Nojatuolistrategi
Ylipäällikkö
Suomen sukellusvenelaivastolla on ylväät perinteet, kuten nimet Iku-Turso, MIR-1, Jari Komulainen ja Viking muistuttavat.
Iku-Turso
Suomen laivasto sai käyttöönsä sukellusveneitä ensimmäisen kerran vuonna 1930. Niiden nimet olivat Vetehinen, Vesihiisi ja Saukko. 1931 valmistui Iku-Turso. Ne valmisti Crichton-Vulcanin telakka Turussa saksalaisten opastuksella ja lisensseillä. Viides sukellusvene nimettiin Vesikoksi.
MIR-1
Vuoden 1987 lopussa Rauma-Repola Oceanics toimitti Neuvostoliiton tiedeakatemialle MIR-1 ja MIR-2 -sukellusalukset. Suomalaiset joutuivat selittelemään toimintaansa Pentagonissa saakka. Vuorineuvos Tauno Matomäen mukaan syynä Oceanics-yhtiö purkuun pian toimituksien jälkeen oli Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelun CIA:n painostus.
Jari Komulainen
Jari Komulainen on suomalainen liikemies, joka oli naimisissa presidentti Mauno Koiviston tyttären Assi Koiviston kanssa. Komulainen välitti sukellusveneitä venäläisen yhteistyökumppanin avustuksella sekä toimitti suomalaisille liikkeille kiinalaisia Sanil Europe Oy:n maahantuomia halpaskoottereita yrityksensä Solo International Oy:n kautta.
Viking (A26)
Viking-luokan sukellusvene oli Ruotsin, Norjan ja Tanskan 1997 aloittama hanke, jonka tarkoituksena oli rakentaa seuraaja Gotland-luokan sukellusveneelle. Suomi oli mukana tarkkailijana. Peruutetun Viking-projektin tekniikkaan perustuen Kockums suunnittelee uutta sukellusvenettä. Projektin nimenä on A26:
”A26 is the project name of the next generation of submarines developed by Kockums for the Swedish Navy… Originally the Scandinavian countries had intended to collaborate on the Viking-class submarine, but Denmark's withdrawal from submarine operations meant that Kockums proceeded on their own… The new submarine will have blue water capability, something earlier Swedish submarines have lacked. It will be equipped with modified AIP Stirling propulsion and GHOST (Genuine HOlistic STealth) technology, making the submarine extremely quiet. It will also be designed to withstand significant shock loads from underwater explosions and will be able to "Launch and recover vehicles" through its torpedo tubes.” (Wikipedia)
Sittemmin mm. Ylen toimittaja Olli Ainola (2006) ja Maanpuolustuskorkeakoulun dosentti Alpo Juntunen (2007) ovat ehdottaneet Suomen merivoimille harkittavaksi sukellusveneaselajia.
Vaikka sukellusveneet olisivatkin pinta-aluksia parempi valinta monesta näkökulmasta, Suomen resurssit tuskin riittäisivät uuden aselajin perustamiseen. A26-sukellusveneiden hinta (n. 100M euroa) ei sinänsä olisi ongelma, mutta infrastruktuuri, huolto, koulutus yms. tulisivat liian kalliiksi.
Iku-Turso
Suomen laivasto sai käyttöönsä sukellusveneitä ensimmäisen kerran vuonna 1930. Niiden nimet olivat Vetehinen, Vesihiisi ja Saukko. 1931 valmistui Iku-Turso. Ne valmisti Crichton-Vulcanin telakka Turussa saksalaisten opastuksella ja lisensseillä. Viides sukellusvene nimettiin Vesikoksi.
MIR-1
Vuoden 1987 lopussa Rauma-Repola Oceanics toimitti Neuvostoliiton tiedeakatemialle MIR-1 ja MIR-2 -sukellusalukset. Suomalaiset joutuivat selittelemään toimintaansa Pentagonissa saakka. Vuorineuvos Tauno Matomäen mukaan syynä Oceanics-yhtiö purkuun pian toimituksien jälkeen oli Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelun CIA:n painostus.
Jari Komulainen
Jari Komulainen on suomalainen liikemies, joka oli naimisissa presidentti Mauno Koiviston tyttären Assi Koiviston kanssa. Komulainen välitti sukellusveneitä venäläisen yhteistyökumppanin avustuksella sekä toimitti suomalaisille liikkeille kiinalaisia Sanil Europe Oy:n maahantuomia halpaskoottereita yrityksensä Solo International Oy:n kautta.
Viking (A26)
Viking-luokan sukellusvene oli Ruotsin, Norjan ja Tanskan 1997 aloittama hanke, jonka tarkoituksena oli rakentaa seuraaja Gotland-luokan sukellusveneelle. Suomi oli mukana tarkkailijana. Peruutetun Viking-projektin tekniikkaan perustuen Kockums suunnittelee uutta sukellusvenettä. Projektin nimenä on A26:
”A26 is the project name of the next generation of submarines developed by Kockums for the Swedish Navy… Originally the Scandinavian countries had intended to collaborate on the Viking-class submarine, but Denmark's withdrawal from submarine operations meant that Kockums proceeded on their own… The new submarine will have blue water capability, something earlier Swedish submarines have lacked. It will be equipped with modified AIP Stirling propulsion and GHOST (Genuine HOlistic STealth) technology, making the submarine extremely quiet. It will also be designed to withstand significant shock loads from underwater explosions and will be able to "Launch and recover vehicles" through its torpedo tubes.” (Wikipedia)
Sittemmin mm. Ylen toimittaja Olli Ainola (2006) ja Maanpuolustuskorkeakoulun dosentti Alpo Juntunen (2007) ovat ehdottaneet Suomen merivoimille harkittavaksi sukellusveneaselajia.
Vaikka sukellusveneet olisivatkin pinta-aluksia parempi valinta monesta näkökulmasta, Suomen resurssit tuskin riittäisivät uuden aselajin perustamiseen. A26-sukellusveneiden hinta (n. 100M euroa) ei sinänsä olisi ongelma, mutta infrastruktuuri, huolto, koulutus yms. tulisivat liian kalliiksi.