Victor Charlie
Kapteeni
Laittaisin perinteisten sulkeisten tilalle aseotteiden ja ampuma-asentojen harjoittelua äksiisimalliin. Samalla esimerkiksi ryhmän etenemismuotoja voisi harjoitella avoimella kentällä sulkeismeinigillä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se koulutus näkyi ja oli edellytys toiminnalle
Juu, minä tunnustaudun eittämättä vanhan väen edustajaksi .Sulkeiset ovat melko turhia ja se joukon kyky sekä ryhmehenki kasvaa täysin muualla.
Sulkeisten kaipuu lähinnä osoittaa sen kuinka helvetin vanhaa väkeä täällä kirjoittelee.
Tällä logiikalla kehitysmaiden sotilaiden pitäisi olla parempia kuin länsimaisten, missä sulkeisten määrä jatkaa laskuaan.
Ei siinä mitään pahaa ollut, mitä nyt syö kunnon harjoitusaikaa. Eikä siinä mitään ihmeempää myöskään opi. Marssi on hyvä opetella perinteen kannalta.Itse en myöskään muista pitäneeni sulkeisia mitenkään erityisen raskaina tai vittumaisina harjoituksina, vaikka paljon niitä varsinkin alkuvaiheessa. Kyllä meille kerrottiin sulkeisten idea jo tuolloin päällisin puolin, vaikka ajoittain tuntuikin siltä, että funktio oli kokelaiden ja alikessujen vittuilu. Mutta ei se taakse poistuminen ja muu pyörähtely niin pahaa ollut, enemmän ehkä ihmetytti yhden kantapeikon tapa käyttää "viheltää"-komentoa kesken sulkeisten innokkaasti.
Yksi sellainen maa viettää huomenna omaa Voitonpäiväänsä, eikä nyt ihan kehitysmaan tasolla ole. Tarvi siihen voittoonsa kuitenkin koko kansan melkoisen ponnistuksen; ei sitä diktaattori yksin tehny. Ei tosin ollu sotilaskoulutuksen mallimaa silloin 75 v sitten eikä ole sitä tänäänkään.Aikoinaan eräs upseeri sanoi hyvin. "Minusta on hyvä että villakoiran etsinnästä päästään vihdoin eroon koska varusmiehillä edellinen saapumiserän johtajisto tavallaan vain kostaa omat kokemukset edelliselle"
Paraatimarsseilu ja kauhea sisäkuri simputuksella on lähinnä kehitysmaissa.
Ja minä vielä vanhemman! Tosin tämä "Vanha väki" käsite olisi syytä jättää koskemaan sitä mitä se tarkoittaa. Eli siis 1900-luvun Sortovuosina lakkautettua Keisarin Suomen armeijaa.Juu, minä tunnustaudun eittämättä vanhan väen edustajaksi
Kyllä se aikalailla on kehitysmaatasoa.Yksi sellainen maa viettää huomenna omaa Voitonpäiväänsä, eikä nyt ihan kehitysmaan tasolla ole. Tarvi siihen voittoonsa kuitenkin koko kansan melkoisen ponnistuksen; ei sitä diktaattori yksin tehny. Ei tosin ollu sotilaskoulutuksen mallimaa silloin 75 v sitten eikä ole sitä tänäänkään.
Ja minä vielä vanhemman! Tosin tämä "Vanha väki" käsite olisi syytä jättää koskemaan sitä mitä se tarkoittaa. Eli siis 1900-luvun Sortovuosina lakkautettua Keisarin Suomen armeijaa.
Tämä tapa tehdä sotilaita muodollisen sisäkurin, sulkeisten ym sotilaselämän rituaalien avulla oli meillä se jonka tuloksilla kävimme sodat menestyksella. Eikä se kovin paljon ollu muuttunu kun ite koulutin muutama vuosikymmen myöhemmin varusmiehiä palkkaväen joukossa. Silloin ajateltiin, ettei muutu tulevaisuudessakaan, sillä sehän oli ikiaikainen tapa tehdä veltoista (no ainakin sotilaan täsmällisyyteen tottumattomista) siviileistä sotilaita. Kun mä koulutin sulkeisia, niin mun tilalle olis voitu laittaa Julius Caesar. Homma olis käyny häneltä heti, kun olis vaan lapulla antanu suomenkieliset komennot. Pahoittelen suurellista esimerkkiäni.
Nyt on kuitenkin keksitty jotain ihan uutta eikä sitä täällä näköjään kaikki muutkaan "vanhat" ole ymmärtäny.
Mites nää sulkeiset muualla päin maailmaa, onko ne unnoutettu ihan tykkänään vai mitenkä. USA esim. tarvitsee tykinruokaa koko ajan etulinjassa, mites siellä siviileistä tehdään sotilaita?Kyllä se aikalailla on kehitysmaatasoa.
Miten 2-3kk varusmiespalvelus 40 luvulla liittyy nykypäivään. Iso osa lähes olemattomalla sotakoulutuksella sen aikaisessa sodassa.
Miten sitten saksa kaatui? kerran sulkeiset määrää sotilaiden tason. Siellähän se oli huipussaan.
Sodat muuttuu ja siksi on hyvä että jokainen meistä aikanaan siirtyy reserviin
Illan viisaus on tässä kohdallaan! Sota on nuorten hommaa eikä sen suunnittelukaan enää ns. "joulupukki-iänkin" ylittäneiltä onnistuisi. Siksi olenkin enemmän vaan seurannu keskustelua. Ja avasithan vähän tätä mun kysymystäkin tuolla ylempänä.Sodat muuttuu ja siksi on hyvä että jokainen meistä aikanaan siirtyy reserviin
Illan viisaus on tässä kohdallaan! Sota on nuorten hommaa eikä sen suunnittelukaan enää ns. "joulupukki-iänkin" ylittäneiltä onnistuisi. Siksi olenkin enemmän vaan seurannu keskustelua. Ja avasithan vähän tätä mun kysymystäkin tuolla ylempänä.
Esimerkkinä mainittu Saksa kuitenkin voitti kaikki maataistelut jotka kävi tasavoimaisena tai jopa 50 % alivoimalla. 5-7 kertainen ylivoima sitten oli lopulta liikaa. En ymmärrä miten 2-3 kk koulutus liittyy sotiimme. Varusmiespalvelus kesti v. 1922 asevelvollisuuslain mukaan 12-15 kk ja Välirauhan aikana 2 vuotta.
Olivatkohan optimaalisesti koulutettuja? Saksassakin lopuksi laitettiin 13-vuotiaalle verikauha päähän ja panssarinyrkki käteen ja kolinaa kohti.Suomalainen sotilaatkin sai sodan lopulla pikakoulutuksen rintamalle, missä ei olleet asento, olallevie, lepo pääosissa
Ei todellakaan olleet.Olivatkohan optimaalisesti koulutettuja? Saksassakin lopuksi laitettiin 13-vuotiaalle verikauha päähän ja panssarinyrkki käteen ja kolinaa kohti.