Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vaikka otettaisiin käyttöön muualta saatu toimiva sukellusvene, niin nollasta lähtiessä voisi odottaa kunnon osaamisen syntyneen vasta noin 30 vuoden päästä kun on aika hankkia uusi. Silloin tiedettäisiin jo hieman, mitä tarvitaan. Eli sitä merivoimien budetin 2-3 kertaistamista saisi sietää sukupolven yli, että alkaisi syntyä kestävää tulosta.Suomi oli 1980-luvun lopussa ja 1990-luvulla maailman johtava turistisukellusveneiden valmistaja. Turkulainen Mobimar pystyisi vieläkin rakentamaan turistisukellusveneitä. Niitä edelleen kehittämällä saataisiin varmasti pieni taistelusukellusvene.
Vesikollahan oli kyydissä 2 varalaukausta, eli viisi torpedoa. Ei sillä silti mitään taisteluarvoa olisi vaikka perusteellisesti uusittaisiinkin koneistot ja asennettaisiin kaikki modernit härpättimet ja hakeutuvat torpedot. Ehkä tuosta ajatuksesta saisi jotensakin viihdyttävän steam-/dieselpunk-fiktion aikaan...Ei ole mahdollista rakentaa tuollaista venettä. Tai on, jos tyydytään Saukon - Vesikon suorituskykyyn, kolme torpedoa, toiminta-aika veden alla 16 - 22 h, nopeus veden alla 4 -6 s ja pinnassa max 14 sekä tosiaan suurin sukellussyvyys alle 100 m. No, sellaisen veneen taisteluarvo on käytännössä nolla.
Se ei ollut kallis laiva. Se on alunperin operoi ainakin Brasiliassa muistaakseni "Energy Supporter" nimellä jonkinlaisena off-shore työaluksena. Se on siis aivan kaupallisin standardein rakennettu, ehkä hinta ollut jossain 40 - 60 miljoonan välillä ja muutaman miljoonan remontilla sitten tuohon rooliin muutettu.Näin kerran svedujen sukellusveneiden tukialuksen. Helkkarin iso paatti. Varusteineen päivineen puhutaan varmasti myös varsin arvokkaasta hankinnasta. @Analysti missä liikuttaisiin euromääräisesti? Ilman tuollaista varmaan mahdotonta operoida veneillä?
Kävin joskus sukeltamassa Zenobialla Larnakassa. Bisnes oli venäläisten ja yläpuolella pörräsi keltainen turistisukellusvene, joka minun silmään näytti ranualaiselta.1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alkupuolella Suomi oli maailman johtava turistisukellusveneiden valmistaja 50% markkinaosuudella. Vieläkin Mobimar tarjoaa markkinoille Mark V mallia.
Tällä nyt on taisteluveneen kanssa ihan yhtä vähän tekemistä kuin ultrakevyellä Hornetin kanssa... Eli, toisessa tapauksessa alus liikkuu veden alla ja toisessa ilmassa. Muutapa yhteistä ei sitten olekaan.1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alkupuolella Suomi oli maailman johtava turistisukellusveneiden valmistaja 50% markkinaosuudella. Vieläkin Mobimar tarjoaa markkinoille Mark V mallia.
Markkinamies sanoisi ruotsalaista ylivoimaista osaamista maailmanluokan sukelluskohteiden luonnissa...Zenobia oli oma hauska tarinansa, joka liippaa läheltä ketjun aihetta. Ruotsalainen Rock'nroll - alus, jossa oli automaattinen tietokoneohjattu tasapainotusjärjestelmä - kaatui kauniina kesäpäivänä neitsytmatkallaan, kun tietokone päätti vaan sen kaataa Olisko ollut piuhat ristissä.
"Wasasta Zenobiaan: Ruotsalaisten sukellusveneiden historia"Markkinamies sanoisi ruotsalaista ylivoimaista osaamista maailmanluokan sukelluskohteiden luonnissa...
3-4 kertaa suurempi kuin Ohio sukellusveneet
Revealed: China's New Super Submarine Dwarfs Typhoon Class - Naval News
The new submarine, identified as the Type-100 Class, is armed with 48 Submarine Launched Ballistic Missiles (SLBMs). It can also carry ginormous nuclear-powered nuclear-armed autonomous torpedoes. And a hangar on its back indicates a smaller submarine will also be supported. There is no doubt...www.navalnews.com
Onkohan tämä niitä jotka toimivat vain kuravedessä?Ja nyt kun sattuisi kiinalaisille jokin ikävä onnettomuus tuon sukellusveneen kanssa.
En tiedä mitä tarkoitat?Onkohan tämä niitä jotka toimivat vain kuravedessä?
Aprillia. Olisiko?En tiedä mitä tarkoitat?