Suomalainen talouspropaganda

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikö asia joka hallituksen politiikan takana ole selviö. Julkinen sektori on liian kallis ja sitä pitää karsia, olipa se oikeudenmukaista eli ei. Lähellä on jo se aika, jos ei käsillä, kun valitaan ketä hoidetaan ja ketä ei.

Tästä hallitus vielä perääntyy puolittain lomarahojen leikkauksella ja jollakin arkipyhävemppaamisella mutta suunta on selvä.
 
Miksi haluat rankaista juuri niitä, jotka tekee eniten töitä ja joilla on eniten työhalua? Miksi ylitöistä, siis nimenomaan työnantajan pyynnöstä tehtävää ylimääräistä työtä pitää rankaista niin kovasti?
Eikös työnantaja voi jättää ylityöt tarjoamatta, mikäli se on niin kallista ja palkata lisää väkeä tekemään.
Miksi tuo lomarahojen leikkaaminen ei käy, sehän juuri on tasapuolinen KAIKILLE. Ei rankaise ainoastaan tiettyjä ammattiryhmiä.
Ainiin, mutta eihän se käy, sehän laskee 8-16 työläisten palkkoja. Soinihan on sanonut julkisesti, että työt pitää pystyä tekemään päivällä.

Luepa viestini uudestaan.
 
Mahdoinko laittaa oikealle säikeelle?


http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/116...allinen-juha-sipilalle-vahingollista-tyonteon

Asiantuntijalta tyly täyslaidallinen Juha Sipilälle: ”Vahingollista työnteon, yrittäjyyden ja talouskasvun kannalta”

Yritys- ja kansainvälisen verotuksen asiantuntija, oikeustieteen tohtori Janne Juusela vaatii pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitukselta pikaista verouudistusta.

-Hallituksen tulisi pikaisesti käynnistää verouudistuksen valmistelu ja lunastaa hallitusohjelmaan kirjattu tavoite verotuksen kehittämisestä niin, että yrittäminen, omistaminen ja investoiminen ovat nykyistä kannattavampaa, Juusela kirjoittaamielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomissa.

Juusela pitää Suomen verojärjestelmän merkittävänä ongelmana ankaraa ja voimakkaasti progressiivista ansiotulojen verotusta.

-Jo alle keskituloisilla palkansaajilla verotus on kansainvälisessä vertailussa huipputasoa. Työn ja lisätyön ankara verottaminen on vahingollista työnteon, yrittäjyyden ja talouskasvun kannalta. Ankara ansiotuloverotus on erityisen haitallista nykytaloudessa, sillä se kohdentuu osaamiseen ja innovaatioihin. Kasvun edistämiseksi ansiotulojen verotusta tulisi keventää kaikissa tuloluokissa. Tämä edesauttaisi myös maltillisten palkkaratkaisujen saavuttamista, hän kirjoittaa.

Lisäksi yritysverotukseen tarvitaan Juuselan mukaan rakenteellinen remontti. Nykyinen osinkoverojärjestelmä on hänen mukaansa monimutkainen, epäneutraali ja sisältää talouskasvun kannalta haitallisia ohjausvaikutuksia.

Juusela huomauttaa, että veropoliittiset toimenpiteet loistavat toistaiseksi poissaolollaan hallituksen keinovalikoimasta, ja budjettiesitys päinvastoin pitää sisällään kiristyksiä ansio- ja pääomatuloverotuksen progressioon.

-Passiivisuus on huolestuttavaa, sillä veropolitiikalla olisi tärkeä rooli talouskasvun käynnistämisessä ja työllisyyden edistämisessä. Parhaimmillaan veropoliittisilla toimenpiteillä voidaan edistää kasvua ilman etujen leikkaamisia tai verotuottojen menetyksiä. Verotuksen uudistamisella oli keskeinen asema muun muassa 1990 -luvun alun laman taittamisessa, hän kommentoi.



Pikkasen on erisävyinen juttu tämä ylenannon versio....kun vertaa hesariin ja usariin...?



Talousnobelistin neuvo Sipilälle: Mieti kasvua, älä valtion velkaa

http://yle.fi/uutiset/talousnobelistin_neuvo_sipilalle_mieti_kasvua_ala_valtion_velkaa/8317748




”Te ryöstätte lapsiltanne” – taloustieteen nobelisti Stiglitz kummeksuu Suomen leikkauksia ja työmarkkinauudistuksia

Taloustieteen nobelisti Joseph Stiglitz arvostelee leikkauksia ja työmarkkinauudistuksia

http://www.hs.fi/talous/a1442632378626?jako=3ebfcf70bc5b84869180c4cff794e2bc

Video tiivistää Suomen talouden ongelmat ja ratkaisukeinot kahteen minuuttiin

Suomen talous on ongelmissa: tuottavuus on laskenut ja työn hinta noussut. Yrityksillä menee huonosti ja valtio velkaantuu. HS:n video esittelee kahdessa minuutissa talouskriisin syyt ja keinot ratkaisun löytämiseksi.

Joseph Stiglitz
Syntyi 9.2.1943 Yhdysvalloissa Garyssa Indianan osavaltiossa.

Columbian yliopiston taloustieteen professori.

Taloustieteen nobelisti.

Maailman neljänneksi merkittävin ekonomisti akateemisten viittauksien perusteella.

Toiminut aiemmin muun muassa Maailmanpankin pääekonomistina ja Yhdysvaltain presidentin Bill Clintonin talousneuvoston puheenjohtajana.

Taloustieteilijä Joseph Stiglitz, 73, tunnetaan euroalueen kovan talouskuripolitiikan arvostelijana. Nyt miehen hampaissa on Suomen hallitus.

"Sisäiset devalvaatiot eivät ole toimineet lähes koskaan", Stiglitz sanoo viitaten hallituksen suunnitelmiin leikata palkkoja viennin edistämiseksi.

"Tästä kertoo se, että lähes kaikki maat ovat hylänneet kiinteät valuuttakurssit."

Nobelisti selittää: Tulojen leikkaus syö kotimaista kysyntää ja tuo painetta hintojen yleiselle laskulle eli deflaatiolle, mikä vaikeuttaa kotitalouksien ja yritysten kykyä selvitä veloistaan.

"Tässä lyödään vetoa siitä, että vientisektori elpyy nopeammin kuin kotimainen sektori surkastuu. Euroalueella pelkästään Espanjan vienti on reagoinut merkittävästi palkkojen laskuun. Todennäköisesti lopputulos onkin vain heikompi talous."

Stiglitz on saapunut Suomeen YK:n kehityspoliittisen tutkimuslaitoksen Widerin konferenssiin. Hän sanoo ymmärtävänsä täysin niitä kymmeniä tuhansia suomalaisia, jotka kokoontuivat perjantaina osoittamaan mieltään.

"Ei ole mitään mekanismia, jonka kautta sairaanhoitajan palkan leikkaus edistäisi suoraan vientiä. Ainoa peruste on, että se rahoittaa yrityksille suunnatut verohelpotukset. Mielenosoittajilla on tosi hyvä syy epäillä, että kyse on vain hallituksen lahjasta yrityksille."

Stiglitz korostaa, että monet ongelmistamme ovat seurausta euron rajoituksista, kuten oman valuutan menetyksestä ja talouskuria vaativista säännöistä.

Entä jos euroa ei saada rukattua kasvumyönteisempään suuntaan?

"Silloin teidän kannattaisi harkita eurosta lähtöä. Tiedän, että se kuulostaa radikaalilta, mutta tällä hetkellä kaltaisenne pienet taloudet maksavat siitä liian korkean hinnan", hän sanoo.

"Loppujen lopuksi euro on vain pala paperia. Jos euroa ei voida uudistaa, voi olla tarpeen haudata koko yhteisvaluutta eurooppalaisen projektin pelastamiseksi."

KIMMO RÄISÄNEN

Joseph Stiglitz pitää Suomen hallituksen talouspolitiikkaa epäonnistuneena.

Juuri nyt Suomen pitäisi Stiglitzin mielestä vahvistaa taloutta velkaelvytyksellä.

"Se olisi ehdottomasti järkevää. En puhu lomailusta, vaan ihmisiin ja infrastruktuuriin investoimisesta sekä uusien teollisuudenalojen rakentamisesta."

Nobelisti ihmettelee ajatusta, että leikkaukset ovat välttämättömiä, koska lastenlapsille ei haluta jättää velkataakkaa.

"Tuo on niin täysin väärin. Ryöstätte lapsiltanne, kun ette tee järkeviä investointeja ilmaisella rahalla. Nuorten tulevaisuudennäkymien tuhoamisella tulee olemaan poliittisia ja sosiaalisia seurauksia. Maanne hallitus rapauttaa Suomen tulevaisuutta."

Suomessa kuulee toisinaan, että Stiglitzin kaltaiset amerikkalaisekonomistit eivät ymmärrä maamme erityisolosuhteita.

Yhdysvallat voi Meksikon rajaa raottamalla saada aina miljoonia työntekijöitä lisää. Suomessa työvoima supistuu ja talouden kasvupotentiaali on entistä heikompi. Ja koska kasvu on tulevaisuudessa heikompaa, väite kuuluu, elvytys tarkoittaisi vain entistä kovempaa kiristystä tulevaisuudessa.

"Tässä olisi ehkä hitunen totuutta, jos ette kärsisi työttömyydestä", Stiglitz sanoo. "Kyllä, kasvunne on heikompaa tulevaisuudessa, mutta leikkaukset heikentävät sitä entisestään!"

Hän lisää, että elvytys on todellista työn tarjontapolitiikkaa, koska se antaa ihmisille mahdollisuuden päästä kiinni työelämään.

"Kyse on nimenomaan siitä, että supistuvan työvoiman oloissa on entistä tärkeämpää lisätä potentiaalista kasvua. Te toimitte nyt täysin päinvastoin, kun kasvatatte työttömyyttä."

Stiglitzin mukaan ihmisiä ei kannata nykytilanteessa myöskään patistaa kepillä töihin.

"Tällä hetkellä ongelmanne on kysynnän puute. Näillä toimilla tuodaan laskupainetta palkoille, syödään kysyntää ja pahennetaan työttömyysongelmaa."

Suomen nykytilanteessa työnhakijoiden määrän kasvattaminen ei Stiglitzin mukaan luo lisää työtä.

"Ajatuskin on absurdi. Meillä Yhdysvalloissa oli taantuman huipulla viisikymmentä työnhakijaa jokaista työpaikkaa kohti. En ole koskaan nähnyt mitään järkevää analyysia siitä, miksi työnhakijoiden määrän lisääminen olisi ollut hyvä asia taloudelle."
 
Viimeksi muokattu:
Suomen talous on kuralla, rahat loppuvat.

Pakolaisten vastaanottamisesta aiheutuu 470 miljoonan lisäkulut vuodessa, eikä se sisällä edes vielä kotouttamisen kuluja eikä terveydenhoitoa. Varattuja rahoja on noin 150 miljoonaa. Mistä otetaan erotus 320 miljoonaa?
Laitetaan nyt tämä sensaatioksi noussut Marja Sannikan kulttihaastattelu tähän muistin virkistämiseksi otsikolla "vain tutti puuttuu".



Vastaanottokeskusten avaaminen on suuresti poliitikkojen intressissä, koska siitä avautuu eräille poliitikoille mahdollisuus rahastaa valtiota. On aivan varmaa että lähitulevaisuudessa saamme lukea muidenkin kokoomuslaisten innostuneen ja osallisuvan kuin espoolainen Sanna Lauslahti.

Pakolaisten terveydenhoito ostetaan yksityisiltä toimijoilta joten nekin pääsevät rikastumaan ja voitot viedään ulkomaille veroparatiiseihin. Ellei sitten laiteta sääntöä että valtio ostaa terveydenhoitopalvelut vain Suomeen verot maksavilta yrityksiltä.


Ou jee! Kuluja piti vähentää, mutta näyttääkin vain lisääntyvän.


.
 
Voi P.....e epäilee SuomalaisSuvakkiSössiöiden totuuksia eihän tuo vetele Noobelit pois kun epäilee,

Suomessa kaikki on toisin... Vartiainen tietäjä iänikuinen ja kolmen ässän talous-trubaduuri lurittaja kertoo salatun totuuden...

tähän Vartaisen havaitsemaan ongelmaan auttaa kun leikataan Suomen kansalaisten ostovoimaa entisestään...?

"Yksi on, että Suomen kustannustaso on kilpailukykymme ongelma. Olemme EU:n sisällä liian kallis maa, Vartiainen painottaa."


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442710151492.html

Juhana Vartiainen tyrmää taloustieteen nobelistin: ”Ei ymmärrä Suomen ongelmia"

Taloustieteen nobelisti Joseph Stiglitz arvosteli Suomen leikkauksia ja työmarkkinauudistuksia Helsingin Sanomissa. Juhana Vartiaisen mukaan nobelisti katsoo ongelmiamme tähtilipun värisillä laseilla.
Joseph Stiglitz moitti lehdelle, että Suomen hallituksen talouspolitiikka on epäonnistunutta.

– Sisäiset devalvaatiot eivät ole toimineet lähes koskaan, hän sanoo viitaten hallituksen suunnitelmiin leikata palkkoja viennin edistämiseksi.

Nobelisti ihmettelee ajatusta, että leikkaukset ovat välttämättömiä, koska lastenlapsille ei haluta jättää velkataakkaa. Hänen mukaansa Suomi päinvastoin ryöstää lapsiltaan, kun se ei tee järkeviä investointeja lainarahalla.

Stiglitz sanoo ymmärtävänsä täysin niitä kymmeniätuhansia suomalaisia, jotka kokoontuivat perjantaina osoittamaan mieltään.

– Ei ole mitään mekanismia, jonka kautta sairaanhoitajan palkan leikkaus edistäisi suoraan vientiä. Ainoa peruste on, että se rahoittaa yrityksille suunnatut verohelpotukset. Mielenosoittajilla on tosi hyvä syy epäillä, että kyse on vain hallituksen lahjasta yrityksille.

Ennen poliitikon uraa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtajana toiminut Juhana Vartiainen (kok) tyrmää Stiglitzin ajatukset.

Stiglitz on nerokas, mutta ei perillä Suomen tilanteesta. Hän kommentoi USA-keskustelusta käsin. Ei euromaa, ei ikääntymistä, ei tessejä.

— juhana vartiainen (@filsdeproust) September 19, 2015

Ilta-Sanomat tavoitti Juhana Vartiaisen, joka pitää Stiglitziä huippulahjakkaana taloustieteilijänä.

– Olen saanut häneltä suuria oivalluksia, mutta nyt hän ei ole kovin perinpohjaisesti tutustunut Suomen tilanteeseen, Vartianen harmittelee IS:lle.

– Tässä on kaksi asiaa, joita Stiglitz ei ole ottanut huomioon. Yksi on, että Suomen kustannustaso on kilpailukykymme ongelma. Olemme EU:n sisällä liian kallis maa, Vartiainen painottaa.

Toinen Vartiaista harmittava asia on, ettei Stiglitz ole ottanut huomioon Suomessa tapahtuvaa huoltosuhteen heikkenemistä.

– Julkisen talouden ongelma on aktiivisen kansanosan väheneminen. Tulevaisuudessa niitä velanmaksajia ei löydy. Jenkeille ongelma on vieras, koska heillä on korkea syntyvyys ja paljon maahanmuuttajia, eli niitä maksajia riittää.

Mikko Juuti
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa kaikki on toisin... Vartiainen tietäjä iänikuinen ja kolmen ässän talous-trubaduuri lurittaja kertoo salatun totuuden...

tähän Vartaisen havaitsemaan ongelmaan auttaa kun leikataan Suomen kansalaisten ostovoimaa entisestään...?

"Yksi on, että Suomen kustannustaso on kilpailukykymme ongelma. Olemme EU:n sisällä liian kallis maa, Vartiainen painottaa."


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442710151492.html

Juhana Vartiainen tyrmää taloustieteen nobelistin: ”Ei ymmärrä Suomen ongelmia"
Miksi Vartiaiselle ei ole annettu Nobelin palkintoa kun on viisaanpi kuin Nobelistit?

Samanlaisia taloustieteilijöitä ja köökkipsykologeja on maa väärällään ja jokaisessa kaljakuppilassa heillä on luentosali ja vastaanotto, tosin kaikki ei ole loikanneet Demareista Kokoomukseen jotkut ovat aatteenmiehiä kuin tuuliviiri.

Vielä yhdeksäkymmenluvulla Vartiainen toisti Demarien talousoppeja kuin papukaija mutta tuli Ruotsissa uskoon ja ryhtyi laulamaan sen lauluja mikä maksoi paremmin, ei sinällään laulussa ole mitään vikaa mutta tuo uskoontulo ja takinkääntö hieman epäilyttää.
 
Eikö asia joka hallituksen politiikan takana ole selviö. Julkinen sektori on liian kallis ja sitä pitää karsia, olipa se oikeudenmukaista eli ei. Lähellä on jo se aika, jos ei käsillä, kun valitaan ketä hoidetaan ja ketä ei.

Tästä hallitus vielä perääntyy puolittain lomarahojen leikkauksella ja jollakin arkipyhävemppaamisella mutta suunta on selvä.

Julkinen sektori on liian kallis 15 vuoden päästä ja siitä eteenpäin, ellemme saa täysityölliyyttä ja sen lisäksi tuhansia uusia työikäisiä. Nyt duunarilta leikkaaminen tulee heikentämään suomalaista ostovoimaa ja sitä kautta vaikeuttamaan tuhansien suomalaisten yrittäjien asemaa.

Vastaavasti Sipilän puheessaan myöntämä asia, että sunnuntailisien leikkaamisella rahoitetaan työnantajamaksujen pienentäminen on minun mielestäni suoraa varainsiirtoa köyhiltä rikkaille suuryrityksille. Sijoitusyhtiöiden omistamat hoitoalan konsernit joissa on töissä tuhansia ihmisiä tulevat tienaamaan hyvän potin tällä. Ne voi jopa antaa osan potista palvelun hinnan alentamiseen, joten pienillä hoitoalan yrityksillä ei ole sitäkään jakoa mitä nyt. Toki tähän on vaikea uskoa,koska se ahneus siellä johtoportaassa on huikeaa. Päässyt todistamaan läheltä vuosien ajan.

Lisäksi Sipilä väitti että Suomen talous supistuu. Ei muuten supistu. Talouskasvua on, mutta se kasvu on eu alueen kasvua keskimäärästi heikompaa. Se on kuitenkin kasvua.
Pelkästään maltillislla palkankorotuksilla seuraavat vuodet suomen palkkarakenne muuttuu edullisemmaksi kuin Saksassa tai Ruotsissa. Eikä meillä nytkään mikään kallis teollisuus ole. Toki kiinaan verrattuna.
Velastakin Sipilä puhui. Ei kuitenkaan maininnut että Suomen saatavat ovat isommat kuin velat. Valtionvelasta puhuttiin aivan kuin tavallisen kuluttajan velasta vaikka sitä velkaa ei ole koskaan tarkoitus pois maksaa. Sillä pelataan. Talousnobelistihan sen sanoi jo. Ei pidä miettiä velkaa vaan kasvua.
 
Julkinen sektori on liian kallis 15 vuoden päästä ja siitä eteenpäin, ellemme saa täysityölliyyttä ja sen lisäksi tuhansia uusia työikäisiä. Nyt duunarilta leikkaaminen tulee heikentämään suomalaista ostovoimaa ja sitä kautta vaikeuttamaan tuhansien suomalaisten yrittäjien asemaa.

Vastaavasti Sipilän puheessaan myöntämä asia, että sunnuntailisien leikkaamisella rahoitetaan työnantajamaksujen pienentäminen on minun mielestäni suoraa varainsiirtoa köyhiltä rikkaille suuryrityksille. Sijoitusyhtiöiden omistamat hoitoalan konsernit joissa on töissä tuhansia ihmisiä tulevat tienaamaan hyvän potin tällä. Ne voi jopa antaa osan potista palvelun hinnan alentamiseen, joten pienillä hoitoalan yrityksillä ei ole sitäkään jakoa mitä nyt. Toki tähän on vaikea uskoa,koska se ahneus siellä johtoportaassa on huikeaa. Päässyt todistamaan läheltä vuosien ajan.

Lisäksi Sipilä väitti että Suomen talous supistuu. Ei muuten supistu. Talouskasvua on, mutta se kasvu on eu alueen kasvua keskimäärästi heikompaa. Se on kuitenkin kasvua.
Pelkästään maltillislla palkankorotuksilla seuraavat vuodet suomen palkkarakenne muuttuu edullisemmaksi kuin Saksassa tai Ruotsissa. Eikä meillä nytkään mikään kallis teollisuus ole. Toki kiinaan verrattuna.
Velastakin Sipilä puhui. Ei kuitenkaan maininnut että Suomen saatavat ovat isommat kuin velat. Valtionvelasta puhuttiin aivan kuin tavallisen kuluttajan velasta vaikka sitä velkaa ei ole koskaan tarkoitus pois maksaa. Sillä pelataan. Talousnobelistihan sen sanoi jo. Ei pidä miettiä velkaa vaan kasvua.
Kaikki sinänsä asiaa, mutta. Ei siis suoranaista vastaväitettä sinulle vaan yleistä pöpinää.

Osinkoja parjataan, mutta kuka hitto laittaa rahojaan mihinkään kiinni jos niille ei ole luvassa voittoa. Pieni vinkki: Ei kukaan. Lisäksi nuo katalat suuryritykset työllistävät ja tuottavat melko suuret siivut BKT:tä. Pentti Linkola sanoisi että mihin sitä sitten tarvitaan mutta joo.

Tuota elvyttävää velanottoa, jolla talous pyörii ikään kuin itsestään ja kiihtyykin vielä, on demareiden johdolla tehty useamman hallituskauden ajan. Toki vasemmistoliitto ja vihreät ja AY on kannustanut lisävelanottoon, edellä mainituin perustein ja tunnetuin seurauksin.
 
Vähän kokonaiskuvaa välillä:
w500

w500

w500

w500

w500

upload_2015-9-20_18-15-52.webp
w500

upload_2015-9-20_18-16-15.webp
upload_2015-9-20_18-16-31.webp
upload_2015-9-20_18-16-47.webp

http://www.bis.org/speeches/sp150914.htm

Edit: lyhyt kuvaus kuvista, näitä on kyllä ihan hyvä pohtia myös itse, siksi vain kuvat:
Kuva 1: Velanotto on kiihtynyt niin kehittyneissä kuin kehittymättömissä talouksissa. Suomi ei ole näissä poikkeus. Miksi Sipilä sitten keskittyy vain siihen?
Kuva 2, korot ovat olleet hyvin matalia. Nyt olisi oiva aika investoida järkevästi. Miksi näin ei Suomessa tehdä?
Kuva 3: tuottavuuden lasku on ollut globaalia. Hieman paremmin on pärjännyt mm. Saksa, johon meitä aina verrataan. Jos meitä verrattaisiin esim. USAan tai UKhon, tilanne ei ole ollenkaan hullumpi.
Kuva 4: matalat korot ovat aiheuttaneet suuret finanssisyklit, vaikka liiketoiminnallisesti syklit ovat entisenlaisia. Luottojen suhde normaaliin toimintaan on huomattavasti kasvanut. Ovatko rahoitusmarkkinat jo liian suuret ja pitäisikö niistä antaa 'ilmojen tulla pois'? Suomessa tähän liittyy mm. asuntojen hinnat.
Kuva 5: Resursseja haaskataan vähän tuottaviin töihin. Mitä nykyinen sisäinen devalvaation tavoittelu oikein sitten on?
Kuva 6: US on menettämässä 'maailman napa' - statusta luottottajana maansa ulkopuolella luottojen kasvusta huolimatta. Kiina. (Suomessa asuntolainan sitominen ChinaBORiin?)
Kuva 7: USAn QE-löysäily leviää yleensä globaalisti. Niin on käynyt nytkin. -> Valuuttasodat, mm. Kiinan devalvaatiosyklin aloitus.
Kuva 8: Miksi emme noudata enää normaalia? (vihje: matalat korot, kuva 9, miten keskuspankki voi säädellä jos työkalupakista on korkoase pois?) Samalla velanotto on lisääntynyt hurjasti, kuva 10. Lähtökohtaisesti, niin kauan kuin Suomen velkataso on merkittäviä kilpailijamaita alhaisempi, kannattaa velkaa mielestäni ottaa nykyisellä korkotasolla ja investoida se järkevästi. Nykyinen luotonkasvu on jo aiheuttanut länsimaille kroonisen heikkoustilan (josta Suomi ei vielä mielestäni ole osallinen, mutta tilanne heikkenee nopeiten ikääntymisen ja sitä seuraavan heikkenevän huoltosuhteen kautta). Esityksessä on nostettu esiin tärkeä seikka, jossa politiikalta kaivataan rakenteellista puuttumista, ei pelkästään 'purkan tarjoamista'.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kokonaiskuvaa välillä

Toivoisin pienen yhteenvedon aina siitä mitä linkitetään. En itse jaksa aina lukea kaikkea mikä on suoraan kopioitua.
Esimerkiksi tuosta jutusta jos @krd vois laittaa omaa tekstiä sen verran, että miten liittyy Suomeen tai tämän keskustelun otsikkoon. Kiitos.


Edit: Velan ottaminen ja järkevä sijoittaminen olisikin fiksua. Meille kerrotun mukaan valtion ottamasta lainasta raha kuitenkin kuluu hallinnon/ julkisen sektorin ylläpitoon eli palkkojen maksuun. Sijoituskohteista hallitus ei ole tiedottanut.


.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta eikö Sipilä ihan äsken sanonut että pakolaisuus ei ole Suomelle mikään ongelma?! Rahat sinne sitten ilmeisesti ilmestyy taikaseinästä eikä täten kosketa Suomen Valtiota lainkaan.
Sen jätkän puheissa ei tunnu olevan mitään johdonmukaisuutta
 
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/116...itsemme-sairaanhoitajia#.Vf9N8sHgSoY.facebook

Kommenteissa:

Tilastokeskukselta löytyy seuraavanlainen tieto "Valtion kuukausipalkkatilaston mukaan valtiolla työskenteli vuoden 2014 marraskuussa noin 78 000 palkansaajaa. Suurimmat ammattiryhmät olivat erityisasiantuntijat (noin 27 000 henkilöä) ja asiantuntijat (noin 26 000 henkilöä), joten noin 68 prosenttia valtion henkilöstöstä työskenteli erilaisissa asiantuntija-ammateissa."

Hyvät ihmiset, sitä saa mitä tilaa. Nopeasti googlaamalla selviää, että vuonna 2013 Suomi käytti pelkästään (G01) yleiseen julkishallintoon, siis puhtaaseen byrokratiaan, rahaa seuraavasti: (S13) julkisyhteisöihin 16,8 miljardia euroa, (S1311) valtionhallintoon 13,2 miljardia euroa ja (S1313) paikallishallintoon 7,4 miljardia euroa. Lähde Tilastokeskus:http://tilastokeskus.fi/til/jmete/2013/jmete_2013_2015-01-30_fi.pdf

Mitä rahoilla saatiin? Lyhyesti sanottuna kokonaisen oloneuvosten ekosysteemin. Evan raportin mukaan 2000-luvulla valtiovallan antamien säädösten lukumäärä on ollut keskimäärin 1444 kapppaletta vuodessa. Julkisen sektorin työllisyys on kasvanut 65 % vuodesta 1975. Vuonna 2009 julkinen hallinto työllisti 173 900


Mutta että duunari nyt vaan on syyllinen velkataakkaan ja ties mihin. Niin ja AY tietenkin.
 
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/116...itsemme-sairaanhoitajia#.Vf9N8sHgSoY.facebook

Kommenteissa:

Tilastokeskukselta löytyy seuraavanlainen tieto "Valtion kuukausipalkkatilaston mukaan valtiolla työskenteli vuoden 2014 marraskuussa noin 78 000 palkansaajaa. Suurimmat ammattiryhmät olivat erityisasiantuntijat (noin 27 000 henkilöä) ja asiantuntijat (noin 26 000 henkilöä), joten noin 68 prosenttia valtion henkilöstöstä työskenteli erilaisissa asiantuntija-ammateissa."

Hyvät ihmiset, sitä saa mitä tilaa. Nopeasti googlaamalla selviää, että vuonna 2013 Suomi käytti pelkästään (G01) yleiseen julkishallintoon, siis puhtaaseen byrokratiaan, rahaa seuraavasti: (S13) julkisyhteisöihin 16,8 miljardia euroa, (S1311) valtionhallintoon 13,2 miljardia euroa ja (S1313) paikallishallintoon 7,4 miljardia euroa. Lähde Tilastokeskus:http://tilastokeskus.fi/til/jmete/2013/jmete_2013_2015-01-30_fi.pdf

Mitä rahoilla saatiin? Lyhyesti sanottuna kokonaisen oloneuvosten ekosysteemin. Evan raportin mukaan 2000-luvulla valtiovallan antamien säädösten lukumäärä on ollut keskimäärin 1444 kapppaletta vuodessa. Julkisen sektorin työllisyys on kasvanut 65 % vuodesta 1975. Vuonna 2009 julkinen hallinto työllisti 173 900


Mutta että duunari nyt vaan on syyllinen velkataakkaan ja ties mihin. Niin ja AY tietenkin.
Ja ollaan sentään EU-maiden parasta kastia (uutinen keväältä):
"Suomessa on vähiten valtion virkamiehiä EU:ssa
Suomen verohallinnossa on noin 5 300 työntekijää, samankokoisen Tanskan verohallinnossa noin 6 300. Suomen byrokraateista noin 40 prosenttia toimii turvallisuusalalla, kuten poliisina, tullissa tai puolustusvoimissa.
11.4%20Valtionty%C3%B6ntekij%C3%B6iden%20osuus%20eu-maiden%20ty%C3%B6voimasta

Suomessa valtion virkamiesten osuus työvoimasta on koko EU:n pienin: meillä vain 4,5 prosenttia työvoimasta on valtion palveluksessa. Seuraavina tulevat Romania (4,9) sekä Irlanti (5,1), Italia (5,8) ja Tanska (5,9).

EU28-maista eniten valtion leivissä työskenteleviä on Luxemburgissa, 11 prosenttia työvoimasta, Kreikassa (9,3) ja Ranskassa (9,0). Lähimpänä EU:n keskiarvoa eli 6,9:ää prosenttia työvoimasta ovat Latvia ja Viro (6,9) sekä Itävalta (7,0). Luvut ilmenevät vuoden 2013 EU-työvoimatilastosta LFS:stä.

Vuoteen 2007 verrattuna valtion työntekijöiden määrää on vähennetty muun muassa Ranskassa, Belgiassa, Britanniassa ja Virossa. Slovakiassa, Unkarissa sekä uudessa EU-maa Kroatiassa osuus on noussut.

Virkamiesten paperinpyörittely onkin Suomessa myytti, arvioi työntekijäliitto Pardian puheenjohtaja Niko Simola. Valtion työntekijöistä 40 prosenttia toimii sisäisen tai ulkoisen turvallisuuden tehtävissä, kuten rajavartiostossa, tullissa, poliisina tai puolustusvoimissa; tehtävissä joita harva karsisi, ja joita on vaikea automatisoida.

– Valtiolla on nyt 78 000 työntekijää. Jos tästä vähentää turvallisuusalan pois, ei sinne kovin valtavaa määrää jää, Simola laskee.

Korruptoitunut virkamies käy kalliiksi
EU-komissio totesi viime vuonna Suomen julkishallinnon unionin tehokkaimmaksi. Tarkka vertailu on vaikeaa, koska julkisia tehtäviä hoitavat eri tahot. Esimerikiksi Tanskassa palokunnan tehtäviä on ulkoistettu yksityiselle yritykselle.

Sen sijaan Tanskan ja Suomen verokarhun tehokkuutta on helpompi verrata: kummassakin on noin 5,5 miljoonaa asukasta, mutta Tanskan verottajalla työskentelee 6 300, Suomessa 5 300 ihmistä.

– Verotus on hyvä esimerkki siitä, miten Suomessa on pystytty tehostamaan ja samalla parantamaan palvelua digitalisoinnilla, Simola viittaa muun muassa veroilmoitusten siirtymiseen nettiin.

Virkamiehiä koskevassa lainsäädännössä on eroja. Simolan mukaan toisin kuin Suomessa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa ja Kreikassa valtion työntekijöille maksetaan usein yksityistä sektoria korkeampaa palkkaa.

– Korruptoitumattomuus on tärkeä kriteeri, kun virkamiesten tehokkuutta arvioidaan. Meillä virkamies joutuu rikosvastuuseen, jos laiminlyö tehtäviään. Tätä ei ole kaikissa Euroopan maissa määritelty samalla tavalla.

Valtion hurja työpaikkakato
Valtion työpaikkojen määrä on romahtanut Suomessa vuoden 1988 jälkeen noin kolmannekseen. Valtiovarainministeriön mukaan huippuvuonna 1988 työntekijöitä oli yli 215 000, nyt 78 800.

Kato tapahtui kahdessa isossa rysäyksessä: jyrkin pudotus tapahtui 1994 ja 1995, kun Posti- ja telelaitoksesta ja Valtion rautateistä tehtiin liikelaitoksia. Niistä lähti yhteensä yli 60 000 työpaikkaa.

Laman budjettileikkausten seuraksena leikattiin 90-luvulla lisäksi 13 000 työpaikkaa, esimerkiksi kun Rahapaja yhtiöitettiin, ja Rakennushallinnon tehtäviä siirrettiin yrityksille. Metsähallituksesta ja tielaitoksesta väheni yhteensä noin 7 000 virkaa. Valtion ammatillisia oppilaitoksia yksityistettiin ja muutettiin kunnallisiksi, mikä vähensi noin 9 000 valtion virkaa.

– Vähennykset liittyivät tehostamistarpeeseen, todettiin, että posti ja junaliikenne toimivat paremmin yhtiöinä kuin valtion virastoina, kommentoi VM:n finanssineuvos Veli-Matti Lehtonen.

Toinen jyrkkä henkilöstömäärän lasku tapahtui 2010, kun yliopistot säätiöitettiin ja yhtiöitettiin: virkoja lähti 33 900. Yliopistojen rahoitus tulee silti pääosin valtiolta. Lisäksi hallitusten menokehysten leikkaukset vähensivät 2000-luvulla valtion henkilöstöä yli 12 000 työpaikkaa.

Lehtosen mukaan valtio on onnistunut tavoitteessaan tehostaa toimintaansa.

– On tullut tulosohjaus, rakenteita muutettu, työtyytyväisyys noussut. Henkilöstöllä saadaan tulokset aikaan, ja motivaatiolla on iso merkitys, Lehtonen kuvailee.

Pardian Niko Simolan mukaan työvoimavaltaisilla aloilla julkisen sektorin tehostaminen on hankala kysymys.

– Onko koulu tehokas, jos luokkakokoa suurennetaan joka vuosi, tai sinfoniaorkesteri, jos se pannaan soittamaan pikkasen nopeammalla tempolla, hän kysyy."
http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_vahiten_valtion_virkamiehia_eussa/7920697
Miten heikosti olisikaan, jos olisimme EU-keskikastia?
 
Ja ollaan sentään EU-maiden parasta kastia (uutinen keväältä):
"Suomessa on vähiten valtion virkamiehiä EU:ssa
Suomen verohallinnossa on noin 5 300 työntekijää, samankokoisen Tanskan verohallinnossa noin 6 300. Suomen byrokraateista noin 40 prosenttia toimii turvallisuusalalla, kuten poliisina, tullissa tai puolustusvoimissa.
11.4%20Valtionty%C3%B6ntekij%C3%B6iden%20osuus%20eu-maiden%20ty%C3%B6voimasta

Suomessa valtion virkamiesten osuus työvoimasta on koko EU:n pienin: meillä vain 4,5 prosenttia työvoimasta on valtion palveluksessa. Seuraavina tulevat Romania (4,9) sekä Irlanti (5,1), Italia (5,8) ja Tanska (5,9).

EU28-maista eniten valtion leivissä työskenteleviä on Luxemburgissa, 11 prosenttia työvoimasta, Kreikassa (9,3) ja Ranskassa (9,0). Lähimpänä EU:n keskiarvoa eli 6,9:ää prosenttia työvoimasta ovat Latvia ja Viro (6,9) sekä Itävalta (7,0). Luvut ilmenevät vuoden 2013 EU-työvoimatilastosta LFS:stä.

Vuoteen 2007 verrattuna valtion työntekijöiden määrää on vähennetty muun muassa Ranskassa, Belgiassa, Britanniassa ja Virossa. Slovakiassa, Unkarissa sekä uudessa EU-maa Kroatiassa osuus on noussut.

Virkamiesten paperinpyörittely onkin Suomessa myytti, arvioi työntekijäliitto Pardian puheenjohtaja Niko Simola. Valtion työntekijöistä 40 prosenttia toimii sisäisen tai ulkoisen turvallisuuden tehtävissä, kuten rajavartiostossa, tullissa, poliisina tai puolustusvoimissa; tehtävissä joita harva karsisi, ja joita on vaikea automatisoida.

– Valtiolla on nyt 78 000 työntekijää. Jos tästä vähentää turvallisuusalan pois, ei sinne kovin valtavaa määrää jää, Simola laskee.

Korruptoitunut virkamies käy kalliiksi
EU-komissio totesi viime vuonna Suomen julkishallinnon unionin tehokkaimmaksi. Tarkka vertailu on vaikeaa, koska julkisia tehtäviä hoitavat eri tahot. Esimerikiksi Tanskassa palokunnan tehtäviä on ulkoistettu yksityiselle yritykselle.

Sen sijaan Tanskan ja Suomen verokarhun tehokkuutta on helpompi verrata: kummassakin on noin 5,5 miljoonaa asukasta, mutta Tanskan verottajalla työskentelee 6 300, Suomessa 5 300 ihmistä.

– Verotus on hyvä esimerkki siitä, miten Suomessa on pystytty tehostamaan ja samalla parantamaan palvelua digitalisoinnilla, Simola viittaa muun muassa veroilmoitusten siirtymiseen nettiin.

Virkamiehiä koskevassa lainsäädännössä on eroja. Simolan mukaan toisin kuin Suomessa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa ja Kreikassa valtion työntekijöille maksetaan usein yksityistä sektoria korkeampaa palkkaa.

– Korruptoitumattomuus on tärkeä kriteeri, kun virkamiesten tehokkuutta arvioidaan. Meillä virkamies joutuu rikosvastuuseen, jos laiminlyö tehtäviään. Tätä ei ole kaikissa Euroopan maissa määritelty samalla tavalla.

Valtion hurja työpaikkakato
Valtion työpaikkojen määrä on romahtanut Suomessa vuoden 1988 jälkeen noin kolmannekseen. Valtiovarainministeriön mukaan huippuvuonna 1988 työntekijöitä oli yli 215 000, nyt 78 800.

Kato tapahtui kahdessa isossa rysäyksessä: jyrkin pudotus tapahtui 1994 ja 1995, kun Posti- ja telelaitoksesta ja Valtion rautateistä tehtiin liikelaitoksia. Niistä lähti yhteensä yli 60 000 työpaikkaa.

Laman budjettileikkausten seuraksena leikattiin 90-luvulla lisäksi 13 000 työpaikkaa, esimerkiksi kun Rahapaja yhtiöitettiin, ja Rakennushallinnon tehtäviä siirrettiin yrityksille. Metsähallituksesta ja tielaitoksesta väheni yhteensä noin 7 000 virkaa. Valtion ammatillisia oppilaitoksia yksityistettiin ja muutettiin kunnallisiksi, mikä vähensi noin 9 000 valtion virkaa.

– Vähennykset liittyivät tehostamistarpeeseen, todettiin, että posti ja junaliikenne toimivat paremmin yhtiöinä kuin valtion virastoina, kommentoi VM:n finanssineuvos Veli-Matti Lehtonen.

Toinen jyrkkä henkilöstömäärän lasku tapahtui 2010, kun yliopistot säätiöitettiin ja yhtiöitettiin: virkoja lähti 33 900. Yliopistojen rahoitus tulee silti pääosin valtiolta. Lisäksi hallitusten menokehysten leikkaukset vähensivät 2000-luvulla valtion henkilöstöä yli 12 000 työpaikkaa.

Lehtosen mukaan valtio on onnistunut tavoitteessaan tehostaa toimintaansa.

– On tullut tulosohjaus, rakenteita muutettu, työtyytyväisyys noussut. Henkilöstöllä saadaan tulokset aikaan, ja motivaatiolla on iso merkitys, Lehtonen kuvailee.

Pardian Niko Simolan mukaan työvoimavaltaisilla aloilla julkisen sektorin tehostaminen on hankala kysymys.

– Onko koulu tehokas, jos luokkakokoa suurennetaan joka vuosi, tai sinfoniaorkesteri, jos se pannaan soittamaan pikkasen nopeammalla tempolla, hän kysyy."
http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_vahiten_valtion_virkamiehia_eussa/7920697
Miten heikosti olisikaan, jos olisimme EU-keskikastia?

Tehostamismielessä nuo leikkaukset ovat harhaa. Leikkaamista vaativa byrokraattinen apparaatti on jäänyt ja varsinaista palvelua tai liiketoimintaa pyörittävät organisaatiot on leikattu irti valtiosta, joskin nekin ovat useasti edelleen verovaroista rahoitettuja. Näennäissäästöjä ja useasti todellisuudessa kasvattavat veronmaksajille tulevia kustannuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Back
Top