Ei kai siinä mitään. Tämä ketjuhan on talouspropagandaa. En vain voi oikein mitään sille, että olen vähän allerginen kaikenlaiselle propagandalle.
Minä olen taas huomannut, että kriisitietoisuudesta on tehty mantra. Toisaalta mantraa pitää herätellä kysymyksin, mutta niihin vastaaminen samalla mantralla on nimenomaan propagandaa.
Seulomalla taloustieteilijöiden keskusteluja huomaa äkkiä, että monet kyseenalaistavat Vartiaisen ja Kangasharjun ajatukset. Joitakin datoja voi löytää, mutta tulkintaan on hauska löytää uusia aasinsiltoja ja luovuutta. Toinen mahdollisuus on uskoa kaikki, uskoa sokeasti austerity ja uskoa se strategia, mikä on valittu. Toisaalta moni asia ei ole uskonkysymys, kuten euron pakkopaita. Se on ja sillä hyvä.
Joitakin kummallisuuksia Suomessa verrattuna Ruotsiin tai Viroon löytyy, mutta pääsääntöisesti ajattelu perustuu lukuihin. Suomessa ansiotulojen veroja on kevennetty Paavo Lipposen (sd) hallituksista eli vuodesta 1996 lähtien yhteensä yli 14 miljardilla eurolla. Määrä on kaksi kertaa niin suuri kuin seitsemän miljardin euron kestävyysvaje. Tästä voisi pikaisesti laskea, että pitäisikö kupata vähän enemmän. Toisaalta kukaan ei maksa iloiten veroja. Niillä on myös hyydyttävä vaikutuksensa.
Turhauttavaa talouskeskustelu on. Kun VM:n virkamies suositti kuuden miljardin leikkauksia, hän perusti asian lukuihin. Silti hallitus sai kovaa kritiikkiä sekä Tervalalta että nobelisti Stigliziltä.
Sitten ovat nämä Jäntti ja Vartiainen, jotka ovat käyneet aivan samat opinnot ja ovat eri mieltä, koska heillä on eri poliittinen agenda. George Masonin yliopiston taloustieteen professori Roberts tarjosi Suomelle tähän propagandaan vastausta, joka ei miellytä monia. Chicagossa väitelleen Robertsin mukaan ekonomistit voivat aina löytää tutkimuksia tukemaan arvojaan. Omia näkemyksiä kumoavista tutkimuksista voi taas aina löytää jotain muuttujia – other stuff – joiden takia omaa ajattelua ei tarvitse päivittää.
Tällaisessa ilmastossa elämme.
Kukaan ei luo mitään uutta ellei uteliaana kysy ja etsi. Jokainen meistä löytää aineistoa mantraan. Mutta kun pitäisi keksiä jotain.
(Tuon eläkejutun kyseenalaistamisen sain muuten Ilaskiveltä, joka nyt on sentään vanha kokoomuslainen ja talousmies hänkin).