Sukellusveneet

Tavallaan ironista ja surullista, että kaiken kauhistelun kohteena olleet 'McGyveroinnit' eivät sittenkään ilmeisesti olleet aluksen tuhon syynä, vaan juuri se osio jonka piti olla todella viimeisen päälle, eli painerunko. Paatin runkohan oli kerran pitänyt jo uusia, oliko nyt talven aikana uusittu jälleen, vai ajateltu että 'kyllä se nyt vielä kestää'.
Jos mitään lohdullista onnettomuudessa on, niin ainakaan eivät joutuneet kärsimään vaan hengenlähtö on ollut välitön. Ja mitä tahansa Rushista nyt muuta voi sanoa, niin kapteeni meni laivansa mukana.
edit. tuosta videosta voi saada sen käsityksen että oltiin ensimmäisellä matkalla 4 kilsaan, Wikipedian mukaan Titan teki kahden edellisen vuoden aikana yhteensä 13 sukellusta Titanicille. Homma oli siis periaatteessa jo tuttua, mutta jokin rungossa sitten kuitenkin petti. Koska sitten uskalletaan tehdä seuraava hiilikuitusukellusvene? (Videon ukko tarkoitti kai sitä että kaupalliset sukellukset aloitettiin Rushin 3000 metrin soolosukelluksen jälkeen; Wikin mukaan OceanGate olisi kuitenkin käyttänyt Titania 4000 metrissä miehittämättömänä).
Noh nopea lähtö joka tapauksessa. Noissa paineissa imploosio on niin nopea, ettei hermosto kerkeä edes välittää kipua. Olet ihminen ja sadasosasekuntia myöhemmin mahdut 1.5L limppari pulloon.
Yhtä onnekkaita ei ollut Titanicin peräosan sisälle jääneet, ne tunti paineen nousevan kokoajan.
 
Mir -sukelluspalloilla operoinut Pekka Laakso ihmettelee aluksen rakennetta.



”Mielipiteeni on se, että kun laitetaan kahta ainetta, hiilikuitua ja titaania, yhteen tällaiseen alukseen, niiden paineenkeston kertoimet ovat erilaiset.”

Titan-alus oli aiemmin kyllä käynyt Titanicin hylyn luona onnistuneesti. Jokainen sukellus on alukselle kuitenkin valtava rasitus.

”Jos sitä vertaa mihinkään nykyaikaiseen autoon, se on monen vuoden ajo. Ei titaanikaan ole ikuista. Se kuitenkin painuu suuressa paineessa ja jossain vaiheessa se murtuu.”

HUOLELLISEN alun testauksen ja sertifioinnin ohella testauksia olisi pitänyt Laakson mukaan tehdä lisää ennen matkaa.

”Niitä pitää välillä testata, että vieläkö tämä kestää. Sen perusteella tietyn määrän sukelluksia voi tehdä, ja jossain vaiheessa se loppuu.”

Sunnuntaina alkaneen sukelluksen Laakso arvelee lopulta olleen kohtalokas rasitus.

”Se kohtaa joka kerta lähes neljänsadan baarin paineen, kun taas pinnalla painetta ei ole. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta viimeinen sukellus oli sitten liikaa.”
 
Tein itse ja säästin.


Suurin osa ihmisestä on vettä, joten ihan noin pieneen ei hahduta. Toki seuraukset on yhtä finaalit.
Ilmaa sisältävät osat menevät kasaan eli keuhkot, henkitorvi ja pään ontelot luhistuvat. Titanin surkea rakenne on mennyt lommahduksen seurauksena luultavasti littanaksi ihmisten jäädessä väliin, jos aiheuttaja on ollut vaipan pettäminen. Toinen vaihtoehtohan on ollut ikkunan pettäminen jolloin vesisuihku on hajottanut henkilöt.

Jos ilman lämpötila aluksen sisällä olisi hajoamishetkellä ollut vaikka 10 °C, niin puristuksen 1 bar -> 380 bar loppulämpötila olisi noin 1270 °C. Siellä on voinut siis esiintyä myös jonkinlainen palavien materiaalien aiheuttama räjähdyskin.
 
Mir -sukelluspalloilla operoinut Pekka Laakso ihmettelee aluksen rakennetta.



”Mielipiteeni on se, että kun laitetaan kahta ainetta, hiilikuitua ja titaania, yhteen tällaiseen alukseen, niiden paineenkeston kertoimet ovat erilaiset.”

Titan-alus oli aiemmin kyllä käynyt Titanicin hylyn luona onnistuneesti. Jokainen sukellus on alukselle kuitenkin valtava rasitus.

”Jos sitä vertaa mihinkään nykyaikaiseen autoon, se on monen vuoden ajo. Ei titaanikaan ole ikuista. Se kuitenkin painuu suuressa paineessa ja jossain vaiheessa se murtuu.”

HUOLELLISEN alun testauksen ja sertifioinnin ohella testauksia olisi pitänyt Laakson mukaan tehdä lisää ennen matkaa.

”Niitä pitää välillä testata, että vieläkö tämä kestää. Sen perusteella tietyn määrän sukelluksia voi tehdä, ja jossain vaiheessa se loppuu.”

Sunnuntaina alkaneen sukelluksen Laakso arvelee lopulta olleen kohtalokas rasitus.

”Se kohtaa joka kerta lähes neljänsadan baarin paineen, kun taas pinnalla painetta ei ole. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta viimeinen sukellus oli sitten liikaa.”
Tämän Ocean Gate firman suunnittelijoiden valintaa oli rajoitettu sillä tavalla, että yli 50 v valkoihoisten miesten rekrytointi oli kielletty. Tällä oli varmistettu, että jämähtänyt ajattelu ei rajoita suunnittelua. Samalla varmistettiin kaiketi myös, että suunnittelua ei rajoita myöskään luonnonlait.

Aivan järjettömiä teknisiä ratkaisuja on tehty tuohon purkkiin lähtien lieriömäisestä rakenteesta, kun kaikissa muissa saman syvyyden laitteissa on pallorakenne lommahduksen takia. Tämän lisäksi on mm komposiitti ottamassa vastaan puristavaa voimaa, Xbox ohjain / tietokoneet ohjauksessa, painerunko koottu liimalla ja mereen maastoutuva väri vielä yhdistettynä luukkuun jota ei saa sisältä auki.

Edit: Tarkemmin ilmaistuna Stockton on kertonut ettei palkkaa 50 v valkoihoisia miehiä joilla sotilasosaamista, koska nämä eivät ole inspiroivia.
The now-missing CEO of a company that takes passengers onboard a submersible to see the site of the Titanic wreckage once told how he refused to hire '50-year-old white guys' with military expertise because they are not 'inspirational.'
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...50-year-old-white-guys-NOT-inspirational.html
 
Viimeksi muokattu:
Tämän Ocean Gate firman suunnittelijoiden valintaa oli rajoitettu sillä tavalla, että yli 50 v valkoihoisten miesten rekrytointi oli kielletty. Tällä oli varmistettu, että jämähtänyt ajattelu ei rajoita suunnittelua. Samalla varmistettiin kaiketi myös, että suunnittelua ei rajoita myöskään luonnonlait.

Aivan järjettömiä teknisiä ratkaisuja on tehty tuohon purkkiin lähtien lieriömäisestä rakenteesta, kun kaikissa muissa saman syvyyden laitteissa on pallorakenne lommahduksen takia. Tämän lisäksi on mm komposiitti ottamassa vastaan puristavaa voimaa, Xbox ohjain / tietokoneet ohjauksessa, painerunko koottu liimalla ja mereen maastoutuva väri vielä yhdistettynä luukkuun jota ei saa sisältä auki.

Edit: Tarkemmin ilmaistuna Stockton on kertonut ettei palkkaa 50 v valkoihoisia miehiä joilla sotilasosaamista, koska nämä eivät ole inspiroivia.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...50-year-old-white-guys-NOT-inspirational.html
Perkeleen motivoivaa työtä etten sanoisi, motivoi itsensäkin aivan uusiin syvyyksiin
 
Rush kehui '2.25-kertaisilla vahvuusmarginaaleilla'. OceanGate ehkä tiedostanut epäedullisen muodon ja kompensoinut sitä paksuudella?
Se alkuperäinen hiilikuitusuklari mistä he ottivat mallia oli kertakäyttöinen hiilikuidun väsymisen vuoksi. OceanGate tiesi ettei runko kestä pitemmän päälle, mutta olisiko mallinnus sitten aliarvioinut väsymisen?
 
wreck_titan_2204.jpg


Kai on uskottava että jotkut laivannimet on vaan kirottuja :(
 
Titanin palasia on nostettu meren pohjasta, kuvissa näkyi ainakin etukartio joka näytti muuten ehjältä paitsi lasia ei enää ollut. Myös ihmisjäänteitä on löydetty. Millähän ovat nostaneet kun aiemmin kerrottiin ettei Odysseus 6k jaksa palasia kerätä?

Viimevuotinen artikkeli Titan-purjehduksesta (lopussa myös päivitykset tuhoutumisen jälkeen):
https://nymag.com/intelligencer/2023/06/what-i-learned-on-a-titanic-submarine-expedition.html

Kirjoittaja ei saanut vaikutelmaa että OceanGaten turvakulttuuri olisi mitenkään ylimalkainen. Tarkistuslistat oli pitkiä ja niistä pidettiin orjallisesti kiinni, ja sukellukset peruttiin herkästi sään tai jonkun mekaanisen vian vuoksi. Ainoa mitä hän päivittelee on epäluotettavan oloinen suunnistussysteemi, yhdellä sukelluksella Titanicia ei yksinkertaisesti löydetä. Twitteristit kauhistelivat näennäisesti runkoon ruuvattua tv-ruutua: artikkelista käy kuitenkin ilmi että rungon sisäpuolella oli erillinen metallivuoraus, johon varusteet oli kiinnitetty: Rush erityisesti teroittaa ettei hiilikuituun saa ruveta porailemaan mitään.
 
Noh nopea lähtö joka tapauksessa. Noissa paineissa imploosio on niin nopea, ettei hermosto kerkeä edes välittää kipua. Olet ihminen ja sadasosasekuntia myöhemmin mahdut 1.5L limppari pulloon.
Yhtä onnekkaita ei ollut Titanicin peräosan sisälle jääneet, ne tunti paineen nousevan kokoajan.
Mites Estonian ilmataskuihin joutuneiden kanssa?
 
Pisa tulosten heikentyminenkö näkyy lehtiartikkeleiden laadussa:

Jutussa kerrotaan:
– [3 800 metrin] syvyydessä paine on 38 503 500 pascalia tämän viisi miestä sisältävän ilmakuplan ympärillä. Se vastaa samaa määrää painetta, jonka 292 kiloa C4-räjähdysainetta vapauttaa, hän jatkaa.
:facepalm:

Lisäksi kerrotaan, että adiabaattinen puristus 1 bar -> 380 bar tuottaisi tuhansien °C lämpötilan.

Lämpötila adiabaattiselle puristukselle paineen funktiona:
T2 = T1 (p2/p1)^((k-1)/k)
jossa k=cp/cv eli lämpökapasiteettisuhde
Lämpökapasiteettisuhde on lämpötilan funktio, mutta luokkaa 1.4 kuivalle ilmalle. Sukelluslaitteessa on kuitenkin ollut kosteaa ilmaa (suhteellinen kosteus lähes 100%) ja hiilidioksidia on voinut olla enemmän kuin 400 ppm. Tällöin k=1,37 lienee lähempänä realistista.

Alkulämpötilalla 10 °C ja k=1,37 loppulämpötilaksi tulee 1135 °C. Jos k=1,4 loppulämpötilaksi tulisi 1275 °C. Laskuri:
antaa kuivalle ilmalle luvun 1273 °C.

Lämpötila saattaa sytyttää jotain tuleen. Muuten jäähtyminen olisi vesisumun ym lämmönsiirron takia niin nopeaa, että liha ja luut eivät ehtisi kypsyä.

Alkuperäinen artikkeli on yhtä kaukana todellisuudesta:
https://mindofjp.medium.com/what-really-happens-to-a-human-body-at-titanic-depths-3f46ab545e0e
 
Sen verran syvällä kuitenkin, että hapesta alkaa tulla myrkyllistä.
Typpihumala alkaa olemaan jo varsin vahva. Muistuttaa perinteistä känniä, paineilmalaitteella tuossa syvyydessä sukeltava saattaa ottaa vaikka regulaattorin pois suustaan, kun ajattelee että pystyy hengittämään ilmankin.
 
Rush kehui '2.25-kertaisilla vahvuusmarginaaleilla'. OceanGate ehkä tiedostanut epäedullisen muodon ja kompensoinut sitä paksuudella?
Se alkuperäinen hiilikuitusuklari mistä he ottivat mallia oli kertakäyttöinen hiilikuidun väsymisen vuoksi. OceanGate tiesi ettei runko kestä pitemmän päälle, mutta olisiko mallinnus sitten aliarvioinut väsymisen?
2,25-kertainen staattista vai väsyttävää kuormaa vastaan? Tuokin vaikuttaa aika matalalta, jos kerta nostolaitteissa käytetään usein 3x -kerrointa staattista kuormaa vastaan.

Väsyminen is the bitch. Sen arviointi on vaikeaa jo pelkästään teräksellä. Alumiiniin en suostu edes koskemaan väsyttävissä kuormissa. Titaanista en tiedä, millainen sen väsymiskäyttäytyminen on.

Usein jonkinlaisena nyrkkisääntönä pidetään, että jos toistoja tulee alla 1000, kuormitusta ei pidetä väsyttävänä. Tämä tosin on vähän hölmö, sillä jos kuormitus on iso, ei tarvita montaa toistoa (ja käänteisesti, pieni kuormitus mutta paljon toistoja hajottaa).

Eurokoodi antaa väsymiselle seuraavan kaavan:

N = 2*10^6 *(FAT/d_sigma)^m

Jossa N on maksimitoistomäärä, FAT on referenssiväsymisluokka (esim hitsatuille teräsliitoksille vaihtelee 36 - 112 MPa välillä), d_sigma on jännitysvaihteluväli kuormituksella, ja m on S-N-käyrän kulmakerroin (usein 3 tai 5).

Tuosta voi päätellä, että sallitut toistomäärät tippuvat hyvin radikaalisti, mitä isompi d_sigma on suhteessa FAT-luokkaan.

Edit: hitsattujen titaanirakenteiden FAT-luokkia US Navylle:

 
Back
Top