Honcho
SMLNKO M/83
Suomalaiset on kuulema huonoja myymään. Olen miettinyt mitä sille voisi tehdä. Olisiko hallituksen pitänyt ottaa yhdeksi kärkihankkeeksi suomalaisen markkinoinnin parantaminen? Tulisiko investoida markkinoinnin tutkimukseen ja koulutukseen? Suomalaisessa kulttuurissa on vallalla hieman sellainen no bullshit -mentaliteetti, ja minä pidän siitä. Mutta ehkä se ei myyntiä ajatellen ole paras mahdollinen mentaliteetti. Tulisiko myynnin osaajien arvostusta kohottaa? Nalle Wahlroos joskus sanoi, että heillä oli maailman parhaat suomalaiset(suomenkieliset) insinöörit, ja tuotteet myi maailman parhaat suomenruotsalaiset ekonomit. Ehkä suomenruotsalaisilla on hieman sosiaalisuutta ja positiivista asennetta, jota myyntityö vaatii. Missään nimessä ei pitäisi olla kyseessä mikään yksittäinen promotointikampanja, vaan kokonaisvaltainen muutos.
Väitän että sellainen perustason MYYNTI hoituu suomalaisilta aika hyvin (jaarittelinkin aiheesta vähän ay-liikkeen mielenilmausta käsittelevässä ketjussa vastauksena Kapiaiselle), juurikin "no nonsense" -asenteella. Suomalaiset ovat siksi hyviä b-to-b myyjiä taikka vaikka käytettyjen autojen kauppiaita Mutta jos pitäisi tehdä jokin legendaarinen menestystarina kuluttajatuotepuolella, ei sellainen hypen luominen ja viimeisen päälle viilattu rahastuskoneisto synnykään helposti. Hyvä esimerkki on Apple, ei ne tuotteet nyt NIIN ihmeellisiä ole, mutta on saatu luotua lähes uskonnonomainen vimma niitä kohtaan, vaikka joka helvetin johtokin on ostettava ylihintaan Applelta koska eivät halua käyttää muiden standardeja milloin mistäkin tekosyystä.