Sukellusveneet

Suomi oli 1980-luvun lopussa ja 1990-luvulla maailman johtava turistisukellusveneiden valmistaja. Turkulainen Mobimar pystyisi vieläkin rakentamaan turistisukellusveneitä. Niitä edelleen kehittämällä saataisiin varmasti pieni taistelusukellusvene.
 
Suomi oli 1980-luvun lopussa ja 1990-luvulla maailman johtava turistisukellusveneiden valmistaja. Turkulainen Mobimar pystyisi vieläkin rakentamaan turistisukellusveneitä. Niitä edelleen kehittämällä saataisiin varmasti pieni taistelusukellusvene.
Vaikka otettaisiin käyttöön muualta saatu toimiva sukellusvene, niin nollasta lähtiessä voisi odottaa kunnon osaamisen syntyneen vasta noin 30 vuoden päästä kun on aika hankkia uusi. Silloin tiedettäisiin jo hieman, mitä tarvitaan. Eli sitä merivoimien budetin 2-3 kertaistamista saisi sietää sukupolven yli, että alkaisi syntyä kestävää tulosta.
 
Ei ole mahdollista rakentaa tuollaista venettä. Tai on, jos tyydytään Saukon - Vesikon suorituskykyyn, kolme torpedoa, toiminta-aika veden alla 16 - 22 h, nopeus veden alla 4 -6 s ja pinnassa max 14 sekä tosiaan suurin sukellussyvyys alle 100 m. No, sellaisen veneen taisteluarvo on käytännössä nolla.
Vesikollahan oli kyydissä 2 varalaukausta, eli viisi torpedoa. Ei sillä silti mitään taisteluarvoa olisi vaikka perusteellisesti uusittaisiinkin koneistot ja asennettaisiin kaikki modernit härpättimet ja hakeutuvat torpedot. Ehkä tuosta ajatuksesta saisi jotensakin viihdyttävän steam-/dieselpunk-fiktion aikaan...

Mutta kyllä tuohon kokoluokkaan "vähän" paremmat suoritusarvot nykytekniikalla saa, jo 206 kulki 17 solmua veden alla. Optimoitu runkomuoto ja kahdeksankertainen :cool: teho sähkömoottoreissa antaa kyllä vauhtia. 8 torpedoa 8 putkessa ja lisäksi 24 miinaa ulkopuolisissa kiinnikkeissä. Sukellussyvyys normaalisti "yli 200m." Äänenvaimennus tuskin täyttää vaatimuksia nykypäivänä. Toiminta-aikaa snorkelointien välillä en löytänyt.

Samaa kokoluokkaa on myös Iranin Fateh. Pari lisää kai rakenteilla ja huhujen mukaan isompikin runko on jossain hallissa syntymässä, joten lienevät harjoittelukappaleita. Seuraavat tiedot julkisista lähteistä joten luonnollisesti varsin epävarmoja. 6 torpedoa, 4 putkea, 8 miinaa jotka varmaankin vaihtoehtoisia eikä torpedojen lisäksi. 14 solmua sukelluksissa. Sukellussyvyys 250m. Äänenvaimennus täysi kysymysmerkki, jenkkien sukellusveneet lienevät kyllä äänittäneet tästä tuntikaupalla materiaalia. Vedenalainen toiminta-aika myös tuntematon.

Ei meidän siis tarvitsisi 2MS tasoon tyytyä vaikka pieneen kokoluokkaan jotain haettaisiinkin. Itse laittaisin painerungon keston vähintään 350m syvyyteen ihan siitä syystä, että silloin Itämeren alueella kaikki ongelmat jotka eivät sitä lähtökohtaisesti puhkaise jättävät miehistölle mahdollisuuden tulla pelastetuksi. Ei meidän tosiaan kannata rahaa tuollaiseen syytää, ellei perämereltä löydy öljyä, mutta jos tuo on teknisesti Iranille mahdollista niin varmasti meillekin.
 
Näin kerran svedujen sukellusveneiden tukialuksen. Helkkarin iso paatti. Varusteineen päivineen puhutaan varmasti myös varsin arvokkaasta hankinnasta. @Analysti missä liikuttaisiin euromääräisesti? Ilman tuollaista varmaan mahdotonta operoida veneillä?
 
Näin kerran svedujen sukellusveneiden tukialuksen. Helkkarin iso paatti. Varusteineen päivineen puhutaan varmasti myös varsin arvokkaasta hankinnasta. @Analysti missä liikuttaisiin euromääräisesti? Ilman tuollaista varmaan mahdotonta operoida veneillä?
Se ei ollut kallis laiva. Se on alunperin operoi ainakin Brasiliassa muistaakseni "Energy Supporter" nimellä jonkinlaisena off-shore työaluksena. Se on siis aivan kaupallisin standardein rakennettu, ehkä hinta ollut jossain 40 - 60 miljoonan välillä ja muutaman miljoonan remontilla sitten tuohon rooliin muutettu.

Ja maalattu RAL7000 harmaaksi. :)

Ja kyllä, sukellusveneiden operointi vaatii pelastusaluksen ja jonkinmoinen semmoinen oli Suomellakin aikoinaan.
 
Miksi edes haikaillaan omista veneistä. Syvennetään yhteistyötä edelleen svedujen kanssa ja avot. Meillä on modernit sukellusveneet, taivaalla Global Eyet kenties gripenitkin ja Svedut saa hyödyn Pohjanmaa aluksista. Ei tulevaisuudessa ole varaa omistaa itse kaikkea, vaan yhteistyöllä nämä asiat ratkaistaan.
 
1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alkupuolella Suomi oli maailman johtava turistisukellusveneiden valmistaja 50% markkinaosuudella. Vieläkin Mobimar tarjoaa markkinoille Mark V mallia.

subs-01.jpg


submarine-interior.jpg
 
1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alkupuolella Suomi oli maailman johtava turistisukellusveneiden valmistaja 50% markkinaosuudella. Vieläkin Mobimar tarjoaa markkinoille Mark V mallia.

subs-01.jpg


submarine-interior.jpg
Kävin joskus sukeltamassa Zenobialla Larnakassa. Bisnes oli venäläisten ja yläpuolella pörräsi keltainen turistisukellusvene, joka minun silmään näytti ranualaiselta.

Zenobia oli oma hauska tarinansa, joka liippaa läheltä ketjun aihetta. Ruotsalainen Rock'nroll - alus, jossa oli automaattinen tietokoneohjattu tasapainotusjärjestelmä - kaatui kauniina kesäpäivänä neitsytmatkallaan, kun tietokone päätti vaan sen kaataa :love: Olisko ollut piuhat ristissä.

 
1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alkupuolella Suomi oli maailman johtava turistisukellusveneiden valmistaja 50% markkinaosuudella. Vieläkin Mobimar tarjoaa markkinoille Mark V mallia.

subs-01.jpg


submarine-interior.jpg
Tällä nyt on taisteluveneen kanssa ihan yhtä vähän tekemistä kuin ultrakevyellä Hornetin kanssa... Eli, toisessa tapauksessa alus liikkuu veden alla ja toisessa ilmassa. Muutapa yhteistä ei sitten olekaan.
 
Zenobia oli oma hauska tarinansa, joka liippaa läheltä ketjun aihetta. Ruotsalainen Rock'nroll - alus, jossa oli automaattinen tietokoneohjattu tasapainotusjärjestelmä - kaatui kauniina kesäpäivänä neitsytmatkallaan, kun tietokone päätti vaan sen kaataa :love: Olisko ollut piuhat ristissä.
Markkinamies sanoisi ruotsalaista ylivoimaista osaamista maailmanluokan sukelluskohteiden luonnissa... :unsure:
 
3-4 kertaa suurempi kuin Ohio sukellusveneet
 
3-4 kertaa suurempi kuin Ohio sukellusveneet

Ja nyt kun sattuisi kiinalaisille jokin ikävä onnettomuus tuon sukellusveneen kanssa.
 
Back
Top