Sukellusveneet

Cold War is Boring.

Tämä oli A-11A: Ruotsin unohdettu ydinsukellusvene
Länsinaapurissamme suunniteltiin ydinsukellusveneitä 1950- ja 1960-luvuilla.

Harva tietää, että Ruotsissa puuhattiin kylmän sodan alussa vakavissaan omaa ydinsukellusvenettä. Vuonna 1957 aloitettu hanke ei ikinä edennyt suunnitteluastetta pidemmälle. Asiasta tässä kertovan War is Boringin mukaan tämä saattoi olla niin ympäristön kuin ruotsalaisten sukellusvenemiestenkin parhaaksi. Aluksen reaktorin säteilysuojaus olisi nimittäin ollut täysin riittämätön.

A-11A-nimellä tunnettu ydinsukellusvene olisi ollut etenkin sen voimanlähde huomioiden varsin pieni. Aluksen rungosta suunniteltiin alle 50 metrin mittaista. Veneeseen kehiteltiin mielenkiintoisia ja aikanaan edistyksellisiä yksityiskohtia. Varsinaisen torpedohuoneen tilalla oli pitkälti automatisoitu revolveria muistuttava laukaisulaite. A-11A olisi ollut myös eräs ensimmäisiä yhdellä suurella potkurilla varustettuja sukellusveneitä, jonka ohjaussiivekkeet ovat kokonaan liikuteltavat. Ruotsalaisista arkistoista löydettyä suunnittelumateriaalia voi katsella tämän linkin takaa sukellusveneasiantuntija H.I Suttonin sivuilta.

Ruotsalaisen ydinsukellusveneen voimanlähteeksi kehitettiin reaktoria Projekti Neptunina tunnetussa hankkeessa. Reaktoria oli määrä käyttää pääasiassa pinta-aluksissa. Reaktorien sivutuotteena syntynyttä plutoniumia olisi voitu käyttää Ruotsin samoihin aikoihin kehittämissä ydinaseissa.

A-11A peruttiin lopulta vuonna 1962.

https://www.verkkouutiset.fi/tama-oli-a-11a-ruotsin-unohdettu-ydinsukellusvene/
 
Karjala takaisin?

1525324091036.webp

Pohjoisen laivaston K-18-ydinsukellusveneen kerrotaan harjoitelleen Barentsinmerellä.

Venäjän ydinsukellusvene K-18 Карелия (Karjala) on harjoitellut Barentsinmerellä, kertoo maan puolustusministeriön pyörittämä Zvezda-kanava.

Sukellusveneen miehistön kerrotaan harjoitelleen sukeltamista eri syvyyksiin, hätänousuja ja muita aluksen operointiin liittyviä toimenpiteitä.

– Strategisen ohjussukellusveneen miehistö suoritti harjoituksen pohjoisen laivaston alueella Barentsinmerellä, Zvedza kirjoittaa.

K-18 on Delta-luokan ydinsukellusvene, joka otettiin käyttöön vuonna 1989. Alukselle tehtiin 2000-luvun alkupuolella mittava peruskorjaus, jonka yhteydessä siihen asennettiin moderneja ballistisia R-29RMU Sineva -ohjuksia.

https://www.verkkouutiset.fi/venaja-testaa-karjala-nimista-sukellusvenettaan/
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
The Royal Navy, always keeping up with the times, has named its newest attack submarine HMS Agincourt, after the 1415 battle where an English army beat French troops led by its nobility.

Agincourt the boat is the seventh and final Astute-class attack sub. The nuclear-powered vessels are used primarily to defend British interests from underwater, including seeing off marauding Russian vessels near British waters and also for sneaky-beaky missions of their own into foreign waters.

The £1.5bn submarine is under construction at BAE Systems' yard in Barrow-in-Furness, Cumbria. Defence equipment minister Guto Bebb joyously declared: "Today's announcement includes a £60m contract for Rolls-Royce, supporting over 700 jobs here in Derby as the factory continues to make the reactors that will power our state-of-the-art Dreadnought subs into the 2060s."
http://www.theregister.co.uk/2018/05/14/new_royal_navy_submarine_hms_agincourt/
 
Neljä Dreadnoughtia ja seitsemän Astutea.

Defence secretary Gavin Williamson is set to give the go-ahead for £2.5bn in spending on the UK’s submarine programme, including its nuclear fleet.

The work had already been agreed in principle but Williamson will confirm the Ministry of Defence has signed a £1.6bn contract with BAE Systems to build the seventh and last of the Astute hunter-killer submarines, to be named Agincourt. It is scheduled for handover to the Royal Navy in the mid-2020s.

He will also confirm that a further £960m worth of contracts has been signed for the next phase of construction of four Dreadnought submarines to replace the four Vanguard submarines that make up the UK’s nuclear fleet, carrying the Trident weapons system.

MoD faces £21bn budget shortfall, warns spending watchdog

The contracts will cover work over the next 12 months.

The Dreadnoughts, work on the first of which began in October 2016, are not due to enter service until the 2030s, and are predicted to remain operational at least through to the 2060s.

The UK’s parliamentary spending watchdog, the public accounts committee, on Friday warned of a £21bn shortfall: in other words, the Ministry of Defence does not have enough money to buy all the equipment it says it needs. It singled out for criticism spending on the four Dreadnoughts.

https://www.theguardian.com/uk-news/2018/may/14/defence-secretary-gives-go-ahead-for-25bn-spend-on-submarines

Sehän on kuin heittäisi rahaa merenpohjaan.
 
Sehän on kuin heittäisi rahaa merenpohjaan.

Se on kovin vaikea tavallisen kansalaisen ymmärtää mitä ne tekee ja mikä maksaa kun kaikki on niin salaista. Paremmin Briteillä on asiat suvejen ympärillä kuin lentotukialuksissa. f35 hankintaprosessi on ollut melkoinen fiasko verrattuna sukellusveneisiin.
 
Submarines and torpedoes are among the most closely-guarded and sensitive topics among navies. True to type, a recent announcement by the Israeli navy about the adoption of a new torpedo came with few details.

But it appears to be an interesting torpedo — more advanced, with state-of-the-art technology. The Kaved will become the Israeli navy’s primary attack torpedo for years.

“This is an event that happens once in decades,” an Israeli source told Jane’s. The IDF said in a statement: “The torpedo systems possess advanced capabilities and characteristics, including increased precision and range. The operationalisation of these systems signifies a great advance in the Israeli Navy’s operational capabilities and ability to defend the State of Israel.”

The Kaved appears to be a heavy, fast and long-range torpedo. One feature is what the IDF calls a digital guidance system that will also be easier to upgrade “without changing hardware,” Jane’s source said. While not mentioned explicitly, this is likely a reference to field-programmable gate arrays, probably coupled with the sonar.
http://warisboring.com/israel-has-a-killer-new-torpedo/
 
ROFL
First it was too heavy, then it was too long. Either way Spain’s expensive attempt to modernise its submarine fleet has gone awry – and left Russian diplomats amused.

The Spanish navy has now been forced to dredge and expand its main submarine base to accommodate the latest version of its S-80 Plus flagship vessel.

Problems with the submarine first became apparent in 2013 when it was discovered it would be too heavy to float, necessitating a redesign to make it lighter and spread the weight over an extra 10 metres.

But that means the vessel is now too long to fit into the submarine dock in the Spanish naval base in Cartagena, south-east Spain. The cost of the infrastructure works needed to adapt the dock to the submarines are estimated at €16m (£14m).

The Spanish government will approve in the next few days raising the total additional cost of the new submarine by €1.7m and taking the total cost to roughly €1bn for each of the four submersibles, practically twice what was initially forecast.

Reading a report of Spain’s submarine problems, Dmitry Polyanskiy, Russia’s deputy ambassador at the UN, tweeted, “an interesting chain of miscalculations. Never imagined this could be possible in a modern navy.”
https://www.theguardian.com/world/2018/jul/19/too-long-to-fit-launch-of-new-spanish-sub-runs-aground

Spain’s new socialist government has decided to seek the extra funding rather than see the whole project grind to a halt in the autumn. Margarita Robles, the new defence minister, however admitted there had been deficiencies in the project.

The submarine’s construction was first envisaged in 1999 but it was almost 15 years before problems became apparent with its weight . A Spanish official told the Associated Press at the time that someone had put a decimal point in the wrong place, and “nobody paid attention to review the calculations”.

That mistake cost a reported €14m while engineers and consultants figured out that buoyancy could be improved by lengthening the boat.

Reports in Spain say the biggest uncertainty that continues to weigh on the project is its non-nuclear independent air propulsion system (AIP), which could keep the submarine underwater for as long as two weeks.

The Spanish Ministry of Defence has opted for a system capable of producing hydrogen from bioethanol and has commissioned its development to two Spanish firms, Técnicas Reunidas and Abengoa. Military sources have assured the Spanish newspaper El Pais that, after some sound failure, the milestones are being met.

To avoid further delays, it has been foreseen that the AIP will be integrated from the third submersible (the S-83, whose delivery to the navy is scheduled for March 2026), while the first two (with a delivery date of 2022 and 2024) will begin to navigate with diesel propulsion and will incorporate the AIP when the first overhaul is done at the end of the decade.
 
Suomeksikkin vähän tuosta spanjalaisten sukellusvenesekoilusta.

Espanjan miljardin euron sukellusvenehankkeesta tuli surkuhupaisa: aiemmin liian painava sukellusvene on nyt liian pitkä – ei mahdu enää satama-altaaseen
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005764716.html
Viimeisimmän virheen seurauksena hankkeesta on tulossa tuplasti kalliimpi kuin alunperin oli arvioitu.
Espanjan yritykset modernisoida sukellusvenelaivuettaan ovat saaneet surkuhupaisan käänteen, kertoo Guardian. Ensin S-80-mallin sukellusvene oli liian, ja nyt liian pitkä.

BBC kertoo espanjalaislehti El Paísiin viitaten, että uusimman käänteen seurauksena yhden uuden sukellusveneen hintalappu on noussut jo miljardiin euroon. Summa on tuplasti isompi kuin alkuperäisissä suunnitelmissa ja sukellusveneitä on Guardianin mukaan kaikkiaan neljä.

Epäonniset käänteet alkoivat vuonna 2013, kun sukellusvenemallin todettiin olevan 100 tonnia liian painava. Tämä tiesi ongelmia kelluvuuden kanssa: Sukellusveneellä pystyi kyllä sukeltamaan, mutta riskinä oli, ettei se pääsisi enää pintaan.

Aiemmin viranomaistehtävissä työskennellyt henkilö sanoi uutistoimisto AP:lle, että nolo virhe olisi johtunut siitä, että desimaalipilkku oli laitettu väärään paikkaan, eikä kukaan ollut tarkistanut laskelmia.

Virheen laskettiin maksaneen 14 miljoonaa euroa. Insinöörit ja konsultit päättelivät, että kelluvuutta voitaisiin parantaa pidentämällä venettä.

Alunperin valtion omistaman Navantian valmistaman sukellusveneen mitta oli 71 metriä ja paino 2 200 tonnia. Uusi S-80 Plus on puolestaan 81-metrinen ja painaa 3 000 tonnia.

”Paranneltu” versio sukellusveneestä on kuitenkin espanjalaislehtien mukaan nyt liian pitkä: se ei mahdu enää Cartagenan satama-altaaseen, jota täytyy El Paísin mukaan ruopata, jotta lippulaivasukellusvene mahtuu paikalle. Guardianin mukaan hankkeella tulee olemaan hintaa jopa 16 miljoonaa euroa.

Maan puolustusministeri Margarita Robles myönsi BBC:n mukaan radiohaastattelussa, että hankkeessa on ollut puutteita, mutta luonnehti projektin kuitenkin olevan ehdottomasti toteuttamiskelpoinen.
 
Tuollaista olisi luvassa, jos Jussi Niinistölle annettaisiin toimintamiljardi mielitekoonsa sukellusveneistä hekumoinnin siirtämiseen todeksi.
 
A rare interview with the leader of a Chinese unmanned-submarine program offers tantalizing new hints about the direction of China’s artificial-intelligence and naval-technology efforts — as well as Beijing’s messaging and deterrence strategies.

Lin Yang runs the 912 Project, a classified program to develop new-generation military underwater robots by 2021. He told the South China Morning Post that the robot boats are intended to supplement the PLA Navy’s manned subs by handling such tasks as surveillance, minelaying, and even attacks on enemy vessels, relying on AI to adjust to changing conditions.

One close observer of China’s military technology efforts found the interview remarkable.

“It is quite striking that a senior Chinese [scientist] is willing to confirm the story and discuss a classified program, the 912 Project, in an English-language publication,” said Elsa B. Kania, adjunct fellow at the Center for New American Security. “Presumably, that uncharacteristic transparency reflects a recognition of the relevance of this disclosure for signaling and deterrent purposes.”
https://www.defenseone.com/technolo...ean-heavily-ai-report/149959/?oref=d-topstory
 
Kaikkien uusien sukellusveneiden runkoa peittää nykyään tuollainen "muovimatto", mutta onko tuon alla vielä ne vanhanaikaiset muovitiilet äänieristeenä vai onko niistä luovuttu kokonaan?
 
Kanadalaisten sukelluspaatti toimintaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Upholder/Victoria-class_submarine
CBC News has gotten an exclusive look inside a top-secret Canadian submarine — so secret, we can't even tell you exactly where the submarine was when we got inside. The HMCS Chicoutimi is deep in the Pacific Ocean, within a few days' sail of the Korean Peninsula. Its task: to monitor supplies going into North Korea.


 
Viimeksi muokattu:
Back
Top