Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pitäisikö Suomen hallitus tai eduskunta määritellä terroristiorganisaatioiksi? Ne siis harjoittavat terroria omia kansalaisiaan kohtaan taloudellisin menetelmin.
Jarkko Eloranta (puheenjohtaja, SAK) ja Ilkka Oksala (johtaja, EK) A-Studiossa 22. elokuuta 2016. Kuva: Yle
Sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK että palkansaajakeskusjärjestö SAK suhtautuvat penseästi ehdotukseen matalapalkkatyön lisäämisestä kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseksi. EK:n mukaan palkkakysymystä ei tulisi politisoida. SAK puolestaan vastustaa jo ennestään pienten palkkojen polkemista.
Esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson esitti tänään maanantaina Kauppalehdessä, että uusien työpaikkojen syntymistä jarruttaa työn liian korkea hinta suhteessa sen tuottavuuteen. Ratkaisu tähän olisivat hänen mukaansa markkinaehtoisemmin määräytyvät palkat yhdistettynä pienipalkkaisia auttaviin tulonsiirtoihin – käytännössä matalapalkkatyön lisääminen.
– Jo nyt matalimmat tes-palkat ovat siellä 1 500–1 600 euron huitteissa kuukaudessa. Jos siitä mennään alle, niin puhutaan kyllä todella matalista palkoista, puheenjohtaja Jarkko Eloranta SAK:sta muistutti Ylen A-studiossa maanantai-iltana.
Eloranta pitääkin erikoisena ajatusta siitä, että Suomen talous käännettäisiin kasvu-uralle palkkatasosta joustamalla.
– Luulen, ettei se [työehtosopimusten palkkatason alittaminen] ole se strategia, jolla Suomi nousee. Tuntuisi vähän oudolta, että Suomen tulevaisuudenkuva olisi se, että köyhdyttäisimme kansalaisia ja koko Suomea, hän toteaa.
"Palkkakysymykset politisoidaan"
Aiemmin valtiovarainministeriön valtiosihteeri Martti Hetemäki puolestaan pohti Helsingin Sanomien haastattelussa, että julkinen sektori voisi tehdä matalapalkkaisesta työstä kannattavampaa tukemalla joko työnantajaa palkkatuella tai työntekijälle annettavilla tulonsiirroilla. Esimerkiksi palkkatukea ollaankin lisäämässä ensi vuodelle.
EK:n työelämäasioista vastaavan johtajan Ilkka Oksalan mukaan on hyvä, että työllisyysongelmaan suhtaudutaan vakavasti, mutta palkkakeskustelua käydään hänen mukaansa nyt väärässä paikassa.
– Minua vaivaa tässä keskustelussa se, että palkkakysymykset politisoidaan. Palkkakysymykset eivät ole lähtökohtaisesti sellaisia, että niitä poliittisilla päätöksillä ratkaistaan – sosiaaliturvan tasosta ja verotuksesta tehdään poliittisessa järjestelmässä päätöksiä, Oksala toteaa.
Sen sijaan Oksala siirtäisi työmarkkina- ja palkkakeskustelun toimiala- ja yritystasolle.
– Oleellista on, että ne palkat vastaavat sitä tuottavuutta, mitä eri yrityksissä ja eri työntekijöillä on, hän toteaa.
Pitääkö 1 500 eurosta vielä leikata?
SAK:n Elorannan mielestä on mielenkiintoista, että ehdotukset ovat nyt tulleet nimenomaan virkamiespuolelta.
– On hyvä kysymys, miten virkamiespuolelta tulee näinkin voimakkaita ulostuloja tähän asiaan liittyen, ja kuitenkaan siellä ei ole kauhean tarkkaan yksilöity, mitä oikeastaan tarkoitetaan matalapalkkatyön lisäämisellä ja mistä palkoista puhutaan? Kuten totesin, meillä matalimmat tes-palkat ovat kokoaikaisesta työstä noin 1 500 euroa kuussa. Kuinka paljon sen alle pitäisi vielä heidän mielestään mennä? Ja paljonko se maksaisi yhteiskunnalle sosiaalitukien lisäämisenä, koska niillä töillä ei todellakaan tulla toimeen? Eloranta kysyy.
Elorannan mukaan myös ajatus siitä, että matalapalkkainen työ voitaisiin jotenkin kohdistaa vaikkapa pelkästään pitkäaikaistyöttömille, on kummallinen.
– Kyllä se vetää koko palkkatasoa alaspäin, ja silloin yhteiskunnan verokertymä heikkenee, hän toteaa.
http://yle.fi/uutiset/paljonko_1500...lkka-alesta_kummastuttavat/9113117?origin=rss
Talous 22.8.2016 klo 23:31
Paljonko 1 500 eurosta pitäisi vielä leikata? Puheet palkka-alesta kummastuttavat
EK:n mukaan palkkakysymyksiä ei pitäisi politisoida, vaan ne tulisi ratkaista paikallisella sopimisella. SAK:ssa puolestaan ei uskota matalapalkkatyön lisäämisen ratkaisevan talouden ongelmia. Korkean tason virkamiehet ovat viime päivinä ehdottaneet matalapalkkaisen työn lisäämistä ratkaisuksi työttömyys- ja talousongelmaan.
Jossain kohtaa meni nyt luvut pahasti sekaisin. Valtion budjetti (eli esimerkiksi eri ministeriöiden summat + muut kulut, kuten presidentti ja valtioneuvosto) on kokonaisuudessaan suunnilleen 54 miljardia, kuten viestissäsikin oli mainittu. Siitä 2% eli yksi viideskymmenesosa on noin 1 miljardi, kun yllä mainitsemasi luku on yli 100 miljardia.Tuosta jos katsotaan vaikkapa jokaiselta ministeriöltä 2 % pois on 107 410 000 000 euroa...
Mitenkähän paljon rokottaa 2 % vähennys menopuolella ministeriön toimintaa??? Tuskin kukaan edes huomaa muusta, kuin ettei saa vetää kaksin käsin viinaa ja syödä paksusti pullaa kahvinaikana, ehkäpä "joutuu" nousemaan "vanhaan" edustusmersuun tai peräti alentumaan taksikyytiin ihkauuden audin sijaan valtionkyydissä.... Joo, ehdottomasti kansa tienaa liikaa...
Jossain kohtaa meni nyt luvut pahasti sekaisin. Valtion budjetti (eli esimerkiksi eri ministeriöiden summat + muut kulut, kuten presidentti ja valtioneuvosto) on kokonaisuudessaan suunnilleen 54 miljardia, kuten viestissäsikin oli mainittu. Siitä 2% eli yksi viideskymmenesosa on noin 1 miljardi, kun yllä mainitsemasi luku on yli 100 miljardia.
Voisihan sitä hyvinkin varmaan tuon 2% leikata, mutta ei se vielä budjettia tasapainoon saisi. Pakolaisvirran kulut se ehkä kattaisi, mutta eipä juuri enempää. Velkaa otetaan 5-6 miljardia vuodessa.
Ja tosiaan pitää muistaa, että ministeriöiden määrärahat eivät ole mitään henkilökunnan oman toiminnan määrärahoja vaan sisältävät esimerkiksi työttömyyskorvaukset, valtiolliset terveydenhoitomenot, puolustusvoimien menot (kalusto, varuskunnat, jne.), ja niin edelleen, joten isommat leikkaukset näkyvät paljon muussakin kuin pelkästään henkilökunnan kahvitauoissa...
Yksinkertaistetusti valtion menoja pitäisi leikata sellaiset 10%, mutta tässä törmättäisiin sellaiseen tenkkapoohon, että valtion menojen ja tulojen välillä on takaisinkytkentä: esimerkiksi kotimaahan kohdistetut ostot ja tulonsiirrot tuottavat sekä suoraan että välillisesti verotuloja. Jossain määrin mutu-tuntumalta hatusta vedettynä, ehkä sellainen 15% leikkaus riittäisi tuomaan budjetin tasapainoon. Se vain sitten alkaisi jo olemaan ihan tuntuva muutos eikä pelkästään pientä näpertelyä. Juustohöylällä tehtynä se tarkoittaisi, että esimerkiksi nykyinen noin 650 euron työttömyysraha laskisi 550 euroon. Jos tällaisiin pienituloisia koskeviin menoihin ei sovellettaisi juustohöylää, pitäisi joidenkin muiden menojen kohdalla tehdä radikaalimpia leikkauksia. Menoista kohtalaisen suuri osuus kuitenkin kohdistuu siihen kansanosaan, joka sijoittuu palkkajakauman alapäähän.
http://tuulivahinko.fi/25.08.2016 03:00
– Tuulivoima on nyt edullisin tapa tuottaa uutta sähköä pohjoisessa Euroopassa. Sen tukien jatkaminen tarkoittaisi väistämättä sitä, että kaikkea muutakin täytyy tukea, hän sanoo Lännen Median lehdissä.
Energiayhtiöiden edunvalvojan mukaan jättiläismäiset tuet ovat tärvelleet koko Euroopan sähkömarkkinat.
– Valtavalla tuotannon lisäämisellä on romahdutettu sekä sähkön tukkuhinnat että päästökauppajärjestelmä. Samalla tukidraiverit ovat kehityksen jarruja, vaikka usein kuvitellaan päinvastaista.
Vaihtuviin sääolosuhteisiin perustuvan sähkön ylimitoitettu suosiminen uhkaa Leskelän mukaan myös Suomen sähköntuotantokapasiteetin riittävyyttä, sillä ylituotannosta johtuvat polkuhinnat ovat rapauttaneet vakaan perusvoiman kilpailukyvyn.
Tuulivoimaloita rakennetaan Suomeen nyt ennätystahtia, sillä ensi vuoden marraskuuhun mennessä valmistuvat laitokset ehtivät vielä nykyisen syöttötariffijärjestelmän piiriin.
– Olemassa olevia tuulivoimatukia ei tietenkään voi jälkikäteen muuttaa, mutta valtion pitää ymmärtää, että ne sitoumukset maksavat veronmaksajille seuraavat kymmenen vuotta 300 miljoonaa euroa vuodessa. Vastaavia tukimalleja ei enää pitäisi keksiä, Leskelä sanoo.
Hallituksen uusi energia- ja ilmastostrategia esitellään vuoden loppuun mennessä. Siinä ratkaistaan myös tukipolitiikka, jota koskevan lakiesityksen odotetaan valmistuvan ensi vuoden alkupuolella.
– Nyt ollaan tienhaarassa. Valitaanko markkinat vai tukimekanismit? Tuotantotukien sijaan yhteiskunnan satsausten pitäisi kohdistua koulutukseen, tutkimukseen, tuotekehitykseen ja demonstraatiohankkeisiin, joilla uusia teknologioita saadaan markkinoille.
Leskelä korostaa, että "kansallisen näpertelyn" sijaan energiapolitiikkaa tulisi tehdä ensisijaisesti yhdessä muiden Pohjoismaiden ja EU:n kanssa.
VIKI SALONEN / LÄNNEN MEDIA
Suomen suurin ongelma talouden sektorilla on järjettömäksi paisunut virkamieskunta hirvittävine palkkoineen ja palkkioineen!!!
Ei ole. Tai sitten pitää ruveta supistamaan puolustusvoimia.
Suomessa on vähiten valtion virkamiehiä EU:ssa
Suomen verohallinnossa on noin 5 300 työntekijää, samankokoisen Tanskan verohallinnossa noin 6 300. Suomen byrokraateista noin 40 prosenttia toimii turvallisuusalalla, kuten poliisina, tullissa tai puolustusvoimissa.
http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_vahiten_valtion_virkamiehia_eussa/7920697
Ei ole. Tai sitten pitää ruveta supistamaan puolustusvoimia.
Suomessa on vähiten valtion virkamiehiä EU:ssa
Suomen verohallinnossa on noin 5 300 työntekijää, samankokoisen Tanskan verohallinnossa noin 6 300. Suomen byrokraateista noin 40 prosenttia toimii turvallisuusalalla, kuten poliisina, tullissa tai puolustusvoimissa.
http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_vahiten_valtion_virkamiehia_eussa/7920697
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/kunta-tyonantajana/henkilosto/Sivut/default.aspxEntäs suomen kunnallisvirkamiesarmeija...?
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/kunta-tyonantajana/henkilosto/Sivut/default.aspx
Joka viides suomalainen työskentelee kunta-alalla
Kunta-alalla työskenteli 422 000 henkilöä lokakuussa 2015. Henkilöstömäärä oli huipussaan vuonna 2011, jolloin kunta-alalla työskenteli 441 000 henkilöä. Henkilöstömäärä on siis vähentynyt viime vuosina, ja tämän kehityksen arvioidaan jatkuvan tulevinakin vuosina.
Vaikka henkilöstömäärä on vähentynyt, on vakinaisen henkilöstön määrä kasvanut. Suurin osa uudesta henkilöstöstä palkataan vakinaisiin palvelussuhteisiin. Henkilöstömäärän arvioidaan vähenevän hitaasti.
Uusia työntekijöitä palkataan pääasiassa eläkkeelle jäävien tilalle. Lisää henkilöstöä tarvitaan erityisesti terveydenhuollossa.
Tällain...
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/kunta-tyonantajana/henkilosto/Sivut/default.aspx
Joka viides suomalainen työskentelee kunta-alalla
Kunta-alalla työskenteli 422 000 henkilöä lokakuussa 2015. Henkilöstömäärä oli huipussaan vuonna 2011, jolloin kunta-alalla työskenteli 441 000 henkilöä. Henkilöstömäärä on siis vähentynyt viime vuosina, ja tämän kehityksen arvioidaan jatkuvan tulevinakin vuosina.
Vaikka henkilöstömäärä on vähentynyt, on vakinaisen henkilöstön määrä kasvanut. Suurin osa uudesta henkilöstöstä palkataan vakinaisiin palvelussuhteisiin. Henkilöstömäärän arvioidaan vähenevän hitaasti.
Uusia työntekijöitä palkataan pääasiassa eläkkeelle jäävien tilalle. Lisää henkilöstöä tarvitaan erityisesti terveydenhuollossa.
Tällain...
Näillä suomi nousee...
AIVAN!Ylempää kunnallis/ valtion virkamiesjohtoa olisi syytä vähentää roimasti että kentälle saadaan duunareita poliisia, hoitajaa, lääkäriä kuin rajamiestä sekä sotilasta ect...