadaan sekä tietoa vihollisen liikkeistä että voidaan maalittaa kaukovaikutteisia aseita tai meritorjuntaohjuksia horisontin taakse.
Minusta tällaiseen kykyyn kannattaisi sijoittaa, kun nykyään sekä valmius että kaukovaikutus korostuvat.
Hintakysymys tulikin jo esille, mutta on muutakin...
Kynnys miehittämättömien ilma-alusten pudottamiseen on luultavasti suhteessa pieni verrattuna miehitettyihin ilma-aluksiin. Georgialaisilla on tästä kokemusta, eikä mediassa tainnut käydä ihan hirveä myrsky tuon tapahtuman jälkeen. Kynnys miehitetyn ilma-aluksen pudottamiseen on luultavasti suurempi, vaikka sitäkin on tapahtunut ihan hiljattain. Etenkin kansan mielessä lentokoneen pudotus on suurempi juttu kuin "lennokin" pudotus.
Äskeistä pahentaa vielä se, että miehittämättömien ilma-alusten selviytymiskyky ei ole lähelläkään miehitettyjä ilma-aluksia. F-35 voi aina, olettaen ohjuslaukauksen tulleen havaituksi, pistää jälkipolttimen päälle, lähteä syöksyyn, yrittää väistöliikettä, tiputtaa soihtuja ja silppua sekä kytkeä elektronisen sodankäynnin järjestelmät päälle. "Steroideille laitetun Cessnan" omasuoja sen sijaan rajoittuu lähinnä elektroniseen häirintään sekä silppuun ja soihtuihin. Ei hyvä...
Yksi kysymysmerkki on myös se kuuluisa kalustokirjo. Global Hawk vaatinee ihan reippaasti huoltoakin, siinä missä hävittäjäkin. Mitä maksaa, kun varastoidaan varaosia ja koulutetaan henkilöstöä kuuden koneen huoltoa ja käyttöä varten?