Sukellusveneet

Onpa hiton pitkään Collins vielä palveluskelpoinen tulevalla pidennyksellä.

Kyllä saa ollakin. Aussien on erittäin haasteellista rakentaa ja ottaa käyttöön SSN-laivueensa noin nopeassa aikataulussa. Telakan valmistelu ottaa aikansa ja veneitä voisi kasata niin, että aloituksia tulee parin vuoden rytmillä ja valmiita veneitä optimistisesti kuudessa vuodessa. Briteillä on saman kokoluokan sukellusvenelaivasto ja telakkahalliin mahtuu muistaakseni kolme runkoa kerralla. Ensimmäinen olisi koeajossa ehkä 30-luvun loppupuolella. Erittäin tiivis yhteistyö esim. brittitelakan kanssa varmasti auttaisi asiaa.

Siihen järjestelmän käyttöönotto ja puolenkymmentä valmista alusta, niin ollaan hyvän matkaa 40-luvulla. Jos alkuun tulee ausseille tyypillistä säätöä, tai aletaan vaikka kehitellä kokonaan uutta alustyyppiä, niin häntä voi heittää vaikka 2060-luvulle.

Perskohtaisesti toivon heidän valitsevan Astuten. Ja tämä ihan ulkonäkösyistä :)
 
Kyllä saa ollakin. Aussien on erittäin haasteellista rakentaa ja ottaa käyttöön SSN-laivueensa noin nopeassa aikataulussa. Telakan valmistelu ottaa aikansa ja veneitä voisi kasata niin, että aloituksia tulee parin vuoden rytmillä ja valmiita veneitä optimistisesti kuudessa vuodessa. Briteillä on saman kokoluokan sukellusvenelaivasto ja telakkahalliin mahtuu muistaakseni kolme runkoa kerralla. Ensimmäinen olisi koeajossa ehkä 30-luvun loppupuolella. Erittäin tiivis yhteistyö esim. brittitelakan kanssa varmasti auttaisi asiaa.

Siihen järjestelmän käyttöönotto ja puolenkymmentä valmista alusta, niin ollaan hyvän matkaa 40-luvulla. Jos alkuun tulee ausseille tyypillistä säätöä, tai aletaan vaikka kehitellä kokonaan uutta alustyyppiä, niin häntä voi heittää vaikka 2060-luvulle.

Perskohtaisesti toivon heidän valitsevan Astuten. Ja tämä ihan ulkonäkösyistä :)
Pikku ongelma Astuten kanssa. PWR2 reaktorin valmistus on jo lopetettu. Sitten pitäisi varmaan ruveta sovittamaan PWR3 reaktoria Astuteen.
 
Pikku ongelma Astuten kanssa. PWR2 reaktorin valmistus on jo lopetettu. Sitten pitäisi varmaan ruveta sovittamaan PWR3 reaktoria Astuteen.
Ok. Kiitos infosta. Kuten jo totesinkin perustin mielipiteeni pelkästään ulkonäköön.

Juuri tuollaiset pienet sovitukset voivat teettää niitä isoja viiveitä.
 
Perskohtaisesti toivon heidän valitsevan Astuten. Ja tämä ihan ulkonäkösyistä :)
Ensimmäinen alus jonka suunnittelu aloitettiin 1991.
Kymmenen vuotta myöhemmin laskettiin köli(2001). Vesille 2007 ja valmis 2010.
Ei menny kuin noin 20v

Jos Aussit saisi ensimmäisen siellä mainitsemassasi 30luvun lopulla.,niin luokan suunnittelu olisi jo lähes 50 vuotta vanhaa.

Aussit lähtis merelle uustuotantoisella antiikilla.

Pekingin nauru kuuluisi varmaan Helsinkiin asti.



Ainut vaihtoehto on kehitellä uutta ja jotain innovatiivistä , jos meinaavat että alus olisi valmistuessaan ajantasainen. Ei ne voi mitään ysäri vehkeitä lähteä kasaamaan.
 
Ensimmäinen alus jonka suunnittelu aloitettiin 1991.
Kymmenen vuotta myöhemmin laskettiin köli(2001). Vesille 2007 ja valmis 2010.
Ei menny kuin noin 20v

Jos Aussit saisi ensimmäisen siellä mainitsemassasi 30luvun lopulla.,niin luokan suunnittelu olisi jo lähes 50 vuotta vanhaa.

Aussit lähtis merelle uustuotantoisella antiikilla.

Pekingin nauru kuuluisi varmaan Helsinkiin asti.



Ainut vaihtoehto on kehitellä uutta ja jotain innovatiivistä , jos meinaavat että alus olisi valmistuessaan ajantasainen. Ei ne voi mitään ysäri vehkeitä lähteä kasaamaan.
Jos ei omaa kehitellä, niin vaihtoehdot moderniksi veneeksi 2040-luvulla ovat USA:n SSN(X) ja brittien SSN(R). SSN(X) on julkisuuteen tihkuneitten tietojen mukaan isompi sukellusvene kuin Virginia-luokka ja sen hintalappu on sen mukainen. Tarkoitus on tehdä enemmänkin Seawolfin tapainen nopea ja hiljainen sukellusveneiden saalistaja kuin Virginian tapainen ohjuslavetti. Yksikköhinta on tämän hetken arvelujen mukaan noin $6 mrd. Jenkit saavat ensimmäisen veneen palveluskäyttöön ehkä 2040-luvun alussa.

Brittien SSN(R) on oletettavasti pienempi ja halvempi, mutta eri asia ehtiikö se valmiiksi 2040-luvun alkuun.
 
Ensimmäinen alus jonka suunnittelu aloitettiin 1991.
Kymmenen vuotta myöhemmin laskettiin köli(2001). Vesille 2007 ja valmis 2010.
Ei menny kuin noin 20v

Jos Aussit saisi ensimmäisen siellä mainitsemassasi 30luvun lopulla.,niin luokan suunnittelu olisi jo lähes 50 vuotta vanhaa.

Aussit lähtis merelle uustuotantoisella antiikilla.

Pekingin nauru kuuluisi varmaan Helsinkiin asti.



Ainut vaihtoehto on kehitellä uutta ja jotain innovatiivistä , jos meinaavat että alus olisi valmistuessaan ajantasainen. Ei ne voi mitään ysäri vehkeitä lähteä kasaamaan.
Sellaista vaihtoehtoa jossa rakennetaan koko infra, kehitetään uusi alusluokka ja korvataan edellinen sukupolvi 25 vuodessa ei valitettavasti ole. Jostain on siis joustettava.

Mitä kehittämiseen tulee, niin sitähän tapahtuu luonnollisesti myös pitkään rakennettavan alusluokan rakennusprosessin aikana. Joku nykyisen veneen 2.0-versio on aikataullisesti ainoa mahdollisuus, jos asiaa peilataan Collinsien jatkoajan kautta.

Sekä Astutelle, että Virginialle toisaalta kehitellään jo seuraajaa. Aussit voivat hypätä siihen kelkkaan. Silloin rakentaminen voisi alkaa 2030-luvun alkupuolella ja ensimmäinen vene saataisiin ehkä käyttöön 2040-luvun alkupuolella, ehkä vasta loppupuolella. Koko luokka voisi olla valmis noin 2060-2065.

Toisaalta mikään edellä mainittu ei muuta sitä ainoaa valintaperusteeni pohjana käyttämääni tosiasiaa, että Astute näyttää helvetin hyvältä ;)
 
Sellaista vaihtoehtoa jossa rakennetaan koko infra, kehitetään uusi alusluokka ja korvataan edellinen sukupolvi 25 vuodessa ei valitettavasti ole. Jostain on siis joustettava.

Mitä kehittämiseen tulee, niin sitähän tapahtuu luonnollisesti myös pitkään rakennettavan alusluokan rakennusprosessin aikana. Joku nykyisen veneen 2.0-versio on aikataullisesti ainoa mahdollisuus, jos asiaa peilataan Collinsien jatkoajan kautta.

Sekä Astutelle, että Virginialle toisaalta kehitellään jo seuraajaa. Aussit voivat hypätä siihen kelkkaan. Silloin rakentaminen voisi alkaa 2030-luvun alkupuolella ja ensimmäinen vene saataisiin ehkä käyttöön 2040-luvun alkupuolella, ehkä vasta loppupuolella. Koko luokka voisi olla valmis noin 2060-2065.

Toisaalta mikään edellä mainittu ei muuta sitä ainoaa valintaperusteeni pohjana käyttämääni tosiasiaa, että Astute näyttää helvetin hyvältä ;)

Oma arvioni on myös, että aussit ainakin aloittavat Astute-luokalla, tai jos on kiire, niin jopa täysmodernisoinnin läpikäyneellä Trafalgar-luokan veneillä, mikäli niitä nyt vielä löytyy säällisessä kunnossa?
 
Toisaalta mikään edellä mainittu ei muuta sitä ainoaa valintaperusteeni pohjana käyttämääni tosiasiaa, että Astute näyttää helvetin hyvältä ;)
Tästä päästään siihen, että koska PWR2 reaktorin valmistus on loppu ja PWR3 vaatisi varmaan aika paljon säätöä, tehdään Astute-versio dieselillä ja AIP:llä.
Hetkinen ... tämä tuntuu tutulta.:D
 
Yksikköhinta on tämän hetken arvelujen mukaan noin $6 mrd. Jenkit saavat ensimmäisen veneen palveluskäyttöön ehkä 2040-luvun alussa.

Mistä tuo hinta-arvio? Jos virallinen ilmoitus, voidaan kyllä luottaa siihen, ettei kappalehinta jää tuohon 6 miljardiin...
Tässä vielä vertailun vuoksi:

"While it is difficult to get an accurate unit cost for defence equipment, one Royal Navy Astute-class submarine was last priced at more than £1.4bn ($1.83bn), according to the UK National Audit Office’s Major Projects Report 2015.

Meanwhile, the Virginia class is more expensive. The Congressional Research Service report of October 2018 priced standard Virginia-class submarines at $2.7bn, with the upgraded VPM model costing around $3.2bn per unit."
 
Mistä tuo hinta-arvio? Jos virallinen ilmoitus, voidaan kyllä luottaa siihen, ettei kappalehinta jää tuohon 6 miljardiin...
Tässä vielä vertailun vuoksi:
US Navy arvioi $5.8 mrd. ja CBO $6.2 mrd.

 

Suomi yritti myydä sukellusveneitä Iranille sotilaskäyttöön 1991 – Hanke paljastui salatuista asiakirjoista​

5.10.202111:02HISTORIAASETEOLLISUUSKONEET JA LAITTEET

Myyntihanke kariutui, kun amerikkalaiset saivat tietää siitä.​

b9452238-2ce0-50f6-8f78-d0c9834ff948

Suomalainen sukellusvene. Alusten matalan ja syvänveden kokeet onnistuvat erinomaisesti. Kuva vuodelta 1998. RAUMA-REPOLA
@


Iran olisi halunnut ostaa Rauma Oy:ltä Persianlahden mataliin vesiin soveltuvan, sotilaskäyttöön tarkoitetun sukellusveneen tai prototyypin, Iltalehti kertoi. Iran halusi myös rakentaa merivoimilleen useita sukellusveneitä suomalaisiranilaisena yhteistyöprojektina.
Syksyllä 1991 Suomen Teheranin-suurlähettiläs, puolustusministeriö, kauppa- ja teollisuusministeriö sekä ulkoministeriö antoivat hankkeelle alustavasti tukensa.
Kaupasta ei kuitenkaan tullut mitään, mahdollisesti sen jälkeen, kun asia oli tullut amerikkalaisten korviin. Amerikkalaisten vastustus kariutti myös Rauma Oceanicsin lupaavasti alkaneen sukelluspallovalmistuksen.

Haluatko Tekniikka&Talouden kiinnostavimmat artikkelit koostettuna sähköpostiisi joka päivä? Tilaa tästä linkistä ilmainen uutiskirjeemme.
Kun syvänmeren tekniikka oli käytännössä joutunut vientikieltoon, Rauman johtajia kiinnosti hieroa kauppoja Iranin kanssa ”tavallisista” sukellusaluksista. Iran väläytteli ruhtinaallisia, useiden satojen miljoonien markkojen toimitussopimuksia.
Hanke käy ilmi vuonna 1991 laadituista luottamuksellisista asiakirjoista, jotka tulivat julki vuoden 2016 alussa.
 
Ei ihme, että jenkit oli niin rajusti Raumaa vastaan. Nythän noita tehdään Kiinalle, vaikka diilin julkistuksen jälkeen on ollut kovin hiljaista. Siellä Lokomon portilla on muuten tuo "kolmannen Mir:in" pallo näkysällä. Just eilen taas ohimennessä vilkaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta mikään edellä mainittu ei muuta sitä ainoaa valintaperusteeni pohjana käyttämääni tosiasiaa, että Astute näyttää helvetin hyvältä

Tuosta voi olla montaa mieltä. Muotoilu on hyvin suoraviivainen ja pelkistetty. Jotenkin se näyttää sukellusveneiden Glockilta.

1024px-Astute_class_SSN.svg.png
 
Tuosta voi olla montaa mieltä. Muotoilu on hyvin suoraviivainen ja pelkistetty. Jotenkin se näyttää sukellusveneiden Glockilta.

1024px-Astute_class_SSN.svg.png
Ilman muuta. Tämähän on makuasia jos mikä.

Omaa silmää miellyttää muotokieli, joka näyttää lainaavan jotakin valailta. Pelkistetty se ei ole. Esimerkiksi jenkkiveneet ovat tylsän kliinisiä pötkylöitä. Niin olivat myös vanhemmat brittiveneet.
 
Back
Top